Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Är inte RGB fanboy och sitter inte heller på ett "stock HP tangentbord", utan en vanilla gamer som har en åsikt kring hur jag anser att designen kring tangentbord börjar luta åt ett håll jag inte gillar.

Det finns en vintagescen för folk som gillar tangentbord för hur de är att skriva på mer än hur de ser ut. Men för att besvara din fråga kring vad det är som kostnad så är det i vissa fall materialen men i de allra flesta fall att det kostar jättemycket att tillverka saker i liten skala, så ett tangentbord som är hype:at och kostar 8000kr och släpps i 500 ex hade kostat kanske 1899kr max om typ Glorious hade tillverkat det i 10k exemplar istället, men då hade det varit mainstream och inte hype:at och alltså inte åtråvärt.

Du kan jämföra det med folk som lägger 10k på ett par sneakers de aldrig har på sig, eller en dyr bläckpenna när de skriver allt på sin iPad eller liknande. Den enda skillnaden är väl att tangentbord kanske används lite mer, men med tanke på att 99,8% av alla tangentbord som existerar använder samma brytare (en variant av Cherry MX) så handlar det mer om känslan av att äga något än själva ägandeskapet. Ett TGR Jane eller vad det nu är som är svindyrt nu för tiden är inte värt 15k eller vad det nu kostar nu (jag har ingen koll längre, men det har för ett par år sedan funnits 3000kr-tangentbord som gått på andrahandsmarknaden för typ 20k för att de inte görs längre). Hade man serietillverkat dem i stor skala och fått ner priset p.g.a. economy at scale hade ingen varit speciellt intresserad. Holy Pandas var sjukt häftiga innan Glorious började masstillverka dem, och folk kommer komma och säga "MeN dET äR iNte LikA brA soM orIgniNaleT" som om skillnaden mellan taktila cherrybrytare som explicit är designade för att vara likadana är natt och dag.

Fast jag måste fråga lite vad det är du egentligen vill diskutera. Vad påverkar kostnaden? Skalan av produktion och en önskan av att skapa hype. Varsågod. Resten av ditt inlägg är ju bara ett konstaterande av att du inte är intresserad, vilket säkert är viktigt för dig att få ut men inte så intressant för någon annan att ta del av.

Permalänk
Medlem

Fast det är väl inte bara en vintagescen som faktiskt vill ha funktionella tangentbord först och design sedan. Tror väl de flesta gör den prioriteringen? Eller så är jag helt fel ute

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast det är väl inte bara en vintagescen som faktiskt vill ha funktionella tangentbord först och design sedan. Tror väl de flesta gör den prioriteringen? Eller så är jag helt fel ute

Om det fanns en marknad skulle det finnas, uppenbart är det för få som efterfrågar det.

Är ju inte jättedyrt och köpa någon barebone och göra själv. Självklart kan det rinna iväg om man skall ha det bästa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Fast det är väl inte bara en vintagescen som faktiskt vill ha funktionella tangentbord först och design sedan. Tror väl de flesta gör den prioriteringen? Eller så är jag helt fel ute

Alla tangentbord är väl funktionella?

Jag rekommenderar Planck där syftet är att allt finns ett steg ifrån homerow samt att du använder tummarna/handflatan till mer än att trycka på mellanslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det finns en vintagescen för folk som gillar tangentbord för hur de är att skriva på mer än hur de ser ut. Men för att besvara din fråga kring vad det är som kostnad så är det i vissa fall materialen men i de allra flesta fall att det kostar jättemycket att tillverka saker i liten skala, så ett tangentbord som är hype:at och kostar 8000kr och släpps i 500 ex hade kostat kanske 1899kr max om typ Glorious hade tillverkat det i 10k exemplar istället, men då hade det varit mainstream och inte hype:at och alltså inte åtråvärt.

Du har definitivt rätt att massproduktion drar ner priser rejält. Men det kan ju i teorin också ändra ekvationen för vilka avvägningar tillverkarna gör, säg tex man kan spara 300kr materialkostnad genom att byta ut ett stålchassi till aluminium (eller tvärt om). Säjer du ett bräde för 8k är det ju ett lätt val att ha kvar det dyrare materialet. Ska du sälja för 1899kr kanske tillverkaren väljer att sparar dess 300kr. Det kanske egentligen inte är värt 6k extra för att få det i stål, men för dom som vill ha absolut bästa och har för mycket pengar kan det ju ändå vara åtråvärt. (notera att stål vs alu var helt taget ur luften, finns ju många möjliga avvägningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Du har definitivt rätt att massproduktion drar ner priser rejält. Men det kan ju i teorin också ändra ekvationen för vilka avvägningar tillverkarna gör, säg tex man kan spara 300kr materialkostnad genom att byta ut ett stålchassi till aluminium (eller tvärt om). Säjer du ett bräde för 8k är det ju ett lätt val att ha kvar det dyrare materialet. Ska du sälja för 1899kr kanske tillverkaren väljer att sparar dess 300kr. Det kanske egentligen inte är värt 6k extra för att få det i stål, men för dom som vill ha absolut bästa och har för mycket pengar kan det ju ändå vara åtråvärt. (notera att stål vs alu var helt taget ur luften, finns ju många möjliga avvägningar)

Jo visst, men i ditt exempel hade man kunnat sälja det för 2199kr istället men problemet är att en stor drivkraft i tangentbordshobbyn är att ha saker som är exklusiva och folk blir avundsjuka på så även om typ Glorious hade gjort ett tangentbord som är exakt identiskt med ett hypeat kinesiskt group buy så hade ingen velat ha det för att alla andra har samma sak. Därav menar jag att folk som gillar "mekaniska tangentbord" men är totalt ointresserade av saker som inte ser snygga ut egentligen har själva tangentbordet som underordnat hype och estetik men det är så klart en egen tolkning.

Finns ju liksom anledningar till att folk tar ut sina tangentbord i skogen och fotar dem tillsammans med analoga kameror och annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast det är väl inte bara en vintagescen som faktiskt vill ha funktionella tangentbord först och design sedan. Tror väl de flesta gör den prioriteringen? Eller så är jag helt fel ute

Nja, finns ju en anledning till att folk väntar i två år på ett par tangenthattar i rätt färg (självklart tillverkade av GMK). Jag har själv varit där så jag ska inte peka finger allt för mycket. Men det räckte med en gång för att inse att jag egentligen skiter i hur ett tangentbord ser ut så länge det inte är aggressivt fult. Kanske om det hade varit så fult att det slår över och blir coolt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Alla tangentbord är väl funktionella?

Jag rekommenderar Planck där syftet är att allt finns ett steg ifrån homerow samt att du använder tummarna/handflatan till mer än att trycka på mellanslag.

Alla tangentbord är absolut inte funktionella

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har svårt att hitta tangenter till mitt keychron q6 pro iso.

Söker ljusa tangenter där "Å", "Ä" och "Ö" inte delar plats med fula norska och danska symboler. Söker också där siffertangenterna har alla symboler. Tillexempel 2:an ska också visa " och @. Hur ska jag gå tillväga för att hitta detta??

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk

Jag hittar inget tangentbord som har "popcorn switches" eller "creamy sound" (referens här: https://www.youtube.com/watch?v=-pnbtHGgfcE) med ÅÄÖ. Är det någon som lyckats köpa ett liknande eller byggt själv? Hade varit sjukt tacksam för länkar till ett eller flera med creamy sound!

Permalänk
Skrivet av tobn:

Har svårt att hitta tangenter till mitt keychron q6 pro iso.

Söker ljusa tangenter där "Å", "Ä" och "Ö" inte delar plats med fula norska och danska symboler. Söker också där siffertangenterna har alla symboler. Tillexempel 2:an ska också visa " och @. Hur ska jag gå tillväga för att hitta detta??

Du öppnar upp plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du öppnar upp plånboken.

Öppnar gärna plånboken men hittar inte vart

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Skrivet av tobn:

Öppnar gärna plånboken men hittar inte vart

Maxgaming.se , oblotzky.industries eller mina bättre begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Maxgaming.se , oblotzky.industries eller mina bättre begagnade.

oblotzky.industries hade ju grejerna! tack

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Skrivet av tobn:

oblotzky.industries hade ju grejerna! tack

Maxgaming.se borde ha en drös. Och man måste spana efter ett Kit som kallas NorDe/nordic/international.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saralolsson:

Jag hittar inget tangentbord som har "popcorn switches" eller "creamy sound" (referens här: https://www.youtube.com/watch?v=-pnbtHGgfcE) med ÅÄÖ. Är det någon som lyckats köpa ett liknande eller byggt själv? Hade varit sjukt tacksam för länkar till ett eller flera med creamy sound!

Ett Ikki68 borde inte vara omöjligt att få tag på och det står väl vilka brytare som används. Men det är väl linjära Cherrybrytare så det mesta kommer nog fungera. Tänk däremot på att såna där videos inte direkt är speciellt bra för att veta hur ett tangentbord låter. Man ändrar ju ljudet så att det ska låta så bra som möjligt. Det är typ som instagrambilder med filter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Hej! Detta lär väl bli begravet bland alla meddelanden här, men ändå!

Jag har lanserat en webshopp som fokuserar på keycaps för nordiska marknaden, eftersom jag tycker att utbuded har varit så dåligt (framförallt för rimliga priser). Spana gärna in den! Feedback är välkommen! https://keycaps.se

Köpte animal setet till mitt Wooting 60he och är mycket nöjd.

(svårt att fånga färgen helt korrekt på bild)

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Skrivet av tevey:

Köpte animal setet till mitt Wooting 60he och är mycket nöjd.
<Uppladdad bildlänk>

(svårt att fånga färgen helt korrekt på bild)

Snyggt!!

Kul att höra att du blev nöjd! 😃

Permalänk
Medlem

Fråga till er andra som köpte ett Zon keyboard4: Funkar eran Caps Lock-indikator? Den lampan är helt död för mig, eller har jag missat någon hotkey?

Gediget tangentbord för priset. Jag har suttit med clicky-brytare i många år, liten chock för fingrarna och öronen att trycka på detta. På det jag använt mest har jag haft Kailh BOX Pale Blue ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fråga till er andra som köpte ett Zon keyboard4: Funkar eran Caps Lock-indikator? Den lampan är helt död för mig, eller har jag missat någon hotkey?

Gediget tangentbord för priset. Jag har suttit med clicky-brytare i många år, liten chock för fingrarna och öronen att trycka på detta. På det jag använt mest har jag haft Kailh BOX Pale Blue ett tag.

Märkte nu att Caps Lock-indikatorn inte lyser om man stängt av RGB. Bör vara en egen inställning tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om man vill köpa keycaps utan tull/moms påslag är det enbart maxgaming som har ett vettigt utbud eller finns det några på europeiska marknaden som har ett vettigt pris?

Edit
Samt vettig switch opener, duger maxgaming eller glorious för runt 130 eller skall man köpa en lite dyrare?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om man vill köpa keycaps utan tull/moms påslag är det enbart maxgaming som har ett vettigt utbud eller finns det några på europeiska marknaden som har ett vettigt pris?

Edit
Samt vettig switch opener, duger maxgaming eller glorious för runt 130 eller skall man köpa en lite dyrare?

Allt beror på €€€, men finns en drös med Europeiska försäljare. Oblotzky.industries, candykeys.com, eloquent(något I den stilen) keygem.

Angående switch öppnare så har jag själv använt https://www.maxgaming.se/sv/tangentbords-verktyg/3in1-switch-... sedan våren 2020 utan att skapa problem eller känna att något saknas. Men det finns att 3d-printa också och de fungerar lika bra men kanske inte håller i en evighet.
Att köpa någon mer avancerad modell anser jag vara galenskap då de hämmar arbetsrytmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Allt beror på €€€, men finns en drös med Europeiska försäljare. Oblotzky.industries, candykeys.com, eloquent(något I den stilen) keygem.

Angående switch öppnare så har jag själv använt https://www.maxgaming.se/sv/tangentbords-verktyg/3in1-switch-... sedan våren 2020 utan att skapa problem eller känna att något saknas. Men det finns att 3d-printa också och de fungerar lika bra men kanske inte håller i en evighet.
Att köpa någon mer avancerad modell anser jag vara galenskap då de hämmar arbetsrytmen.

Tackar skall kika på dem sidorna!

Och brush för att smörja switchar, krävs det 2mm eller räcker den, 4mm tror jag, jag har? Har fungerat till stabsen iaf

Blir nog en sådan switch öppnare iaf, simpel och inte för dyr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Tackar skall kika på dem sidorna!

Och brush för att smörja switchar, krävs det 2mm eller räcker den, 4mm tror jag, jag har? Har fungerat till stabsen iaf

Blir nog en sådan switch öppnare iaf, simpel och inte för dyr

4mm funkar säkert, man får va lite noggrann så det inte blir förmycket lube bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

4mm funkar säkert, man får va lite noggrann så det inte blir förmycket lube bara.

Ah okej! Får inskaffa en mindre helt enkelt.

Vet någon om det finns swerty keycaps att beställa?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ah okej! Får inskaffa en mindre helt enkelt.

Vet någon om det finns swerty keycaps att beställa?

För att svara på min fråga så nej, inte utan att designa själv....

Hade tänkt införskaffa en leobog hi75 men kanske blir en moonsgeek m1w istället då den finns som iso

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Ah okej! Får inskaffa en mindre helt enkelt.

Är det linjära så rekommenderar jag att använda "bag lube" metoden.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vet någon om det finns swerty keycaps att beställa?

Nja, det beror på vad det är du egentligen vill ha när du säger swerty-keycaps.

Men på den svenska discorden va det en som hade mindre GBs där det erbjöds, hur det ser ut nu vet jag inte då jag inte är aktiv där längre.

Själv så har jag keycaps från gamla Amiga & Commodore tangentbord som Cherry gjorde på 80-talet där Alphas till 99% motsvarar swerty och de går att kombinera med GMK keycaps så det blir komplett för moderna tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är det linjära så rekommenderar jag att använda "bag lube" metoden.

Nja, det beror på vad det är du egentligen vill ha när du säger swerty-keycaps.

Men på den svenska discorden va det en som hade mindre GBs där det erbjöds, hur det ser ut nu vet jag inte då jag inte är aktiv där längre.

Själv så har jag keycaps från gamla Amiga & Commodore tangentbord som Cherry gjorde på 80-talet där Alphas till 99% motsvarar swerty och de går att kombinera med GMK keycaps så det blir komplett för moderna tangentbord.

Har tactile just nu!

Med swerty menar jag ansi med svensk layout
https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Jag skriver en del och märkte nu sist att även om jag kan en del i huvudet så är vissa special tecken lite fel i muskelminnet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har tactile just nu!

Med swerty menar jag ansi med svensk layout
https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Jag skriver en del och märkte nu sist att även om jag kan en del i huvudet så är vissa special tecken lite fel i muskelminnet

Jo men vad vill du ska synas på tangenten där Ä är i vanliga fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jo men vad vill du ska synas på tangenten där Ä är i vanliga fall?

Precis som länken där det är blå så blir det lite mer clutter på dem tangenterna samt alt GR för ett extra lager commando.
Men kommer nog välja moonsgeek m1w i iso istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25