Permalänk
Medlem

BladeCenter-problem

(jag vet inte om jag har lagt detta rätt eller om ni är vana att pyssla med blade-system)

I alla fall. Jag är för närvarande en gymnasielev på APU. Min uppgift här på företaget är att få ett IBM BladeCenter "up and running" efter att de lånat ut det till något annat företag. Jag har fått fria händer och kan göra vad jag vill.

Det är alltså frågan om ett IBM BladeCenter av typ 8677 med HS20-blades.

1. Jag lyckas inte få kontakt med management-modulen. Jag har anslutit min laptop via ethernet direkt till modulen och skrivit in modulens IP i en webbrower, som man ska, men ingenting händer. Jag har återställt modulens IP flertalet gånger, utan skillnad.

2. Jag får inte in något OS på tre av de fyra blades som sitter i racket eftersom Windows-installationen klagar på att de diskar som finns har ett LUN-värde högre än 0. Jag är inte så haj på sånt och vågar därför inte göra något utan vägledning.

3. Mängden hårddiskar som visas under installationen är väldigt konstig. Det finns fyra installerade fildiskar på 73 GB var i racken, plus att varje blade har en bootdisk på 40 GB. Men installationen visar en disk på ~38 gig (den som den första bladens OS för närvarande ligger på), runt fem 10200 MB-diskar, två eller tre ~50 GB-diskar och en 16 MB-disk. Alla ligger på "ql2300 [GPT]" utom den första som ligger på "ATAPI [MBR]". Det finns även flera dynamiska partitioner/diskar i listan.

4. Jag vet inte hur jag ska få upp den på nätverket. De två switch-modulerna i racket har ju egna IP-adresser, ska jag sätta bladens nätverkskort på att ansluta till dem eller nätverkets gateway-IP?

Det var nog alla frågor jag har för närvarande... uppskattar all hjälp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag klargöra att jag inte har en aning om vad "BladeCenter" är för något, men:

Om du är på APU så ska ju personalen där hjälpa dig? Det är ju hela tanken med praktikplatser? De kan inte förvänta sig att du ska kunna något när du kommer dit, utan de ska hjälpa dig så att du lär dig något.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Grejen är att killen som kan något om systemet är pappaledig de veckor jag är här. Lite kass timing, men så är det. Han ska dock ringa någon gång under dagen så jag kan ställa lite frågor då, men...

Du har rätt. Men det finns inte så himla många andra saker jag kan göra här och det var en sista minuten-plats jag fick, så...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x