Ta hårddisk och koppla in i kompis dator!

Permalänk
Medlem

Ta hårddisk och koppla in i kompis dator!

Min dator krasha, nu frågan går det bra att koppla in min HD i min kompis datro och dra övera allt jag behöver spara till hans HD? eller behöver man göra något innan?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Testa att bara koppla in den. Du kan nog behöva flytta om jumprarna så att båda hårddiskarna inte står som master.
Om det är hårddisken som har kraschat så kan du få det lite jobbigt dock.

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på Zimma, i och med att du har en satadisk är det bara att koppla in och köra - förutsatt att hårddisken inte är trasig då.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Är det windows som har krashat?

isåfall kan du boota upp datorn med en Linux Live CD och sen föra över dina filer över nätverk, till USB hårddisk eller bränna ut dem.

Så slipper du krångla ut hårddisken.

För dom som inte vet är en Live CD ett operativ system som körs direkt från skivan och spara temporära filer in till ram minnet. Ingen hårddisk behövs för att köra operativet.

Permalänk
Medlem

en linux version som körs från cd?
kan inte linux ha probs med att läsa windows filsystem?

In med windows skivan o installera en ren version av winxp bara.. alla grejer kommer ligga kvar, bara inställningarna som försvinner.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Precis. Allt körs från en CD.

Linux kan skriva och läsa till NTFS, fast skrivstödet är inget att rekomdera. Men om man ska ta backupp på filer så räcker det att man kan läsa från windows partionen.

FAT klarar Linux utan problem.

Väldigt smidigt om man får windows krash.

Permalänk
Medlem

låter som demo linux som jag har en skiva med.. lite olika builds(?) på samma skiva som man bootar sen kan man leka bäst fan man vill.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Damn small linux har jag på min rescuedisk

Har dock inte behövt använda den än så länge

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com