usla priser på "billiga" komponenter på stora nätbutiker samt lite råd till rookies

Permalänk
Medlem

usla priser på "billiga" komponenter på stora nätbutiker samt lite råd till rookies

Det är lite grejor som har stört mig de gånger jag byggt ihop ett eget system samt hjälpt andra, har ni märkt hur riktigt dåliga priser t.ex. db har på mindre komponenter som t.ex. diskettstationer, kylflänsar?

Snacka om att de tar igen billiga moderkort och processorer någonstans.....;o)

Gick och kikade lite på några varor på buggy (Jämförde mot db):
(vara) (placering) (dyrare i %)
Logitech mx 500, 22 , 25%
Logitech mx300, 28, 45%
Logitech internet explorer SE, 35, 40%
diskettstation, --, 230% (hittade ingen i trackern så jag tog mot oneshop som har för 99kr)
WHISPERROCK IV 20DB kylfläns, 13, 50%

Tog några populära "småkomponenter" som jag noterat sedan tidigare var konstigt pris på, och orkade inte ta fler...

Sen så tycker jag det är USELT att ha grejor i prislistan som dom inte har och inte går att beställa antagligen bara för att vara billigast i en tracker. Kan iofs vara för att det är missat att plocka nbort dom men men...

Så ni nybörjare som köper datorer fundera på att beställa från flera olika butiker, ofta blir det billigast att köpa från två olika, "lockvaror" från en och andra delar från andra.

Sen kan man med se till att köpa otympliga saker från en butik som har 100-150kr i frakt oavsett hur stort paketet är, som t.ex. Dustin och Oneshop.

Här finns en tracker som man kan se de lägsat priserna på ett stort antal komponenter:
http://godmode.campus.luth.se/index.php

Och sen det viktigaste rådet, använd knappen som det står SÖK på.

Och ja, jag har för lite att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle man vilja vara billigast i en pristracker om man inte säljer varan?
Ser ingen nytta i det. Antagligen ett misstag, eller rör det sig om beställningsvaror?

Edit: Och ja, de har ruggigt höga priser på en del saker och det är antagligen som du säger, för att kunna ha lägre priser på mer atraktiva prylar.

Permalänk
Medlem

tja, de ser ju billigast ut och kan ju dra dit folk till deras sida och de kanske kan köpa ngt annat intressant, samt att det drar uppmärksamhet bort från konkurrenterna. Fast det är antagligen ett misstag eftersom det antagligen mest skapar irritation.