Uppgradering eller nytt? Budget ca 10k

Permalänk
Medlem

Uppgradering eller nytt? Budget ca 10k

Hej! Längesedan jag var aktiv på forumet hehe.

Har märkt att min dator på sistone börjar kämpa mer och mer på 1080p och att jag börjar uppleva lite för mycket fps-lag än vad som känns bekvämt så letar alltså efter en uppgradering. Min budget ligger på 10 000kr, vad tror ni hade varit en vettig uppgradering? Skulle misstänka att jag behöver nytt moderkort + CPU + gpu + RAM men kan bevara resten.

Köpte min dator 2016 med följande komponenter:

GPU: GTX 1070
CPU: i7 6700k
RAM: 16GB DDR4
SSD: 1 TB
PSU: Corsair 750W (Vet att den var bra iaf)
Chassi: Ett ATX, funkar bra
Moderkort: Asus Krait gaming (eller något i den stilen)

Tack på förhand!

Förtydligande rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Seglaarn:

Hej! Längesedan jag var aktiv på forumet hehe.

Har märkt att min dator på sistone börjar kämpa mer och mer på 1080p och att jag börjar uppleva lite för mycket fps-lag än vad som känns bekvämt så letar alltså efter en uppgradering. Min budget ligger på 10 000kr, vad tror ni hade varit en vettig uppgradering? Skulle misstänka att jag behöver nytt moderkort + CPU + gpu + RAM men kan bevara resten.

Köpte min dator 2016 med följande komponenter:

GPU: GTX 1070
CPU: i7 6700k
RAM: 16GB DDR4
SSD: 1 TB
PSU: Corsair 750W (Vet att den var bra iaf)
Chassi: Ett ATX, funkar bra
Moderkort: Asus Krait gaming (eller något i den stilen)

Tack på förhand!

Vet inte vad som spelas men du skulle kunna börja såhär och se hur det fungerar. Sen hålla utkik på begagnade marknaden här efter en GPU i rätt prisklass.

Om du kan tänka dig köra mATX moderkort i ATX chassi (mest utseendemässigt så spelar ingen roll utan fönster 😁) så kan du spara in lite där.

Totalen landar ju ändå på 6000 kr och ny GPU i den klassen är inte jättespännande. Skulle vara 6700XT(eller 6750) eller 6800 (börjar försvinna?) där följande är billigaste alternativet.

Edit: ett 6750XT hade fixat 1080p rätt bra alltså, mer att man kan få ett 6800XT/3080 för 4000 kr begagnat.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få ut särskilt mycket mer av att uppgradera enbart plattformen då du fortfarande är strypt av ditt grafikkort, även om 1070 är ett bra kort med tanke på åldern.

Själv hade jag antingen överklockat allt så mycket som möjligt och kört nytt grafikkort enbart för att se om det räcker så eller uppgraderat allt på en gång. Håller med Snusious om att beggat grafikkort är mer värt men om du inte orkar med det så är både RX6750 och RX6800 mycket prestanda för pengarna.

För att få en idé kan du kolla på detta index som jämför grafikkort mot varandra. RX6800 är där i mitten medans ditt 1070 inte är med på listan då det lägsta kortet är likvärdigt med ett GTX1080: https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Skulle rekommendera att lägga några hundra på en kylare om du inte har en som du kan föra över.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/358961-G-Skill-Flare-X5-...

Jag skulle ha valt dessa RAM minnen istället, dessutom lägre så det inte blir några problem med val av kylare.