Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Fick mig en funderare för en dag sen. ni vet att luckorna hålls stängda av magneter, men magnetism kan ju skada t.ex. hårddiskar.

Jag har hårddiskarna i den nedre kammaren. Och blev ändå lite orolig när jag tänkte på det här. Den nedre magneten är ju bara några CM ifrån.

Kanske blir att ploppa ut den nedre magneten på frontluckan med en skruvmejsel.

Det kan inte vara någon fara - det krävs en kraftig magnet om den ska kunna påverka. Tänk på magneten som redan finns inne i disken...

Permalänk
Medlem

Re: Angående pasande nätaggregat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Tänkte höra med er som har Ett Antec p18x chassi, vad använder ni för nätagg?

Jag har funderat på att köpa mig ett p182 till ett nybygge.
Så jag funderar på om det är någon nackdel med att ha ett agg med 120mmfläkt i botten och inte en 80mm som arbetar i vindtunnelns riktning.

Om det inte finns några direkta nackdelar med 120mm så överväge ju den när man tittar på hur mycket det låter.

Mitt tänkta nätagg var Corsair HX 520W, eller bör man köra på något annat när bygget kommer vara "inteldatorn för 6k" och ett par extra hårddiskar?

Hälsn Olle

Som någon sa tidigare corsair ska de inte va några problem med. Inte heller FSP Epsilon Serien men hur bra den är vet jag inte. Tagan hade jag problem med, kablarna håller bra kvalité (de känns så iaf) men för mig så va dom för styva och gick in i fläktsläden.

Corsairen har jag iaf nu, och jag har testat med 620w,450w och 550 och dom ska fungera. Har du en väldigt stor kylare kan jag tänka mig att de kan bli problem med 4pins atx-kontakten. Min räckte precis men då åkte den in mellan fenorna eller vad man nu ska säga på min Scythe Infinity.

/Lasse

Permalänk

Hej!

Jag tänkte köpa ett Antec P180/182, har en fråga angående chassina: Vilket av dessa 2 chassin är tystat?

Tack på förhand

/Mattias

Permalänk

De är i praktiken samma chassi. Läs tråden så hittar du detaljerna. Jag tror att det gicks igenom senast för bara ett par sidor sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har beställt ett P180B med 5 scythe slipstream 1200 och zalman ZM-MFC1 Plus fläktkontroll, och börjar undra hur många fläktar som egentligen får plats. Man kan väl ha två fläktar på övre hd-buren, men kan man ha en på den nedre om den används?

Funderar på att ha en som utsug på min TRUE också, har en s-flex 1600 som blåser på den, hur stor skillnad gör det med 2 vs en fläkt?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Har beställt ett P180B med 5 scythe slipstream 1200 och zalman ZM-MFC1 Plus fläktkontroll, och börjar undra hur många fläktar som egentligen får plats. Man kan väl ha två fläktar på övre hd-buren, men kan man ha en på den nedre om den används?

Du kan ha två på övre, eller rättare sagt en fäst i lådan framför buren, och en fäst på själva buren. (i bakkant) Du kan dock inte ha några hårddiskar i övre buren om du kör med fläkten i bakkant på den. (ifall du inte visste)

Nedre buren kan du inte fästa en fläkt på alls. Det sitter en fläkt mellan buren och nätagget (dvs bakom buren) och det är alla fästen som finns i nedre buren i original... Det finns inte tillräckligt med utrymme för att bara klämma dit en vanlig 120mm fläkt framför undre buren utan att modda en del såvitt jag vet. Möjligen att man lite enklare kan få dit en mindre eller tunnare fläkt? Jag har inte provat, då behovet aldrig funnits: med relativt svala hårddiskar så bör flödet från mittfläkten (och nätagget) räcka.

Men visst fem fläktar får du ju in om du plockar bort alla tricools: två uppe bak, två vid övre buren, och en nere. Verkar ju overkill för de flesta konfigurationer, men det går ju

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Du kan ha två på övre, eller rättare sagt en fäst i lådan framför buren, och en fäst på själva buren. (i bakkant) Du kan dock inte ha några hårddiskar i övre buren om du kör med fläkten i bakkant på den. (ifall du inte visste)

Nedre buren kan du inte fästa en fläkt på alls. Det sitter en fläkt mellan buren och nätagget (dvs bakom buren) och det är alla fästen som finns i nedre buren i original... Det finns inte tillräckligt med utrymme för att bara klämma dit en vanlig 120mm fläkt framför undre buren utan att modda en del såvitt jag vet. Möjligen att man lite enklare kan få dit en mindre eller tunnare fläkt? Jag har inte provat, då behovet aldrig funnits: med relativt svala hårddiskar så bör flödet från mittfläkten (och nätagget) räcka.

Men visst fem fläktar får du ju in om du plockar bort alla tricools: två uppe bak, två vid övre buren, och en nere. Verkar ju overkill för de flesta konfigurationer, men det går ju

Ok blir så då, vill inte ha mer värmeproblem :), min GPU kommer upp i nästan 90 grader under spel, med lite lägre klock än i sign.

Är det nån som vet hur stor skillnad det blir med 2 fläktar på TRUE?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kör du med stockkylaren på GPU'n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Kör du med stockkylaren på GPU'n?

Ja, leadteks stockkylare, tror den är lite special.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Då hade jag föredragit att byta kylare, istället för att fylla datorn med fläktar

Permalänk

LemurenSwe du som ahr ett Antec P190 ska själv få en snart
rymmer man en TRUE m fläkt i den burken?

samt bättre graffe kylare? typ THremalright HC3 nånting m 92mm fläkt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
LemurenSwe du som ahr ett Antec P190 ska själv få en snart
rymmer man en TRUE m fläkt i den burken?

samt bättre graffe kylare? typ THremalright HC3 nånting m 92mm fläkt

Kan mäta imorgon innan jag skruvar ihop burken, vilken höjd pratar vi om på representive kylning?

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk

thermalright ultra extreme är väl 16,5 cm hög

såg en kille på Nvnews som hade tagit ut 200mm fläktne ur sitt P190 satt det på utsidan och fick således plats med nen TRUE

ska prova först med fläkten där den är går det ej så får man göra nåt annat

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Sjävlklart rymmer Antec p190 en TRUE. P182, P180, deras lillebror P150 rymmer TRUE.

edit: ah, glömde att p190 har sidofläkt men tycker nog den borde rymma ändå

Angående grafikkort kylare. Accelero S1 kyler absolut bäst av GPU kylare i dag. Sedan kan man även fästa en 120mm fläkt om man vill för otroligt bra kylning. Billig är den å

Svar på 2 kylare på TRUE:
Jag vet inte exakt skillnaden, men om du kollar på denna graf nedan
Så kan du i allafall se skillnaden på en Noctua U12P och skillnaden borde ju vara något i stil med samma

http://img227.imageshack.us/img227/4283/idle2qp7.png

Permalänk
Medlem

Finns knappast en chans att rymma en true i P190 med sidfläkten på plats...
Om man nu inte sätter sidfläkten på utsidan då som nämndes tidigare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Finns knappast en chans att rymma en true i P190 med sidfläkten på plats...
Om man nu inte sätter sidfläkten på utsidan då som nämndes tidigare.

Alla kylare passar i alla chassin och på alla moderkort, det är bara en fråga hur mycket man måste modda för att få allt på plats

Permalänk

ja i ett P190 får ett TRUE plats men 200mm fläkten måste monteras utanpå i så fall

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=113415&page=... kolla på sidan 2 så ser ni hr han har gjort

det vill säga att han har ett TRUE inne i chassit

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Har en helt annan fråga, köpt en minneskort läsare en intern 3,5" och försöker få in den i min antec p180, men verkar vara endel plåt skit ivägen, någon som använt den platsen och kan tipsa ?

Permalänk
Medlem

Jag har en floppy-enhet i min 3,5", den va ganska svår att få dit och det krävdes en del våld, men inget var ivägen...
Du använder väll rätt skenor?

Permalänk

Måste höra då jag är inne på att köpa p190. Är aggen så obalanserade som flera reviews säger på internet? För annara är det bättre och köpa billigare modell ch köpa eget agg. Eller dessa fungerar bra i P190?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

vet ej angåend enätaggen fick min igår kartongen är ju enorm fick prescis plats i babaget då är det ingen småbil heller

varför skulle nätaggen vara obalanserade?

650w driver cäl moderkot m tillbehör samt graffet 550W driver hårddiskarna osv?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
varför skulle nätaggen vara obalanserade?
650w driver cäl moderkot m tillbehör samt graffet 550W driver hårddiskarna osv?

Det är väl själva definitionen på obalanserat. TIO diskar drar typ 150W i peak...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Det är väl själva definitionen på obalanserat. TIO diskar drar typ 150W i peak...

Dom drar nog runt 300W i uppstart dock...

Nu vet jag inte riktigt vad dom menar med obalanserade, men att ett av dom belastas mer än det andra låter ju inte otroligt. Men vad gör det?

Permalänk

ja menar om den starkare driver det tyngre grejjerna och 550W driver diskar dvd-rw fläktar mm ser inget fel i det

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ja menar om den starkare driver det tyngre grejjerna och 550W driver diskar dvd-rw fläktar mm ser inget fel i det

Kritiken har gått ut på att det vore bättre om de två största strömförbrukarna (CPU/MB & GPU) kunde drivas av var sitt nätagg. Sedan kan man strö ut resterande småförbrukare över de bägge nätaggen för att ge det bästa möjliga balans. Men antagligen är det inte möjligt.

Jag gillar de flesta Antecprodukter, men de har några konstiga. P190 är definitivt ett av dem, men det passar säkert en lite kundgrupp perfekt. Har svårt att se vilken dock...

Permalänk

skulle ju kunna byta ut min 620W corsair mot den 550W som finns i min P190

om det ens är möjligt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er andra vad ni har för nätagg i era lådor. Jag har ett CT 600 i min p180b och det funkar inte bra alls. Så fort datorn används lite varvar fläkten i CT600 upp något enorm och överröstar allt annat (Har tre fläktar noctua bland annat som alla snurrar under 100rpm) rejält. Låter högre än Tricool på high om jag ska jämföra med något.

Detta förbryllar mig något för många anser ju sina CT600 vara tysta och P180 är ju ett populärt chassi. Mycket riktigt så är mitt CT600 (och således hela datorn) mycket tyst när man kallbootar men så fort man gjort något krävande så går det i gång i rejäla hastigheter och det tar mycket lång tid innan de sjunker ned igen.

Jag har provat att ha olika kraftfulla fläktar i nedre kammaren och har just nu en Noctua P12 som snurarr i 1100 rpm. Hådiskarna är svala runt 32-34g rader.

Kan problemet vara att CT 600 tar in luft från nederdelen och inte får plats riktigt i nedre kammaren därför? Har någon testat vända på det med bra resultat? Det är jobbigt att vända på det så jag orkar inte i onödan.

Någon som har bra erfarneheter av denna kombination eller ska jag behöva köpa ett nytt nätagg som tar in luft från sidan istället?

Permalänk

Nytt nätaggregat till P182

Hej allihopa!

Jag tänkte köpa ett nytt nätaggregat idag till min dator.

Corsair PowerSupply (PSU) 750W TX ATX, räcker sladdarna till mitt chassi?

Mitt förra nätaggregat har för korta sladdar och låter mycket, låter detta mycket?

Permalänk

Grandinen,
Måste bara fråga vad du skall uppgradera ditt system till som behöver 750W.

Visa signatur
Permalänk

Jag behöver inte troligen alla 750W men vad för nätaggregat rekommenderar du i så fall?

Har ett ACE 520W i dagsläget, det låter som in åt helvete snällt sagt. När jag ställer in 2 av 3 Tricool fläktar och processornsfläkt, på max styrka/varv, får jag ett felmeddelande om att grafikkortet inte får tillräckligt med ström, samt så är sladdarna för korta.