Kulkul! :(:( [Ljudproblem i Kubuntu 7.10]

Permalänk
Avstängd

Kulkul! :(:( [Ljudproblem i Kubuntu 7.10]

Installerade Ubuntu ver 7.10 nu precis och så funkar inte ljudet. Jag använder Asus M2NPV-VM integerande ljud kort. Om det är nån som kan hitta drivisar eller vad ska jag göra?

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

har du aktiverat det interna ljudchippet i Bios?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
har du aktiverat det interna ljudchippet i Bios?

Ja, fast nu funkar ljudet. Men vet nån vilken musikspelare jag ska använda för det funkar att använda ljudet med youtube men sedan ska jag starta en musik fil med ett program med Ubuntu och det funkar inte. Finns det nån bra musik spelare till Ubuntu?

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo men hur installerar man det da? Har aldrig haft Ubuntu innan nämligen!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Sök på google
Det finns med stor sannolikhet något program i din startmeny som har med paketinstallationer att göra (programinstallationer) Där kan du söka efter vad som helst i princip och få upp olika program som kan installeras.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Jo men hur installerar man det da? Har aldrig haft Ubuntu innan nämligen!

I Kubuntu finns Adept Manager, i Ubuntu borde det finnas något liknande, sök i menyerna efter "installera program", "pakethanterare" eller dylikt.

Vet du vad programmet heter så kan det installeras via terminal: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd

Har laddat hem Amarok nu men varför funkar det inte att spela upp MP3 låtar?

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Har laddat hem Amarok nu men varför funkar det inte att spela upp MP3 låtar?

På grund av "legal reasons" skickas inte stöd för mp3 mm med från början.
Om du använder xinemotorn (vilket du troligen gör), kan du lägga in stöd för mp3 genom att installera paketet "libxine1-ffmpeg".

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
På grund av "legal reasons" skickas inte stöd för mp3 mm med från början.
Om du använder xinemotorn (vilket du troligen gör), kan du lägga in stöd för mp3 genom att installera paketet "libxine1-ffmpeg".

Ligger xinemotorn i Amarok eller vart finns den? Och hur laddar jag hem det dära paketet. Jag e jobbig men det e inte kult utan min musik!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Ligger xinemotorn i Amarok eller vart finns den? Och hur laddar jag hem det dära paketet. Jag e jobbig men det e inte kult utan min musik!

How to install ANYTHING in Ubuntu! Vet inte hur uppdaterar den är, men det fungerar nog. Läs den så slipper du många problem sedan, den är inte så lång, mest bilder. Fast dina Amarok-problem svarar den nog inte på, men de ser ut att reda vara lösta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
How to install ANYTHING in Ubuntu! Vet inte hur uppdaterar den är, men det fungerar nog. Läs den så slipper du många problem sedan, den är inte så lång, mest bilder. Fast dina Amarok-problem svarar den nog inte på, men de ser ut att reda vara lösta.

Vart hittar jag själva Synaptic? Jag kan knappt ingen engelska!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Vart hittar jag själva Synaptic? Jag kan knappt ingen engelska!

Okej, då blir det hela lite svårare.

Citat:

You can launch it from System → Administration → Synaptic Package Manager (paths will vary depending on your locale, the System menu is the third menu on the menubar at the very top of your screen); as a safety precaution it will ask you for your password before proceeding!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Ligger xinemotorn i Amarok eller vart finns den? Och hur laddar jag hem det dära paketet. Jag e jobbig men det e inte kult utan min musik!

Xine är en av de möjliga backends man kan ha i amarok, och det brukar vara den som följer med vid installationen.

A complete idiot's guide to installing xine1-ffmpeg:
1. tryck alt+F2 (öppnar en ruta för att starta program)
2. skriv terminal följt av ENTER (öppnar GNOME-terminalen, är dock osäker på att detta är det riktiga namnet, men tror det)
3. skriv apt-get install xine1-ffmpeg i terminalen, följt av ENTER
4. svara y (eller j, om det är på svenska) på frågan, följt av ENTER
5. vänta på att paketet laddas ned
6. starta om amarok och kolla om det går att spela upp mp3-filer.

7. Jubla
alternativt om det inte funkar: fråga här igen.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Vart hittar jag själva Synaptic? Jag kan knappt ingen engelska!

Kolla i menyn Admin!!

//