Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

har väll runt en 27-30 grader .. nå sånt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
har väll runt en 27-30 grader .. nå sånt

Det är väl lite för varmt va? Testa att ha fönstrerna öppna, eller inte dörren stängd, det är inte normalt att ha så varmt i rummet!

Permalänk
Medlem

blir lätt så varmt nr det är runt 30grader ute , äger tyvärr ingen ac

Permalänk
Medlem

Har tejpat igen runt nätagget där nere nu och satt en Noctua P12 på max. Äntligen lyckas jag kyla nätagget så pass att det sällan snurrar upp. Spelar man spel som maxar båda cpu och grafikort så går det ju igång med sin hårtorksfläkt och den går ju ALDRIG ned igen. Börjar tro att det är en bugg för om jag bara stänger av datorn i en sekund så "resettas" temperaturen på nätagget och den är tyst igen.

P12 på max är ju inte direkt tyst heller, men det är ju otroligt mycket tystare än när fläkten i CT600 snurarr i (vad som låter som) 2000+rpm. Helt otroligt att man ska behöva satsa på att kyla sittt nätagg. Ibland funderar jag på att flytta upp hårddiskarna till övre delen av chassit och på så vis lämna nätagget i fred där nere. Då borde det väl kunna klara av att kyla sig självt utan att låta som en hårtork.

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen konstigt att ditt agg rampar upp som det gör... Speciellt om du bara har de grejerna du nämner i din signatur.
Visst, det är lite onödigt trångt vid fläkten IMO, men det skall inte behöva orsaka såna problem som du har! Du har väl inte klämt in överblivna nätaggskablar där eller något annat som hindrar flödet? Och du har inte råkat vänt noctuan åt fel håll?

Tejpa igen runt nätagget bak trodde jag inte skulle göra någon större skillnad, så länge du har en mittenfläkt... (Anledningen att folk tejpar är mest för att se till att nätagget tar all luft från fronten, så luften passerar och kyler hårddiskarna om man inte har en mittfläkt)

Jag kan inte se att värmen från ett fåtal hårddiskar i sig får nätagget att rampa upp heller... Så varma blir de inte.

Prova plocka bort frontluckan och filtret, samt testa kör med dörren öppen, och se hur stor skillnad det blir.. Fronten är tyvärr rätt restriktiv på P18x, och det är ingen dum idé att modda frontluckan och skära bort lite plast.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför de är restade överallt, ingen verkar ha någon på lager?

/m

Visa signatur

/m
Core i7 920@3,9Ghz|12GB|Rampage III Formula|Corsair H80|>1TB|GTX 570Ti|Antec P182|Corsair TX850M
Core i7 4770K @4,2Ghz|16GB|Sabertooth Z87|Corsair H100i|>5TB|GTX 770|Corsair 800D|Corsair TX850M

Permalänk

Det är så populärt, så det är slutsålt tror jag ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikeplektrum
Sett liknande trådar på andra forum, och tycker att sweclockers borde ha en dedikarad till den här magnifika chassiserien från Antec.

Tråden är gjord för att diskutera och visa upp sina Antec Performance One chassin (P180,P180b,P182,P182SE,P190).

btw, du har glömt P160W, det chassit är också med i Performance One-serien;)

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är rätt ställe att klaga, men vad i hela friden har Antec gjort med P18x och Sonata serien
http://www.silentpcreview.com/article840-page2.html
Tycker synd om dom som inte hinner få tag i ett P182 i tid...

Permalänk
Medlem

Verkligen.
Men Antec lär märka hur försäljningssifforna gör fritt fall när den gamla P18X tar slut. Fattar verkligen inte hur de tänker. Vill man ha en låda med superbra kylning och spexigt utseende finns ju Ninehundered att tillgå. P18X var ju ett chassi med innovativt tänkande och klassiskt rent utseende. Nu blir det som någon slags hybrid istället.
Synd, väldigt synd.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
Verkligen.
Men Antec lär märka hur försäljningssifforna gör fritt fall när den gamla P18X tar slut. Fattar verkligen inte hur de tänker. Vill man ha en låda med superbra kylning och spexigt utseende finns ju Ninehundered att tillgå. P18X var ju ett chassi med innovativt tänkande och klassiskt rent utseende. Nu blir det som någon slags hybrid istället.
Synd, väldigt synd.

Finns väl iofs inget som säger att inte P182 kan fortsätta finnas. Antec har ju en historia av att ofta addera en massa nya varianter av chassin utan att ta bort gamla, t.ex. P180->P180B->P182, och alla varianter av Sonata kan då i alla fall inte jag hålla koll på.

Så vi kan ju hålla tummarna att P182 kommer att finnas kvar framöver, även om det faktum att den tydligen är slut i lager på många ställen får mig lite orolig.

/ Peter Hj

Edit: felstavning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Finns väl iofs inget som säjer att inte P182 kan fortsätta finnas. Antec har ju en historia av att ofta addera en massa nya varianter av chassin utan att ta bort gamla, t.ex. P180->P180B->P182, och alla varianter av Sonata kan då i alla fall inte jag hålla koll på.

Så vi kan ju hålla tummarna att P182 kommer att finnas kvar framöver, även om det faktum att den tydligen är slut i lager på många ställen får mig lite orolig.

/ Peter Hj

Vi får alla hålla tummarna att det stämmer! Som tur är har det nya chassit ett nytt modellnamn så man kan kanske hoppas att de gamla blir kvar ett tag till.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Ja, överlag så har väl antec's modeller hängt kvar ett tag, efter att en "ersättare" lanserats? (iaf i sonata-serien)
Vi kan ju hoppas i alla fall (fast jag har ju redan ett )

Permalänk
Medlem

Hmm, vissa bra grejer, och en hel del konstigheter på nya revisionerna verkar det som.
Hålen på framsidan är ju bara dumt. Knappast snyggare och läcker ljud!

Att de öppnade upp ventilationsgallren på sidorna (mellan dörren och fronten) tycker jag var vettigt! Den modden skulle jag vilja ha på min låda.

Att luckorna är mindre restriktiva är ju fint, men trist att de överdrev (även på DVDplatserna!), och att de körde med den där inte speciellt smakfulla diagonala designen. Det ser IMO för taskigt ut när plåten sticker fram så där bakom gallren.. Hade lådan varit svartlackad a'la P182SE hade det kanske funkat bättre rent estetiskt?
Sen verkar de tagit bort frontfiltren helt? Hur lata är de egentligen?

Att de designat om bottensektionen är jag lite kluven till, men överlag kanske det var värt det. Fläkten i mitten satt bökigt till, och är nog skönt att slippa, men det är rätt trist att behöva sätta ännu en fläkt i fronten, och då troligen öka mängden ljud som slipper ut ur lådan.
Sen undrar jag vad de menar med att nätagget har sänkts ned ytterligare i burken? Det verkar ju helt idiotiskt, då den får ännu mer begränsat luftflöde? Undrar om de överväger öppna upp ventilation i botten av lådan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Finns väl iofs inget som säger att inte P182 kan fortsätta finnas. Antec har ju en historia av att ofta addera en massa nya varianter av chassin utan att ta bort gamla, t.ex. P180->P180B->P182, och alla varianter av Sonata kan då i alla fall inte jag hålla koll på.

Beror på vad du menar... Det som hänt hittills har ju alltid varit att förändringarna i de nya revisionerna har dykt upp även på redan existerande modeller... Nu är det ju ännu oklart om så kommer att ske även här, men omöjligt är det knappast.

...

Nya Sonatans ventilation gillar jag inte. Hårddiskar är ofta en rätt ljudlig del av lådan, så att öppna upp en ventilation precis bredvid dem känns designmässigt dumt. Undrar om dörrarna är helt identiska, så man kan välja vilken sida man har hålet? Då blir den ju lite mer flexibel iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är Zalman 850W-HP Silent lämplig i P182an?

http://www.dustinhome.se/pd_5010117042.aspx

Såg att den var lite djupare än vad som är standard...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ang dålig lagerstatus

Jag blev lite förskräckt när jag läste tråden precis, så jag slog in på prisjakt och kollade lagerstatus.

Tre större butiker har antec p182 på ingång senare i juni, kan det då vara värt att man köper ett för framtida bruk, då jag har funderat mycket på att bygga i detta chassi.
Lite som att bunkra upp med andra ord, om det nu mot förmodan kommer att ta slut?

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iremmats
Är Zalman 850W-HP Silent lämplig i P182an?

http://www.dustinhome.se/pd_5010117042.aspx

Såg att den var lite djupare än vad som är standard...

Nej, den där är nog bökig eller rent av omöjligt att få in i P182 utan att modda den.
Se denna spcr artikel tex:
http://www.silentpcreview.com/article827-page1.html

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nej, den där är nog bökig eller rent av omöjligt att få in i P182 utan att modda den.
Se denna spcr artikel tex:
http://www.silentpcreview.com/article827-page1.html

Är det en svår modd att göra själv?

Har även beställt en NOCTUA NH-U12P. Får den plats?

http://www.dustinhome.se/pd_5010127030.aspx?

Visa signatur
Permalänk

Jag fick presis mitt P190, underbart chassi om en aning tungt, enda problemet jag har är att min "Zalman CNPS 9700" Mått: (BxHxD)124 x 142 x 90mm passar inte med 20cm fläkten installerad, jag saknar ugf 1.4cm för att kunna stänga dörren. (Tumstock använd mellan dörren och "listen" den ska ligga mot)

Vet någon om den aningen mindre modellen "Zalman CNPS-9500" Mått (BxHxD) 85 x 112 x 125mm passar?

Borde ge mig lite mer spelrum, men jag vill helst vara säker, har någon här stoppat ett CNPS-9500 i ett P190 och stängt dörren med fläkten mellan?

Permalänk
Medlem

KriLL3.2™, enligt bit-tech recensionen skall den passa!
http://www.bit-tech.net/hardware/2007/06/18/antec_p190/3

...

iremmats, den där noctuan får plats! Förbenat dyr kylare dock!
Den går definitivt att få tag i billigare på annat håll dessutom... Se tex prisjakt.

För att få in det där zalman agget måste du sannolikt göra dig av med "mellanväggen" i undre kammaren, vilket kräver plåtarbete... Tror man kan borra ur nitarna som håller den på plats, men det är trångt att komma åt. (har inte gjort något liknande själv, men är lite sugen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KriLL3.2™
Jag fick presis mitt P190, underbart chassi om en aning tungt, enda problemet jag har är att min "Zalman CNPS 9700" Mått: (BxHxD)124 x 142 x 90mm passar inte med 20cm fläkten installerad, jag saknar ugf 1.4cm för att kunna stänga dörren. (Tumstock använd mellan dörren och "listen" den ska ligga mot)

Vet någon om den aningen mindre modellen "Zalman CNPS-9500" Mått (BxHxD) 85 x 112 x 125mm passar?

Borde ge mig lite mer spelrum, men jag vill helst vara säker, har någon här stoppat ett CNPS-9500 i ett P190 och stängt dörren med fläkten mellan?

Såg någonstans att det var någon som hade satt den fläkten på utsidan av dörren istället för på insidan, då bör du väl ha plats så att det räcker?

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk

Äger ett P182 med orginalfläktar. Undrar hur mkt bättre nya chassifläktar är i jämförelse, ljudnivå och kylning sett? Jobbar på att få mitt system så tyst som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jailbreak85
Äger ett P182 med orginalfläktar. Undrar hur mkt bättre nya chassifläktar är i jämförelse, ljudnivå och kylning sett? Jobbar på att få mitt system så tyst som möjligt.

Det är ganska stor skillnad. Väldigt grovt uttryckt så är det ungefär så här.

Med en bra tredjepartsfläkt (Noctua/Nexus/etc) så kan du:
1. antingen få lika bra kylning som på orginalfläkten på Medium, men med ljudnivå som om den vore på Low.
2. eller så kan du få det ännu något tystare om du nöjer dig med samma luftflöde som med orginalfläkten på Low.

Nyckeln till de riktigt låga ljudnivåerna med tredjepartsfläktar är någon form av hastighetsreglering (du kan inte använda de inbyggda i P182); via moderkort, koppla fläkten till 7V, en Fanmate, etc.

Permalänk

Ok, blir till att byta ett par fläktar då. Vilka tredjepartsfläktar rekommenderas till P182 då? Lagom pris, men bra kvalitet? tack för svar btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jailbreak85
Ok, blir till att byta ett par fläktar då. Vilka tredjepartsfläktar rekommenderas till P182 då? Lagom pris, men bra kvalitet? tack för svar btw

Noctua (dyra), Nexus (har jag i mitt, i orange så klart ) eller Scythe S-flex anses nog vara dom "bästa" fläktarna...
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Att byta fläktarna är ett måste, imho

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Noctua (dyra), Nexus (har jag i mitt, i orange så klart ) eller Scythe S-flex anses nog vara dom "bästa" fläktarna...
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Att byta fläktarna är ett måste, imho

hehe jag vet, är bara lat

dessa fläktar blir det - Noctua NF-S12-1200

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNFS12...

Permalänk
Medlem

Ett bra "semi-budgetval" för lådfläktar är annars scythe slipstream.
De är inte lika klockrena för att sätta direkt på kylare, och jag tror inte de gillar att monteras horisontellt, men bortsett från det är de riktigt bra:
de blåser mer luft per varvtal än i princip alla konkurrenter, så de kan ställas på väldigt låga varv och ändå göra nytta.

Noctua är det väl inget fel på, men de är inte prisvärda direkt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Noctua (dyra), Nexus (har jag i mitt, i orange så klart ) eller Scythe S-flex anses nog vara dom "bästa" fläktarna...
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Att byta fläktarna är ett måste, imho

scythe slip stream.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
scythe slip stream.

Ah, mena det, sry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
scythe slip stream.

Sidan han länkar till nämner dock (än så länge) endast s-flex och inte slip stream... Men det beror nog mest på att den inte är uppdaterad på bra länge.

Se denna SPCR artikel som jämför scythefläktar:
http://www.silentpcreview.com/article832-page1.html

Märk väl att S-Flex och Slip stream är INTE samma sak!
Slipstream är sleevebearing (är det nållagrad på svenska?) medan sflex har en mer speciell lagring, som bland annat bör klara horisontell montering bättre. Slipstream är dock niobladig och har kraftig vinkel på bladen, vilket gör att den flyttar massor med luft så länge den inte har för mycket motstånd, dvs bättre som allmän lådfläkt än som kylflänsfläkt.

Sorry för detta lilla OT hopp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.