Snabbkoll: Brukar du handla begagnad teknik?

Permalänk
Medlem

I mina kretsar är det jag som köper nytt och sedan ger bort eller säljer mina gamla grejer till bättre behövande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av sweisdapro:

absolut, köpte 3080 till HTPCn begagnat, och innan dess använde jag ett 3060Ti som jag också köpt begagnat här på markanden.
har just nu ca 10-12TB SSD rullande som är begagnade och med bra hälsa igång i mina datorer, och i princip alla HDD jag använder är begagnade av något slag.
aliexpress är kanske ett undantag, men tyckte att X99-moderkort, 2696v4 och 256GB Ram för ~7k är svårslaget (då är åtminstone ram och cpu från kasserade servrar)
Det 1080Ti jag använde innan jag skaffade mitt 6900XT var också köpt begagnat.
Framförallt är det svårt att slå hur prisvärt det är i förhållande till att köpa nya saker, ofta oavsett vad det gäller för produkter (köpte min första reMarkable begagnat, mina Dali 450 till TVn, och ett par av mina hörlurar)

Nice fynd! Ja precis, jag kan tänka mig att det är mycket mer prisvärt. Får börja kika in på Swec-marknaden oftare!

Permalänk
Medlem

Returer och demo ex har jag köpt...
Samt en bladserver som det var end of support på
Och lite retro datorer.

Köper aldrig av privatpersoner (förutom retro grejerna då).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av gagamelll:

Helt klart. Jag har byggt ihop min stationära helt på delar från detta forum, bara SSD:n som köptes nytt.

Coolt ju!

Skrivet av Yatagarasu:

Av alla ovan nämnda affärer har jag bara blivit bränd två gånger, alltså regelrätt blåst. Just här på swec-marknad är min erfarenhet att folk är rätt ärliga med sina beskrivningar, både med funktion och skick på sakerna de säljer.

Träffat väldigt mycket trevligt folk via byteshandel också, både IRL och över telefon

Alrighty, jag är övertygad. Ska börja titta mer på begagnat framöver!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köpa nästan allt begagnat, nätaggregat är jag dock extra försiktig med. Chassi har jag inget emot begagnat heller men det är delen som är bland de bästa att få ny. Blev som att bygga ny dator när jag egentligen bara flyttade över mina delar till nytt chassi senaste gången.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nästan alltid. Enda jag har hemma nu som jag köpte nytt är datorchassi, SSD, två kameror (med tio års mellanrum), MiniDSP o blåtandslurar, annars är resten i datorn, skärm, tangentbord, mus, xbox-kontroll, OLED-tv, högtalare, mobiltelefon o div annat, plus alla möbler hemma osv beggat. Varför slösa pengar på nytt när man kan få fungerande grejer som funkar bra?

Enda gången jag haft något strul är en el-cykel där motorn gick sönder o stället den var köpt på från början krånglade, så var tvungen att sköta allt genom han jag köpte cykeln av. Det gick ju men var lite huvudvärk. Annars under alla år har det verkligen inte varit några problem sålänge man är lite smart

Permalänk
Medlem

Älskar skumma gamal teknikprylar.
Brukar köpa gamla prylar som t.ex högtalare, rusta upp och laga dem, använda dem en period för att sen sälja dem och börja om resan med ett nytt inköp.

Permalänk
Medlem

Köper i stort sett endast gamla begagnade spelkonsoler och spel, inget annat.

Permalänk
Medlem

Försökt köpa begagnade datordelar men de säljs ofta för mycket en hel mer än vad jag vill ge för beg.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Med över 120 egna annonser och ett par hundra slutförda affärer genom åren här på sweclockers, då går det inte annat än att säga; jag är flitig köp- och säljare av begagnat 😅

Helt klart!

Av alla ovan nämnda affärer har jag bara blivit bränd två gånger, alltså regelrätt blåst. Just här på swec-marknad är min erfarenhet att folk är rätt ärliga med sina beskrivningar, både med funktion och skick på sakerna de säljer.

Träffat väldigt mycket trevligt folk via byteshandel också, både IRL och över telefon

Samma lika här men fördelat på Swec, Blocket och Tradera. Senaste köpen var ett 6950 XT för 3k och DDR4-minnen för under halva nypriset 🙂

Permalänk
Medlem

Näpp men mitt nästa grafikkort kommer troligtvis bli köpt begagnat. Specaillet nu när RTX super korten är ute vilket gör icke-super mycket mer billigare

Permalänk

Jag jobbar som IT-ansvarig på en icke-vinstdrivande organisation med begränsad IT-budget. Att köpa begagnade företagsdatorer från t.ex. Inrego är otroligt värt för oss där mina kollegor endast sitter med lite Word, Outlook och webbläsare då man kan få en stabil Lenovo Thinkpad T14s med 11th-gen i5 + 16 GB RAM för runt 8k, jämfört med en motsvarande helt ny (runt 18k). Vi får ut mer för vår budget jämfört med om vi skulle köpa samma modell helt ny. Vi reser också en hel del och det gör att om datorn går sönder pga resandet så kan vi köpa en ny dator för runt 8k istället för 18k.

Som privatperson är det också värt om man skulle behöva en laptop, då en begagnad företagsdator oftast har bättre byggkvalitet och kylning än motsvarande konsumentmodell i samma prisklass. Om något går sönder med företagsdator så går det oftast att byta reservdelen själv (iaf med Lenovo då de har en lista på reservdelar man kan köpa från dom).

Nästa gång jag köper en ny laptop privat så är det definitivt begagnat som gäller.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Aldrig från privatpersoner.

Saker som kommer från fyndhörnan på Komplett, Inet, Webbhallen etc har jag inga problem med.
Så länge det finns garanti på grejerna.

Har fyndat både Intel CPU och ett par tangentbord från märket Ducky som inte går att få tag på längre, just via fyndhörnor.

CPU'n var det inga fel på, men den tillhör botten utav silikonlotteriet, så jag kan tänka mig att någon stackare som ville överklocka blev missnöjd och skickade tillbaka den.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Är nog över 10 år sedan jag köpte något begagnat.

Säljer dock begagnat från och till, men det var ett tag sedan sist...

(Alltid via Sweclockers eller folk jag känner irl så klart. Blocket/Tradera däremot kan flyga åt helv...)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Oftast nytt. Frågade ett par datareparatörer om hur mycket dom har att göra och alla svarade väldigt mycket, intressanta att många har rätt så nya datorer som går sönder och dom måste lämna in. Smidigast att få en firma att bygga datorn, då är det bara att lämna in och slippa all egen felsökning på hårdvara och sådant.

Permalänk
Medlem

Nä, jag vill ha garanti på sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Köper gärna förstärkare eller högtalare begagnat, där kan man göra rejäla fynd, tänk 30-50% av nypris.

Datorer köper jag alltid nytt. De åldras alldeles för fort och begagnat-priserna är alldeles för höga.

Håller med 100% Kör samma som dig och har alltid gjort.
Eftersom jag har varit servicetekniker i min ungdom, i många år - så vet jag av ren erfarenhet
att folk som inte är behöriga petar väldigt mycket i deras grejer, och det är stor chans för att livet
på prylarna har försämrads rejält.

Jag hade en vikar och deltidsanställd som samlade datorer för oss, han satte och tog ut PCI kort
utan att släcka för pc'n, håret reste sig på huvudet när jag såg det, och dessutom satt han men en
jävla pizza slice direkt ner i pc'n och åt medan han monterade.

Sen har jag köpt mycket elektronik begagnat, och jag förfärads när jag ser det som kommer in, det
finns hemmagjorda "d.i.y." botch fixes som är helt hemska, en gång såg jag en som hade lödat
genom PCB'n så det var hål genom 3-5 lag, det gick inte att rädda.

Begagnade högtalare är alltid en gamble, och man kan räkna med 50% av det man köper i
second hand butiker består av minst ett sprängd element, så man måste pruta ner priset före man
köper dom.

Men det är oftast kap att göra när du köper förstärkare, dom är oftast rejäla bjässar som ger kanon
ljud o effekt. Men kom ihåg ett par saker när ni köper förstärkare begagnat:

1) Kolla så det inte är en gammal HDMI grej (typ full HD) på den, dessa förstärkare drar extremt
med ström även i standby, du kommer att märka det på strömräkningen då dom inte var så effektiva
den gång.

2) Köp gärna dom utan "menyer" på Scart/SVHS/Component video etc, då slipper du för att det finns
en dator i dom som drar rejält med ström i onödan.

3) Glöm inte att en förstärkare ofta blir omodern inom kort tid, och alla dom features dom ofta kommer
med såsom "spotify, youtube, strömingstjänster" etc. ofta är hopplöst föråldrade inom 5 år.

Permalänk
Medlem

Kommit fram till att jag har extremt lite tillit till samhället, förväntar mig att om ja köper tex en beg cpu så kommer det vara kylpasta och böjda pins undertill...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

15-20 år sedan kunde jag köpa begagnat men
idag så blir det nytt när jag väl handlar.

Uppgraderar inte så ofta nu för tiden så jag
kan kosta på mig nya saker när jag väl handlar.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

När det kommer till datorkomponenter så köper jag nog bara nytt. Däremot annan teknik som t.ex. hifi eller TV-spel så är det inga problem att köpa begagnat. När det kommer till hifi så behöver inte nyare betyda bättre och man får oftast mycket mer ljud för pengarna om man köper begagnat. Antar att man kan använda samma argument för datorkomponenter men jag brukar vilja köpa det nyaste när jag väl uppgraderar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Nice fynd! Ja precis, jag kan tänka mig att det är mycket mer prisvärt. Får börja kika in på Swec-marknaden oftare!

Som kuriosa kan det nämnas att totalkostnaden för mitt 1080 ti + 3080 + 3060ti är lägre än kostnaden för mitt 6900XT (som köptes nytt)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

En å annan gammal bil har det väl blivit.

Köper bara begagnat där jag kan göra köp mellan fyra ögon och testa/se över varan före några pengar byter händer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag är inmatningsenhets-nörd, så jag har en samling äldre tangentbord, möss, gamepads och andra saker. Ju ovanligare, desto mer intressant.
För retro-spel i emulator föredrar jag att använda original-gamepad för den konsoll/dator som emuleras.
Jag har också haft några nyare tangentbord i rotation som haft tidigare ägare, men som var i bra skick när jag köpte dem.

Begagnade datorkomponenter: Nej. Jag köper nya av bra kvalitet, med avsikt att utnyttja hela dess livslängd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin

Permalänk
Medlem

Dagens begagnatmarknad är "Köpte det för 3000kr, säljes för 2995kr" så blir väldigt få begagnatköp. Inga alls faktiskt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Köper mycket fyndvaror från webhallen, komplett etc.
Fortfarande 1 års garanti så är helt bekvämt med att en kartong m.m kan saknas. Bara varan funkar och är hel
Sparar stora summor pengar på det genom åren.
Samt jag gillar spänningen av att vara på jakt efter en sak och ha span på utbudet bland fyndvarorna, sjukt glad när jag finner det jag söker!

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på att jag någonsin har köpt begagnat är en skärm och en stereoförstärkare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Köper nytt och ger bort. Brukade handla på swelockers market en 10 år sen och hade väldigt goda erfarenheter. Jag har dock letad efter begagnade delar till vänner och familj för att hjälpa till men känns som att det inte är värt med dom priserna folk sätter på begagnade varor nuförtiden.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Som kuriosa kan det nämnas att totalkostnaden för mitt 1080 ti + 3080 + 3060ti är lägre än kostnaden för mitt 6900XT (som köptes nytt)

Det är ju riktigt imponerande!

Permalänk
Medlem

Absolut men helst inte lagringsmedia.