Hur mycket har jag gjort bort mig?

Permalänk
Medlem

Hur mycket har jag gjort bort mig?

http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le26r75b.asp?page...

Det närmsta jag kan hitta på specifikationerna på LCDtvn jag köpte. (fast på min står det 12.1 billion colors.....)

I alla fall. Jag tänkte att jag skulle dra ut och köpa ny skärm så jag tänkte; äh, varför inte ta en HDTV på en gång. Tog mig en 26" och allting verkar mer än ok när jag kör den hemma. (lite ljusstark för ögonen bara)

När jag går igenom manualen så ser jag till min förtvivlan; "skärm kan få efterskuggningar/inbränning vid visande av stillbilder eller liknande vid 2 timmar eller mer i sträck." Saken är den att jag tänkte lattja lite med grafik och då står ju en del av bilden stilla, definitivt bra mycket längre än 2 timmar (förutom den yta där man ritar dårå). Hur stor är risken egentligen? Personligen tycker jag att bildkvalité och funktionalitét är helt utomordentligt oavsett vad jag gör, inga eftersläpningar i spel ens. Men... Hur mycket har jag gjort bort mig egentligen? Jag skulle ha gått på en vanlig datorskärm va? -_-;

-----------------------------------------------

Lite OT - Jag har ju en dator på följande;

Intel C2D 6600 2.4ghz
2x1gb 1024mhz RAM
SB X-fi xtreme audio
o.s.v.

Snackade med en person i en affär som säger att min dator aldrig skulle kunna utnyttja ett gF8800GTX - är det sant? Är det smartare att fixa ett GTS istället? (på 640mb) Onödigt att ta ett kort om man inte kan pressa det.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Hmm, trodde det var plasmaskärmar som led av inbränning.... inte LCD. Samma teknik som datorskärmar... kollade inte så noga, men låter konstigt.

Ren BS att din dator med E6600 och 2 GB RAM inte skulle utnyttja ett 8800GTX!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

LCD kan mycket väl få temporära inbränningar, men det försvinner ganska fort.

Har haft det på jobbet ett par ggr när skärmsläckaren inte gått igång under helgen. Dessa var dock ganska svaga, så man såg det inbrända endast mot en väldigt ljus bakgrund...

Förmodligen gäller samma för dig.

Permalänk
Medlem

Emil_FH >> Det känns skönt att höra. Tyckte det vore skumt om man inte kan få det näst bästa att utnyttja ett grafikkort i dagsläget.

Hin Håle - Jag kan pusta ut lite smått. Att lägga ut pengar på en HDTV svider ju lite i plånboken.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Till viss del stämmer det dock, du kommer ju inte kunna få ut allt ur kortet jämt, särskilt inte vid låga upplösningar, som är mer processorberoende. men det kommer givetvis fortfarande att ge förbättringar och gå snabbare.
Hur mycket processorn eller grafikkortet är flaskhals beror mest på upplösningen man kör i, desto högre upplösning desto mer press på grafikkortet och desto mindre spelar processorn roll.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Det låter bra det.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

ett problem med att arbeta grafik på en tv är: du måste sitta längre ifrån än en monitor, och dålig upplösning. det andra leder till det första, det kan bli en aning pixligt ifall man sitter väldigt nära, eftersom en tv inte är gjord för det, inte heller en lcdtv. du får ungefär lika mkt utrymme på den som på en 19' dataskärm, i skrivbordsyta.
hur mkt fick du pröjsa för den?

jag tycker.. om du kan få tillbaka pengarna, och du jobbar främst grafiskt med maskinen att ta och köpa en dell 24' eller eizo 24' eller benq 24', mkt högre upplösning, men de kostar kanske lite mera. benq:en skall kosta runt 8000:- om jag inte minns fel.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Ni får skratta om ni vill men jag pröjsade 8000kr för den. Som det ser ut nu så behåller jag den också, jag kommer trots allt att spela PS3/360 på den. Men uppfatta mig inte fel, en Dell/Eizo/Benq är nog ett framtida köp men jag kan vänta. (ja, man kan vara onödig när man har en fast hög inkomst som halv-student)

Jag var in till butiken där jag köpte skärmen idag och de gav mig ett förslag som jag funderat över, så jag kan gå in och få tillbaka pengarna *temporärt* och få det att bli att jag betalar efter sommaren.

Ska jag vara helt ärlig så är TVn underbar men lite väl... Hur ska man säga, intensiv för ögonen? Dessutom kan jag säga att det definitivt inte känns pixligt - det känns verkligen som en datorskärm kvalitétsmässigt.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InAction
Ni får skratta om ni vill men jag pröjsade 8000kr för den. Som det ser ut nu så behåller jag den också, jag kommer trots allt att spela PS3/360 på den. Men uppfatta mig inte fel, en Dell/Eizo/Benq är nog ett framtida köp men jag kan vänta. (ja, man kan vara onödig när man har en fast hög inkomst som halv-student)

Jag var in till butiken där jag köpte skärmen idag och de gav mig ett förslag som jag funderat över, så jag kan gå in och få tillbaka pengarna *temporärt* och få det att bli att jag betalar efter sommaren.

Ska jag vara helt ärlig så är TVn underbar men lite väl... Hur ska man säga, intensiv för ögonen? Dessutom kan jag säga att det definitivt inte känns pixligt - det känns verkligen som en datorskärm kvalitétsmässigt.

Jag köpte en exakt lika dan TV som din till sovrumet. Dock fick jag bara pröjsa 6000 för den då jag köpte den på rea. Även jag kopplade den till datorn i väntan på väggfäste. Den var väldigt extrem med sitt ljus när man visade något vitt. Inget man kan sitta framför precis. Helt ok om man skulle sitta en bra bit ifrån. Också bra för att spela spel på.

Permalänk
Medlem

Så våra upplevelser kan sammanfattas i att den inte är gjort för att man ska sitta 0-1 meter ifrån den? XD

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Ja har du betalat 8000:- har du verkligen gjort bort dig.

Problem med inbränningar kan du glömma; det är standard som står i alla manualer främst för plasma egentligen.

Visst LCD kan få det, men bara tilllfälligt. Är hursomhelst inte större risk än med någon annan skärm

Men 8000:-. Omg.

Permalänk
Medlem

Så vad skulle jag kunna ha gett för TVn då?

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Ignorera Grymmys skitsnack, lägsta pris för tvn just nu är 7500:-.

En Hyfsat bra 26" lcd tv kostar ju en del, även om du kan få en 32" wide lcd för mycket mindre pengar så lider ju den oftast av en del saker.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte sätta mig in i om någon snackar skit eller inte, men jag håller med dig SILEN om att man kan få 32" för billigare men oh så dålig kvalité de har! Jag kunde ha valt en 32" för 5500kr men bilden var så matt och utan kontrast att det var hemskt.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.