X800 vs 6800 - Ditt intryck?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det bättre bildkvalite med ATI i FarCry

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/farcry20b_4.ht...

vissa träd är mörkare på nvidia
skuggorna är inte lika snygga på nvidia
på innomhus bilderna är ljuseeffekterna mycket starkare på ATI

Det går säker att fixa på nvidia, men just NU är det snyggare på ATI

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att det är orealistiskt glansigt med ATI vilket irriterar mig enormt. Det ser ju till och med ut som om de smutsigaste detalerna är polerade med ultra mega shine vilken inte riktigt skapar den rätta känslan. Ne jag tycker att nVIDIA verkligen har lyckats med bildkvaliten nu även om det finns nån skavank kvar som man kan se när man spelar. (tänker på M16-vapnet i farcry när man kör med 4x AA. Hantaget blir taggigt av någon anledning då...)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag kör 1600x1200 / x4aa/x8qa med max-allt i Doom 3, på mitt FX5900U och 3800+. Det går hyffsat och även actionscener flyger på såppas bra att jag utan problem överlever skottlossning.

Permalänk
Medlem

Om ni vill läsa mer om SLI och Nforce4 så kan ni kolla på dessa sidorna: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_sli/default.asp
http://www.amdboard.com/nforce4.html

Jag ser fram emot Nforce4! Man får bara hoppas att det inte är för mycket dyrare än dagens vanliga moderkort. I vilket fall som hellst så kommer det bli billigare än ett Tumwater moderkort. Hoppas att det också snart kommer ett Dual PCI-E moderkort från Intel.

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk
Medlem

ATI Cancels X800XT PE?

Citat:

According to a letter sent out to customers who ordered the X800XT PE from CDW, ATI has discontinued the Radeon X800XT Platinum. The letter states, "Thank you for your recent order with CDW. Unfortunately, the manufacturer has discontinued the ATI Radeon X800XT Platinum. We are still carrying the ATI Radeon X800 Pro for $389.00. This X800 Pro card is currently out of stock for approximately 30 - 60 days. Please advise if you would like to switch your order. If I do not hear from you within 3 business days your order will be canceled." There were rumors of ATI canceling the X800XT especially since the product kept being pushed back. Some people have it, but it was never massed released and from what I read it will never be released. A few posters at Rage3D have also confirmed the email sent from CDW here and here. Not too long ago Gateway dropped their X800XT PE's.

Citat:

"Just got a call this morning from PC Connection (left on my voicemail) and the rep said that ATI has done something unusual as they discontinued their line of X800XT before shipping it to them. He then asked that in response to this, ATI has lowered there price on the X800pro to $399.99 and if I wanted them to ship one out or cancel my order outright."
-Rage3D Forums

http://www.flexbeta.net/main/comments.php?catid=8&shownews=86...

ATI X800 XT not cancelled
http://www.theinquirer.net/?article=17808

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Okej verkar som fud.

http://www.theinquirer.net/?article=17808

Jag gissar att framför allt brist på 1.6 ns minnen förklarar det mesta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vore ju självmord av ATI att lägga ner X800XT PE, det är det enda kortet i serien som står sig bra mot nVidias motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Nja nu är ju inte 6800 ULTRA och X800XT korten nVidia och ATI tjänar pengar på. Och X800 PRO är inte så dåligt konkurrerar rätt bra med GT ;). Frågan är väl snarare hur low end korten säljer det är där de tjänar de stora pengarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nä, jag vet. Det handlar bara om någon enstaka % som köper dessa dyra kort men det var inte direkt ur ekonomisk synpunk jag menade utan mer i prestanda kriget. GT är helt klart snabbare än Pro men XT800XT(PE) kan fortfarande slå Ultran på fingrarna i majoriteten av tester. Lägger de ner XT så har nVidia definitivt vunnit prestandakriget denna omgång.

Permalänk

Har ett vanligt 6800 GT 16 pipelines? Är ett Ultra är bara ett uppklockat GT?

Permalänk
Medlem

SLI, Står för vadå?

Sedan är det väll dual grafikkorts portar ? kommer man få "dubbel" prestanda då?
Kommer det vara ungefär som med dual CPU?
Iaf detta låter nice

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

+70% per kort tror jag.

Permalänk
Medlem

Nja du kan bara köra två kort men det ligger runt 70 % prestandaökning ja :). Ingen speciellt praktiskt lösning heller. Man lär få enorma problem att kyla dessa och så drar de en massa ström och för en massa oljud då blir det hellre en NV50 eller R500 för mig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tror inte att varesig kyla eller strömförsörjning är ett problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart0on
SLI, Står för vadå?

Sedan är det väll dual grafikkorts portar ? kommer man få "dubbel" prestanda då?
Kommer det vara ungefär som med dual CPU?
Iaf detta låter nice

SLI = Scan Line Interleave ? (osäker)

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem

NVIDIA® SLI™ (Scalable Link Interface)

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

ATI gör kassa drivrutiner till linux. nVidia däremot fixar drivrutiner till alla sina kort till både linux och *BSD på flera olika plattformar.
Bara en sån sak gör att mitt nästa köp kommer bli en nVidia (om nu inte ATI bättrar sig på ettpar dagar).

Visa signatur

"Oj, vad många sladdar"

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacho
ATI gör kassa drivrutiner till linux. nVidia däremot fixar drivrutiner till alla sina kort till både linux och *BSD på flera olika plattformar.
Bara en sån sak gör att mitt nästa köp kommer bli en nVidia (om nu inte ATI bättrar sig på ettpar dagar).

Jag köpte mitt X800Pro ViVo för 3900 sek inkl. moms och kör det som X800XT PE med 16pipes. Kan du få tag på ett sådant kort är det ett bra köp så länge du inte kör mycket Doom 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Jag köpte mitt X800Pro ViVo för 3900 sek inkl. moms och kör det som X800XT PE med 16pipes. Kan du få tag på ett sådant kort är det ett bra köp så länge du inte kör mycket Doom 3.

Kan ju säga att ett XT PE duger så gott för att spela doom3 med allt på max och höga upplösningar

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande att 6800LE är det kort som flest suktar efter just idag, i slutändan är det svårt att se vem som går av som vinnare, det kommer sitta nvidia-kort i många paketdatorer, samtidigt som ati säljer mycket större kvantiteter av lösa kort.. så rent vinstmässigt sett är det nog svårt att se vilket märke som avgår som vinnare innan vi ser vilka kort som hamnar i de större paketlösningarna, dell och compani...

Men åter till ämnet, jag tror att i dagens läge är det 6800LE som gäller, enligt vad man kan läsa om erfarenheter om det kortet.
+Går att låsa upp till minst 12, oftast 16 pipelines
+Går att klocka upp procentmässigt sett väldigt högt med bra kylning, även bra med standardkylning
+Billigt som attan, finns så lågt som 1995 om inte lägre för den
som jagar
+Enorm prestanda kontra pris...
-Inte lika höga hastigheter som U,UE
-Sämre minnen kontra U/UE (NU?)

Jag menar ett kort som 6800LE, 16 pipes samt en ordentligt klockning.. För den som oroar sig över strömförbrukningen är det bara slakta ett gammalt chassi av valfri sort med mer än 100W nätaggregat och använda det så är saken biff... extremt prisvärt för alla hemmameckare i min mening!

Jag kommer antagligen beställa ett eget 6800LE när dem börjar trilla in i butikerna igen

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Håller med Gurkburk fast en sak är lite tråkigt, är sämre minnen och inte GDDR3 minnen på LE. Men de är mycket prestanda för pengarna. Påminner om 9500NP modden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Håller med Gurkburk fast en sak är lite tråkigt, är sämre minnen och inte GDDR3 minnen på LE. Men de är mycket prestanda för pengarna. Påminner om 9500NP modden

Ah, yes box glömde faktiskt bort minnesskillnaden.. skall editera in det i överstående post också..
Men faktiskt, jag tror jag kommer införskaffa ett leadtek/gainward 6800LE ögonaböj, beroende på vad jag kan få tag på snabbast..
EQII står för dörren och snart kommer min bredbandsinkoppling igång och då gäller det att vara beredd

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Har just fått mitt 8mb adsl efter 3 års 56k modem, inge kul att byta från fastuppkoppling till det Fast nu är det kul igen. Själv så har jag beställt ett MSI 6800GT 256 mb men de verkar aldrig komma in så funderar på att byta till ett PNY 6800GT 256mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Har just fått mitt 8mb adsl efter 3 års 56k modem, inge kul att byta från fastuppkoppling till det Fast nu är det kul igen. Själv så har jag beställt ett MSI 6800GT 256 mb men de verkar aldrig komma in så funderar på att byta till ett PNY 6800GT 256mb.

Jag vill inte kritisera på något sätt, men hur motiverar du köpet egentligen (rent ekonomiskt, ur eget perspektiv).
Jag ser på det såhär:
6800LE, laborera lite med det och ett bra kort för 1995
6800GT 256MB (som vi har i detta exempel/fall) kostar 'nästan det dubbla', de ligger runt 3800+.... prestandan är ju inte i närheten dubbel, snarare en procenthöjning man får nytta av om ett halvår om ens det?
Det skulle kännas för mycket i plånboken kontra nöjdnivån i nördnerven bakom pannbenet för att jag skulle motiveras nog att lägga ut pengarna

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Tror fortfarande att 6800LE är det kort som flest suktar efter just idag, i slutändan är det svårt att se vem som går av som vinnare, det kommer sitta nvidia-kort i många paketdatorer, samtidigt som ati säljer mycket större kvantiteter av lösa kort.. så rent vinstmässigt sett är det nog svårt att se vilket märke som avgår som vinnare innan vi ser vilka kort som hamnar i de större paketlösningarna, dell och compani...

ATI fick många OEM kontakter efter R300 serien och det blev säkert inte sämre av att de hade stöd för PCIe så snabbt med deras billiga kort. Senaste informationen om vilket företag som hade störst andel på grafikkortsmarknaden som jag har läst låg ATI före nVidia men båda ligger fortfarande klart efter Intel pga deras integrerade kretsar. Kommer inte ihåg procentantal, skall se om jag hittar artikeln igen.
Jag skulle gissa på att 6800 säljer bättre än X800. Det verkar så när man läser på forum men forumfolket utgör ju en sån liten del av alla köpare så det är ju svårt att säga.

Vad gäller 6800LE vs GT så är det väl så att alla vill inte hålla på och trixa med sina kort för att försöka låsa upp pipelines utan tycker det är värt pengarna att få ett kort som man vet är snabbt redan från början.

Edit: Här va artikeln, verkar gå riktigt bra för ATI: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041026150740.htm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Jag vill inte kritisera på något sätt, men hur motiverar du köpet egentligen (rent ekonomiskt, ur eget perspektiv).
Jag ser på det såhär:
6800LE, laborera lite med det och ett bra kort för 1995
6800GT 256MB (som vi har i detta exempel/fall) kostar 'nästan det dubbla', de ligger runt 3800+.... prestandan är ju inte i närheten dubbel, snarare en procenthöjning man får nytta av om ett halvår om ens det?
Det skulle kännas för mycket i plånboken kontra nöjdnivån i nördnerven bakom pannbenet för att jag skulle motiveras nog att lägga ut pengarna

Motiveras lätt ska bygga en burk och får stoppa in ett grafikkort i den för ca 4000kr och stoppa mitt 9500Pro i den. Så 0 kr kostar det mig. Fast sen så är det så att ett 6800LE kommer aldrig upp i 6800GT prestanda. Ett äkta GT kommer lätt upp i 6800Ultra prestanda eller bättre. Det gör inte ett LE. Fast visst ger ett LE mycket prestanda för pengarna men jag tar de säkra före de osäkra och kommer garanterat få bättre prestanda än vilket LE kort som helst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Motiveras lätt ska bygga en burk och får stoppa in ett grafikkort i den för ca 4000kr och stoppa mitt 9500Pro i den. Så 0 kr kostar det mig. Fast sen så är det så att ett 6800LE kommer aldrig upp i 6800GT prestanda. Ett äkta GT kommer lätt upp i 6800Ultra prestanda eller bättre. Det gör inte ett LE. Fast visst ger ett LE mycket prestanda för pengarna men jag tar de säkra före de osäkra och kommer garanterat få bättre prestanda än vilket LE kort som helst

Då sitter du ju i en helt annan båt, när det handlar om att ha en viss summa att kunna spendera, i princip
Saken är ju annorlunda när man skall lägga ut hela kakan från början och inte får något tillbaka, tex är det ju mer vits att spara ett 9600pro till något extra-krafs än att försöka sälja och få ut några pengar...

Lyckades få till det så bra att jag har ett 6800LE imorgon eller övermorgon, slut i alla webbutiker men inet.se hade ett i butik, ringde dit och förbokade och de stoppade undan det, fick tag i en klankamrat som jag lirar DoD samt EQII tillsammans med, som fick pengar över internet och knallar dit och hämtar ut det åt mig och lägger på lådan... oerhört skönt att ha vänner som ställer upp på sådant.. sitta första dagen med EQII o släppa det, ut och åka spårvagn mm för att jag är 'jobbig'.. men härligt imorgon när man har det i handen

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.