Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Ja det är det (du sätter den bakom hårddiskhållaren), men jag betvivlar att du behöver den. Vitsen med att seriekoppla fläktar på det viset är framför allt att öka lufttrycket. Fläkten där är relativt friflödande, och därför har du nog inte mycket att vinna på det. Flytta i stället den befintliga fläkten till den nya fläkten om du inte har hårddiskar i hållaren. Den hamnar längre in i datorn (=tystare) och blåser mer direkt på grafikkortet (något bättre kylning).

Men två seriekopplade fläktar? Knappast en bra idé där. Om det nu är det du menar med vindtunnel?

nee jag veti nte riktigt:p men jag behäver en fläkt framför graffet och där följer jju med ngn slags hållare och jag bara undra vilken storlek på fläkt som passar i dem hållarna....hade nog inte tänkt seriekoppla två fläktar...den fläkten hamnar ju typ då i mitten i chassit

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Micke, tror du missförstår Peter.
Peter menar att det är onödigt med både en fläkt i fronten på chassit, framför övre HD-hållaren, samt en fäst i bakkant på HD-hållaren.

...Inte två typ hoptejpade fläktar på varandra som du verkar tro?

...

Däremot håller jag nog inte riktigt med Peter: pga designen på HD-hållaren, så undrar jag om en fläkt i bakkant på buren blir så speciellt effektiv... Det känns som risken att den tjuvdrar massa luft (och inte tar luften från fronten som tänkt) är lite för överhängande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

nee jag tror inte jag missförstod:p
men jag har ingen fläkt i fronten som det är i nuläget..jag behöver en fläkt där framme...jag vet dock inte om jag ska sätta den in till fronten eller om jag ska sätta den precis framför grafikkortet om du förstår vad jag menar.framför eller bakom hddhållaren så att säga..

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Ok, då missförstod nog jag ditt svar innan istället - sorry

Jag är som sagt lite tveksam till att det ger så mycket som man kan tro att sätta en fläkt närmast grafikkortet, om man inte typ moddar dit en duct som går hela vägen fram till fronten... Fast det lär ju vara bättre ur ljudsynpunkt!
Sätter man fläkten ända framme i fronten undrar jag å andra sidan om hårddiskhållaren gör någon större nytta?
Om inte annat är den då fysiskt ivägen om man vill böka runt i burken nångång.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

det är ju lite meningen att hdd hållaren ska "rikta" luften från fläkten mot graffet...sen om det blir bra vet jag inte..men om man sätter fläkten i fronten så sitter den ju kloss i kloss med hddhållaren så de borde ju bli lite effekt av de:p

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
det är ju lite meningen att hdd hållaren ska "rikta" luften från fläkten mot graffet...sen om det blir bra vet jag inte..men om man sätter fläkten i fronten så sitter den ju kloss i kloss med hddhållaren så de borde ju bli lite effekt av de:p

Att ersätta HD-hållaren med nån form av tunnel (av plast, eller t.o.m. av kartong) som riktar luften mot exakt det ställe på grafikkortet som behöver den kalla luften är nog optimalt från ett kylningsperspektiv. Även om det blir lite bullrigare med fläkten i fronten än inne i lådan.

Permalänk

nja har köpt en noctua s12 och planerar inte att köra den på full styrka...ska nog inte låta så mkt mer än dem som redan sitter i lådan...om de gör de så flyttar jag antagligen in den..

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk

Någon som lyckats få dit den extra fläkten i den övre hårddisk-buren med ett ATi HD4870? Lögn i helvete att få dit min Nexus... Strömkontakterna till kortet är i vägen...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk

du kan väl sätta den framför hårddsikhållaren? alltså in till framsidan av chassit..där sitter ju en svart hållare till fläkt redan..

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk

Jo, där har jag redan en fläkt... Tänkte sätta en närmast grafikortet oxå eftersom jag ändå har en fläkt liggandes.

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk

...men ta ut hdd hållaren o fästa fläkten inuti med strips lr ngt då:p annars tror jag inte du behöver en fläkt där men..

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk

Ja, hade jag fått in fläkten inne i buren så hade jag allt gjort det redan... Hehe.
Aja, tänkte mest ifall nån annan lyckats. Spelar ju inte så stor roll...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem

Finns det Pc-speaker i era chassin (p182)? Monterade mitt igår men till min förvåning fanns det ingen!

Är nästan helt säker på att en kompis har det i sitt chassi, inte en livsviktig komponent men det känns bra att ha den där!

Permalänk

nix..vet inte om där ngn plats för de ens...men va f*n ska du ha de till?^^har aldrig haft nytta av den iaf..datorn ska väl fungera?;)

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk

Hej.
Jag har en fråga gällande den eviga frågan om vilket nätaggregat man ska välja. Frågan har diskuterats vid ett antal tidigare tillfällen men jag tänkte vinkla den lite annolunda. Jag har kommit fram till två modeller efter att ha lusläst forumet. Den ena är naturliktvis Corsair CMPSU-520HXEU och den andra Antec NeoPower HE 430W. Vad gäller Antec så finns ju den i en lite större variant på 500W. Är det någon ide att välja den? skiljer det någonting förutom att den ger mer effekt? Men nu till huvudfrågan, alla lovordar ju Corsair som jag har förstått gör sitt jobb med den äran. Vad gäller Antec så skrivs det inte så mycket, är den en fullvärdig utmanare? är konstruktionen så anpassad att den kanske t.o.m är bättre än Corsair sittande i en P18x? Systemet jag tänker bygga ska i första hand vara tyst och svalt, inga extremkomponenter men den ska kunna spela alla de senaste spelen tex.
Nu till en annan fråga. Finns det någon som har provat att montera in delar ifrån en elektrisk kylväska och på så sätt kylt innehållet i lådan?

Permalänk
Medlem

Kan man ta av frontluckan på ett P182 och isf hur?

Har råkat tappa bort manualen...

Och när man öppnar dörren hela vägen så den ligger jämsides mot chassisidan, det ska inte vara någon magnet då som gör så att luckan stannar kvar?
För det gör inte min.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northtorp
Hej.
Jag har en fråga gällande den eviga frågan om vilket nätaggregat man ska välja. Frågan har diskuterats vid ett antal tidigare tillfällen men jag tänkte vinkla den lite annolunda. Jag har kommit fram till två modeller efter att ha lusläst forumet. Den ena är naturliktvis Corsair CMPSU-520HXEU och den andra Antec NeoPower HE 430W. Vad gäller Antec så finns ju den i en lite större variant på 500W. Är det någon ide att välja den? skiljer det någonting förutom att den ger mer effekt? Men nu till huvudfrågan, alla lovordar ju Corsair som jag har förstått gör sitt jobb med den äran. Vad gäller Antec så skrivs det inte så mycket, är den en fullvärdig utmanare? är konstruktionen så anpassad att den kanske t.o.m är bättre än Corsair sittande i en P18x? Systemet jag tänker bygga ska i första hand vara tyst och svalt, inga extremkomponenter men den ska kunna spela alla de senaste spelen tex.
Nu till en annan fråga. Finns det någon som har provat att montera in delar ifrån en elektrisk kylväska och på så sätt kylt innehållet i lådan?

jag kör med p180b och har corsairs 520..förstår inte varför antec skulle passa bättre? för att det är samma märke? nej inte så...
corsair är ju mer känt för sin kvalitet och tysthet..hör inte av mitt alls..så det rekommenderar jag..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Och när man öppnar dörren hela vägen så den ligger jämsides mot chassisidan, det ska inte vara någon magnet då som gör så att luckan stannar kvar?
För det gör inte min.

nej där sk inte var någon magnet..varför skulle du vilja ha luckan uppe hela tiden?kylningen påverkas ju knappt när du har den stängt..och chassit är ju snyggare när du har luckan stängd;)

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
jag kör med p180b och har corsairs 520..förstår inte varför antec skulle passa bättre? för att det är samma märke? nej inte så...
corsair är ju mer känt för sin kvalitet och tysthet..hör inte av mitt alls..så det rekommenderar jag..

Man får ett mer "lämpligt" luftflöde genom agget...
Antec agget är väldigt tyst och är en värdig motståndare, inte riktigt lika effektivt dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
jag kör med p180b och har corsairs 520..förstår inte varför antec skulle passa bättre? för att det är samma märke? nej inte så...
corsair är ju mer känt för sin kvalitet och tysthet..hör inte av mitt alls..så det rekommenderar jag..

nej där sk inte var någon magnet..varför skulle du vilja ha luckan uppe hela tiden?kylningen påverkas ju knappt när du har den stängt..och chassit är ju snyggare när du har luckan stängd;)

Ok, för jag såg på nån recension på youtube att han öppnade dörren och den "stannade kvar" och då sa han något i stil med "The door is held to place by magnetic force" eller liknade. ^^

Och jag måste ha den öppen hela tiden då jag int ekan stänga den, isf får jag möblera om hela rummet.. (Fönsterbräda tar i, hade den varit ~6cm längre bort så hade jag kunnat stänga den...

Om det är snyggt eller inte struntar jag i just nu, är väldigt drygt när dörren "svänger" igen sig så fort den får chansen.

Så hur kan man ta bort den om man nu kan?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Ok, för jag såg på nån recension på youtube att han öppnade dörren och den "stannade kvar" och då sa han något i stil med "The door is held to place by magnetic force" eller liknade. ^^

Min stannar kvar...
Men jag har satt mattor på min, så det kan vara att min inte är "rätt" avvägd längre.

Permalänk
Medlem

Om jag öppnar frontdörren på mitt Antec P182 hörs det ett litet "klick" efter halva vägen som att den fastnar i något. Inget livsförödande, men ändå störigt. Har erat nåt sånt?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northtorp
Vad gäller Antec så finns ju den i en lite större variant på 500W. Är det någon ide att välja den? skiljer det någonting förutom att den ger mer effekt?

Bara att kolla Antec:s hemsida.
430 har endast en 4pins moderkortskontakt och en pci-expresskabel.
http://www.antec.com/connectors.php?ProdID=05431&SetZone=en
500:n har en extra 8pins moderkortskontakt plus två pci-expresskablar.
http://www.antec.com/connectors.php?ProdID=05506&SetZone=en

Förutom det klarar 500:n nån extra ampere på varje lina.

Citat:

Vad gäller Antec så skrivs det inte så mycket, är den en fullvärdig utmanare? är konstruktionen så anpassad att den kanske t.o.m är bättre än Corsair sittande i en P18x? Systemet jag tänker bygga ska i första hand vara tyst och svalt, inga extremkomponenter men den ska kunna spela alla de senaste spelen tex.

Antec-aggen har diskuterats till och från tidigare i tråden...
Konstruktionen med genomblåsande agg lär innebära en viss fördel, men det är ju svårt att göra en vettig jämförelse. Kvaliteten är jämförbar - de byggs ju även av samma tillverkare i grunden. (Seasonic)
Dock skulle jag ranka Antec:en lite lägre i kvalitet (bland annat pga att den använder snäppet lägre kvalitet på kondesatorer och snäppet sämre modulära kablar) och det utan att egentligen vara billigare.
Just i P180 är Antec dock fortfarande högintressant just pga designen.

Citat:

Nu till en annan fråga. Finns det någon som har provat att montera in delar ifrån en elektrisk kylväska och på så sätt kylt innehållet i lådan?

Är lite skeptisk. Vad jag läst så är kylar och kylväskor mm inte gjorde för en konstant hög belastning: de kyler ner innehållet tills det är kallt, och sen "underhållskyler" den bara i det isolerade området.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Antec-aggen har diskuterats till och från tidigare i tråden...
Konstruktionen med genomblåsande agg lär innebära en viss fördel, men det är ju svårt att göra en vettig jämförelse. Kvaliteten är jämförbar - de byggs ju även av samma tillverkare i grunden. (Seasonic)
Dock skulle jag ranka Antec:en lite lägre i kvalitet (bland annat pga att den använder snäppet lägre kvalitet på kondesatorer och snäppet sämre modulära kablar) och det utan att egentligen vara billigare.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Källa på det?

Hardware secrets öppnade ett Earthwatts från Antec och jämförde med ett Corsair 450w som båda är tillverkade av Seasonic men Antecs hade lite sämre kondisar, skulle tippa att så är fallet i NEO aggen också men jag är inte 100% säker. Antec aggen är endå inte dåliga, bättre än många andra agg som finns på marknaden pga OEM Seasonic.
Anledningen till det här vet jag inte men vid rätt omständigheter så kan Corsair 450w agget kräma ut ca 500w så det är ganska underspeccat jämfört med många andra agg som är överspeccade.

Permalänk

Tack för alla svar, jag tror att jag kommer att satsa på ett Antec aggregat. Datorn jag tänker bygga i höst får kosta 9-10 tusen exkl skärm.
CPU troliktvis E8500 eller Q6700 om den går ner i pris. Jag kommer inte att syssla så mycket med överklockning men lite på skoj kan man ju testa. Microsoft släpper ju snart DirectX 11 som ska ha bättre stöd för processorer med flera kärnor. Är Q-processorn då ett bättre alternativ? Är 6000 serien att föredra framför 9000 serien, de finns ju i samma prisgrupp?Nu tillbaka till nätaggregat frågorna. Jag kommer inte att ha mer än ett grafikkort så jag tror att 430W räcker, men jag har förstått att ett större aggregat mer kan gå på "tomgång" och på sätt bli mindre varmt. Därför kanske 500W vore att föredra? Jag har läst någonstans att det finns en hemsida där man kan skriva in alla komponenter som drar ström och få fram vilken storlek på aggregat som behövs. Någon som kan tipsa?
Tack på förhand och må så gott i sommarvärmen.
(jag längtar till höstmörkret då jag får sätta tänderna i nybygget)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Källa på det?

Corsair (620 i detta exempel) kör med japanska kondensatorer: (Chemi-con)
http://www.hardwaresecrets.com/article/371/5

Antec 550NeoHE kör med blandning av Taiwanesiska (OST) och Japanska (Chemi-con):
http://www.hardwaresecrets.com/article/361/4

*edit*
Hittade även infon om att Antec Neo HE endast använder 4 pinnar/ledare i sina PCI-E kablar:
http://www.motherboards.org/articles/guides/1488_6.html
(se även side-by-side comparison)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Corsair (620 i detta exempel) kör med japanska kondensatorer: (Chemi-con)
http://www.hardwaresecrets.com/article/371/5

Antec 550NeoHE kör med blandning av Taiwanesiska (OST) och Japanska (Chemi-con):
http://www.hardwaresecrets.com/article/361/4

*edit*
Hittade även infon om att Antec Neo HE endast använder 4 pinnar/ledare i sina PCI-E kablar:
http://www.motherboards.org/articles/guides/1488_6.html
(se även side-by-side comparison)

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northtorp
Är 6000 serien att föredra framför 9000 serien, de finns ju i samma prisgrupp?

Näe, "prestandamässigt" 9000 serien är att föredra vid jämförbara processorer - tex Q6700 vs Q9450...
Du får mer cache, högre busshastighet (på gott och på ont) och mindre och svalare chip som är lättare att kyla.
Sen om det är värt nån hundring extra är ju upp till var och en...
Det är ju enklare på dualcoresidan där tex E8400 är nån hundring billigare än motsvarande E6850

...

Men ska vi försöka gå tillbaks till ämnet nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att medföljande fläktar låter jättemycket även på low? jag är inte kräsen med ändå tycker jag att low ska innebära nästintill ljudlöst men det är det ju inte. Kan man fixa detta på något sätt? förutom att stänga av dem/ byta ut fläktarna ?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz @ 3006 Mhz | Scythe Katana 2 | Gigabyte GA-EP45-DS3 P45 s775 | Antec Performance One P182 | 2gb Corsair XMS2-6400 | Gainward 8800gt 746/2106/1853 |

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om att tycka det (omnämns ganska mycket), byt ut fläktarna till några som är "bättre".
Finns massor av trådar som behandlar "bästa fläkten".