Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken sida ser du det?

I tabellen "X99-A specifications summary" i början av manualen, före första kapitlet. Under "Expansion slots" listas alla PCIe-portar och deras begränsningar.

Permalänk
Skrivet av perost:

I tabellen "X99-A specifications summary" i början av manualen, före första kapitlet. Under "Expansion slots" listas alla PCIe-portar och deras begränsningar.

Okej tack men har inget inkopplat på den andra PCIe x16 slotten. Kör m2 adapterkortet på den tredje PCIe x16 slotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej tack men har inget inkopplat på den andra PCIe x16 slotten. Kör m2 adapterkortet på den tredje PCIe x16 slotten.

Sen om du nu använder den tredje slotten. Jag har inte läst din manual. Men om man sätter ibland i andra eller tredje slotten. Så körs bara första slotten där du har grafikkortet i hastighet X8. Halva då. Allt beror på din CPU hur många LANE den har. Så kolla dessa saker. Bara köra programmet Gpu-z. Så ser du där.

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Sen om du nu använder den tredje slotten. Jag har inte läst din manual. Men om man sätter ibland i andra eller tredje slotten. Så körs bara första slotten där du har grafikkortet i hastighet X8. Halva då. Allt beror på din CPU hur många LANE den har. Så kolla dessa saker. Bara köra programmet Gpu-z. Så ser du där.

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

<Uppladdad bildlänk>

Det står bara PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (2.5 GT/s) i HWinfo när grafikkortet ligger i viloläge. Ibland står det PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (8 GT/s) när grafikkortet klockar upp sig lite.

Har ett Nvidia GTX 1050 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det står bara PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (2.5 GT/s) i HWinfo när grafikkortet ligger i viloläge. Ibland står det PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (8 GT/s) när grafikkortet klockar upp sig lite.

Har ett Nvidia GTX 1050 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det står bara PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (2.5 GT/s) i HWinfo när grafikkortet ligger i viloläge. Ibland står det PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) @ x16 (8 GT/s) när grafikkortet klockar upp sig lite.

Har ett Nvidia GTX 1050 Ti.

Detta kallas för Link State Power Management och är helt i sin ordning. I all enkelhet drar den ner hastigheten till PCIe 1.1 i viloläge och återgår till 3.0 när det behövs. Går att stänga av om man vill. Det viktiga här var om du har 16 banor till GPUn, och det verkar du ha. Inte för att att 1050 Ti kommer att ha några problem med lite färre banor iofs, men bra att hålla koll på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En av de mer underhållande tråden jag läst på ett tag som hållit sig till ämnet 🙃

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

<Uppladdad bildlänk>

Nu förstår jag mycket mer. Det konstiga är att min 990 Pro står i Samsung Magician att den går i PCIe gen 3 x4 men i HWinfo står det mer utförligt att den går i i NVME PCIe x4 16 GT/s.

PCIe 3.0 klarar ju inte mer än 8GT/s som jag förstått det.

Skrivet av mpat:

Detta kallas för Link State Power Management och är helt i sin ordning. I all enkelhet drar den ner hastigheten till PCIe 1.1 i viloläge och återgår till 3.0 när det behövs. Går att stänga av om man vill. Det viktiga här var om du har 16 banor till GPUn, och det verkar du ha. Inte för att att 1050 Ti kommer att ha några problem med lite färre banor iofs, men bra att hålla koll på.

Tackar! Men då den går ner till 8 GT/s betyder att den körs i full hastighet i PCIe 3.0? Ibland växlar den ner till 5 GT/s och minst 2.5 GT/s.

Skrivet av hölmiz:

En av de mer underhållande tråden jag läst på ett tag som hållit sig till ämnet 🙃

Tack! Vad roligt att höra!

Tacksam alla som svarar i tråden och hjälper mig! Att det inte finns något program eller så som kan hjälpa en förstå hur många banor som tas upp med olika konfigurationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken sida ser du det?

Sidan VIII sektion "Expansion Slots".
Sidan 3-43 "PCI-EX16_2 Slot (Black) Bandwidth"-inställningen i BIOS.

Permalänk
Medlem

Någonting som inte står i manualen är hur mycket data som kan flöda mellan CPU och chipset. Intel kallar denna länk DMI, AMD kör helt enkelt med PCIe. Denna länk är typiskt en x4 som Intel på vissa chipsets uppgraderat till x8. Även detta är värt att funder på om du har mycket IO.

Lanes PCIe DMI/PCIe GB/s C/T Mhz(P) TDP Model Codename L3 cache 20 5.0/4.0 4.0 x8 16 * 8/16+12 3.4-5.6 125-253 i7-14700K Raptor Lake 33 MB * with Z790/H770 4.0 x4 8 * * with B760 24 5.0 4.0 x4 8 8/16 4.5-5.4 105w R7 7700X Raphael 32 MB 1x16 + 2x4 20 4.0 4.0 x4 8 * 8/16 3.4-4.6 65w R7 5700X Vermeer 32 MB * with X570 3.0 x4 4 * * with B550/A520 2.0 x4 2 * * with B350 40 3.0 2.0 x4 2.5 8/16 3.0-3.5 140w i7-5960X Haswell E 20 MB 2x16 + 1x8 40 3.0 2.0 x4 2.5 6/12 3.5-3.7 140w i7-5930K Haswell E 15 MB 2×16 + 1×8 28 3.0 2.0 x4 2.5 6/12 3.3-3.6 140w i7-5820K Haswell E 15 MB 1×16 + 1×8 + 1×4

Noterade att SATA är på väg ut, AMD har redan flyttat samtliga kanaler från CPU till chipset fr.o.m. AM5/Raphael. Med "Lanes" åsyftas de som är direktanslutna till CPU (icke inberäknat chipset-länken).

Lite mera trolleri som är svårupptäckt om man inte lusläser specifikationerna:

Citat:

There is one exception - the B550 Aorus Master which can allow for the 2nd and 3rd NVMe slots to run at pcie 4.0 however if you do that those 2nd and 3rd slots borrow lanes from the first PCIE x16 slot (GPU) making it run at 8x PCIE 4.0 (which is equivalent to PCIE 3.0 x16, or in other words “good enough for current GPUs”).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu förstår jag mycket mer. Det konstiga är att min 990 Pro står i Samsung Magician att den går i PCIe gen 3 x4 men i HWinfo står det mer utförligt att den går i i NVME PCIe x4 16 GT/s.

PCIe 3.0 klarar ju inte mer än 8GT/s som jag förstått det.

Tackar! Men då den går ner till 8 GT/s betyder att den körs i full hastighet i PCIe 3.0? Ibland växlar den ner till 5 GT/s och minst 2.5 GT/s.

Tack! Vad roligt att höra!

Tacksam alla som svarar i tråden och hjälper mig! Att det inte finns något program eller så som kan hjälpa en förstå hur många banor som tas upp med olika konfigurationer.

Det är därför man ska vara noga med och kolla hur många Lanes CPU har när man bygger nytt, I dag är det mycket lättare. För dagens CPU har många Lanes så det räcker i de lägre prisklasserna. Sen då kolla noga vad moderkortet har att erbjuda.
Hur mycket som då funkar med en tex 28-Lane CPU. Många gånger så kan det hända att man använder bara typ 80 % av moderkortet för man har en 28-Lane CPU. Sen om man kör med en CPU som har 40 Lanes. Då använder man 100 % av moderkortet.

Allt handlar om vad du ska använda. Kör du bara grafikkort. Så kan man strunta i att hålla reda på saker. Men kör man då tex ljudkort sen någon form av lagring man sätter i andra PCIe platser. Då kan det bli fel. Sen då att man ser tex x8 istället för x16.
M2 kanske bara går halva hastigheten när man testar. Eller inte alls dyker upp i Windows.
Visa fall så funkar inte 2 USB för att man har satt i en M2.

Många gånger så kan man se i Bios vad tex M2 kör i hastighet. Sen då samma med Grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tackar! Men då den går ner till 8 GT/s betyder att den körs i full hastighet i PCIe 3.0? Ibland växlar den ner till 5 GT/s och minst 2.5 GT/s.

8GT/s är full hastighet PCIe 3.0. 5 GT/s är 2.0 och 2.5 är 1.0 eller 1.1. För att spara energi klockar den ner, så att säga, och den gör den genom att gå tillbaka till tidigare standarder.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tacksam alla som svarar i tråden och hjälper mig! Att det inte finns något program eller så som kan hjälpa en förstå hur många banor som tas upp med olika konfigurationer.

Manualen för moderkortet ska beskriva allt du behöver veta och jag har aldrig haft några problem med att förstå den så kolla där

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Går jag in på HWinfo så står det att 990 Pro disken som sitter i m2 porten på moderkortet körs i PCIe 3.0 x16 GT/s och Samsung 960 Pron som körs på adapterkortet körs i PCI 3.0 x8 GT/s. Varför körs inte den i x16?

Om det stämmer som du skriver är det mycket spännande att HWInfo säger så. En M.2 NVME slot innehåller nämligen aldrig mer än 4 PCIe lanes. Dina SSD'er kan alltså inte köra i x16 eller x8.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om det stämmer som du skriver är det mycket spännande att HWInfo säger så. En M.2 NVME slot innehåller nämligen aldrig mer än 4 PCIe lanes. Dina SSD'er kan alltså inte köra i x16 eller x8.

Det står NVME x4 men efter det står det 16GT/s. Vilket är konstigt då mitt system inte har stöd för PCIe 4.0. Och det är väl PCIe 4.0 som stöder 16GT/s på en aba? 990 Pro är en PCIe 4.0 ssd.

Är det någon som vet hur man räknar ut hur många PCIe banor som är upptagna eller hur många banor mitt grafikkort och ssd:er tar upp?