Datorhallar åker på miljardstor skattesmäll – ljög om att utvinna krypto

Permalänk
Melding Plague

Datorhallar åker på miljardstor skattesmäll – ljög om att utvinna krypto

Totalt handlar det om 18 bolag som enligt Skatteverket har utvunnit kryptovaluta i hemlighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan. Där IT bubblan resulterade inte att folk slutade använda datorer, bara mer förnuft med vilka investeringar man ska göra.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att Finansinspektionen och Naturvårdsverket ska göra slag i saken och förbjuda. Faktum är att kryptovalutor borde förbjudas globalt. Monopolpengar har ett mer reellt värde än binärer. Enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla. Det förvånar mig inte om detta missbruk är lika stort som missbruk med VAB ersättning.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan.

Billig el, högt subventionerat, gratis kyla på vinterhalvåret och kunna sälja vidare värmen som genereras är rätt lockande för de flesta företag till att bygga datorhallar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tror inte att planen var någon sorts AI verksamhet, utan det primära målet var kryptovalutor redan från början.
Bra att dom får smäll på fingrarna.

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Billig el, högt subventionerat, gratis kyla på vinterhalvåret och kunna sälja vidare värmen som genereras är rätt lockande för de flesta företag till att bygga datorhallar i Sverige.

Du kan ha rätt.

Jag vet hur många företag som helst jobbar med Ai, aldrig någonsin har jag besökt någon som har egen Ai hårdvara utan de har Microsoft Azure m.m. Det får till ett rätt unikt företag för stora investeringar i Ai och frågan är om de ens har personal som kan hantera dessa jobb? Alltså personanen behöver självklart mer än Ai kunskap utan förståelse av kunddatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar.

För att det går, hörde intervju med deras utredningschef imorse. De har enbart upptaxerat dom för moms. Det handlar inte om smarta företagare som hittat en bra affärsmöjlighet utan det handlar nog sannolikt om helt annan typ av brottslighet (som de hintar om med penningtvätt) men man har inte kunnat sätta dit dom för mer än att ha moms-fifflat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Skattelättnader leder alltid till fusk, datacenter skulle aldrig fått skattefördelar till att börja med, så hade detta varit ett icke problem

Permalänk
Medlem

Mycket bra bara sätt dit dom alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan. Där IT bubblan resulterade inte att folk slutade använda datorer, bara mer förnuft med vilka investeringar man ska göra.

Om de upptaxeras med en miljard så betyder ju det att de tros ha gjort en vinst på fyra miljarder!! Är inte det anledning nog tycker du?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker nog att Finansinspektionen och Naturvårdsverket ska göra slag i saken och förbjuda. Faktum är att kryptovalutor borde förbjudas globalt. Monopolpengar har ett mer reellt värde än binärer. Enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor.

Så du påstår att hela El Salvador och Centralafrikanska republiken består av kriminella och "halvkriminella"?

Avanza just nu 20 547 kunder med exponering mot Bitcoin. Och 10 803 mot Eth. Så dom investerar alla i kriminell valutahandel?

Sen är det en myt att Bitcoin ska vara "svårare att spåra" än fiat. Bitcoin är en public block kedja där man kan följa alla transaktioner med IP adresser. Vilket gör det bettydligt enklare att följa var dom kommer ifrån, till skillnad från fiat som verkligen är så gott som omöjligt att spåra i fysisk form.

Sen är Bitcoin immunt mot inflation. Till skillnad från fiat valutor där riksbanker kan trycka upp lite mer pengar (Utan någon täckning) när dom tycker att det behövs lite mer stimulans på ekonomin = Dina fiat blir mindre värda.

Den enda kryptovalutan som är anonym är Monero. Vilket dom redan har förbjudit handeln med inom EU. Pga penningtvättslagar.

Sen använder inte alla kryptovalutor Proof Of Work, vilket är det som drar mycket ström. Etherium är numera Proof of stake. I nuläget består Etheriums block kedja av 6416 datorer som endast använder lite CPU kraft. Företaget jag jobbar på har tex fler datorer än det igång dygnet runt..

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan. Där IT bubblan resulterade inte att folk slutade använda datorer, bara mer förnuft med vilka investeringar man ska göra.

Vissa redan skrev här: pga de kan.

Jag skulle hellre tycka, pga av de inte kan/kunde göra det någon annanstans. Du behöver kontakter , här är de hemma och bekväma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av craft:

Så du påstår att hela El Salvador och Centralafrikanska republiken består av kriminella och "halvkriminella"?

Avanza just nu 20 547 kunder med exponering mot Bitcoin. Och 10 803 mot Eth. Så dom investerar alla i kriminell valutahandel?

Sen är det en myt att Bitcoin ska vara "svårare att spåra" än fiat. Bitcoin är en public block kedja där man kan följa alla transaktioner med IP adresser. Vilket gör det bettydligt enklare att följa var dom kommer ifrån, till skillnad från fiat som verkligen är så gott som omöjligt att spåra i fysisk form.

Sen är Bitcoin immunt mot inflation. Till skillnad från fiat valutor där riksbanker kan trycka upp lite mer pengar (Utan någon täckning) när dom tycker att det behövs lite mer stimulans på ekonomin = Dina fiat blir mindre värda.

Den enda kryptovalutan som är anonym är Monero. Vilket dom redan har förbjudit handeln med inom EU. Pga penningtvättslagar.

Sen använder inte alla kryptovalutor Proof Of Work, vilket är det som drar mycket ström. Etherium är numera Proof of stake. I nuläget består Etheriums block kedja av 6416 datorer som endast använder lite CPU kraft. Företaget jag jobbar på har tex fler datorer än det igång dygnet runt..

Blockkedjan innehåller inga IP-adresser, däremot "wallet addresses" vilket inte är samma sak. Det är inte helt straightforward att koppla en walletadress till en person.

Att kontanter och fiatvalutor också går att använda för kriminell verksamhet är irrelevant i sammanhanget.

Att det inte går att bedriva någon penningpolitik med Bitcoin är en bugg, inte en feature. En lagom mängd inflation är bra för ekonomin, till skillnad från Bitcoin vilket är närmare deflationärt, och där värdet på valutan till stor del också bestäms av hur många som faktiskt vill använda den, vilket leder till oförutsägbara priser / växelkurser. Det är inte bra för någon, förutom den som gillar att spekulera och har tur.

Sedan har inte alla kryptovalutor samma egenskaper som Bitcoin om att transaktionslistan ligger helt öppen. Det är ju ändå bara en liten andel av transaktionerna som går på "huvudkedjan" för Bitcoin p.g.a. de höga transaktionskostnaderna. Sedan finns det Monero och sånt också som är designat för att dölja transaktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan. Där IT bubblan resulterade inte att folk slutade använda datorer, bara mer förnuft med vilka investeringar man ska göra.

Förmodligen så är det chefer som hört talats om krypto under en omgång med padel som tyckte att det var en bra idé.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker nog att Finansinspektionen och Naturvårdsverket ska göra slag i saken och förbjuda. Faktum är att kryptovalutor borde förbjudas globalt. Monopolpengar har ett mer reellt värde än binärer. Enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor.

Vilket inskränkt inlägg. Vad har du för belägg för att "enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En lagom mängd inflation är bra för ekonomin.

Nu är inte jag staten, utan en privatperson. Förklara för mig på vilket sätt en lagom mängd inflation är bra för ekonomin.
Det enda jag vet är att folk som inte spekulerar på börsen med sina pengar är garanterade att förlora värdet av sina pengar. Varför är det positivt?

Permalänk
Medlem

Blir ändå lite förbryllad över att de bara blir upptaxerade, moms-fiffel på den här skalan inkluderar fängelsestraff. Har en bekants-bekants-bekant som skakar galler p.g.a. just momsfiffel och det handlade om mycket lägre belopp.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker nog att Finansinspektionen och Naturvårdsverket ska göra slag i saken och förbjuda. Faktum är att kryptovalutor borde förbjudas globalt. Monopolpengar har ett mer reellt värde än binärer. Enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor.

Högst märkligt, vilseledande och direkt felaktigt påstående utan förankring.

Kriminella som använder sig av kryptovalutor deklarerar sedan också mot Skatteverket då? Lustigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nu är inte jag staten, utan en privatperson. Förklara för mig på vilket sätt en lagom mängd inflation är bra för ekonomin.
Det enda jag vet är att folk som inte spekulerar på börsen med sina pengar är garanterade att förlora värdet av sina pengar. Varför är det positivt?

Jag har för mig att argumentet är att om vi har deflation så vill folket inte spendera sina småpengar utan väntar på att det ska öka i värde. och köper ingen något så stannar hela ekonomin! då rasar samhället.
Med inflation är det bäst att spendera sina små slantar innan de blir helt värdelösa.

Låter inte helt rätt för mig heller. Men de rikas kapitalinkomster ökar snabbare än utgifterna. Och det är ju det viktigaste i världen. visst.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Tror inte att planen var någon sorts AI verksamhet, utan det primära målet var kryptovalutor redan från början.
Bra att dom får smäll på fingrarna.

Bra sätt att undkomma att skatta för vinster alternativt tvätta pengar. Båda saker används för kriminell verksamhet. Norge har redan infört en lag som förbjuder detta men ingenting i sverige än.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar. Det känns som om företag som har satsat på hypen Ai insåg att de ej tjänade så mycket pengar på detta och de hittade då en annan inkomstkälla.

Jag tror mycket på Ai men ser naturligt att det blir en Ai bubbla som IT bubblan. Där IT bubblan resulterade inte att folk slutade använda datorer, bara mer förnuft med vilka investeringar man ska göra.

Att jämföra AI och IT bubblan är lite som äpplen och päron. De flesta konsument processorer där ute har inte ens en NPU inbyggda och då har det inte funnits incentiv att börja bygga program som utnyttjar specifika saker med hjälp av dessa NPU:er. Båda AMDs Zen 5 och Intels Arrow Lake 15000-serien kommer ha NPUer inbyggda. AMD har det redan en NPU med mobila 7000-serien och Intel Metro Lake likaså. I början kommer folk tveka men när alla har det till hands om ett par år ja då kommer program början använda dessa NPU:er till specifika program eller spel.

IT-bubblan var mest tomt prat då man i slutändan kom att varken tekniken eller infraskturen fanns där runt 2000-talet.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Om de upptaxeras med en miljard så betyder ju det att de tros ha gjort en vinst på fyra miljarder!! Är inte det anledning nog tycker du?

Jag syftade på att just göra det i sverige. Men som någon skrev så känner de sig trygga i sverige där de har kontakter.

Undra hur mycket brott som är av typen att någon köper något icke lagligt av någon och inte får det den köpte, personen som då blir lurad är då inte alltid sugen på att polisanmäla detta. Och det blir ett dold brott som ingen har en susning om hur stor det är. Man kan tycka rätt åt köparen, men det är få som tycker att bedragaren ska få behålla pengarna.

Min bild av crypto är små summor och det är hyfsat anonymt. Stora summor och det finns fler som aktivt granskar. Jag vill minnas några kryptobedragare som hade stulit hur mycket pengar som helst som de ej vågade röra, jag tror de tillslut åkte dit när de just började försöka få ut några pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Så du påstår att hela El Salvador och Centralafrikanska republiken består av kriminella och "halvkriminella"?

Avanza just nu 20 547 kunder med exponering mot Bitcoin. Och 10 803 mot Eth. Så dom investerar alla i kriminell valutahandel?

Sen är det en myt att Bitcoin ska vara "svårare att spåra" än fiat. Bitcoin är en public block kedja där man kan följa alla transaktioner med IP adresser. Vilket gör det bettydligt enklare att följa var dom kommer ifrån, till skillnad från fiat som verkligen är så gott som omöjligt att spåra i fysisk form.

Sen är Bitcoin immunt mot inflation. Till skillnad från fiat valutor där riksbanker kan trycka upp lite mer pengar (Utan någon täckning) när dom tycker att det behövs lite mer stimulans på ekonomin = Dina fiat blir mindre värda.

Den enda kryptovalutan som är anonym är Monero. Vilket dom redan har förbjudit handeln med inom EU. Pga penningtvättslagar.

Sen använder inte alla kryptovalutor Proof Of Work, vilket är det som drar mycket ström. Etherium är numera Proof of stake. I nuläget består Etheriums block kedja av 6416 datorer som endast använder lite CPU kraft. Företaget jag jobbar på har tex fler datorer än det igång dygnet runt..

Det är inte en trivial sak att tekniskt binda en IP till en nyttjare av denna, om man sen beaktar att dessa IP adresser finns i olika länder så förstår man snabbt att det absolut inte finns enkel spårbarhet, i vart fall bemärkelsen att binda personer mot brott.

Crypto som sådan kanske i sig självt inte har en egen inflation. Men crypto är knuten mot fiat, så den blir absolut påverkad av inflation om än indirekt.

PoS kan man kanske även anse vara lite emot hela konceptet som var grund för krypto. Om jag inte missat något så ger PoS mer makt av kontroll över valutan till de få som redan har mycket av valutan, alltså blir valutan mer centralicerad. Sen är det väl i praktiken samma sak för PoW men där finns i vart fall möjligheten till att påverka en satt maktstruktur.

Sen är det nog många som inte ser värdet i krypto, det tenderar generera ganska diffusa och icke raka svar när någon försöker förklara det riktiga värdet i krypto. Själv ser jag inte ett stort värde, det hade kunna haft ett värde om makten fanns kvar i det decetraliserade system krypto var tänkt att vara. Men komplexiteten vilket gör att en majoritet av användare inte kan använda detta direkt själv gör även det argumentet svårt att acceptera.

Om det inte går att förklara ett värde på ett enkelt sätt så finns det inget värde. Om du kan förklara värdet med krypto så ändrar jag gärna åsikt. För just nu är det helt poänglösa valutor som existerar enkomt i spekulationssyften i min mening, sådana som konsumerar enorma mängder energi till ingen nytta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bra! På dem bara, alla måste göra rätt för sig

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nu är inte jag staten, utan en privatperson. Förklara för mig på vilket sätt en lagom mängd inflation är bra för ekonomin.
Det enda jag vet är att folk som inte spekulerar på börsen med sina pengar är garanterade att förlora värdet av sina pengar. Varför är det positivt?

För att pengar som inte investeras skapar inget värde, och innebär därför ett resursslöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nu är inte jag staten, utan en privatperson. Förklara för mig på vilket sätt en lagom mängd inflation är bra för ekonomin.
Det enda jag vet är att folk som inte spekulerar på börsen med sina pengar är garanterade att förlora värdet av sina pengar. Varför är det positivt?

Nu är detta väldigt förenklat, men...

Ekonomin som helhet bygger på aktivetet, d.v.s. varor och tjänster ska flöda och förädlas. Med noll inflation (eller deflation) finns mindre incitament att spendera pengarna man har. De är lika mycket eller mer värda imorgon som idag. Alla köper eller investerar mindre, mindre ekonomisk aktivitet, högre arbetslöshet, även de utan pengar på börsen får det sämre.

Sen är det ganska många som äger sin bostad finansierat med hjälp av lån. Lånen betalas av och blir realt lägre i takt med inflationen, samtidigt som bostadens värde oftast följer inflationen.

Sen är de flesta av oss börshajar idag vare sig vi vill det eller inte tack vare att våra pensionspengar till ganska stor del finns på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För att pengar som inte investeras skapar inget värde, och innebär därför ett resursslöseri.

Passivt ägande av företag skapar heller inget värde.

Permalänk
Medlem

Ledig CPU-tid i racken på jobbets datahall. Gratis el, fritt "lån" av hårdvaran/CPU-tid, svårt att spåra. Mixa detta med en anställd med lite rymligt samvete så blir det väldigt kreativt.

Permalänk
Medlem

Tidigare skattelättnader på 932 miljoner som nu dras tillbaka.
Tillägg på "endast" 58 miljoner.

Varför skulle de ha fått skattelättnader från början för att driva en datorhall med kommersiell inriktning överhuvudtaget? Det är ju befängt.
Sen tycker jag att de ansvariga ska spärras in och beläggas med näringsförbud: minst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför göra detta i sverige? Jag ser inga fördelar.

Menar du mining? Det finns en rad fördelar som Sverige skulle kunna dra nytta av den största är att balansera elnätet så som de gör i tex Texas. För under de senaste åren så har de verkligen bevisats att det behövs expanderas och stabiliseras.

En annan är överskottsenergi, du kan inte transportera det långa sträckor så det enda man kan göra är att konsumera det och det är mining väldigt bra för och så får man något av värde.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker nog att Finansinspektionen och Naturvårdsverket ska göra slag i saken och förbjuda. Faktum är att kryptovalutor borde förbjudas globalt. Monopolpengar har ett mer reellt värde än binärer. Enbart kriminella eller personer i gråzonen däromkring använder kryptovalutor.

De riktiga kriminella här i världen är bankerna.

Därav föddes Bitcoin.

Ni som inte förstår, kommer att förstå en dag men den dagen är inte idag.