Snart krångligare att logga ut i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det var mig ett väldigt tjat om att Apples ekosystem skulle vara så himla inlåst bland kommentarerna under varannan artikel här på SweC. Håller inte med om att MacOS är så mycket mer inlåst mjukvarumässigt jämfört med hur det är i Windows. Slipper exempelvis reklam i operatvitsystemet och det går alldeles utmärkt att köra mjukvara som Apple inte har haft med att göra.

Installerade exempelvis denna nyligen på min MacBook – kan köra tre olika ”large language models” lokalt på datorn:

https://ollama.com/

Känns många gånger som att folk tänker att MacOS har samma begränsnigar som IOS och IpadOS och så är det ju inte.

Vet inte om det är självklart att de faktiskt syftade på MacOS. Håller ju dock helt med om att IOS passar bättre i den jämförelsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det var mig ett väldigt tjat om att Apples ekosystem skulle vara så himla inlåst bland kommentarerna under varannan artikel här på SweC. Håller inte med om att MacOS är så mycket mer inlåst mjukvarumässigt jämfört med hur det är i Windows. Slipper exempelvis reklam i operatvitsystemet och det går alldeles utmärkt att köra mjukvara som Apple inte har haft med att göra.

Känns många gånger som att folk tänker att MacOS har samma begränsnigar som IOS och IpadOS och så är det ju inte.

Det finns anledningar till varför folk tänker så.

macOS och iOS har inte samma låsta system, nej. macOS är friare än vad iOS är, men i grunden är macOS och iOS låsta då man måste rätta sig efter hur Apple vill att du ska använda deras system. Så som de har skapat mjukvaran, så vill de att det ska förbli. Visst, det går att modifiera utseendet på macOS, men det är (vad jag vet) inte lika lätt som i Linux. Jag vet, Unix är inte samma sak som Linux, men om Apple ska få bestämma över dig så vill de endast att du ska ändra temat (ljust eller mörkt) och färgsättningen.

Man får tänka på helheten och inte endast på vad man kan och inte kan installera.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men varför ligger detta i betakanalen om planen i nuläget inte är att trycka ut detta i 24H2 om några månader?
Just den aspekten tycker jag inte är själva problemet i det här fallet.

Sant. Den här ändringen verkar ju rätt vettig, så den kommer nog att komma ut.

Skrivet av evil penguin:

Sant, detta förefaller bara påverka den mest GUI-centriska vägen ut.

Skrivet av SuperSverker:

Jag gillar argumentet där Microsoft försvårar enkla saker såpass för användaren att det ligger på användaren att ändra ett beteendemönster som är 10+ år gammalt.

Att klicka på sin användare är mer förknippat med att man vill göra något med den, vilket den här ändringen är ett steg emot. Att det idag är en genväg till att logga ut förstår jag inte riktigt vitsen med. Själv kör jag det klassiska sättet där man får Sign out, Sleep, Shut down och Restart. Funkar så gott som likadant i Windows 11 som i diverse serverversioner av Windows.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Varför är det så känsligt att vara kritisk till Microsofts utveckling? Vissa tycker det är ett jävla gnäll och andra tycker det är teknikfientligt. Andra insinuerar att man inte ens använt Windows 11 när man har synpunkter. Om man nu tycker att Windows utvecklas åt fel håll har man full rätt att föra fram det.

Jag fick i uppdrag att hyfsa till ett par installationer av Windows 11 åt ett par bekanta nyligen. Det som var mest slående hur rörigt det var. Diverse folk i tråden har för fram att "det går att ändra i inställningarna". Det är ju bra men det bör vara lätt att hitta inställningar som berör ett visst område.

Det är alldeles för mycket Bosse, 65 över de som försvarar Microsoft här. Fortfarande så fascinerade av Windows så de inte kan ha distans. Jag hävdar fortfarande att det är jag som ska bestämma över min dator, inte Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om man nu tycker att Windows utvecklas åt fel håll har man full rätt att föra fram det.

Ja, men precis.

Skrivet av Hubertus:

Jag hävdar fortfarande att det är jag som ska bestämma över min dator, inte Microsoft.

Exakt!!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Använder man Windows 11 dagligen så ser man att detta inte är ett problem hos Sweclockers utan hos Microsoft. Nog för att reklam och annat är jobbigt att dras med men utöver det så känns det ju verkligen som att MS gör allt i sin väg för att försämra användarupplevelsen. Utforskaren i Win 11 dras med så mycket buggar att endast den får mig att vilja byta tillbaka till Windows 10. Nya Outlook och nya Teams är ju sinnessjukt kassa "uppdateringar" där det ena bara är segt och ointuitivt och det andra hänger sig oftare än all annan programvara jag har installerat. Osv osv.
Problemet är som sagt verkligen inte Sweclockers.

Medhåll. Jag har kört Windows 11 ganska länge, ligger på Insider Preview av något slag, och försöker verkligen ge det en chans. Likaså har jag försökt att ge Windows 10 en chans, och på tiden det begav sig körde jag även Windows 8 och 8.1 utan att hemfalla åt alltför många patchar - jag ville ge det en chans.

Men, Microsoft har helt enkelt varit på väg åt fel håll länge.

Ibland har de gjort stora förändringar av Windows.
Windows 2 till 3 var exempelvis en stor förändring som få klagade på. Windows 3 till 95, till 98, till XP, rakt spår med överlag förbättringar. Inga problem att gå från det ena till det andra, man kände sig ganska hemma (även om steget från 3 till 95 var enormt). Vista tyckte jag själv var rätt ok, även om min dator var för klen, och Windows 7 hade visserligen tappat en del funktioner från XP men fått andra nya och kändes fortfarande ganska "normalt". Men, från Windows 8 vet jag inte vad MS håller på med. Det gäller inte bara själva operativsystemet, utan även många program som ingår, eller utgår.

Som att det numera tycks vara svårt att på riktigt stänga av datorn och göra en ren ombootning.

Sen är mitt största problem med Windows 11 kanske att Utforskaren är så galet långsam. Känns som att man kör allt i ett web-gränssnitt. Visst är min dator inget monster längre, men Windows 10 flyger fram vid jämförelse (jag dual-bootar så det är samma dator osv).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Som att det numera tycks vara svårt att på riktigt stänga av datorn och göra en ren ombootning.

Sen är mitt största problem med Windows 11 kanske att Utforskaren är så galet långsam. Känns som att man kör allt i ett web-gränssnitt. Visst är min dator inget monster längre, men Windows 10 flyger fram vid jämförelse (jag dual-bootar så det är samma dator osv).

Gällande omstart så tycker jag det är enkelt. Bara att stänga av snabbstart (Fast Startup på engelska) så fungerar det precis som i Windows 7

Gällande Utforskaren så kan jag hålla med om att den är lite seg på äldre datorer. På en icke-supportad dator är den lite seg, däremot på min stationära dator, som både kört med en Ryzen 5 3600 och nu kör med 5700x, så är den snabb hos mig, så länge min mekaniska disk som jag lagrar en del saker på (dokument, musik och hämtade filer mapparna) är uppe. Är den hårddisken avstängd så väntar Utforskaren på att den ska komma igång vilket tar lite tid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Verkar som om MS är tillbaka till enanvändar-/single-user system. Vet inte om det är fler än min familj där flera delar på samma dator men har egna inloggningar... 🤔

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Medhåll. Jag har kört Windows 11 ganska länge, ligger på Insider Preview av något slag, och försöker verkligen ge det en chans. Likaså har jag försökt att ge Windows 10 en chans, och på tiden det begav sig körde jag även Windows 8 och 8.1 utan att hemfalla åt alltför många patchar - jag ville ge det en chans.

Men, Microsoft har helt enkelt varit på väg åt fel håll länge.

Ibland har de gjort stora förändringar av Windows.
Windows 2 till 3 var exempelvis en stor förändring som få klagade på. Windows 3 till 95, till 98, till XP, rakt spår med överlag förbättringar. Inga problem att gå från det ena till det andra, man kände sig ganska hemma (även om steget från 3 till 95 var enormt). Vista tyckte jag själv var rätt ok, även om min dator var för klen, och Windows 7 hade visserligen tappat en del funktioner från XP men fått andra nya och kändes fortfarande ganska "normalt". Men, från Windows 8 vet jag inte vad MS håller på med. Det gäller inte bara själva operativsystemet, utan även många program som ingår, eller utgår.

Som att det numera tycks vara svårt att på riktigt stänga av datorn och göra en ren ombootning.

Sen är mitt största problem med Windows 11 kanske att Utforskaren är så galet långsam. Känns som att man kör allt i ett web-gränssnitt. Visst är min dator inget monster längre, men Windows 10 flyger fram vid jämförelse (jag dual-bootar så det är samma dator osv).

Den största positiva förändringen med Windows var ju helt klart 3.1/3.11 till 95 även om det dröjde tills 2000 innan det gick att "få allt" (NT med Plug and Play o.dyl). GUI-mässigt var 95an helt klart ett mycket stort steg i rätt riktning och introduktionen av Explorer istället för gamla hederliga Programhanteraren och Filhanteraren underlättade mycket och innebar även att det hela fick liknande struktur som övriga grafiska system, t.ex Amiga OS, Mac OS och OS/2.

Så ja, hela vägen från 95 till 7 kan man säga att Windows blev bättre och bättre, XP kanske kan sägas vara den sista "klassiska" versionen medan Vista och 7 introducerade den nya säkerhetsmodellen med UAC och således blev mer "uppstyrda".

Med Windows 8 blev det däremot total urspårning när allting skulle tabletanpassas. Med detta kom även ett högst ineffektivt GUI på allting som inte var en tablet.

Sedan fick vi 10an och det man kan säga där är väl helt enkelt att den "räddas" av att det går att "rekonstruera Windows 7" tämligen väl även om den inte är någon direkt förbättring (ja, ja, den har Secure Boot men det fick ju faktiskt 7an också i en väldigt sen patch och visst stödjer den nyare hårdvaror) men inte direkt ifråga om GUI (även om ribbon i Explorer är bra).

Windows 11 har fått ett antal "chanser" - den senaste har varit med testbuilden av 11 LTSC. Fortfarande ingen cigarr, ser inga förbättringar över 10an där jag med "förbättringar" menar "underlättar för användaren, effektiviserar work flow". Enda undantaget är om man använder en tablet/2-in-1 UTAN dockning (börjar man köra externa skärmar blir 11an frustrerande tack vare denna tabletanpassning).

11an har inte rappheten som 10an har. Explorern uppfattar jag helt klart som nedgraderad även om Directory Opus är det jag kör. Dock ser jag inga fördelar med 11 och DOpus över 10 och DOpus som skulle motivera ett systembyte.

För egen del ser jag framtiden som Linux direkt på hårdvaran och antingen Windows 7 eller 10 i en VM då jag starkt misstänker att det kommer en dag när 11an är "påtvingad" medelst "drivrutinsinkompatibilitet".

En intressant sak också var ju när det sades att 11an var bättre optimerad för big.little med Intel Thread Director. Nu har det ju visat sig att denna uppdatering av TD kom redan i Windows 10 några månader innan 11an släpptes. Man kan alltså köra 10an på dessa nyare CPUer utan att behöva stressa över att "11an kanske är snabbare med dessa".

Jag håller mig till Windows 10 och Linux, dock föredrar jag 7an utan tvivel och har även en fullt konfigurerad VM med densamma liggandes då jag också insett att de flesta programvaror jag kör i Windows även kan köras där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gällande omstart så tycker jag det är enkelt. Bara att stänga av snabbstart (Fast Startup på engelska) så fungerar det precis som i Windows 7

Ja du kan det och vet hur man gör. Själv vet jag inte hur många människor som jag har fått förklara för att "stäng av" inte längre betyder stäng av, varför deras tangentbord och mus fortfarande lyser när dom har stängt av datorn eller varför deras dator startar när dom råkar dutta till bordet (röra på musen). Jag hade inte haft några större problem om MS bara hade bytt "stäng av datorn" till "gå i ide" eller något, men när man ändrar funktionen på något som etablerat så att det inte stämmer överens med vad det står så undrar man lite vad som pågår. Som när dom bestämde att filändelser inte skulle vara synliga som standard och hela världen började installera virus på sina datorer för att filer hette anna-kournikova.jpg.exe

Permalänk
Medlem

cmd
shutdown /s /t 0

Problem solved

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Finns det ingen version där alla deras dumheter inte finns?
Pyttemjuk brukar ju massor med olika alternativ av deras OS.

Det finns versioner avsedda för långvarig användning utan uppdateringar.

Ltsc

https://youtu.be/yRhMe4DvV20

Dock "ej" tillgängligt för oss dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns anledningar till varför folk tänker så.

macOS och iOS har inte samma låsta system, nej. macOS är friare än vad iOS är, men i grunden är macOS och iOS låsta då man måste rätta sig efter hur Apple vill att du ska använda deras system. Så som de har skapat mjukvaran, så vill de att det ska förbli. Visst, det går att modifiera utseendet på macOS, men det är (vad jag vet) inte lika lätt som i Linux. Jag vet, Unix är inte samma sak som Linux, men om Apple ska få bestämma över dig så vill de endast att du ska ändra temat (ljust eller mörkt) och färgsättningen.

Man får tänka på helheten och inte endast på vad man kan och inte kan installera.

Nä, det är sant att det inte går att modifiera själva utseendet så mycket (sådant var mer fritt innan), men det finns ändå många tredjeparts-appar som lägger till funktionalitet i användargränsnittet, så jag skulle inte säga att det är direkt nedlåst. Men visst, mer nedlåst än Windows och Linux gällande att trixa med själva utseendet (hur många som nu orkar med det). Samtidigt har både Windows och Linux en grafisk ”spretighet” som MacOS inte har i samma utsräckning, vilket jag själv anser vara en fördel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag gillar argumentet där Microsoft försvårar enkla saker såpass för användaren att det ligger på användaren att ändra ett beteendemönster som är 10+ år gammalt.

Vilket alternativt workflow föreslår du när man behöver logg-hoppa mellan flera olika servrar och mappvägar?

Lägga allt på molnet och köra via webbläsaren?

Det alternativa workflowet är att lägga alla filer på OneDrive som MS vill och INTE ANVÄNDA FLERA OLIKA SERVRAR OCH MAPPGENVÄGAR!

MS verkar inte glada för den varianten och därför bör den inte användas för MS vill inte det och då är det bara att anpassa sig efter MS vilja för MS har alltid rätt.

Man skall naturligtvis köra allt via webbläsaren för det är det MODERNA ARBETSSÄTTET och allting som är MODERNT ÄR BRA för det är mycket viktigt att INTE VARA EN BAKÅTSTRÄVARE!

Ja, jag bara känner att jag måste caps-skrika ut detta budskap ty det är OERHÖRT VIKTIGT!

När MS bestämmer att procedur X som fungerat utmärkt från Windows 95 hela vägen till 7 och 10 plötsligt skall ändras i 11an är det bara att anpassa sig. MS vet bäst som sagt och det är viktigt att vara "modern". Då måste man ändra för ändringar är bra per automagi. Man måste förstå detta för om man inte ändrar med jämna mellanrum "stagnerar man".

Det är därför vi ser sådan stagnation inom sådana områden som papperskorgar. Jag menar, recycle bin har ju fungerat som den gör sedan 95an och det duger helt enkelt inte. Jag kräver en ny, omarbetad version...

Permalänk
Medlem

Kul att allt blir sämre. Synd att det inte finns ett rimligt alternativ för gamers.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Idag är det inte mkt som håller mig kvar på windows mer än ett fåtal spel, men om detta kommer ut skarpt så känns det som att dom spelen för hamna på krysslådan och Linux får fan flytta in, är värdelös på Linux men börjar nog bli dags att vänja sig vid det nu om MS ska hålla på med denna skiten.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Typisk tråden översvämmad av dessa AppleHaters igen som klagar när tillverkare gör deras produkter sämre. Vissa säger, men tråden handlar jo om Windows. Men det är både samma personer och samma argument som de har emot Apple, så det är Applehaters som ogillar denna ändring.

Jag själv ogillar att Microsoft ändrar gränssnittet så mycket. Man ska göra något enkelt som att byta IP-adress på ett nätverkskort, ja hur gör man? Jo leta runt som en dåre var tusan microsoft har jämt denna inställning på denna version av windows man använder och folk som tittar undrar, vafan har personen aldrig bytt ip-adress tidigare eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä, det är sant att det inte går att modifiera själva utseendet så mycket (sådant var mer fritt innan), men det finns ändå många tredjeparts-appar som lägger till funktionalitet i användargränsnittet, så jag skulle inte säga att det är direkt nedlåst. Men visst, mer nedlåst än Windows och Linux gällande att trixa med själva utseendet (hur många som nu orkar med det). Samtidigt har både Windows och Linux en grafisk ”spretighet” som MacOS inte har i samma utsräckning, vilket jag själv anser vara en fördel.

Vilken "grafisk spretighet" finns i t.ex KDE?

Att anpassa sin Mac utseendemässigt var mycket vanligt förekommande under gamla klassiska Mac OS-tiden (Aaron är ett exempel på detta). I Mac OS 8.5 kom ju även en temamotor och Apple hade t.o.m teman klara men drog tillbaka dessa precis innan släppet. Finder-förbättrare (DragThings etc) fanns det många av och även ersättare till Finder (PathFinder t.ex).

Jämfört med Mac OS (Classic) och Mac OS X är macOS nedlåst och det är en av anledningarna till att jag migrerade iväg från Macen (en annan anledning är att jag starkt ogillar den grafiska designen i macOS då jag finner den mycket ful och fördummad jämfört med Mac OS Classic och Mac OS X).

macOS är väldigt mycket som Windows 11 - d.v.s "my way or the highway".

Vill man slippa reklam finns ju då Linux, ett flertal Windowsversioner, FreeBSD och annat så knappast en enkelriktad gata som leder direkt till macOS.

Om Mac OS X fortfarande fanns med den flexibilitet som det erbjöd hade jag fortfarande kört Mac idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sen är mitt största problem med Windows 11 kanske att Utforskaren är så galet långsam. Känns som att man kör allt i ett web-gränssnitt.

Utforskaren i Windows 11 ÄR ett webbgränssnitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typisk tråden översvämmad av dessa AppleHaters igen som klagar när tillverkare gör deras produkter sämre. Vissa säger, men tråden handlar jo om Windows. Men det är både samma personer och samma argument som de har emot Apple, så det är Applehaters som ogillar denna ändring.

Jag själv ogillar att Microsoft ändrar gränssnittet så mycket. Man ska göra något enkelt som att byta IP-adress på ett nätverkskort, ja hur gör man? Jo leta runt som en dåre var tusan microsoft har jämt denna inställning på denna version av windows man använder och folk som tittar undrar, vafan har personen aldrig bytt ip-adress tidigare eller?

En enkel fråga: Är Apple och iOS, iPadOS och macOS någon sorts referens över hur ett system bör fungera?

"Hatar" man Apple om man inte delar den uppfattningen?

Apple hade ett utmärkt system som hette Mac OS X på samma vis som MS hade Windows 7. Därefter fick vi macOS och Windows 11. Jag ser ingenting som dessa två erbjuder som är "bättre" än vad som fanns i "företrädarna" när vi talar om GUI och hantering.

Det går alldeles utmärkt att gilla "gamla Apple" - alltså det bolag som gav oss Macintosh System/Mac OS och Mac OS X samtidigt som man ogillar "nya Apple" - bolaget som gav oss iOS, iPadOS och macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Ja du kan det och vet hur man gör. Själv vet jag inte hur många människor som jag har fått förklara för att "stäng av" inte längre betyder stäng av, varför deras tangentbord och mus fortfarande lyser när dom har stängt av datorn eller varför deras dator startar när dom råkar dutta till bordet (röra på musen). Jag hade inte haft några större problem om MS bara hade bytt "stäng av datorn" till "gå i ide" eller något, men när man ändrar funktionen på något som etablerat så att det inte stämmer överens med vad det står så undrar man lite vad som pågår. Som när dom bestämde att filändelser inte skulle vara synliga som standard och hela världen började installera virus på sina datorer för att filer hette anna-kournikova.jpg.exe

Fast vänta, fast startup gör att datorn går i viloläge och inte vänteläge. I Viloläge ska det inte hända något om du rör på musen eller liknande. Låter som om dina bekanta trycker på Sleep och inte stäng av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä, det är sant att det inte går att modifiera själva utseendet så mycket (sådant var mer fritt innan), men det finns ändå många tredjeparts-appar som lägger till funktionalitet i användargränsnittet, så jag skulle inte säga att det är direkt nedlåst. Men visst, mer nedlåst än Windows och Linux gällande att trixa med själva utseendet (hur många som nu orkar med det). Samtidigt har både Windows och Linux en grafisk ”spretighet” som MacOS inte har i samma utsräckning, vilket jag själv anser vara en fördel.

Jämförelsevis är Windows och macOS på samma nivå: du måste ha en tredjepartsmjukvara för att ändra utseendet på gränssnittet (om vi nu ska bara prata om Windows 10 och 11, för i Windows XP behövde man bara ändra i någon fil i Windows-katalogen och sen kunde man installera nya teman).

Linux kräver endast kunskaper inom CSS (exempel). Nu har jag dock inte lekt runt med att ändra gränssnittets utseende i Xfce, mer än lite för aktivitetsfältet (panel). De som har lekt runt mer med att ändra utseendet för gränssnittet i någon Linux-distribution och som läser detta, rätta mig gärna om jag har fel med att hela gränssnittet för en Linux-distribution endast kräver kunskaper inom CSS.

Rättelse: att ändra utseendet i Linux har varit en sak sen innan CSS ens skapades. Källa: #20445828

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag gillar argumentet där Microsoft försvårar enkla saker såpass för användaren att det ligger på användaren att ändra ett beteendemönster som är 10+ år gammalt.

Vilket alternativt workflow föreslår du när man behöver logg-hoppa mellan flera olika servrar och mappvägar?

Lägga allt på molnet och köra via webbläsaren?

Vad är "logg-hoppa mellan flera olika servrar och mappvägar"? Är det någonting med att plocka hem loggfiler via RDP?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Vem loggar ut sig? Antigen Ctrl alt del o lås.
Eller
Alt+F4 + enter . Stänga av datorn.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

"Dagen Microsoft gör någonting som inte suger är väl dagen de lanserar dammsugare"

Blivit mer sant för varje generation sedan XP.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är exakt det här jag menar med att SweClockers börjar bli teknikfientligt. Förut var det ju Bosse, 65, som hade sådana här klagomål. Men nu är det här de här klagomålen kommer. Jag förstår inte?

Sweclockers är inte teknikfientligt. Sweclockers är idiotifientligt.
Många av de ändringar som Microsoft gör i Windows är rena försämringar från användares synvinkel. Försämringar är rätt att klaga på, oavsett om det är ny teknik eller inte. Oavsett om man är teknikentusiast eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jämförelsevis är Windows och macOS på samma nivå: du måste ha en tredjepartsmjukvara för att ändra utseendet på gränssnittet (om vi nu ska bara prata om Windows 10 och 11, för i Windows XP behövde man bara ändra i någon fil i Windows-katalogen och sen kunde man installera nya teman).

Linux kräver endast kunskaper inom CSS (exempel). Nu har jag dock inte lekt runt med att ändra gränssnittets utseende i Xfce, mer än lite för aktivitetsfältet (panel). De som har lekt runt mer med att ändra utseendet för gränssnittet i någon Linux-distribution och som läser detta, rätta mig gärna om jag har fel med att hela gränssnittet för en Linux-distribution endast kräver kunskaper inom CSS.

Det finns många olika grafiska gränsnitt som kan användas för Linux distributioner. En del av dem har absolut ingenting med CSS att göra. Några (gamla och nuförtiden ovanliga) skapades innan CSS ens var påtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Sweclockers är inte teknikfientligt. Sweclockers är idiotifientligt.
Många av de ändringar som Microsoft gör i Windows är rena försämringar från användares synvinkel. Försämringar är rätt att klaga på, oavsett om det är ny teknik eller inte. Oavsett om man är teknikentusiast eller inte.

Fast om man anser att det här är en klar försämring så kanske man inte är den skarpaste kniven i lådan. För... det går ju fortfarande snabbare att logga ut på andra sätt. Precis som det gjort i flera år, i flera operativsystem. Det är bara på SweClockers jag upplever att sådant här är ett problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är exakt det här jag menar med att SweClockers börjar bli teknikfientligt. Förut var det ju Bosse, 65, som hade sådana här klagomål. Men nu är det här de här klagomålen kommer. Jag förstår inte?

Om man verkligen använder Windows 11 dagligen så har man inga problem med att logga ut, även med uppdateringen som beskrivs i artikeln. Jag överdriver inte, det finns ju minst två andra alternativ som är höger-klick, klick. Och vem använder utforskaren mer än ibland? Hur många filer måste du manipulera under en dag?? Om det är många så hade du haft ett annat work flow. Jag kör Outlook i webbläsaren, som allt annat nu för tiden, så den vet jag inte så mycket om. Men Teams hänger sig aldrig för mig. Du borde kanske se över problemet istället för att klaga på Teams.

Allvarligt talat, jag förstår inte hur man kan ha så mycket problem med ett operativsystem. Speciellt inte idag när allt är jävligt stabilt, och inte som när man körde Netscape Navigator på Windows 95 och vilket program som helst kunde dra ner hela operativsystemet (och gärna gjorde det).

Nej jag har inget problem med att logga ut, gör det egentligen aldrig men mitt svar gällde inte heller den frågan utan vad som verkar vara din syn på att Microsoft "attackeras".
Antalet filer jag sitter med kan vara uppemot hundratals om dagen, och nog för att många i min bransch även använder andra filhanterare än utforskaren, men det finns fortfarande flertalet tillfällen om dagen som den är framme för någon uppgift.
Du verkar fast inställd på "jag har inte problemet, så därför kan det inte existera". Som din syn på Teams t.ex.. I stort sett hela vårt företag har haft problem med att "nya" Teams hänger sig på ett sätt eller annat, kan vara vid skärmdelning, när kamera slås på, eller annat kul tillfälle.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om nu MS anser att M365 är så viktigt att Windows måste fungera som en reklampelare för detta föreslår jag följande:

Windows 365 och då att detta blir namnet på en version som helt enkelt är inkluderad med M365 och således är förkonfigurerad med alla dessa tjänster - finns inget behov av reklam eftersom denna version kräver M365 för att köras.

Sedan kan de ha en separat Windowsversion som man får hämta separat som har traditionell licensiering och då kalla den "Windows 2024" eller något, ungefär som med Office där det antingen är 365 eller årsmodell (Office 2021 etc).

Då kan de ju även göra så att Media Creation Tool hämtar Windows 365 när man har M365.

Vill de sedan marknadsföra 365 i "Windows 2024" kan de ju i.s.f göra det OM användaren installerar t.ex Office och i det läget informera om att "Vi rekommenderar Windows 365 för bästa upplevelsen för ditt M365 som du just loggade in med".