HDD Krångel = Dator som snart ligger död på marken

Permalänk

HDD Krångel = Dator som snart ligger död på marken

Jag ska försöka göra mig så klarspråkig som det går.

System Spec:

O/S: Windows XP Pro
AMD Athlon XP 2400+ Thorton
256mb minne
WD (Western Digital) 40Gb
GeForce 4 MX

Joo, det var en tidig morgon och datorn skulle sättas på, när den slogs på hörde jag ett förskräckligt ljud från HDD kylaren, den lät som inne-i-helvette, då visste jag att kullagrerna behövde oljas, så då bestämmde jag mig när datorn var på att stänga av den felaktigt, för låter jag den ladda klart och sedan stänga av datorn genom startmenyn så kommer säkert fläkten till WD hårddisken redan ha gått sönder. Så nu var datorn avstängd, jag plockade ut HDD, monterade bort Fläktarna säkert och prydligt. Nu hade kullagrerna blivit oljade och monterats på HDD, nu skulle den i lådan. Jag råkade starta datorn utan ens ha kopplat in kablarna till HDD, samtidigt när den startades så vid uppstarten så stod det något att man skulle sätta in någon "system disc". Då tänkte jag då måste jag väl sätta kablarna när datorn är på och sedan trycka på enter som det stod på skärmen. Och så gjorde jag, men samma text kom upp, då testade jag att stänga av datorn och sedan sätta på den igen. Då laddade datorn som vanligt tills den kom fram till "Välkommen" då poppade en avlång ruta upp, något med att "Återställningen Genomfördes" ???? Jag började vråla, VAA!!!.. Redan då visste jag att något inte stämde, jag tryckte på okej på rutan (det enda alternativet) och lät sedan datorn ladda, när "Välkommen försvann" kom bara min vanliga "Bakrund/Wallpaper" upp men inte resten av operativsystemet. varken startmenyn, den slutade arbeta efter "bakrunden". Men jag kanfortfarande trycka "CTRL+ALT+DELETE" och komma in i "Aktivitets-hanteraren". Genom att trycka på "Kör Aktivitet" i "AH" så kan jag komma in i alla mappar som vanligt och se allt som jag har i datorn!!!

Så jag hoppas att någon vet vad som ska göras för att rätta till detta problem?

Om det är mer information ni behöver om ni har någon aning vad problemet är så är det bara och fråga.

Jag hoppas att detta inte slutar med att jag MÅSTE installera om OS.

Permalänk
Medlem

Du har inte testat att trycka CTRL+ALT+DELETE och sen Arkiv > Ny aktivitet (Kör...) > Skriv explorer

Då borde startmenyn komma fram och du kanske får leva med att göra detta vid varje start eller formatera. Om startmenyn inte kommer fram kanske det är något fel på explorer.exe. Men om den fungerar kanske den bara försvunnit från autostart på något sätt.

Visa signatur

Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk

det funkade inte

Permalänk
Medlem

du skvätte inte olja i hela datorn då? haha. Skvätt skvätt.
kör ett disktest på disken från tillverkaren.. lol

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk

nejnej, hårddisken låg ca 2 meter från kylaren när jag oljade fläkten.

Permalänk

prova å kör en reparation av xp du instalerar om operativet ovanpå det gammla då försviner inget

Visa signatur

Dark_hacker

Permalänk

Kan säga att jag har haft liknande problem. Kom inte ihåg vad jag gjorde men en gång när jag startade datorn så kom den till Välkommen. Sen tog det minst en minut tills den kom till skrivbordet och det var bara skrivbordsbakgrunden som kom, inget annat. Så det jag gjorde var att formatera om operativsystemet så fungerade det igen.

Edit: Vad är det för en hårddisk?