Hur installera en s-ata disk?

Permalänk
Medlem

Hur installera en s-ata disk?

Hejsan

Jag får hem lite delar att bygga ihop imorgon, bla. Hitachi s-ata disk, abit ic7 etc.

Har aldrig installerat en s-ata disk förrut och skulle vara tacksam om jag fick veta hur jag ska gå till väga. I vanliga fall brukar jag använda fdisk för att pationera, men funkar det med s-ata diskar?

Tacksam för en kort liten guide så jag kan spara lite tid imorgon

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk

man stoppar i sladden och sen är allt som vanligt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Låter bra

Tackar!

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

måste man installera sata kortet med en diskett, kan man inte göra det på något annat sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
måste man installera sata kortet med en diskett kan man inte göra det med en på något sätt

Måste man installera SATA-kortet med en diskett eller kan man göra det på något annat sätt?

Var det det du ville ha sagt?

Permalänk
Medlem

om du ska installera windows på den så måste du ha drivarna på en diskett och trycka f6 i början av installationen!

annars är det bara att kasta in disken och drivarna så ska det funka!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Ursäkta men han måste väl installera drivarna till SATA kontrollern på alla OS som skall komma åt diskarna. Hur skall Windows annars kunna hantera kontrollern utan drivare, den finns oftast inte med i Windows disten utan man får snällt ladda hem den från mobots tillverkares sajt.

Permalänk
Medlem

Med mitt IS7-G och min Maxtor S-ATA funkade det direkt, inga drivare behövdes..

Visa signatur

My arms, your hearse