Permalänk
Medlem

Varning! Ang HP Pavilion 4400+

Jag har alltid plockat ihop mina egna datorer för att få så pass "bra" dator som möjligt. Köpt märken jag litat på mm. Men med åren har dator intresset sjunkit lite å jag kommit på att jag inte behöver det västa igentligen... Fick ett erbjudande genom jobbet att köpa en "värsting dator" å jag har alltid varit emot "Märkes datorer". Men jag ryckte på axlarna och beställde skiten...

Datorn är en HP Pavilion 4400+ (d4196.se) å lite kort beskrivet om den...

AMD 64 Dual Core 4400+
2GB DDR
NVIDIA GeForce 7800GTX
2 x 250gb hd
mm...

Den här datorn hänger sig hela tiden! (man kan använda den i spel 5 - 15 min åt gången, i windows kan den klara sig nån timme om man inte gör nå speciellt) Så du kan glömma att spela något spel med den! Supporten har hittat på olika saker som man kan göra åt den men inget hjälper. Senast nu skulle vi uppdatera bios. Naturligvis utan resultat...

Jag tror helt å håller att det är nå mysko med moderkortet. Det är ett Microstar moderkort (MSI 7184) som HP laggt sin logga på. Ingen "riktig" bios fungerar heller tror jag utan det är HP special...

Jag är så less så jag snart köper ett nytt abit moderkort eller något för å få den att fungera riktigt Vi e fler som har problem med den här modellen.

Jag skulle litat på min instinkt! Aldrig en märkes dator igen för mig del. Ska du köpa denna modell från HP så ring och pressa dom först om dom verkligen har fixat problemet!

Mvh, Marcus

Permalänk
Medlem

Ja visst säger du aldrig mer märkesdator, det är ju inte så att Hp, FS, dell mm gör hårdvaran... det minsta du kan göra är ju att byta moderkort + chassi så har du ju vilken värsting noname maskin somhelst.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Tycker det låter konstigt, Vi har haft 3 Hem PC i familjen och det är nog de mest stabila datorer vi någonsin ägt. Det har varit 2 Dell Datorer och 1 HP data. Aldrig haft problem med de. Nu är jag själv ägare till en HP Laptop och även den funkar finfint.

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag bya chassi...? Det var faktiskt ett bra chassi. Nä nog e jag inte så dum så jag tror att hp själva inte gör grejorna. Det är ju OEM-produkter! Men t.ex tror jag inte att mitt geforce och mina minnen (som naturligtvis helt saknar märkning) är lika snabba som dom mer betrodda grejorna på vilken affär som helst. Nån får gärna bevisa motsattsen.

HP's oem grejor, eller för den delen dell eller fs är inte exakt lika som dom äkta varorna. Om det vore så skulle jag kunna lägga in en riktig bios och slippa den jobbiga HP skärmen i början, komma åt fler inställningar i bios mm.

Nä usch för märkes junk...

Permalänk
Medlem

gå igenom de sista sidorna i den här tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51247...

där kanske är något som kan hjälpa dig lite på traven ivf.

Permalänk
Medlem

Förmig låter detta helt klart som ett Värmeproblem, burken blir alldeles för varm.

har du temperatur monitor på moderkort o graffik? det BÖR du ha när det är så nya saker iaf. men värme tror jag som är fel.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Skulle säga som Noxxer det är värme problem.

Om det går så släng in en fläkt till.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Har en HP Pavilion 4200+, det första jag gjorde var ju naturligtviss att formatera den och installera Windows XP Pro etc.

Den fungerar utmärkt har haft på den som längst i 1 vecka i sträk utan några som helst problem.

Känner många andra som också har en som jag och de har inga som helst problem med den, varför tar du inte helt enkelt och skickar in datorn på service så att de kan ta en titt på den.

Om det tar för långt så kan du kräva ersättning (som jag gjorde när min gamla dator var på service tog i månad fast då fick en 250 gb som plåster på såren ).

PS. stavfel.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag har också HP Pavilion 4400+, köpt via jobbet, fungerar verkligen inte bra!
Precis som du säger så är det omstarter, hängningar m.m
Den har varit inne på deras s.k "service" 3 gånger nu utan att dom fixat den...
Jag fick datorn 22/9, och jag har haft den hemma i 2-3 veckor totalt, resten av tiden har den varit på service.

V. 48 ringde "supporten" och sa att det var ljudkortet det var fel på, och dom ville ha in den på service för att byta kortet (mot ett X-Fi Platinum, som kompensation), jag ville göra det själv men det fick jag inte. Datorn kom tillbaka för 3 dagar sen, och dom hade inte ens bytt ljudkort! Det enda dom gjort var att byta s-ata kablarna (vilket dom gjorde 2:a gången när datorn var inne på service). Jag är jävligt less på det här, och sen drar dom pengar varje månad för datorn också, fast jag inte har datorn för att den är på "service" 24/7.

Jävligt less på detta, idag så ska dom byta ut den med en ny, och fungerar det inte nu så blir det att häva köpet. Datorn som jag plockat ihop själv fungerar perfekt, men inte märkesdatorn... Så aldrig en märkesdator igen för mig del heller.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar hade problem med en HP dator som hängde sig stup i kvarten.
Efter en titt i lådan bestämde jag mig för att ringa dem innan vi skickade tillbaka burken.

Så föräldrarna ringde nån dag senare och fick tipset att "se till att inget sitter löst, tryck i allt ordentligt". Farsan gjorde som de sa, tryckte o donade i lådan som tusan. Efter det har de inte haft några problem .. rätt lustigt.

Permalänk
Medlem

Kass kylning i chassit?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
Jag har också HP Pavilion 4400+, köpt via jobbet, fungerar verkligen inte bra!
Precis som du säger så är det omstarter, hängningar m.m
Den har varit inne på deras s.k "service" 3 gånger nu utan att dom fixat den...
Jag fick datorn 22/9, och jag har haft den hemma i 2-3 veckor totalt, resten av tiden har den varit på service.

V. 48 ringde "supporten" och sa att det var ljudkortet det var fel på, och dom ville ha in den på service för att byta kortet (mot ett X-Fi Platinum, som kompensation), jag ville göra det själv men det fick jag inte. Datorn kom tillbaka för 3 dagar sen, och dom hade inte ens bytt ljudkort! Det enda dom gjort var att byta s-ata kablarna (vilket dom gjorde 2:a gången när datorn var inne på service). Jag är jävligt less på det här, och sen drar dom pengar varje månad för datorn också, fast jag inte har datorn för att den är på "service" 24/7.

Jävligt less på detta, idag så ska dom byta ut den med en ny, och fungerar det inte nu så blir det att häva köpet. Datorn som jag plockat ihop själv fungerar perfekt, men inte märkesdatorn... Så aldrig en märkesdator igen för mig del heller.

Trist att du åxå fått en defekt dator!
Dom har igentligen inte en janne om vad som är fel på datorerna. Dom testkör dom i en timme och om dom inte hänger sig då skickar dom tillbaka som som "fungerande". Fixar dom inte det här snart kommer jag åxå att häva köpet, den här datorn blir ingen billig historia för HP...!

Onormalt: Tack för länken, det har debaterats en hel del där. Ska läsa igenom...

Och detta är inget värmeproblem! Varken cpu'n eller grafikkortet har varit uppe i några farliga temperaturer (och jag kör med öppet chassi). Tempen kollar jag med cpucool9 och nviditemp*någonting*...

Först när jag ringde börja som skylla på virus å spyware!! *slår sig för pannan*
Men som sagt... Beställ INTE den här datorn förens dom svart på vitt har hittat felet!

Permalänk
Medlem

Konstigt...fattar inte vad som kan vara felet, om det som sagt inte är för höga temps...

Jag har haft två HP datorer, och båda har funkat hur bra som helst, så det här var nytt...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Garantin?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här problemet är nog inget märkes specifikt. Bara att den här modellen är helt uppåt väggarna. Mina pengar ligger på moderkortet! Men supporten försöker väl leta på andra lösningar än att ta tag i roten på problemet. Det blir ju väldigt dyrt om dom ska byta moderkort på alla datorer av den här modellen som har gått iväg!

Garanti måste det ju finnas. Fixar dom det inte tar man in KO i allt så ska ni se att det får en brinnande fart!

Permalänk
Medlem

Hade det här varit USA hade du kunnat stämma dem för dålig service.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

» Datorn hänger sig om man använder ljud- och nätverkskort samtidigt.

Det har framkommit att vissa modeller som har ATI-chipset på moderkortet kan uppträda konstigt och hänga sig vid belastning av ljud- och nätverkskort samtidigt. Detta blir extra framträdande när man exempelvis spelar spel på Internet då belastningen är hög på båda komponenter.

Det finns en BIOS-uppdatering som löser problemet, dock är den inte slutgiltig ännu. Den förväntas komma inom kort och publiceras då på denna sida.

Berörda modeller är för tillfället:

D4075.SE
D4150.SE
D4155.SE
D4196.SE

http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20051013_audigy_network...

Bios uppdateringen finns numera på sidan, lycka till.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20051013_audigy_network...

Bios uppdateringen finns numera på sidan, lycka till.

Jag har läst allt och gjort allt. Till och med dom "tillfälliga lösningarna" som dom kom med innan den där biosen som inte fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logren
Jag har läst allt och gjort allt. Till och med dom "tillfälliga lösningarna" som dom kom med innan den där biosen som inte fungera.

Har du provat att ta ut audigy kortet eller provat med ett annat nätverkskort, eftersom problemet verkar ha med de 2 att göra...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logren
Jag har läst allt och gjort allt. Till och med dom "tillfälliga lösningarna" som dom kom med innan den där biosen som inte fungera.

Jag har också testat allt det där, fortfarande fungerar inte datorn som den ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logren
Varför skulle jag bya chassi...? Det var faktiskt ett bra chassi. Nä nog e jag inte så dum så jag tror att hp själva inte gör grejorna. Det är ju OEM-produkter! Men t.ex tror jag inte att mitt geforce och mina minnen (som naturligtvis helt saknar märkning) är lika snabba som dom mer betrodda grejorna på vilken affär som helst. Nån får gärna bevisa motsattsen.

HP's oem grejor, eller för den delen dell eller fs är inte exakt lika som dom äkta varorna. Om det vore så skulle jag kunna lägga in en riktig bios och slippa den jobbiga HP skärmen i början, komma åt fler inställningar i bios mm.

Nä usch för märkes junk...

Varför du ska byta chassi är enkelt , många oem tillverkare har en egen standard som dell, altsså kan du inte mosa in vilket moderkort som helst, för det andra så brukar många oem burkar vara små och ha taskig kylning ev inga fläktplatser.

Sen har jag svårt att tro att de har egentillverkade grafikkort, att de "moddar" moderkort är ju vanligt men jag har inte har talas om att de har haft "moddade" grafikkort, Jag tror att resten av grejorna är original förutom moderkortet där då dem bruka va specialgjorda.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fick den nya datorn idag! Hittills har jag testat lite olika benchmarks och spelat lite NFS: MW, men efter en kvart i spelet så hängde sig datorn precis som med den förra. Jag är så less att jag nästan skrattar åt det här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
Fick den nya datorn idag! Hittills har jag testat lite olika benchmarks och spelat lite NFS: MW, men efter en kvart i spelet så hängde sig datorn precis som med den förra. Jag är så less att jag nästan skrattar åt det här...

Vilket moderkort har du (enligt everest home edition då?)

Själv har jag ett MSI RS482M2/RX482M2 (MS-7093) & har inga problem med hängningar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Moderkortsnamn: MSI RS482M2/RX482M2 (MS-7093)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
"Moderkortsnamn: MSI RS482M2/RX482M2 (MS-7093)"

Ok... vilket ljudkort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sound Blaster Audigy 2 ZS sitter det i datorn.

Permalänk
Medlem

Ok.. jag har ett X-Fi..

Undras om det är ett problem mellan Xpress chippet & Audigy ljudkortet? Du har inget annat ljudkort liggandes som du kan prova med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har en polare som också köpte 4400+ HP'n. Han hade exakt samma problem som Logren beskriver. Han provade allt det ni beskrivit här och vad HP bad honom göra, nu har han tröttnat och köpte ett Asrock ULi M1695 (939DUAL-SATA2) och han har inga problem längre.
Så det är uppenbart att HP har problem med just den datorn/komponenterna/kombinationen.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok.. jag har ett X-Fi..

Undras om det är ett problem mellan Xpress chippet & Audigy ljudkortet? Du har inget annat ljudkort liggandes som du kan prova med?

Den tanken har också slagit mig, men tyvärr så har jag inte det. Jag trodde att HP skulle kompensera mig med ett X-Fi som dom sagt tidigare, men det hände aldrig. Man får väl ta och ringa till supporten och be dom skicka ett X-Fi som dom pratat om och se om det fixar sig då. Men jag tror knappast dom har öppet på julafton, så det får väl bli nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Har en polare som också köpte 4400+ HP'n. Han hade exakt samma problem som Logren beskriver. Han provade allt det ni beskrivit här och vad HP bad honom göra, nu har han tröttnat och köpte ett Asrock ULi M1695 (939DUAL-SATA2) och han har inga problem längre.
Så det är uppenbart att HP har problem med just den datorn/komponenterna/kombinationen.

Hhmm intressant, passade det rakt in i HP lådan? Samt märkte han av någon prestanda förändring?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless