Permalänk
Medlem

HP Pavilion; kvalitet eller skit?

Har en gammal HP Pavilion zd8000 idag som till en början var en bra dator men har gått till att bli det sämsta köpet någonsin. Den överhättar och stänger av sig själv plus att den låter som den ska börja sväva bara av att stå i viloläge. Vet att man kanske borde göra något åt detta men vet inte hur.

Frågan är dock att jag är inne på att köpa en ny bärbar dator och kikar mycket på dells datorer men tycker tyvärr att de nya HP Pavilion datorerna är ruskigt snygga . Vill veta vad andra HP användare tycker, borde man hålla sig till Dell än ifall de inte är snygga eller håller dagens HP datorer bra kvalitet?

Permalänk
Medlem

Har du rengjort den från damm?
Man måste ju hålla sakerna sina rena o fina för att dom ska prestera

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Har du rengjort den från damm?
Man måste ju hålla sakerna sina rena o fina för att dom ska prestera

Frågan är bara hur rengör man en bärbar från damm? E det bara att veva igång kompressorn och skjuta in luft i ena hålet så blir den dammfri? Hört något rykte om att man ska inte snurra fläktarna på fel håll.

E du annars nöjd som HP användare?

Permalänk
Medlem

Jag är jävligt nöjd med min
Du får skruva bort lite skruvar på baksidan av bärbara, för mig var det väldigt många skruvar
Så du kan ta av baksidan och för att sedan blåsa bort dammet, blev endel med damm i min dator redan efter 4 månader :/
Och det lät som du har haft din ett bra tag, så dina avstängningar och att fläkten blåser förfullt beror nog på att dammet sättet stopp för fläkten.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Så det kommer göra sjuk skillnad om jag blåser av min laptop från allt dam, gott jue! Vill höra fler åsikter!!

Permalänk
Medlem

Klart att den blir påverkad av damm.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

den kommer bli som ny, iallafall på ljudet. Och vad får dig tro att blåsa bort dammet inte kommer hjälpa?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Pavilion DV9095

pojka: Har en dv9095, hem-pc. Den är mycket fin att titta på men jag har haft en del strul med den, bl.a. med ljudkort och överhettning. Lite nya drivrutiner löste ljudkortsproblemen men överhettningen av dator ledde till att moderkortet pajade (tror jag iallafall). Skickade in på service och fick det utbytt, tog dock 2 månader, skandalöst i min mening och supporten på HP är ju totalkass, vet inget och har inga svar. Får bara hoppas jag får någon form av kompensation då en service enligt HP ska ta max 10 arbetsdagar.

Annat att klaga på är batteriet, vet att AMD processorer drar mycket och 17" med dubbla lampor också men 1 timme lite drygt efter ett är tycker jag är lite i underkant av vad man kan begära av en bärbar dator. Har kört HP batterycheck-program och det visar att batteriet bara har halva kapaciteten kvar, är det normalt kan man undra?. Var väl inte så glad åt alla skitprogram som HP installerar åt en heller men det går ju att lösa, finns ialladal drivrutiner till allt vad jag vet på deras hemsida nu.

Måste doch leva med mitt köp och den gör väl sitt jobb.

Damm jag, jo ja tackar, ska nog inte ha den i sovrummet iallafall.

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB

Permalänk
Medlem

Har en dv9390ea och är mycket nöjd, älskar dessutom utseendet och finishen på materialen, mycket trevlig maskin, däremot är jag inte helt 100 nöjd med Vista men det är en annan femma...

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk
Medlem

jag vet att hem-pc supporten suger totalt, fick reda på det för ca 2 dagar sen. Och det är ju inte direkt hp's egna support man snackar med ^^
Men nog me offtopic nu
Testa att få bort dammet så ska du se att fläktarna inte varvar lika mycket

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Jag har ochså en HP som jag är rätt nöjd med faktiskt.

Men HP skickar med väldigt mycket skit program och någon riktigt Windowsskiva får man inte heller med tyvärr.

Men skulle jag köpa en ny bärbar dator i dag så skulle det bli en Dell eftersom dom har så mycket bättre garanti man kan köpa till.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, varit hjälpande! Kommer ta tag i den gamla datorn när jag får tid och blåsa den dammfri.

Permalänk
Medlem

Gör så, du behöver inte plocka bort några plastdetaljer när du blåser den. Tryck gärna ner penna, skruvmejsel eller liknande ner i fläkthålen så att fläktarna inte snurrar supersnabbt när du blåser den.

Kan garantera att när den är helt ren kommer den gå tystare och inte överhetta!