Svinont i halsen. vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Svinont i halsen. vad kan man göra?

Hej hopp! har fått en helt sinnessjuk halsvärk, bara när jag sväljer, lite när jag pratar också men annars känns det inte. Det började i fredags och det är jävligt irriterande! Mest ont gör det på höger sida. Har inte haft nån nämnvärd feber eller snuva, bara förbannat ont i halsen liksom. Har en kompis som har det precis lika dant, antar att det är nån sorts förkylning som drabbat oss Tror inte att det är halsfluss för då får man väl vita prickar i halsen + feber? min hals ser bara jävligt röd ut om man tittar ner..

nu till det viktiga: Vad kan jag göra åt detta?! Har knarkat alvedon dom senaste dagarna för att jag ska kunna jobba och äta som vanligt (jobbar som telesupport) och vräkt i mig halstabletter. Har insett att jag nu skulle behöva något lite bättre dämpande mot smärtan och tänkte därför gå till apoteket imorgon för att se vad dom kan ha. är det någon som har tips på ett bra läkemedel/halstablett/huskur?

Permalänk

Om du inte redan har köpt så Bafucin sugtabletter är grymt mycket bättre än några vanliga halstabletter. Finns att köpa receptfritt på apoteket. http://www.apoteket.se/rd/d/4472
Annars honung i varmt vatten är en klassiker.

Jag har själv haft halsfluss så jag vet hur det känns, men att det måste finnas vita prickar plus feber tror jag inte är ett krav. Snarare att man ibland/oftast har det. http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3245

Nå, lycka till och krya på dig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag hade likadant en gång och då ringde jag sjukvårdsupplysningen. De bad mig vänta några dagar för att se om det skulle gå över av sig självt. Det gjorde det också.

Vänta lite, blir det inte bättre så gå till läkare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Drick vatten, ganska mycket...

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Skär små citronbitar och ös på salt på dessa och svälj dom hela. Brukar hjälpa för mig iaf

Permalänk
Medlem

Ipren hjälper grymt bra mot halsont, iallafall för mig.
Är ibland ett absolut måste innan jag lägger sig för att jag ska få någon nattsömn.

Har varit förkyld med halsont ett par gånger bara denna höst och har nu viss erfarenhet..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen samma problem, efter någon vecka kom febern. Tillslut gick jag till vårdcentralen för första gångnen i mitt liv, något jag är glad för.
Det visade sig vara en virusinfektion som gick att bota med penicillin, på 3 dagar var smärtan borta.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

efter att läst vårdguiden är jag fan övertygad om att jag har en virusform av halsfluss :c satan också Ska till apoteket idag och shoppa ipren och bafusin. tack för tipsen, får se om jag vågar prova tequila metoden utan tequila, känns ju som att det lär svida satan att svälja hehe

Permalänk
Medlem

Gurgla konjak brukar funka bra

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Gurgla saltvatten och drick honung med lite te i.

Permalänk
Hjälpsam

Gå till vårdcentralen.
Var försiktig med att knarka Alvedon, överdosering där kan vara riktigt farligt.

Edit;
Själv tycker jag att gurgla med saltvatten är bra, det löser på något sätt upp det onda slemmet och salt är bakteriedödande.
Käkar också massor av C-vitamin även om många hävdar att det inte hjälper.
Att dricka vatten gör att man blir mindre torr i halsen och får mindre ont.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad är det för taskiga saker ni försöker lura på stackaren, alvedon, saltvatten, konjak, gå till vårdcentralen?

Nej det enda som hjälper mot riktigt halsont är att ta sig ett långt snack med farbror Jack Daniels. Har en förmåga att lösa massa andra problem med faktiskt.

Permalänk

En annan metod är att avlägsna det som gör ont, vass kökskniv duger för det mesta men skulle det vara så att det inte funkar kan man alltid hämta/låna en vinkelslip. Glöm bara inte att tvätta såren efteråt samt att sätta ett plåster på. Värt att nämna är också att somliga tenderar att behöva en spruta lokalbedövning (av någon outgrundlig anledning) före ingreppet (jag har varit med om där vi upptäckt detta i efterhand, inte trevligt alls).

Skulle det vara så att du inte når är ett tipps att be en mindre bra vän att hjälpa en, notera att det inte får vara en nära vän då dessa har en tendens att inte riktigt gå in för det lika mycket som mindre nära vänner. Försök gärna ställa till med något bråk också innan, den mindre nära vännen blir då i dem flesta fallen ännu mer engagerad i uppgiften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ät C-vitamin, det hjälper att bli frisk snabbare. Drick varma drycker osv. Är det inte bra om en vecka dra till vårdcentralen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg, antingen så har du halsfluss eller så har du, som jag fick, för 2 månader sedan körtelfeber. Gå till vårdcentralen så tar de ett prov från ditt saliv och på 2 minuter så vet du om du har halsfluss eller körtelfeber.

Om du har körtelfeber så får du fasen inte träna eller göra ngt fysiskt ansträngande. Detta kan påverka många organ såsom hjärta men främst levern, som kan ta stor skada.
Jag var borta i 3 veckor från jobbet, vilket är rätt lite. Känner fortfarande av biverkningarna i form av trötthet - typ däckar efter jobbet o sover i 12 timmar 1-2 dagar i veckan.

Mitt råd, gå o testa nu - du får ingen medicin mot körtelfeber men om du jobbar så blir du iaf sjukskriven och vet att du inte ska göra ngt fysiskt krävande.

Permalänk
Medlem

koka något varmt och drick. the, mjölk. vatten och honung

Permalänk
Medlem

okej jag kanske inte "knarkar" alvedon tar så mycket man får enligt anvisningarna, jag väger 85 kg så det är ingen överdosering.

Fick tipset av en polare att köpa Mucoangin på apoteket. Det är en snabbverkande sugtablett som verkligen bedövar halsen och den funkar helt underbart! Har som sagt bara haft halsont sen i fredags så jag väntar nog tills efter nästa helg med att gå till vårdcentralen ifall det inte blivit bättre. Får jag över 38 grader feber i längre än 3 eller 4 dagar så går jag också dit, då har jag i varje fall vart lydig och följt dom anvisningarna på apoteket.se / vårdguiden.se

tack för alla tips, seriösa som oseriösa Får testa lite jack daniels i helgen ska hålla mig borta från fysisk träning tills jag känner mig helt frisk.

Permalänk
Medlem

låter bra, jag hade 40 gradig feber i drygt 4 dagar och när det e så fuckat då kan jag säga att de mucoangin man köpte flög ut genom fönstret, halsen var det minsta problemet om man säger så

Permalänk
Medlem

kolla halsmandlarna är dom svinstora är de troligen halsböld och de e sjukt vidrigt fick lika på sjukan å suga ut var ur halsmandlarna

de gjorde ont!

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Sprit är riktigt bra, man ska alltid ha en vodka flaska hemma till nödlägen!

Enligt läkare så ska man ta en matsked sprit varje dag, det dödar lite bakterier antar jag.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Motsvarande ett vinglas är det som är nyttigt.. både för matsmältningen, hjärtat och halsen/munnen. Om det är ca en matsked starksprit orkar jag inte räkna ut.

Och konjak el. Whisky>Vodka, Jack Daniels

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

En grej som hjälper för stunden är glass!

Annars e de verkligen whiskey som är räddningen...

Permalänk
Medlem

jag brukar ta Echinacea (tror det stavas så) när jag börjar känna att man blivit invaderad av någe elakt virus.

funkar för mig..tror jag. haha

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Vårdcentralen är nog det bästa. Jag gick dit, tog ett prov och sen recept på penicillin. Borta på två dar.