Hur kan detta vara möjligt!!!! Fyy på dej Intel, Bravo AMD!

Permalänk
Medlem

Hur kan detta vara möjligt!!!! Fyy på dej Intel, Bravo AMD!

Har byggt klart min burk.
som är 3,8GHz Cpu från intel.
Den första testet jag gjorde var Dvd shrink
och jag trodde att den skulle vara MYCKE MYCKE SNABBARE en min AMD Opteron 2,0 GHz (dual)....
men..men...den va dubbel så mycke slöare...HUR kan detta vara möjligt...

Och jag som trodde att den skulle vara dubbel så snabb...
och rippningen skulle ta 3-5 min...Blah....

Nu skall jag uppgradera min Opteron till (254) 2,8GHz...då borde det bli skilnad....

Villka tider får ni med eran Processor.
Skriv :
#CPU
#Film
#Tid

Jag är så nyfiken....

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd

Eh? snacka onödig post

Permalänk
Medlem

Man kan ju diskutera nykterheten i det där inlägget...

Tack för informationen iaf.... (?)

Permalänk
Medlem

måste bara fråga hur något kan vara dubbelt så mycket slöare?

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Avstängd

Hälften så mycket snabbare. Fast dubbelt!

Permalänk
Medlem

Detta är varför de krånglar till det med olika namn.
Då folk tror att klockfrekvensen är lika med prestanda när det gäller cpu.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Re: Hur kan detta vara möjligt!!!! Fyy på dej Intel, Bravo AMD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash

den va dubbel så mycke slöare...

ouuuhh, mina grammatiska celler ryser...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur kan detta vara möjligt!!!! Fyy på dej Intel, Bravo AMD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
ouuuhh, mina grammatiska celler ryser...

Svenska lärare?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

näe bara mörkrädd och så kanske det är lite kyligt i mitt rum

Permalänk
Medlem

En viktig sak har jag lärt mej i.a.f som hakan78 skrev att klockfrekvensen är inte prestanda.....
en 3,8 är lika slö på att rippa en dvd film som en P4 2,4 det skiljer mycke lite mellan dom.

Hadde jag läst en sådan onödig post tidigare så hadde jag FAN inte lagt ut
7000:- på en &"#¤% CPU som denna.... :/

Visa signatur

:D

Permalänk
Permalänk
Medlem

Berätta vilka övriga komponenter du har, låter som om du bara vill hänga ut Intel här och att du inte alls köpt något nytt system.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Har dessa......
#Processor : P4 570J 3,8GHz 800MHz 1MB
Länk http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010076893
som jag tänker köra i 4GHz
#Moderkort : Asus P5ND2-SLI DELUXE
Länk http://www.webhallen.com/prod.php?id=43122
#Seagate Cheetah 15k.4 73gb U320 3.5in 3.8ms 15krpm 8mb (2 st)
#Scsi kort Adaptec 29160N
Länk http://www.mycom.se/produkt/adaptec..._kit_10368.html
#Grafikkort Nvidia 6800GT

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Det borde vara en liten skillnad i alla fall.

Intel 3.8Ghz p4 570 2:29 (149 sek)
http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-13.html

Intel P4 2.4Ghz 281 sek
http://www.tomshardware.com/cpu/20030521/800fsb-12.html

Det ska gå nästan dubbelt så fort enligt testerna jag grävt fram. Det är ju inte alltid saker blir som testerna men de ger en liten fingervisning var man ska ligga i prestanda i alla fall. Jag märkte en grym förbättring i både spel och appz ( video, komprimering med mera) när jag bytte till det system jag har idag. Kolla sign. Min gamla dator som jag har kvar står också i sign.
Visst var inte den största skillnaden i spel. Men i appz-hantering så är det väldigt märkbart. Jag kan ju konvertera om en hel DVD på halva tiden.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hälften så mycket snabbare. Fast dubbelt!

Bästa förklaringen på länge.... hehe

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hälften så mycket snabbare. Fast dubbelt!

Blir inte det lika snabbt som det var från början?
hälften (50%) av snabbare (index 100)? = 50 x dubbelt så fort(2) = 100

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt kommer det som en överraskning att dual Opteron 246 är snabbare än en single P4 3,8GHz? Skulle kunna tänka mig att prestanda skalar rätt linjärt med extra processorer när det gäller DVD Shrink. I så fall skulle AMD:n i runda slängar prestera som en Opteron 3,8GHz.

Opteron 3,8GHz vs Pentium 4 3,8GHz? Kommer det som någon överraskning att AMD-systemet är snabbare? Nej, just det.

Förutsätter att DVD Shrink är multithreadat, annars är resultaten lite märkliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Förutsätter att DVD Shrink är multithreadat,

Japp det är den...

Edit: jag tror att jag ligger på en 1-2 timmar beroende på hur mycket man behöver komprimera ursprungsmaterialet då med inläsning/djupanalysering/komprimering/encodning/skärpeförbättringen & sen bränna den i 4ggr hastigheten... att tro att man kan läsa in 5-8 gigg utföra alla dessa operationer jag beskrivit på 3-5 min -->

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det tog 40 minuter för mig på föräldrarnas P4NW@20x100. Utan djupanalys, självklart och då är både den första analysen och bränningen inräknad.
Om DVDshrink är multitrådat så är det klart att 2x2.0 Opteron är snabbare. Dock kunde jag inte hitta nånting om detta på google.
(eller syftar ni på "multi-threaded preload buffer" som står lite vartstans?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
På vilket sätt kommer det som en överraskning att dual Opteron 246 är snabbare än en single P4 3,8GHz? Skulle kunna tänka mig att prestanda skalar rätt linjärt med extra processorer när det gäller DVD Shrink. I så fall skulle AMD:n i runda slängar prestera som en Opteron 3,8GHz.

Opteron 3,8GHz vs Pentium 4 3,8GHz? Kommer det som någon överraskning att AMD-systemet är snabbare? Nej, just det.

Förutsätter att DVD Shrink är multithreadat, annars är resultaten lite märkliga.

hmm...men vad gör en Hyper Threading för nytta....??? i en Intel 3,8GHz.???
är de bara en stor bluff....

:/

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

trots hyperthreading kan ju inte din processor använda mer än 100% av sin kapacitet.
jag skulle tro att videokodning fyller ut hela piplinan ganska bra ;P

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
trots hyperthreading kan ju inte din processor använda mer än 100% av sin kapacitet.
jag skulle tro att videokodning fyller ut hela piplinan ganska bra ;P

Min farsa röker pipa, men det är kanske inte samma sak, eller?

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
trots hyperthreading kan ju inte din processor använda mer än 100% av sin kapacitet.
jag skulle tro att videokodning fyller ut hela piplinan ganska bra ;P

nopp...den anv ca 30-60% av Cpu'n
en celeron brukar komma upp i 100% och då kan du inte ens surfa samtidigt som du videokodar...typ...nästan...

Visa signatur

:D

Permalänk
Hedersmedlem

Är alla andra delar av systemet likadana, förutom moderkort och processorer?

Kan ju vara DVD-läsaren eller nått annat som är flaskhalsen. Vad snackar vi om för tider förresten, jag har aldrig kört DVD Shrink.

Hur som helst är det inte så konstigt att två 2GHz Opteron sopar mattan med en ensam P4 även om den går i 3.8GHz om programmet är multitrådat.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

När jag kör DVD shrink så har jag 100% cpu belastning, på bägge visade i aktivitetshanteraren..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
hmm...men vad gör en Hyper Threading för nytta....??? i en Intel 3,8GHz.???
är de bara en stor bluff....

:/

HyperThreading är bara ett sätt att utnyttja P4:ans interna resurser bättre. Det kan på inga sätt jämföras med att ha två fysiska processorer (även om det ger en ultra-light-version av det).

En bluff är det dock inte, då det i de flesta fall gör nytta. Hade den inte haft HyperThreading hade skillnaden mot Opteron-systemet sannolikt blivit ännu större.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Hadde jag läst en sådan onödig post tidigare så hadde jag FAN inte lagt ut
7000:- på en &"#¤% CPU som denna.... :/

Se det från den ljusa sidan, nu har du i alla fall till slut lärt dig något.

Permalänk
Medlem

GO AMD

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

kunde inte låta bli att plocka fram min Star Wars I film och prova brände aldrig dock utan körde bara en full backup till en katalog på disken... med Deep Analys... tog 38 minuter och 45 sekunder 100% cpu användning, på båda känorna så det är multitrådat... inte så konstigt att 2x opteron mosade sönder en 3.8 p4 då

då surfade jag och gjorde lite annat samtidigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Med eller utan komprimering samt använde du komprimering med skärpekontroll?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless