Datorn startar inte efter byte av chassie!

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter byte av chassie!

Efter att ha köpt ett lian li chassie och satt in delar från en hemdator (compaq) så funka det inte att starta datorn. Jag köpte ett nytt nätagg för att det gammla passade inte i burken, jag tästade då att kortsluta sladd 13 och 14 på "Moderkortskontakten" för att se om det var fel på nätagget men det startade upp då. moderkortet var ju från compac så skruvfästena var 1-2mm fel. Så jag fick skruva i skrivarna lite nätt, men moder kortet fick inga skador som jag såg då.

Vad kan felet vara? kan moderkortet ha tagit skada under flytten? Jag är helt förvirrad eftersom jag bara har flyttat över delarna och inget annat.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ditt nya nätagg inte passar ihop med ditt moderkort.

Har för mig (säger inte att jag vet till 100%) att compaq kör med egna "standarder" på kontakter osv.

Prova att starta upp datorn med compaq-nätdelen (lägg den brevid på golvet eller nåt) och kolla om det funkar.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Eftersom du hade svårt att få i skruvarna, har du hoppat över nån/några för ibland går jord via skruvarna, iaf på compaq och såna. annars kanske du glömt det vanliga, kopplat in strömbrytaren till moderkortet (startknappen)?

Permalänk

och du har kopplat in fronten på datorn? Alltså, Power, restart, hd led m.m

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in power led power sw osv så jag får väll testa att försöka med den gamla nät delen och ha den vid sidan om. Men kom gärna med fler förslag eftersom jag ej kan testa några av förslagen föräns imorgon

Permalänk

Skulle kunna vara att det är en sensor som känner av om chassit är öppet..

Va så på en del gamla dell datorer iaf.. men dom gick å starta.. låter ganska löjligt om den inte skulle kunna starta utan den men du kan ju alltid blicka in i gamla datorn å se om de ligger några mystiska kablar kvar:)

Visa signatur
Permalänk

jag hoppas du satt på distanserna....det e tydligen ett vanligt misstag på sweclockers har man sett....

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Distanser är på

Permalänk

låter ovanligt snuskigt att sätt på en distans...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Testade att sätta in det gamla nätt agget och datorn startade då upp !! finns det någon spärr på moderkortet som man kan ta bort så att man kan använda ett annat nätt agg? vore fantastiskt ifall det skulle gå

Permalänk
Medlem

Kolla över pinouten på nätaggen, dom kanske inte är samma.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!