Permalänk
Medlem

CPUz och E6750 (förklarings önskas)

Tänkte höra om någon här har en förklaring till vad jag kan se i CPUz gällande min E6750.

Utdrag av dumpen:
Processor 1 (ID = 0)
Number of cores 2
Number of threads 2 (max 2)
Name Intel Core 2 Duo E6750
Codename Conroe
Specification Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz Package Socket 775 LGA (platform ID = 0h)
CPUID 6.F.B
Extended CPUID 6.F
Core Stepping G0
Technology 65 nm
Core Speed 2003.7 MHz (6.0 x 333.9 MHz)
Rated Bus speed 1335.8 MHz
Stock frequency 2666 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, EM64T
L1 Data cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4096 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes
FID range 6.0x - 8.0x
max VID 1.238V

Som ni kan se så säger den E6750 @ 2,66GHz men om man sen tittar på Core speed så visas där 2003.7 MHz (6.0 x 333.9 MHz), dvs endast en multipel på 6x.
Detta trotts att jag har slagit ifrån speed step och satt multipel på 8x manuellt i bios.
Även "core temp" visar på 8x multipel.

Kan även tilläggas att multipeln hoppar mellan 6 o 8 i CPUz och visar konstant 8 om jag t.ex. startar ett spel.

Kan någon förklara detta?

Btw. Har ett ASUS P5k mb.

Permalänk
Medlem

stäng av allt som har med cpu att göra i bios......

cpu-z visar alltid rätt hastighet... så är det 2000 så har den hoppat ner.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
stäng av allt som har med cpu att göra i bios......

cpu-z visar alltid rätt hastighet... så är det 2000 så har den hoppat ner.

Har satt alla inställningar på manuellt i bios men CPUz visar fortfarande på 6x multipel när jag inte gör ngt spec på datorn, dock hoppar den upp direkt till 8x när ngn "tyngre" aplikation startas o ner igen när den avslutas.

Permalänk

Det heter Speedstep på vissa moderkort, men på min (Gigabyte) kommer ja inte ihåg vad de heter.
Inte svårt att hitta iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Jag har inte lika bra erfarenhet utav cpu-z som Infa....

Min s.a.s hoppar också, testa ett annat program.

EDIT:
Vilken version utav cpu-z har du?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Räcker inte med att bara slå av speedstep i bios
C1E support ska slås av okså

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Att slå av C1E på mitt gigabyte räcker för att få multippeln at vara på 8x hela tiden, åtmindstånde för mig.

Permalänk
Medlem

Är de inte bra att processorn klockar ner sig när den inte används?
Lägre ljudnivå,svalare,drar mindre ström?

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Är de inte bra att processorn klockar ner sig när den inte används?
Lägre ljudnivå,svalare,drar mindre ström?

Jo, det är juh tanken bakom det hela

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta. Även nu när man klockar prollen, vore det inte en idé att ha kvar denna funktionen som enabled? Den går väl ändå igång på max när den behöver ?

Att den blir svalare, drar mindre ström och låter mindre under idle kan väl inte vara dåligt för ett överklockat system heller?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

när jag klockade min dator hoppade den ner i load ;S hehe sen stanna den nere tills jag restarta datan hehe lite udda kanske den hoppade från 8 eller 9 till 6

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Räcker inte med att bara slå av speedstep i bios
C1E support ska slås av okså

Där satt den det var C1E supporten som gjorde det..

Som Ti 4400 sa så visst är det bra med nedklockningen men man vill ju testa så att det inte är ngt som felar cpu:n utan att man kan köra den i 8x hela tiden om man vill..

Tack för alla snabba svar i frågan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Tänkte på detta. Även nu när man klockar prollen, vore det inte en idé att ha kvar denna funktionen som enabled? Den går väl ändå igång på max när den behöver ?

Att den blir svalare, drar mindre ström och låter mindre under idle kan väl inte vara dåligt för ett överklockat system heller?

Då kommer du få ett instabilt system. Ska du klocka så ska allt sånt skit bort

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Då kommer du få ett instabilt system. Ska du klocka så ska allt sånt skit bort

Motivera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Motivera

Jag har klockat 3st "Core 2" familjen prollar, på ett 2 asus kort och 1 gigabyte, tog man inte bort speedsteppingen så flippa datorn ut helt vid klocking. Efter att jag tagit bort det gick det hur bra som helst. Iof bara min erfarenhet. Har läst ett antal klock-guider där det stog samma sak. Att man skulle ta bort det för att det ska funka att klocka.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag kör med speedstep C1E osv, även vid överklockning, inga konstigheter eller ostabilitet än så länge, dock har bara klockat milt än så länge

Visa signatur

Acer Predator Helios 300