Permalänk

Slut på ip adresser ??

Har Telia ADSL 24Mbit och bör väl således kunna ha 5st ip adresser ?

Jag kör med en Dlink 4300 trådlös gaming router, denna sköter all tilldelning av ip adresser. Följande apparater är anslutna till internet.

En stationär dator via TP kabel
En HTPC ansluten via Wifi
Xbox360 via Wifi
Nintendo Wii via Wifi
Telia Digital TV via TP kabel

Har jag alltså använt mina samtliga ip adresser ?
Borde det inte bli en ledig ip adress om jag bara har en av datorerna igång ?

Häromkvällen försökte nämligen en kompis att koppla upp sig via mitt Wifi, han har en bärbar dator. Men det hänger sig på tilldelning av ip adress. Min teori är att alla ip adresser är upptagna ?
Kan det verkligen ta slut på ip adresser om man har en router?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Tror du får ta och läsa igenom manualen om din router har en max gräns för hur många enheter den kan klara av.

oftast brukar ju routern (dhcp) ge ett ip som ligger mellan 192.168.x.2-199 (internt). Så det borde inte vara några problem.

Sen får din kompis kolla att ham inte har en statisk ip adress utan ser till att han erhåller en automatiskt från routern etc.

Sen finns det ju alltid möjligheten att själv ställa in vilken range man vill att dhcp skall fördela ip adresser till. Men jag antar att du skulle komma ihåg om du varit inne och pillat på inställningarna i routern?.

Det är vad jag känner till... Hoppas det kan hjälpa

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk
Medlem

När du har en router som tilldelar IP-adresserna, så spelar det ingen roll hur många IP-adresser du får från din Internetleverantör, eftersom det är routern som tilldelar dem.

Det ska gå att ansluta upp till 253 enheter, med en unik IP-adress för varje enhet, till din router.

Att din kompis inte får en IP-adress kan bero på flera saker, det jag kommer att tänka på är dessa två:
Se till att ni har knappat in korrekt kryptionsnyckel.
Se till att hans MAC-adress finns inskriven i routern om du har låst det trådlösa nätet till specifika MAC-adresser.

Permalänk
Avstängd

Re: Slut på ip adresser ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Har Telia ADSL 24Mbit och bör väl således kunna ha 5st ip adresser

Du har 1 ip adress av telia

Permalänk

Måste vara någon inställning på routern som gör att han inte får någon ip, kanske han blockeras av min router eller något. Konstigt då det fungerar på alla mina datorer och TV spel i nätverket.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.