X800 vs 6800 - Ditt intryck?

Permalänk
ASUS Nordic

Vad får du i 3dmark03? Övrigt system?

Jag får uppåt 11000 med ett överklockat X800Pro (se sign.)

Permalänk
Medlem

Nej skillnaden är faktiskt högst påtaglig. I alla fall i benchmarks ;).
Det är ju svårt att se i spel om ditt grafikkort är 5 % långsammare eller snabbare...

6800 GT är 6800 ULTRA men klockat lägre. Vet inte om de använder samma minne dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vad GeForce't faller på är priset. 1000kr billigare, och det hade haft en given seger, då Ultran ligger på samma nivå just nu, och har bättre framtidsstöd än Pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Nej skillnaden är faktiskt högst påtaglig. I alla fall i benchmarks ;).
Det är ju svårt att se i spel om ditt grafikkort är 5 % långsammare eller snabbare...

6800 GT är 6800 ULTRA men klockat lägre. Vet inte om de använder samma minne dock.

Ja både 6800GT och Ultra har samma minnen.. 1.6ns dvs

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Vad GeForce't faller på är priset. 1000kr billigare, och det hade haft en given seger, då Ultran ligger på samma nivå just nu, och har bättre framtidsstöd än Pro.

tror inte man ska ta priserna på för stort allvar innan korten väl börjat komma in i resonabel kvantitet

vid 5800 Ultra launchen så började priserna droppa precis innan korten blev tillgängliga och direkt de blev tillgängliga så höjdes priserna

men å andra sidan: om man kan förhandsbeställa med garanti mot prisändringar så är det klappat och klart

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Men vad jag ser så är priserna på 6800 ULTRA och X800XT PE i stort sett identiska???

Jämför ni 6800 ULTRA med X800 PRO kortet som får storspö numera?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Men vad jag ser så är priserna på 6800 ULTRA och X800XT PE i stort sett identiska???

Jämför ni 6800 ULTRA med X800 PRO kortet som får storspö numera?

Vad jag säger är att ULTRA korten är mycket lika PRO i hastighet, men 1000kr dyrare.

XT korten, som ligger på samma prisnivå som Ultra, är bättre än Ultra. De extra funktioner NVidia har idag, är inte synliga för gemene man, på samma sätt som överpriset är.
Hade därför NVidia lagt sig på samma prisnivå som PRO hade de haft större möjligheter att sälja sitt kort.

Permalänk
Medlem

okay. Om nVidia kunde få ut sina kort på marknaden skulle det också hjälpa tror jag.

Det kommer nog hjälpa ATI en hel del också. De har redan X800 PRO ute och även X800XT PE kom ju före nVidias kort. Så ju fler veckor det dröjer innan nVidia kommer med sina kort så förlorar de ju massor med pengar om folk är som jag och inte kan vänta.

Fatta hur många veckor det gått sen 6800 serien lanserades.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
ASUS Nordic

Någon som vet ngot om en fungerande x800pro>xt mod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
okay. Om nVidia kunde få ut sina kort på marknaden skulle det också hjälpa tror jag.

Detta är också väldigt sant...
Det verkar som nvidia trampar i klaveret igen, det tråkigaste är ju att det inte beror på deras hårdvara den här gången...

Permalänk
Medlem

Mjo där håller jag med!
Skicka ut korten nu Nvidia ffs! Sitter och väntar på att GF6800GT 256 skall släppas någon gång.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hur många trodde här att ATI skulle spöa nVidia till marknaden när 6800 serien lanserades? I och för sig har de första ej recensionsexemplaren av 6800 ULTRA börjat anlända nu men X800XT leder med åtminstone 3-1 i antal skulle jag tippa.

Och det kort som antagligen kommer storsälja för nVidia 6800 GT verkar dröja ännu längre även i USA.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

mm typiskt att GT modellen kommer senare. Men det är klart, om det är så enkelt att modda GT till Ultra som en del påstår så kan man fråga sig hur många Ultra kort som kommer bli sålda när det blir känt. Då kanske det är smartast för Nvidia att börja sälja Ultra först (så alla som inte kan vänta köper Ultra iallafall)
Tråkigt att man inte kan hitta ett defenitivt release datum i Sverige för detta kortet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Du behöver inte modda 6800 GT över huvud taget. Det intressanta är vilket som kommer först. 6800 GT eller PCI E X800XT

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet är "6800" modellen den avskalade varianten (typ MX) den här gången. 6800GT är den långsammaste av de 'riktiga' 6800, så det enda du behöver 'modda' den med, är att överklocka så långt man kan.

Iövrigt må jag säga, att flashuppdatering är rätt så menlöst. Kör själv ett 5900 flashat till 5950... Det har inte gjort någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Ja jag undrar varför flashning har blivit så populärt? Det har då aldrig hjälpt mig nämnvärt. Har aldrig noterat någon skillnad faktiskt. Moderkort definitivt men inte grafikkort.

6800 NU serien ser då ut att vara betydligt bättre än MX serien i alla fall. 12 pipelines som det verkar och ett långsammare minnesgränssnitt och långsammare minnen men så vitt jag vet är antalet shader enheter och allt intakt förutom att det bara har 12 pipelines som jag hört i alla fall.

så förhoppningsvis slopar nvidia "mx"-serien helt och hållet så inte fler stackare blir lurade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Ja jag undrar varför flashning har blivit så populärt? Det har då aldrig hjälpt mig nämnvärt. Har aldrig noterat någon skillnad faktiskt. Moderkort definitivt men inte grafikkort.

Folk går ju runt och tror att det är lika bra att köpa ett sämre kort, bara för att man kan "göra om det till det bättre"... Detta är helt falskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
6800 NU serien ser då ut att vara betydligt bättre än MX serien i alla fall. 12 pipelines som det verkar och ett långsammare minnesgränssnitt och långsammare minnen men så vitt jag vet är antalet shader enheter och allt intakt förutom att det bara har 12 pipelines som jag hört i alla fall.

Också sant. Det är avskalat jämfört med de övriga, men inte lika illa som MX...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
så förhoppningsvis slopar nvidia "mx"-serien helt och hållet så inte fler stackare blir lurade.

MX korten har vart ett hett ämne för min del. Lite gör mig så upprörd som att höra någon rekomendera ett MX kort till en som tänker spela, eller någon som tjatar om att "GeForce är ju för spel"... Min erfarenhet av MX, på min sambo's dator, och på datorerna vi har och har sålt på jobbet, samt min systers dator, är att MX knappast har något med spel att göra, utan är för den som absolut inte tänker spela, och bara vill köra windows.

Mvh
Staffan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Folk går ju runt och tror att det är lika bra att köpa ett sämre kort, bara för att man kan "göra om det till det bättre"

Håller med!
99% av alla säger så......

Permalänk
Medlem

Hmm nu snurrar det bra för mig... vad jag läst "finns" det 4 modeller av gf6800.
1. gf6800 128 mb (kallas GT hos vissa tillverkare men har sämmre minnen)
2. gf 6800 GT 256 mb som är exakt samma som ultra förutom klockningen. Dvs 16 pipelines och hela kitet. Med endast 1 molex och mindre kylare.
3. gf6800 Ultra
4. gf 6800 Ultra extreme (som är ett Ultra fast överklockat)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. Förhoppningsvis kommer det 6800 GT kort med två molex kontakter dock. Det lär bli svårt att överklocka 6800 GT kortet annars.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

jo.... man kanske skall se hur det presterar irl innan man ger sig på och överklockar

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Hmm nu snurrar det bra för mig... vad jag läst "finns" det 4 modeller av gf6800.
1. gf6800 128 mb (kallas GT hos vissa tillverkare men har sämmre minnen)
2. gf 6800 GT 256 mb som är exakt samma som ultra förutom klockningen. Dvs 16 pipelines och hela kitet. Med endast 1 molex och mindre kylare.
3. gf6800 Ultra
4. gf 6800 Ultra extreme (som är ett Ultra fast överklockat)

Enligt NVidia's websida finns 3 modeller:
"6800" som är de avskalade kortet den här gången (typ MX). Vissa har säkerligen förväxlat det med GT.
"6800 GT" som är den lätta varianten av 6800 i sitt originalutförande. Ingen avskalning, inget knussel.
"6800 Ultra" som är den tyngre klassen av 6800, med högre klockfrekvenser.

Sen tillkommer "6800 ?", ursprungligen känd som "Ultra Extreme", som kommer bli en deluxevariant producerad av vissa utvalda tillverkare. Kommer antagligen inte heta "Ultra Extreme" utan heta något speciellt som tillverkarna väljer själva.

Hursomhelst verkar det som det är endast 6800 Ultra som är ett "säkert kort" i all detta kaos.

Permalänk
Medlem

6800 Ultra extreme från Gainward verkar komma till komplett iaf..... Luftkylt & 450Mhz core & 1.6ns minne (1250Mhz). Verkar ganska trevligt, dock dyrt, mkt dyrt.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hmmm

http://www.dataknuten.se/default.asp?nr=471846200-6077
http://www.mycom.se/produkter/977586/

Som du ser heter Gainwards "mx" 128 mb "GT" så det kan vara det som snurrar till det. Detta kortet är ej intressant utan vi pratar 256mb varianten av GT korten. Det riktiga GT kortet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Folk går ju runt och tror att det är lika bra att köpa ett sämre kort, bara för att man kan "göra om det till det bättre"... Detta är helt falskt.

funkar det så funkar det
vet jättemånga som köpte 9500 och låste upp dem till 9700 och sen klockade upp till 9700 Pro och fick ett 4500 kronorskort för under 2000 på så vis

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Det alla verkar glömma när det gäller att klocka upp billiga kort är att man kan klocka de dyra med, marginalen finns fortfarande kvar, sen ger de sämre korten nästan uteslutande lägre prestanda i samma frekvenser om man inte har en ordentlig skopa tur förstås.

När det finns fler modeller av en & samma core så testar tillverkaren vad varje core klarar (5900, 5900U, 5950U) och klassar den därefter....... Antagligen detsamma med kommande 6800GT, 6800U & 6800UE. Jag skulle tro att en de flesta av GT korten går att få upp i 6800U:s hastigheter men inte mycket mer än så, de flesta 6800U går nog att klocka till 6800UE men många 6800UE kanske man kan komma ännu högre med, det är detta som många verkar blunda för.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Precis de dyraste grafikkorten får ju de bästa GPU:erna så är det ju bara.

På samma sätt som att 9800 PRO korten med R360 koren får söndagsexemplaren av R360 GPU:n i första hand även om du kan ha tur förstås.

Sen använder de sig ju av olika steppings också.

Man får ju inte ett 9800 XT för att man använder ett 9800 XT bios. Du får fortfarande inte overdrive eller hardware monitoring eller liknande. Då är det bättre att man säger att man kan köra det överklockat i 9800 XT hastighet i stället för att ge sken av att man säljer ett 9800 PRO förvandlat till ett 9800 XT

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

visst går det att klocka ett snabbare kort också

men det handlade om att låsa upp pipes väl? inte att bara klocka?

man tjänar ju fett mycket mer, procentuellt sett, på att låsa upp och klocka ett 9500 jämfört med att "bara" klocka ett 9700 Pro

sen att de inte skulle prestera lika bra på samma klockfrekvenser beror ju på vad för BIOS man använder osv.
om vi återgår till 9500 exemplet så presterade ett moddat 9500 lika bra som ett 9700 utan problem ju

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vissa kort kan prestera lika bra som sin storebror är att tillverkare ibland tar exakt samma core som storebrodern & stänger av en funktion för att dom behöver ett budget kort (det kostar att tappa budget segmentet på grafikmarknaden). Detta sker dock väldigt sällan & i nio fall av tio så funkar inte de avstängda funktionerna fullt ut även om man låser upp dessa. Detta kan jämföras lite med Intels Pentium VS Celeron vad det gäller cache mängd (Celeron är ju "Andra sortering" för att slippa "spill"(grovt förenklat jag vet.....)).

Men som sagt i vissa fall så funkar det fullt ut, frågan är dock om man tycker att det är värt att köpa ett kasst kort om man inte är 1000% säker på att det kommer att fungera som ett bra med hjälp av modning. Köper man däremot det kort man tänkt modda till så är man ju garanterad att det går så snabbt som man tänkt, till & med snabbare om man klockar det med.........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Beror lite på priset till slutkund.....sitter med 9800XT idag så jag lär ju iofs inte köpa något nytt gfxkort på ett tag...väntar nog på nästa generation...

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316