Vilken webbläsare använder du? [8]

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du? [8]

Det är åttonde gången jag ställer denna fråga, första gången var tidigt år 2003. Den här gången blir det extra intressant med tanke på att det ågtt nästan ett år sedan sist. Tittar man bakåt så ser man förändringarna i resultat från detta test ganska tydligt några år senare i de stora kända undersökningarna, det är därför jag envisas med dessa

Båda Mozilla och Opera har nya versioner på gång, men de stora nyheterna sedan sist står Apple (Safari för Windows) och Microsoft (IE7) för.

Ni som bytt webbläsare får gärna berätta varför. Jag tycker också att det vore intressant att höra era spekulationer om hur marknaden kommer se ut i framtiden.

Frågan lyder:
Vilken webbläsare använder du oftast?

DISCLAIMER

  • Som vanligt är jag inte intresserad av vilken webbläsare som kommer förinstallerad på flest antal datorer (inkl. skolor, arbetsplatser m.fl.), utan endast vilken webbläsare som folket på forumet Programmering - Webdesign - Grafisk design använder oftast.
    Detta är intressant eftersom jag tror att dessa i mycket stor utsträckning gjort ett aktivt val av webbläsare, ofta även av OS. Jag tror också att denna grupp, i egenskap av "förstahandskonsumenter", kan ge en liten fingervisning om den kommande trenden på marknaden.

  • Ett annat frågetecken som jag vill räta ut i förhand är uppdelningen av webbläsare:
    Uppdelningen följer inte strikt vilken renderingsmotor webbläsarna använder sig av. Detta eftersom syftet som sagt inte är att finna ursäkter för att inte följa de webbdesign-standarder som finns. Istället är kategorierna uppdelade enligt vad jag tycker ger bäst överblick anpassat till det maximala antalet alternativ, i kombination med tidigare synpunkter från medlemmar.

Tidigare omröstningar (trendgraf):
Oktober 2006
April 2006
September 2005
Mars 2005
Maj 2004
November 2003
April 2003

Permalänk
Medlem

Firefox.
Främst pga den utmärkta pluginen firebug.

Kör även en hel del opera mobile på mobilen, men självklart långt ifrån lika mycket som vanligt surfande.

(yeah, jag var först med att rösta!)

Permalänk
Medlem

Opera... För att allt fungerar precis som jag vill att det ska göra och för att det är snabb respons. Jag trivs även bra med fx om det inte vore för några dryga småsaker (som att den inte kommer ihåg lika mycket när man backar i historiken som opera). Det finns säkert lösningar för detta om man letar.

Jag har även testat Safari för Windows vilket enligt mig var en MYCKET bra browser bortsett från nuvarande småfel. Jag är öppen för att lämna opera för Safari om den blir att fungera som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Tycker den här omröstningen är lite halvdan i vad den visar för resultat. Vilken webbläsare använder jag oftast? Firefox, eftersom jag arbetar med den hela dagarna på jobbet. Hemma använder jag Explorer av någon anledning som nog bara jag själv förstår. Och då är det 6:an jag använder. Ur min synvinkel skulle det vara intressant att se vilka kombinationer man använder. Det finns trots allt en hel del människor som kör flera olika webbläsare, beroende på vilken dator de använder, vad de ska göra med den, osv.

Så vad jag vill ha sagt är väl att trots att jag röstade Firefox så är det inte en helt rättvisande poäng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tycker den här omröstningen är lite halvdan i vad den visar för resultat. Vilken webbläsare använder jag oftast? Firefox, eftersom jag arbetar med den hela dagarna på jobbet. Hemma använder jag Explorer av någon anledning som nog bara jag själv förstår. Och då är det 6:an jag använder. Ur min synvinkel skulle det vara intressant att se vilka kombinationer man använder. Det finns trots allt en hel del människor som kör flera olika webbläsare, beroende på vilken dator de använder, vad de ska göra med den, osv.

Så vad jag vill ha sagt är väl att trots att jag röstade Firefox så är det inte en helt rättvisande poäng.

Jag skulle gärna sätta upp en sådan omröstning, men om vi skulle begränsa oss till de webbläsare som jag har med nu (8 st) så skulle kombinationsalternativen bli 256 st, vilket är för mycket för Sweclockers omröstningssystem.

Mig veterligen finns det inte någon webbläsarundersökning som har så många alternativ.

Permalänk
Medlem

Är den enda som röstat för IE, vad är det för funktioner som inte finns i IE som finns i FireFox?
Finns säkert en del, men huvudpoängen är nog att det ska kännas smidigt att surfa. Tycker jag det gör med IE

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Firefox, har använt mig av opera ett tag men det har visat sig att en del av de sidor jag är inne på inte fungerar som de ska. Kan vara inställningar men firefox har aldrig krånglat.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox, "BonEcho" optimerad för Intel-Macs med Aqua-widgets för att vara specifik. Finns här: http://www.beatnikpad.com/archives/2007/07/02/firefox-2004

Har kört Firefox bra länge nu (sedan 0.3 tror jag... först Phoenix, sen Firebird, sen Firefox). Körde Safari ett par månader eller så ett tag också, men nu är jag hemma igen.

Edit: Jag fixade trendgraf-länken också (den var länkad till thumbnailbilden tidigare), hoppas det inte gör något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör OmniWeb, men varför är den grupperad tillsammans med Konqueror? Visst, WebKit är baserat på KHTML, men vore det inte bättre att gruppera den med Safari, eller iaf ha OmniWeb/Andra Webkitbaserade webläsare?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag kör OmniWeb, men varför är den grupperad tillsammans med Konqueror? Visst, WebKit är baserat på KHTML, men vore det inte bättre att gruppera den med Safari, eller iaf ha OmniWeb/Andra Webkitbaserade webläsare?

Förra gången var Safari/Omniweb/Konquer en kategori eftersom de förväntades få såpass få röster och trots allt har en del gemensamt. Nu när Safari släppts till Windows fick den en egen kategori (då statistiken för Safari denna gång är särskilt intressant) och då blev Omniweb/Konquer kvar. Antar att det går att diskutera i evighet. Någonstans måste man klumpa ihop webbläsare för att inte få 100 kategorier.

Permalänk
Medlem

firefox som tidigare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder även jag Firefox.
Har ingen jättebra anledning varför just Firefox. Började med det för något år sen eller två när det var i ropet. Trivs bra med det eftersom jag vant mig vid användargränsnittet.

Använder inga extensions förutom Fasterfox.

Det jag gillar med Firefox jämfört med IE (6 och 7) är:
Sökfunktionen - Fantastiskt smidig i FF, IEs känns stenålder och är verkligen jobbig
Automatiska hittandet av insticksmoduler - Man sparar en del jobb
Smidiga gränssnittet - Det känns avskalat och optimerat för obehindrad surfning.

På jobbet har jag IE7 och irriterar mig på lite småsaker då och då.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Opera. Snabbast, bäst och vackrast. Jag har använt opera sen jag först testade den, för 4 år sedan. Det är den enda webläsaren jag känner mig hemma i.

Permalänk

Epiphany (http://www.gnome.org/projects/epiphany/), standardwebbläsaren i Gnome.
Körde Opera förut, men bytte till Epiphany för att den fungerar mycket bättre tillsammas med resten av Gnome-miljön.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med Firefox. IE7 känns segt och ologiskt.. Knapparna på olika sidorna om addressfältet? Nej tack.

Permalänk

Mozilla Firefox. Tycker det är mycket bra webläsare.

Visa signatur

AMD Athlon64 x2 Dual Core Processor 6000+ 3.11GHz | 2GB RAM | ATI Radeon 4650 ~512MB | 500GB HDD

Permalänk

Firefox med Vimperator, Whiteart theme och lite annat nödvändigt. Jag använder Firefox... Ja för att den är bäst helt enkelt. Opera är bara ivägen hela tiden, Konqueror kräver KDE, IE kräver Wine och är allmänt jobbig anyway. Så det blir helt enkelt Firefox.

Permalänk

Har suttit med Mozilla Firefox sen tiden då det hette Phoenix, älskar UI:t och funktionerna samt att den går att skräddarsy så enormt.
Har prövat både Safari, Opera, Maxthon, Avant Browser samt IE 5, 6 & 7 men föredrar Firefox framför dem alla.

Permalänk
Medlem

Opera, jag är dock missnöjd med samtliga webbläsare jag har testat hitintills (IE, FF, Opera, Safari)

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Firefox, fortfarande. Ogillar fortfarande Opera (tycker det käns stort, tungt och bloatat, ungefär så som Fx börjar kännas numera..). Har testat Safari 3 för Windows, på min brors dator, och än så länge kändes det inte vidare stabilt (lyckats krascha varje gång jag använt den).

IE tvärvägrar jag att använda då det vore som att lägga sig ner på marken och låta sig bli överkörd utav en ångvält, bara för att Balmer/Gates säger det.

Så sammanfattningsvis håller jag med Myris, icke nöjd med någon webbläsare i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Främst Konqueror. Nån gång ibland även en "unbranded" version av Firefox som heter Iceweasel.

De få gånger jag använder Windows brukar det bli IE 7.

Permalänk
Medlem

Sen senaste undersökningen har jag bytt från Kubuntu till Ubuntu och då även från Konqueror till Firefox. Konqueror med GTK hade varit det ultimata. Epiphany hade varit trevligt om den hade haft lite fler customalternativ när det gäller upplägget av knappar osv. och lite fler funktioner kanske.

Permalänk
Medlem

Jag bytte för ca 1 månad sedan till K-Meleon, som i princip är Firefox fast utan XUL. Skriven specifikt för Windows (mitt enda desktop-OS just nu) med samma renderingsmotor, i renodlad C++, gör att den känns betydligt mer responsiv och drar mindre minne.

Några små irritationsmoment finns, men på det hela taget känns det som Firefox fast bättre.

Jag röstade på "Annan" istället för Firefox-alternativet, eftersom jag tycker att K-Meleon är en skild produkt trots samma renderingsmotor.

Permalänk
Medlem

Kör safari allt som oftast iom att den känns snabbast på min dator, renderar överlägsen text och bilder får överlägset bäst färger gentemot konkurrenterna.. Brukar dock alternera rätt friskt mellan den och Camino lite hipp som happ.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Röstar på Firefox. Använt väldigt länge, & har ännu inte velat byta, även då den gärna låser sig ibland under OS X.

Permalänk
Medlem

Gick över till Firefox för en tid sedan efter att länge ha använt Opera. Firefox känns mer slimmat och har ett snyggare gränssnitt för att inte tala om alla bra tillägg som finns.

Permalänk
Medlem

har bytt från firefox till opera
tack vare operas snabbhet. den
är riktigt snabb!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle motivera varför jag gillar Konqueror:

+ Minnessnål. Just nu har jag fyra flikar öppna (swec, google, forums.debian.net, asm.sourceforge.net), och Konqueror drar 37 MiB RAM varav 21 MiB potentiellt delas med andra program. Ibland kan jag ha 50+ flikar, och då går det kanske åt 150-200 MiB ram.
+Integrerad. Man kan t.ex. högerklicka på en mediafil för att lägga till den i Amaroks playlist eller högerklicka på ett RSS-feed för att lägga till det till Akregator eller till Amarok som en podcast. Inloggningsuppgifter till webbsidor sparas krypterade i KWallet.
+ Download managern. Dess download manager KGet är trevlig. Man kan starta om avbrutna nedladdningar, lägga nedladdningar i kö efter varandra om man vill ladda ned en specifik fil först, stänga av datorn när alla nedladdningar är klara mm.
+ Bra save-dialogruta. Låter kanske inte så viktigt, men Firefox, Epiphany mm har riktigt dåliga sådana.
+ Man kan dölja menyraden för mer skärmutrymme.
+ Plus lite annat smått och gott. Självklart har den AdBlock och annat precis som andra browsers.

Det finns inga negativa saker.

Jo förresten:

- Dess stöd för JS är inte det bästa.
- Extensions måste skrivas i C++. Därför är utbudet inte så jättestort.

Permalänk
Medlem

Använder Opera som förstaläsare. Dock är den inte helt bra i linux, den har en tendens att sega ihop. Vet dock inte riktigt vad det beror på.

Firefox använder jag till sidor med flash, då ett visst skitföretag inte kan släppa ett fungerande plugins som funkar i opera också. Detta gäller linux, i windows är det opera för hela slanten.

På mobilen är det operamini som gäller.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Firefox sedan den hette Phoenix vilket nu är ett par år. Kört Firefox på 3 plattformar också, Linux, Windows och numer OS 10.

Visa signatur

must!