Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verkligheten
Nytt BIOS för 20 (?) minuter sedan:
ftp://ftp.zepto.dk/Znote6224W/BIOS/

Har precis uppdaterat

rekommenderas Gör så att den throttlar till 800Mhz ist för 1.1 Ghz eller vad ni nu har .. Mindre värme Längre batteritid.. perfekt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Najs !

Har dock aldrig uppdaterat Bios förut.
Har lite noobfrågor :

1. Det står att man ska bränna biosfilen som en bild på en CD.
Hur göra detta ? Hur får man filerna att brännas som "bilder" ?

2. Går det lika bra med en DVD skiva ?

3. Biosfilen laddas hem som en WinRarfil. När jag packar upp den består den av tre filer. Hur kan de brännas som en bildfil ?
Ska de ligga i nån katalog med tre bildfiler ?

Ok, kanske triviala och dumma frågor, men har man aldrig gjort det så...
Nånstans måste man lära sig..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Löser den nya BIOS uppdateringen fläktproblemet alla snackar om?

Visa signatur

Dator: Zepto Znote 6224W Mobil: Samsung G800

Permalänk
Medlem

Här står lite diskussion om det nya Bioset :

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=152508

Tydligen gör det fläkten tystare.

Dock ser jag att vissa får vissa värmeproblem istället..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Här står lite diskussion om det nya Bioset :

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=152508

Tydligen gör det fläkten tystare.

Dock ser jag att vissa får vissa värmeproblem istället..

Det kom ett ännu nyare idag, det som berörs om man följer länken är det som kom för ett tag sedan.

Jag kan f.ö. meddela att processortemperaturen sjönk (knappt) 10 C med den nya uppdateringen, antagligen p.g.a. 1200MHz -> 800MHz

Permalänk
Medlem

Aha, ok, trodde det var det nya bioset de diskuterade.
Noterade inte ändelsen "e" efter biosversionsnumret.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Najs !

Har dock aldrig uppdaterat Bios förut.
Har lite noobfrågor :

1. Det står att man ska bränna biosfilen som en bild på en CD.
Hur göra detta ? Hur får man filerna att brännas som "bilder" ?

2. Går det lika bra med en DVD skiva ?

3. Biosfilen laddas hem som en WinRarfil. När jag packar upp den består den av tre filer. Hur kan de brännas som en bildfil ?
Ska de ligga i nån katalog med tre bildfiler ?

Ok, kanske triviala och dumma frågor, men har man aldrig gjort det så...
Nånstans måste man lära sig..

När man snackar Iso image är det inte bilder man talar om.. en ISO fil är en "kopia" av en skiva.. enklast är att följa guiden som finns på zepto.. använder det programmet för att bränna filen..

Går även köra med Nero.. "Bränn image till skiva"

2. Vet ej, men jag tror det ska fungera!

3. Det är en Iso fil.. Winrar stöder dock detta format det är därför det ser ut som en winrarfil ..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

är det en image ställer den väl krav på vad för skiva det ska brännas till? (så isf lär du märka det).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
är det en image ställer den väl krav på vad för skiva det ska brännas till? (så isf lär du märka det).

Kan stämma, har aldrig provat

Men försöka går ju

Btw nya bioset sänkte även min idletemp i windows vid surfande med minst 10 grader!! .. shysst

Edit: noterade även i Rmclock att nya frekvensen körs på mycket lägre spänning.. 0.975 tror jag det var .. förut gick den på 1.1Ghz och 1.38V eller nåt liknande.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

De skulle kunna släppa en likadan uppdatering till 3415W.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För att sammafatta diskutionen om det nya BIOS:et, är det värt att uppgradera ?

MasteraCe: jag får också olika temperaturer med Speedfan och Everest
Vet inte vilken jag ska lita på.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
För att sammafatta diskutionen om det nya BIOS:et, är det värt att uppgradera ?

MasteraCe: jag får också olika temperaturer med Speedfan och Everest
Vet inte vilken jag ska lita på.

Jag anser att det är värt det iallafall.. Men det är ju upp till dig.. det är ju inte direkt en kritisk uppdatering =)..

Wierd! .. Jag provade även med Intel Thermal Analyzis.. den visar det högre värdet.. :S Man tycker ju att deras egen programvara ska stämma men .. Vet ej som sagt..

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jäj! Min dator beräknas skeppas från zepto tisdagen den 4, längter verkligen! ska dessutom på lan helgen den veckan så datorn kommer få arbeta kan jag lova... Blir en massa bilder hade jag tänkt mig, kommer testa maskinen riktigt grundligt dessutom. Ska bli kul o se om 12-cellsbatteriet är ngt att ha

EDIT: Som ni nog ser kommer datorn vara en riktigt ordentlig uppgradering för min del, så jag kommer kanske vara lite färgad av det, men jag ska försöka hålla mig objektiv

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
När man snackar Iso image är det inte bilder man talar om.. en ISO fil är en "kopia" av en skiva.. enklast är att följa guiden som finns på zepto.. använder det programmet för att bränna filen..

Går även köra med Nero.. "Bränn image till skiva"

2. Vet ej, men jag tror det ska fungera!

3. Det är en Iso fil.. Winrar stöder dock detta format det är därför det ser ut som en winrarfil ..

Ah, ok, tack för upplysningarna !

Det bör alltså funka om jag (i Windows Vista) kör "drag and drop" och "lägger" .iso filen i CDn ?

Edit : Jag testade att bränna den som .iso fil på en CD.
Tryckte sedan på F10 upprepade gånger när Zepto loggan dök upp. Kom in i bootmenyn.
Där kunde man välja IDE : CD (som man skulle göra).
Tryckte på "enter" när jag markerat det alternativet.

Windows startade dock som vanligt utan att något speciellt hände. Inga uppdateringar vad jag kunde se.

Edit 2 : Suuuck. Varför måste Zepto ständigt hålla på att göra sig oanträffbara genom sina omställningar i supportsystemet ?
Har verkligen inte tid just att att sitta och vänta.
Har massor att fixa innan jag ska sticka utomlands strax.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte att använda "drag and drop" i Windows.
Du måste använda ett brännarprogam som stödjer "image" filer, t.ex. Neros "Bränn Image till skiva" funktion.

Permalänk
Medlem

Ah, tack för det !
Fick precis svar från Zepto (De svarar snabbt på mail iallfall) och de sa samma sak.
Får ta och installera Nero igen då..

Edit : Jaha, det där gick ju åt...

Självklart klarar inte Nero att bränna någonting på varken laptopen eller stationära. Det verkar vara någon bugg som gör att det inte går att bränna på de flesta DVD/CD brännare.

Lånade mammas laptop som för ovanlighetens skull har en brännare som går att använda.
Brände bioset som bild i Nero där.

Självklart gick allt åt skogen när jag följde zeptos intruktioner till punkt och pricka för att uppdatera bioset.
Får efter att jag valt IDE : CD alternativet upp ett felmeddelande där det står "Drive A not ready Retry/Fail/Abort ?" eller nåt liknande.
Provade alla alternativ utan framgång. Fick upp en A: prompt när jag valde abort.
Tack och lov skadades inget allvarligt tror jag. Det gick att starta om datorn.

Ska man verkligen behöva lämna in datorn på en uppgradering av Bios, som skulle gå att göra själv på 5 minuter om de bara hade haft vett nog att skriva precisa instruktioner som stämmer med verkligheten...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT

Får efter att jag valt IDE : CD alternativet upp ett felmeddelande där det står "Drive A not ready Retry/Fail/Abort ?" eller nåt liknande.
Provade alla alternativ utan framgång. Fick upp en A: prompt när jag valde abort.
Tack och lov skadades inget allvarligt tror jag. Det gick att starta om datorn.

Jag fick också upp det här, men valde "Försök igen", eller nåt sånt, sedan stog datorn och tuggade en stund (30s-60s, kanske?) och sedan fungerade det..

Permalänk
Medlem

Beställde denna i tisdags. Är egentligen till tjejen som ska börja plugga, men tro inte att hon ska få ha den ifred inte.
Var tydligen fel på deras hemsida fick 3215 kr i rabbatt skulle vara 2000. Ringde zepto och frågade men jag skulle få det för det utsatta priset. NAJS!
Blev riktigt billigt. Ingen gamer dato, kommer aldrig att spela på den iallafall.
Samma hårdvara från annan leverantör skulle ju gå på närmare 10K.
Får hoppas att den håller god kvalitet och att man slipper problem med tangentbordet.

Vey någon om det kommer nya bios till 3xxx serien med?

Znote 3215W 15,4" WXGA - Plocklis 1 5.687,00 5.687,00Znote 3215W 15,4" WXGA Glare excl 1
ZN2X25 SE tangentbord 1
Intel C2 DUO T7100 1,80GHz 800MHZ 1
2048 MB DDR2 PC5300 (=2x1024) Org 1
120GB SATA 2,5" 7200 RPM - SAMSUN 1
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2x 1
Intel Pro/Wireless 4965AGN 1
Bluetooth Znote 2225/2425 1
Inget operativsystem önskas till 1
ONLINE DISCOUNT - 3215Power 1
Zn 2x25W 9 Cell Batteri 1
Miljöavgift 1
Microsoft® trådlös MS4000 mus 1 242,00 242,00

Postförskott 1 50,00 50,00
Frakt (1 dator) 1 95,00 95,00
Summa exkl moms 6.074,00
Moms: 25% 1.518,50
Total SUMMA 7.593,00

Permalänk
Medlem

Denna lilla maskin kommer på tisdag till mig

Jag beställde den på Dustin eftersom det var billigare än på Zeptos hemsida, samt att det är tryggare att ha Dustin som leverantör. Zepto i sverige är B ratade....

Processortyp Intel Core 2 Duo T7500 4 MB cache
Chipset Intel Mobile 965PM Express
Processorhastighet 2.2 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 2 GB (2 x 1 GB)
Maximalt minne 4 GB
Hårddiskstorlek 120 GB 7200 RPM
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 15.4 WXGA Crystal Clear
Maximal skärmupplösning 1280 x 800 bp
Grafikkort NVIDIA Geforce 8600M GT 512 MB
Drifttid batteri upp till 3.5 timmar (9-cell medlevereras)
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Snålheten bedrar visheten brukar det heta.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HendiZ
Gaaaah snälla kan någon försöka hjälpa mig?
Jag fick min 6224w idag utan operativsystem för jag tänkte köra med mitt piratkopierade windows xp. Men den startar inte från skrivan eller något alls. Kan någon förklara hur man gör för att installera xp? Har ju gjort det 100 gånger på min gamla amd men då har ju allt flytit på så bra som det bara går. Ska man ändra något i bios eller?
hjäääääääääääääääälp

Du kanske ska ta och läsa sweclockers regler http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s=, speciellt § 7 om piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Det med fläkten skall man väll kunna ändra i BIOS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jag har en 6014.
Är rätt nöjd med den, jag ville ha en billig bärbar, helst inte större än 14" som klarar officepaketet bra, kan köra en och annan film ibland (tv-out) och hade hyfsad batteritid.

Den klarar allt det utan större problem och kostade inte mer än ca5400, så jag är nöjd.

Några små irritationsmoment finns dock, fläkten är helt av eller helt på, vilket får till följd att den är av rätt länge tills burken blivit tillräckligt varm, sen går den på för fullt i en halv min kanske och sen är den tyst igen. Hade önskat att den mer ställde in sig på en lagom hastighet som räcker för värmen processorn för närvarande utvecklar.

Om någon med 6014 eller 6214 har hittat en lösning på fläktproblemet meddela gärna.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas någon bugg i Nero.. Hade samma problem jag .. Blev samma fel på stationära som bärbara, måste vara nåt fel på just den versionen..

Men jag använde det "Zepto" tipsar om .. funkar då klockrent till att bränna ut bioset iaf

http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm

Dock stöder den bara CD inte DVD

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Jag börjar bli så less på den här tvisten om 5.1 ljud på en 3415W zepto fick man int svar av och det verkar som det inte finns 5.1 ljud mer då det tagits bort på zepto.se men på zepto.fi finns det kvar.. Nä, om det visar sig inte finnas så blir det konsumentombudsmannen.. Och då om fallet är så har Zepto sålt en produkt med mindre funktioner än vad de lovade, alltså de får en varning + är ärsättnings skyldiga, om det går som jag tänkt och jag har läst allt vad konsumentskyddet innebär, fast mitt minne är lite rostig, men fan jag börjar bli trött..

Fick svar från Zepto att 3215W inte har något mer än 2.0 ljud, alltså lär det vara samma för 3415W? I produktbladet står det att 3215/3415 fortfarande har 7.1 ljud… =/

Har du fått något svar angående ersättning?

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem

Beställde för ett tag sen en zepto 6224, fick det beräknat att den skulle skickas från zepto tisdags förra veckan (2 veckor leverans pga att jag valt en hdd som inte fanns på lager).
Fredag morgon mailade jag o tänkte ta reda på när den beräknas komma.
tyvärr inga svar

Nån som har koll på om dom har ovanligt mycket ordrar nu eller nått?

//jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sultan
Fick svar från Zepto att 3215W inte har något mer än 2.0 ljud, alltså lär det vara samma för 3415W? I produktbladet står det att 3215/3415 fortfarande har 7.1 ljud… =/

Har du fått något svar angående ersättning?

Nepp, återförsäljaren i Finland sade att de skulle kontakta fabriken, men har inte fått svar än. Skall dra iväg ett mail. Men ja, ersättning borde kunna krävas då de sålt en produkt med vissa funktioner utlovade som inte visar sig finnas heller, alltså i grova ord bedrägeri.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till det nyaste BIOS:et precis. Tyckte att fläkten gick ännu mer nu och gradantalet steg. Men vilken Power Plan kör ni på ? Jag kör på High Performance. Balanced är bättre kanske ? Då kör den igång när den behövs ?

Enligt Everst är både CPU och grafikkort på drygt 70 grader.
Enligt Speedfan är CPU på drygt 50 grader.
Bra eller dåligt ? :S

Märkte att om jag inte körde med High Performance när jag körde spel var det mycket fpsdrops.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Jaha, nu fattar man varfor det segs att Zepto har dalig kvalitet...(har inget svensk tangenbord, ursekta for det).
Har just flyttat till Osterrike der jag ska jobba i drygt ett ar.
Och tenk vad kul, netvekskortet pa min Zepto pajjar efter 2 dagar...och jag behover verkligen datorn och uppkopplingen bade for jobbet och for annat.
De borde fa ersetta mig pa nagot sett om jag nu verkligen ska behova skicka tillbaka den till Sverige pa lagning under flera veckor...

Er inte sa lite irriterad over detta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Landade den 3215w här idag. Känns bra än så länge. Har inte hunnit så mycket. Typ os och drivare. Men jag tycker skivan man fick med var USEL!!! Helt virrigt upplagd och gamla/fel drivare. Inte ens manualen fanns på skivan.
Blev nästan lite snopen hur pass lite det var i kartongen. Ingen manual eller doc. bara dator, en skiva och strömsladd. Inte för att jag behöver ha pappersmanual, men man är ju van att få en kasse papper och annat till nya saker.
Visst flexar tangent bordet lite om man trycker hårt men det märks inte ett smack när man skriver normalt.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få mer än 60 fps i spel med zepto skärmarna ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr