Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Sidan han länkar till nämner dock (än så länge) endast s-flex och inte slip stream... Men det beror nog mest på att den inte är uppdaterad på bra länge.

Se denna SPCR artikel som jämför scythefläktar:
http://www.silentpcreview.com/article832-page1.html

Märk väl att S-Flex och Slip stream är INTE samma sak!
Slipstream är sleevebearing (är det nållagrad på svenska?) medan sflex har en mer speciell lagring, som bland annat bör klara horisontell montering bättre. Slipstream är dock niobladig och har kraftig vinkel på bladen, vilket gör att den flyttar massor med luft så länge den inte har för mycket motstånd, dvs bättre som allmän lådfläkt än som kylflänsfläkt.

Sorry för detta lilla OT hopp.

Jag sa endast namnet på den bästa fläkten, jag vet mycket väl skillnaden på S-Flex och Slip Stream.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Märk väl att S-Flex och Slip stream är INTE samma sak!

Intressant läsning

@Jailbreak85, Jag personligen skulle aldrig betala 200kr för en fläkt.
Noctua är bra, men knappast prisvärda.
Att dom sedan har en mer "aggressiv" ljudbild bör man ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Jag sa endast namnet på den bästa fläkten, jag vet mycket väl skillnaden på S-Flex och Slip Stream.

Ok, så bra Jag trodde du rättade honom eftersom du citerade honom. (vilket du väl kanske på sätt och vis gjorde)
... och som sagt är IMO inte nödvändigtvis slipstream den bättre fläkten i alla lägen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Intressant läsning

@Jailbreak85, Jag personligen skulle aldrig betala 200kr för en fläkt.
Noctua är bra, men knappast prisvärda.
Att dom sedan har en mer "aggressiv" ljudbild bör man ha i åtanke.

ok ok.. tänkte att de just var prisvärda med tanke på effekten de bidrog.. även om 200 kr för en fläkt är mycket! så.. vilken fläkt skulle ni ta?

Permalänk
Medlem

Nu vill jag hylla en p182 som jag skaffat nyligen tack vare polaren som lyckades få mig köpa detta chassi och jag kan bara säga att jag inte ångrar mig en sekund. Lägger upp lite bilder med positiva och negativa saker med detta chassi.

Saker jag använder i burken är :

3 stycken: Noctua Chassifläkt 120mm NF-S12-800
Moderkort: Gigabyte EP35-DS4
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 orig. 1800mhz (3000 mhz OC)
Minnen: Corsair DDR2-SDRAM PC2-6400 CM2X2048-6400C5
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTS 512
PSU: 450w

Lite saker jag blev iriterad över och tips till andra att tänka på innnan bygget:

På den här bilden kan man se att 4 pin ATX +12 volt strömkabel från psu är tyvär lite för kort, så lösningen fixade polaren med att köra denna kabel under grafikkortet och samtidigt var vi tvungna att lägga PSU upp och ner för att kunna genomföra detta (lite pill fattas aldrig ).

Andra problemet är ju att fläkten som ligger på botten av lådan ger inte så mycket utrymme för de kablar som går ut från PSU, så lösningen var ju att skruva fläkten på andra sidan av original platsen, detta medförde att jag tog bort plasthållaren som fläkten var skruvad med i chassit och fläkten fick faktist bra utrymme för luft, den suger luft från hd behållren som ligger precis bakom den. Själva behållaren har jag isolerat med en isoleringsmatta på ena sidan bara att kunna förhindra att luft försvinner på sidorna innan den når fläkten och få så rak genomstömmning i lådan :

En liten modifikation av vänstra dörren (om man kollar från fronten av lådan) bara för att luften ska inte försvinna på sidorna utan gå rakt som möjligt genom lådan:

Här är ju bilden med påbörjade tester av stabilitet och tempen. Kan säga att jag är hur nöjd som helst:

Ljudnivå 5-a
Kylning 5-a
Montering 4-a Antec har tänkt på det mesta från gummi fötter på lådan till gummi underlägg under hd slots, skruvar med gummi, a ja, man kan berömma denna chassi hur länge som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cHeLo
Nu vill jag hylla en p182 som jag skaffat nyligen tack vare polaren som lyckades få mig köpa detta chassi och jag kan bara säga att jag inte ångrar mig en sekund. Lägger upp lite bilder med positiva och negativa saker med detta chassi.
[...]

Hyfsat snyggt bygge.

Om du vill tysta den ytterligare lite grann så kan du ta bort fläkten från nedre kammaren - den är "bara" till för att kyla hårddiskarna och behövs inte för nätagget.

Å andra sidan så finns det mycket att vinna på att flytta ned hårddiskarna till nedre kammaren, och sätta fläkten där den skall vara igen. Det är många andra som lyckats med det så omöjligt kan det inte vara. Det hjälper lite grann om du struntar i den där plastbiten som följer med och i stället monterar fläkten (med gummistroppar förstås) direkt i chassit.

Med hårddiskarna där nere så får du in svalare luft till grafikkort/CPU, och du kan till och med montera en 120mm fläkt som blåser direkt på ditt grafikkort (som väl är passivt?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Hyfsat snyggt bygge.

Om du vill tysta den ytterligare lite grann så kan du ta bort fläkten från nedre kammaren - den är "bara" till för att kyla hårddiskarna och behövs inte för nätagget.

Å andra sidan så finns det mycket att vinna på att flytta ned hårddiskarna till nedre kammaren, och sätta fläkten där den skall vara igen. Det är många andra som lyckats med det så omöjligt kan det inte vara. Det hjälper lite grann om du struntar i den där plastbiten som följer med och i stället monterar fläkten (med gummistroppar förstås) direkt i chassit.

Med hårddiskarna där nere så får du in svalare luft till grafikkort/CPU, och du kan till och med montera en 120mm fläkt som blåser direkt på ditt grafikkort (som väl är passivt?).

Diskarna sitter där eftersom jag använder "fortfarande" IDE dvd rom och en av diskarna är IDE också som jag kopplade på samma kabeln, med andra ord IDE kabeln som hindrade mig att lägga diskarna längst ner. det får bli en liten framtids projekt så fort jag skaffar mig sata grejer istället.

Fläkten har jag inte tänkt på att ta bort men ska testa hur det funkar utan den.

När det gäller grafikkorts kylningen tror jag att det räcker med bara passivt. Idle ligger tempen på 42 och vid spel runt 56-58, har aldrig investerat så lite pengar till kylningen av gpu som har gett så mycket efekt. Med original fläktkylning graffe log runt 62 idle och klättrade på 72 så fort man började spela, har testat med fläkten max på 100% ändå gick tempen aldrig ner under 56 grader, men så klart hade jag en helt annan låda då ja :).

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att 4pinskabeln inte räcker på baksidan av moderkortet om du vänder tillbaks agget så kabelstammen kommer ut närmre moderkortet?
Tycker ju det borde gå att sträcka runt den med tanke på dina bilder.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är du verkligen säker på att 4pinskabeln inte räcker på baksidan av moderkortet om du vänder tillbaks agget så kabelstammen kommer ut närmre moderkortet?
Tycker ju det borde gå att sträcka runt den med tanke på dina bilder.

Nu har du gjort mig osäker på detta fråga , vet att jag testade längden då när jag hade nedre fläkten på original platsen, men nu vete fan, har inte ens tänkt på det om jag ska vara ärlig, har pillat mycket med isolering och fläktar igår så att jag har glömt ens tänka på att testa längden på den nu när jag har tagit bort fläkten. Ska kolla en gång till för säkerhets skull.

Tack för påpekande

Permalänk

Hej, nu har jag beslutångest igen och jag behöver eran hjälp. Om man inte tar hänsyn till priset vilka av dessa alternativ är då bäst om man vill ha ett tyst, svalt och framtidssäkert chassi?

Alt1. Antec p190
Alt2. Antec p182 med ett Corsair nätagg.

Var inne i butiken för att köpa p182 igår men blev tveksam.

Skulle vara jättetacksam för alla svar jag kan få.

Permalänk
Medlem

Hejsan, sitter med köpknappen framme nu och undrar om en Noctua NF-S12 fungerar bra som insugsfläkt i fronten på ett P182?

Gillar noctua fläktar och den jag har fungerar bra så den borde ju fungera bra nu också.. men man kan ju fråga.

EDIT, aja.. ett P182 Gun metal black beställt då!
Synd att man får vänta lite på det bara pga helg osv. :/

Men det kommer det nog vara värt sedan när jag får det!

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MEGAPIXEL
Hej, nu har jag beslutångest igen och jag behöver eran hjälp. Om man inte tar hänsyn till priset vilka av dessa alternativ är då bäst om man vill ha ett tyst, svalt och framtidssäkert chassi?

Alt1. Antec p190
Alt2. Antec p182 med ett Corsair nätagg.[...]

P182 tveklöst. P190:s enda fördel egentligen är att det är lite mer plats för typ dubbla enorma grafikkort. Det kanske man kan kalla något mer framtidssäkert? Nackdelen med P190 är främst mer högljutt och sämre plats för CPU-kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Hejsan, sitter med köpknappen framme nu och undrar om en Noctua NF-S12 fungerar bra som insugsfläkt i fronten på ett P182?[...]

Ja, speciellt om du gör moddningen av filterluckan så att den inte får så stort sugmotstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MEGAPIXEL
Hej, nu har jag beslutångest igen och jag behöver eran hjälp. Om man inte tar hänsyn till priset vilka av dessa alternativ är då bäst om man vill ha ett tyst, svalt och framtidssäkert chassi?

Alt1. Antec p190
Alt2. Antec p182 med ett Corsair nätagg.

Var inne i butiken för att köpa p182 igår men blev tveksam.

Skulle vara jättetacksam för alla svar jag kan få.

Cooler Master Cosmos 100 är ett bättre val än P182 om du ska ha ett stort chassi, ljuddämpat och bra kylning med plats för stoora grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tillbaka med en till fråga om chassit. (P182 som är påväg till mig.)

Kan ni rekommendera en bra och ganska tyst CPU-kylare som passar i det chassit?

Moderkortet är ett ASUS P5E socket 775 så det skulle ju vara bra om den skulle passa där också.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Finns nog knappt en enda någorlunda normal kylare som inte passar i en P180, så där behöver du inte vara speciellt orolig... Så du kan nog lika gärna ställa en mer generell fråga i kylningsforumet istället.

Vill du leka med något mer P180 specifikt, så brukar väl Peter Hjalmarsson rekommendera att ducta en Thermalright HR01+ till ena utblåset bak, och skall erkänna att jag är lite sugen att testa något liknande.

Tex borde man kunna ducta till övre utblåset, men med fläkten på flänsen... Sen kör man en löjligt lågvarvig fläkt i bak, bara för att garantera att ev varm luft över moderkortet kan ta sig ut. Det borde minimera ljudet som läcker ut ur burken, men ändå så gott som maximera luftflödet.

(ductar man istället bakåt och sätter en riktig lågvarvare i toppen, så utnyttjar man nog luftens värmestigande egenskaper snäppet bättre, men då får man ju en fläkt lite "närmre öronen" så att säga)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Tillbaka med en till fråga om chassit. (P182 som är påväg till mig.)

Kan ni rekommendera en bra och ganska tyst CPU-kylare som passar i det chassit?

Moderkortet är ett ASUS P5E socket 775 så det skulle ju vara bra om den skulle passa där också.

Som Roger sade så brukar jag ju tjata om en ductad HR-01(plus). Känns skönt att SPCR när de (äntligen!) testade den här om veckan kom fram till att det är en jäkla bra kylare också!

Moderkortskretsarna är potentiellt ett problem med den sortens kylning, men samtidigt kan jag säga att det fungerar mycket bra i min 24/7 server (frontfläkten blåser tillräckligt in i lådan för att det skall komma in lite kyla till dem). Jag skulle inte försöka det med överklockning dock.

Xigmatech HDT-S1283 (http://www.silentpcreview.com/article818-page1.html) är en mycket bra och billig Towerkylare, med en mycket smart "spoiler" som styr lite luft över strömförsörjningskretsarna om du vill kunna överklocka lite.

Eller så kan du förstås ösa på med en TRUE (http://www.silentpcreview.com/article759-page1.html) som ger dig max kylning, men det är lite pilligare att bygga ett tyst system med den (det kräver en fläkt med mer effekt för att orka blåsa luft igenom och den släpper ut sin spillvärme i lådan, vilket kräver en utsugsfläkt).

På det stora hela finns det otroligt många bra kylare nu för tiden. Exempelvis har Asus och Thermalright har bra top-down kylare om du gillar sådana. Det är överhuvudtaget väldigt liten skillnad mellan de bästa kylarna nu för tiden, även om det fortfarande finns massvis med RIKTIGA stolpskott också! Det enklaste för att slippa sätta sig in i alla detaljer är att köpa någon av kylarna med betyg 7.5 eller högre på den här listan:
http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html
Glöm alla andra testsammanställningar, tyvärr verkar det som att SPCR är de enda som vet vad de gör på den här fronten...

Permalänk
Medlem

Tackar tackar, en sista fråga dock.. är P182 "svåra" att arbeta i?

Funderar på att avbeställa och köpa ett cosmos istället.. har hört att det är svårt att jobba i P182 med kabeldragning osv och jag är ju nybörjare så det kanske inte blir det bästa?

Cosmos är ju även rymligare.. men P182 snyggare....

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

P180 är IMO lite bökig och trängre än man kan tro för en så relativt stor låda, men allt är relativt: tar man sig tid och gör saker och ting ordentligt är det inga problem... Och slutresultatet blir riktigt snyggt!

Cosmos 1000 har ju tveklöst mer utrymme att spela på, men det lär vara svårare att få undan kablar och annat, plus att ventilationen är lite "sådär" i den lådan IMO.

Tycker du dessutom att P182 är snyggare, så känns den ju mer lockande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Joo, aja.. nu är det bestämmt.. ska låta dom skicka P182:an.

Får be någon ändra lösenord åt mig på sidan jag beställade ifrån så jag inte kan ångra mig!

Och så kan det ju vara kul att få pilla lite extra med kablarna osv.. ser ju riktigt fint ut innuti dom flesta man har sett här!

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Hej hej

Jag ska snart köpa en ny dator och undrar om Antec 182 är ett bra val.
Jag kommer att ha två stora värmegenererande HD4850 samt Intel E8400 sedan kommer jag att ha fyra hårddiskar och en dvdläsare(+kylarprylar), får allting plats i ett 182 eller måste man skaffa sig ett fulltower?

Är luftflödet tillräckligt för att kyla ner grafikkorten (som tydligen blir rejält varma)? Vilka fläktar kommer att behövas?

Permalänk
Medlem

Trycker du in alla hårddiskar i botten finns det klart plats för grafikkorten där uppe, även om P180 IMO inte är riktigt så rymligt som man kan tro vid första anblicken. Fyra hårddiskar i botten lär inte vara speciellt kul att koppla in och dra kablar till snyggt heller, men det går.

Luftflödet i P180 är lite restriktivt i original (mycket pga frontgallret framför filtrena), och jag anser inte den vara en direkt klockren sli/crossfire-burk av den anledningen. Men borde väl funka, och är du beredd att modda och öppna upp ventilationsgallren i fronten mm, så blir det nog bra. Det finns ju även en möjlighet att placera en fläkt på övre hårddiskburen precis framför grafikkorten, om den nu får plats framför 4850kortet. (vet ej hur långa de är)

Det hänger med tre fläktar, men ska du få vettigt luftflöde ur dem och köra dem på medium eller high inställningen i en lite mer kraftfull burk, så låter de tyvärr riktigt mycket

Den nedre fläkten i undre kammaren borde man kunna behålla och köra på low.
(Blir hårddiskarna för varma då, så får man väl införskaffa en slipstream till)

Bakre fläkten skulle jag slänga in en scythe slipstream, och i ditt fall troligen en 1200varvare. Det kan även vara vettigt att skaffa en till och sätta i fronten. (antingen längst fram, eller i bakkant på övre hårddiskracket)

Takfläkten skulle jag nog köra en scythe s-flex eller en noctua eller någon annan fläkt som inte har sleeve bearing (nållager?) då sleeve inte alltid funkar bra att monteras horisontellt. Skulle köra den på ungefär samma varvtal eller lite lägre varv än slipstreamarna, då denna fläkt normalt är placerad så att den hörs mer.

...

Mitt tips är att läsa Swec:s recensioner och få lite känsla för lådan.

http://www.sweclockers.com/recension/587-antec_p180b
http://www.sweclockers.com/recension/638-antec_p182_special_e...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vet någon om man kan få tag på reservdelar till p180b? (svarta). Min frontlucka har ramalat av nämligen . Ren skit som gått sönder på två ställen och nu är hopplöst sönder.

Permalänk

Antec har tidigare varit typ bäst i världen på att förse kunder med reservdelar (utan kostnad) så jag tycker du skall kontakta dem direkt med ditt problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta bort nedre fläkten

Hej! Jag undrar hur man får bort den nedre fläkten i P182? Den plastiga hållaren går inte att få bort.

Är man tvungen att ta till våld och ta sönder plasten?

Jag har försökt skruva bort fläkten genom plasthållaren men skruvarna är 50% dolda av själva plasten, vilket gör det omöjligt.

Kan nämligen inte montera mitt Corsair HX 1000W nätagg om inte fläkten åker bort först. Alternativet är att bända plåten istället.

Hjälp!

Edit: Jag har sett på bilder att ni har lyckats göra detta, men ingen har förklarat hur det går till...

Visa signatur

Vänliga hälsningar

Senot

Permalänk
Medlem

Hmm, den andra plasthållaren uppe vid övre hårddiskburen plockar man bort genom att helt enkelt skjuta den nån cm i sidled och sen bara plocka ur den... Är väl kanske samma där nere?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hmm, den andra plasthållaren uppe vid övre hårddiskburen plockar man bort genom att helt enkelt skjuta den nån cm i sidled och sen bara plocka ur den... Är väl kanske samma där nere?

Den nedre sitter fast som ett berg...

Kan verkligen inte få bort den och samtidigt behålla den hel.

Har försökt med allt

Visa signatur

Vänliga hälsningar

Senot

Permalänk

Senot,
Har för mig att jag kände precis likadant och sedan visade det sig att det fanns en riktninig till att röra den. Ge inte upp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Senot,
Har för mig att jag kände precis likadant och sedan visade det sig att det fanns en riktninig till att röra den. Ge inte upp!

Tack! Det har löst sig nu. Vid första omgången gick det bara inte, men nu tillslut hittade jag lösningen.

Till er som ev. har samma problem; 1. Böj försiktigt den sidan av plasthållaren som är extra lång utåt. 2. Tryck samtidigt in "pluggarna" på andra sidan av plåten och skjut dessa sakta mot dig. Då lossnar hela xiten i ett rask!

Mvh Senot

Visa signatur

Vänliga hälsningar

Senot

Permalänk
Medlem

hej

ska nu köpa mig ett p182. har dock lite frågor.

hur är kvaliten på chassit tänkte främst på passform och liknande. kommer kabeldragning bli ett h**vete utan modulära kabalar? vad gör jag med de kablarna som inte ska användas?`

om man skulle sätta fyra diskar i den nedre buren hur blir kylningen då?

om man läser på webhallen så kan man ha fem fläktar till p182.

dessa vet jag vart de sitter.
- 1 rear 120mm TriCool Fan (standard)
- 1 top 120mm TriCool fan (standard)
- 1 lower chamber 120mm TriCool Fan (standard)

men dessa?
- 1 front 120mm fan (optional)
- 1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA

ska en sitta typ i chassit framför den övre buren och den andra typ i den övre buren?

varför är det då två filter på framsidan??

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackiz
- 1 front 120mm fan (optional)
- 1 middle 120mm fan (optional) to cool the VGA

ska en sitta typ i chassit framför den övre buren och den andra typ i den övre buren?

varför är det då två filter på framsidan??

En sitter framför den övre buren, ja.
Den andra sitter bakom den övre buren, men den får inte plats om du stoppar hårddiskar i den.
Det övre filtret är till den övre hårddiskburen, det nedre filtret till den nedre hårddiskburen.
På många privata bilder ser du ett tredje filter ovanför detta - det är personer som satt en fem-hårddiskar-i-3-51/4"-platser adapter eller något liknanden där.