Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken Är det någon kunnig som kan förklara för mig vilka de stora fördelarna med att köra Vista istället för XP är?

Tja.. Det är snyggare, och har bättre SMP samt stödjer mer minne om man kör 64bitarsversion. I övrigt, typ inga alls..

Min hyresvärd köpte en HP530 som jag fick det höga nöjet att installera Xp på.
Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av den datorn, gick finfint att spela upp 720p på den

Tror det är omöjligt att slå prestanda/krona denna ger.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk

Hm, tack för svaret. Utseendet i Vista går ju att fixa till XP med Bricopack Vista Inspirat. Vill man ha 3D-flippen går det att ordna med Win-flip. Multiprocessing kan jag inget om

Vista Inspirat till XP:

http://www.crystalxp.net/galerie/en.id.130.htm

Winflip:

http://www.crystalxp.net/galerie/en.id.12609-winflip-legace-e...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

jag kör min på mit hemliga os och den är igenkänt som intel core solo fast den får högre bench mark

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The
Är det någon kunnig som kan förklara för mig vilka de stora fördelarna med att köra Vista istället för XP är?

Enda anledningen till att jag kör vista är pga nya "sök" som motsvarar spotlight, indexerar filer vilket gör att det supersnabbt att söka.

Windows +skriv in 2 bokstäver på det programmet du vill starta, eller bild du vill öppna / låtar du vill spela / spel du vill spela...

Äntligen slipper man använda musen så mycket och sparar mycket tid :), nu känns det inte ett så stort måste att köra o s x längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The
Tja.. Det är snyggare, och har bättre SMP samt stödjer mer minne om man kör 64bitarsversion. I övrigt, typ inga alls..

Min hyresvärd köpte en HP530 som jag fick det höga nöjet att installera Xp på.
Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av den datorn, gick finfint att spela upp 720p på den

Tror det är omöjligt att slå prestanda/krona denna ger.

När du säger 720p är det då en film som fyller ut nästan hela skärmen i toppen och botten och som använder h264/x264 codecen ?

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag försöker integrera drivrutinerna till hp 530 på en OS-skiva (XP).
Skulle någon snabbt kunna förklara hur man gör då jag bara har drivrutinernas installationsfiler (exe) och nLite ber om inf-filer som jag misstänker är någon form av översikts/informations -filer.

Tack på förhand!
/J

*****
Tror jag hittade svaret på min egen fråga.
Drivrutinernas installationsfiler kan extraheras med t.ex. winrar.
Det enklaste är troligen att extrahera alla till varsin undermapp till mappen "x" som man sedan kan markera i nLite som en mapp som innehåller flera drivrutiner.

Tack iaf!

/J

Permalänk

Hej, är väldigt sugen på 530n då med 1gb extra-minne från inet för 3202+frakt, men hittade den här datorn

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/59174?opendocum...

det är bättre processor, bättre grafik-krets och 2gb minne ingår, vilken anser ni vara mest prisvärd?

en fråga på 530n, är det nån som vet om den spelar upp 720p-1080p x264 och mkv filmer utan problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
[B]Enda anledningen till att jag kör vista är pga nya "sök" som motsvarar spotlight, indexerar filer vilket gör att det supersnabbt att söka.

Det finns ju en hel del mycket välfungerade program som ger dylika funktioner till XP också.

Permalänk
Avstängd

HP530 Multi-Word Mode 2 DVD/R

Hej!

Installerat XP + HP´s drivisar på en HP530.

I enhetshanteraren står det under "Primary IDE Channel", att jag har en sak på "Multi-Word DMA Mode 2" - förmodar DVD/R.

Är det som det ska, låter lite långsamt, tog verkligen drivisarna som dom skulle?

/SWIN

"EDIT"

Svarar på min egen fråga - jo, Multi-Word DMA Mode 2 är vad DVD brännaren tuggar på...

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket minne som det max går att stoppa i datorn?

Tillverkarens spec säger 2 gb men i everest så står det 4gb vilket stämmer?

/ Smiithy

Permalänk

Någon här som får speedstep alltså höjning o sänkning av cpu frekvensen att fungera jag har testat med alla power options och ett speciellt program som heter SpeedswitchXP men ingen av dem sänker cpu hastigheten.

Jag kör XP förövrigt har kollat med cpu-z och everest och ingen visar på att hastigheten ändras.

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar vista basic på 1gig i ram?
Hur bra funkar vista ultimate på 1gig i ram?

Vista eller xp om man har 1 gig i ram?

Permalänk

Vista kan kännas lite segt på 1gb ibland.. men om du vill köra me de är det väl bara å köpa till 2gb för typ 350kr

Permalänk
Medlem

149kr i netonnet

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Vista kan kännas lite segt på 1gb ibland.. men om du vill köra me de är det väl bara å köpa till 2gb för typ 350kr

Jo men grejen är den att jag köpte datorn utan vista med 512 i ram.

Har vista liggandes hemma + en 512mb sticka från eee pc:n. Därför tänkte jag hur bra det skulle funka. Men det är väll inte annat än att prova!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Någon här som får speedstep alltså höjning o sänkning av cpu frekvensen att fungera jag har testat med alla power options och ett speciellt program som heter SpeedswitchXP men ingen av dem sänker cpu hastigheten.

Jag kör XP förövrigt har kollat med cpu-z och everest och ingen visar på att hastigheten ändras.

Celeron saknar väl speedstep om jag inte minns helt fel?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Celeron saknar väl speedstep om jag inte minns helt fel?

Ja du har helt rätt såg det när jag kollade på wikipedia att den saknar speedstep.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köpa extrabatteri? Isåfall var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddenly
Är det möjligt att köpa extrabatteri? Isåfall var?

http://www.dustinhome.se/pd_5010112127.aspx

Visa signatur

Mac 1: Mac Pro Dual Intel Xeon E5462 @ 2,8GHz, 6 GB FB-DIMM, Nvidia GeForce 8800GT 512 VRAM, 1x640GB, 1x320GB, 1x1,5TB
Mac 2: PowerMac MDD 2x1,8 GHz, 2 GB RAM, ATi Radeon 9000 128 MB VRAM, 1x160 GB, 1x120 GB

Permalänk
Avstängd

GAAAAAAAAAAAAAAAAA <-> 1/3 av datorpriset är för batteriet!

OK,
Batteri = 1000:-
OS (Vista)=1000:-

Resten får inte kosta många kronor - vi är väl snart där som med Färglaser - billigare att köpa en helt ny skrivare/dator än att byta färgkassett/batteri.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
GAAAAAAAAAAAAAAAAA <-> 1/3 av datorpriset är för batteriet!

OK,
Batteri = 1000:-
OS (Vista)=1000:-

Resten får inte kosta många kronor - vi är väl snart där som med Färglaser - billigare att köpa en helt ny skrivare/dator än att byta färgkassett/batteri.

Det höga priset är inte specifikt för HP 530 utan generellt kostar batterier till bärbara ungefär i den klassen. Du kan ju alltid söka på google och hitta alternativa batterier som inte är original men som kommer att fungera lika bra dock till lägre pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
GAAAAAAAAAAAAAAAAA <-> 1/3 av datorpriset är för batteriet!

OK,
Batteri = 1000:-
OS (Vista)=1000:-

Resten får inte kosta många kronor - vi är väl snart där som med Färglaser - billigare att köpa en helt ny skrivare/dator än att byta färgkassett/batteri.

Priset för Vista är inte 1000kr när det handlar om märkesdatorer, snarare kanske hälften. Det är bara om du går ut och köper en oem version av Vista i butik du får betala dom beloppen, HP gör det inte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

HP Quick Launch Buttons

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Jag var tvungen att installera alla dessa (se länk) för att bli utav med de gula frågeteckena i enhetshanteraren.

#8421931

Du har inte missat "HP Quick Launch Buttons"?
Det gjorde nämligen jag och det var ett riktigt deckarjobb att komma fram till det...

Problem 1 är nu löst.
Som Zyphoon mycket riktigt påpekar, så var det HP Quick Launch Buttons, som jag missat. Jag hämtade hem drivern sp39425.exe från HP's supportsida, installerade dessa och nu ser enhetshanteraren i kontrollpanelen perfekt ut.

Jag kan tillägga att Win XP på datorn har fungerat fint, är uppdaterad och att jag är mycket nöjd med den.

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Snusfri

Köpte denna burken idag hos den lokala datornasaren, 3k med ett extra 1gb minne.

Har nyss installerat Vista 32bits och är riktigt nöjd, som surfburk i soffan duger den utmärkt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Enabling SATA Native Mode.

Fördelar:
"Enabling SATA native mode will give you a slight performance increase and slightly increased battery life."

Nackdelar:
**WARNING** Selecting the wrong controller for your computer will prevent it to boot, causing BSOD

Är det värt den risken? Om jag ska våga vill jag hitta en mer utförlig guide än:
http://mytechweblog.blogspot.com/2007/10/enabling-sata-native...

Permalänk
Medlem

Köpte en 530 på Mediamarkt till tjejen som studiedator.
Problem 1: Styrplattan fungerar bara en liten stund i början när man bootat datorn och slutar sedan helt svara.
problem 2: Tangentbordet låser sig ibland några sekunder och det går inte att skriva.

Nån som känner igen problem och har någon lösning på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurash
Köpte en 530 på Mediamarkt till tjejen som studiedator.
Problem 1: Styrplattan fungerar bara en liten stund i början när man bootat datorn och slutar sedan helt svara.
problem 2: Tangentbordet låser sig ibland några sekunder och det går inte att skriva.

Nån som känner igen problem och har någon lösning på det?

Låter som en defekt dator du har.
kör min hp 530 perfekt med Ubuntu 8.04 märker inget såna tendenser alls.
Kolla om du kan byta den på mediamarkt är jue garantisak.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

HP 530

Hej!

Nu har min mor haft sin HP 530 i några veckor. Jag är rätt nöjd med köpet jag gjorde åt henne. Tänkte för er som funderar på att köpa en HP 530 skriva några + och - med denna dator för att göra det lite enklare.

+

- Bra bildskärm, skarp bild
- Arbetar mycket bra med windows XP, klarar en bluray 720p-film utan problem
- Tysta fläktar
- Stor hårddisk
- Skönt tangentbord
- Billig

_

- (enligt mig) Väldigt ful färg och design
- Rätt dålig touchpad. Touchpad-knapparna låter nått in i h-vete när man trycker på dem (störande)
- Alla ingångar/utgångar för USB, ström,VGA, nätverk osv sitter på vänster sida av datorn.

- Har bara 2 USB-portar
- Strömkabeln har jobbig konstruktion, lossnar lätt från ingången.

Enligt mitt test så klarar sig HP 530 mycket bra för sitt väldigt låga pris (köpte den för ca 2900 kr)

Betyg (1,0 - 5,0): 3,8

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Snusfri

Har nu ikväll slängt in Windows 2008 standard server x64 på burken.
Efter endel letande så har jag fått igång nästan allt...

Efter lite letande på Intels hemsida så hittade jag drivare till grafiken som funkar fint, me det som saknas är drivare till nätverkskortet (ethernet) wlanet är istallerat och klart.

Enligt specarna på HP's hemsida ska det vara ett Intel Pro 100, men deras drivare på den sidan funkar inte, är det något annat kort eller finns det drivare nån annanstans?

Vad jag vet så ska Vistadrivare funka.

Edit: har nu fått igång ethernet i burken
Laddade hem x64-versionen av Intel pro 100 för desktopburkar, å det verkar funka.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

köpte en HP 550... med extra RAM-minne (totalt 2Gb) för 3944:- inkl frakt från dustin... de är väl en liknande maskin... duger gott åt min dotter...
otroligt mycke dator för de pengarna

rekommenderas !!!