Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

När jag åker till Thailand i 2 veckor har jag 25 kg packning med mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Visste inte att det fanns modeller av Tesla 3 som vägde så lite som 1,6 ton, du får gärna länka. Då kan det absolut vara intressant då det är närmare 1,5 ton än 2. Jag har inte hittat något som pekar på det. Den lättaste verkar vara en basic rwd modell som börjar på 1836, tror få väljer den. Släng på lite utrustning och det drar snabbt iväg.

https://ev-database.org/car/1991/Tesla-Model-3

Den lättaste som har funnits vägde strax över det i curb weight, men säljs inte längre som framgår tidigare. Curb weight (US) är dock inte svensk/EU tjänstevikt, utan man får lägga på 75 kg. Närmare 1,7 ton alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är en av de mest sålda varianterna av Tesla Model 3 samt att det var en LR jag har haft och känner till bra.

Men kollar man en Mini (bensinare eftersom du pratar om bränsle) som är maxutrustad så ligger de på 1300kg så det är ganska stor skillnad även med en basversion av Model 3 som klockar in på 1680-1750kg beroende på årsmodell.

Sen svarade jag ju dessutom på Dundes meddelande som kommenterade på ett inlägg om en Model 3 LR...

Det gjorde du faktiskt och jag hittade fel siffror på minin när jag googlade snabbt ser jag..

2 Ton väger den dock inte om du inte räknar in förare och last. Gör man det så ligger Mini Cooper över 1,5 ton. Det gör inte Teslan liten och lätt men rätt och jämförbara siffror kan ju vara en bra ingångspunkt i en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vi kan ju hoppas på samma prisutveckling på bilar som det har varit på TV...

Skrivet av Robiban:

Ja det hade inte varit fel

Nu gav Toyota upp: Prissäkning på 80 000.

Vad jag har förstått är Bz4x bättre än sitt rykte pga en buggig lanseringsmjukvara som Toyota fixade efter att alla reviews redan var skrivna/filmade. Någon som är nöjd förare av en sån eller Subarus motsvarighet Solterra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Skulle aldrig klassa en Tesla 3 på 2 ton som en småbil

Fiat 500, Mini Cooper VW UP, är nog vad de flesta skulle anse vara en småbil, nämnda ligger föresten under under 1,5 ton.

Jag jämför med andra elbilar. Model 3 har samma utrymme som en Renault Zoe ungefär. Dessa är väl om inte de allra minsta elbilarna, i den mindre klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag jämför med andra elbilar. Model 3 har samma utrymme som en Renault Zoe ungefär. Dessa är väl om inte de allra minsta elbilarna, i den mindre klassen.

Haha nu driver du va? Skulle en Model 3 ha likvärdiga utrymmen som en Zoe?? Båda har 4 dörrar och en ratt, men där slutar väl likheterna ungefär.

En Tesla Model 3 är 4,72m mot Zoens 4,08m, teslans bagage är drygt 600 liter (plus nästan 90 liter i frunken), mot Zoes knappa 340 liter (och ingen frunk).

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Har 1 kvar på min E-Niro nu och har börjat kika runt lite på att köpa en bil istället för leasa. Vad finns det för rimliga begagnade el-bilar man borde hålla utkik efter? Tänker mig något i samma stuk som en E-Niro, både storlek och prismässigt. De bilar jag kikat på är E-Niro(såklart), Model 3, MX-30 och Leaf.

Var i samma sits men lämnade min niro 7 mån i förväg. Köpte en ID.4 på Kvd istället för 316K kr. Jag är väldigt nöjd! Niron ligger ute för 339K som jämförelse.

Blev ingen Model3 för egen del eftersom försäkringen hade varit 1000kr dyrare i månaden, vilket pajade hela kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Var i samma sits men lämnade min niro 7 mån i förväg. Köpte en ID.4 på Kvd istället för 316K kr. Jag är väldigt nöjd! Niron ligger ute för 339K som jämförelse.

Blev ingen Model3 för egen del eftersom försäkringen hade varit 1000kr dyrare i månaden, vilket pajade hela kalkylen.

Behövde du betala något extra för att lämna i förväg eller är det något annat man behöver tänka på om man går i såna tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Haha nu driver du va? Skulle en Model 3 ha likvärdiga utrymmen som en Zoe?? Båda har 4 dörrar och en ratt, men där slutar väl likheterna ungefär.
<Uppladdad bildlänk>

En Tesla Model 3 är 4,72m mot Zoens 4,08m, teslans bagage är drygt 600 liter (plus nästan 90 liter i frunken), mot Zoes knappa 340 liter (och ingen frunk).

Det beror på olika standarder hur bagage mäts upp i olika biltyper. Du måste kolla ett test så som t.ex. Tesla Björn gör med sina bananlådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det beror på olika standarder hur bagage mäts upp i olika biltyper. Du måste kolla ett test så som t.ex. Tesla Björn gör med sina bananlådor.

Ja men Zoe är en väldigt liten bil i övrigt, man har inte en chans att få in 4 vuxna i den t.ex.. Är såklart inte så konstigt när axelavståndet är ca 30 cm längre i Model 3 vs Zoe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det beror på olika standarder hur bagage mäts upp i olika biltyper. Du måste kolla ett test så som t.ex. Tesla Björn gör med sina bananlådor.

Absolut, men då jämför du också en sedan med en halvkombi. Det är inte höjden på bagageutrymmet som avgör om det är en småbil eller inte. En Zoe är bara dryga 4 meter, vilket är en relativt liten bil. En Model 3 är 70 centimeter längre, och har betydligt längre axelavstånd.

Med samma resonemang så är en Audi A6 sedan en småbil, medan A6 Avant är en stor bil också då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men Zoe är en väldigt liten bil i övrigt, man har inte en chans att få in 4 vuxna i den t.ex.. Är såklart inte så konstigt när axelavståndet är ca 30 cm längre i Model 3 vs Zoe.

Ändå är de i samma storleksklass på ett ungefär. De rymmer lika mycket i bagage och kupe fram till stolarna. Sedan kanske Model 3 är lite rymligare fram (eller så är det tvärtom...?) men det brukar inte skilja jättemycket. I model 3 får man in lite i frunken också, så du har väl rätt, en Model 3 är en hel bananlåda större bagage i. Så man kan säga att en model 3 är lite mindre än en iD3.

https://m.youtube.com/watch?v=2OM1UsEAPe4

https://m.youtube.com/watch?v=7TqqyYEmL5s

Det är vanligt att man totalt felbedömer storlek på bilar. Speciellt när de är byggda med mått som lurar ögat som t.ex. model 3, BMW i4 eller Model S. Tesla är ju t.ex. ofta inte optimalt utnyttjade utan offrar utrymme för desig och lägre luftmotstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ändå är de i samma storleksklass på ett ungefär. De rymmer lika mycket i bagage och kupe fram till stolarna. Sedan kanske Model 3 är lite rymligare fram (eller så är det tvärtom...?) men det brukar inte skilja jättemycket. I model 3 får man in lite i frunken också, så du har väl rätt, en Model 3 är en hel bananlåda större bagage i. Så man kan säga att en model 3 är lite mindre än en iD3.

https://m.youtube.com/watch?v=2OM1UsEAPe4

https://m.youtube.com/watch?v=7TqqyYEmL5s

Det är vanligt att man totalt felbedömer storlek på bilar. Speciellt när de är byggda med mått som lurar ögat som t.ex. model 3, BMW i4 eller Model S. Tesla är ju t.ex. ofta inte optimalt utnyttjade utan offrar utrymme för desig och lägre luftmotstånd.

Antar att det är därför det är så vanligt med dessa "stora SUV:ar" idag? Många tycker de ser stora och rymliga ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ändå är de i samma storleksklass på ett ungefär. De rymmer lika mycket i bagage och kupe fram till stolarna. Sedan kanske Model 3 är lite rymligare fram (eller så är det tvärtom...?) men det brukar inte skilja jättemycket. I model 3 får man in lite i frunken också, så du har väl rätt, en Model 3 är en hel bananlåda större bagage i. Så man kan säga att en model 3 är lite mindre än en iD3.

https://m.youtube.com/watch?v=2OM1UsEAPe4

https://m.youtube.com/watch?v=7TqqyYEmL5s

Det är vanligt att man totalt felbedömer storlek på bilar. Speciellt när de är byggda med mått som lurar ögat som t.ex. model 3, BMW i4 eller Model S.

Nu har jag ju ägt bilar i liknande storleksklass som båda två och visst, vill man lasta bananlådor är en sedan inte optimal. Det gör dock inte att bilarna är lika stora. Den bil i liknande storlek jag äger kan jag knappt sätta mig i baksätet i, och då pratar jag passagerarsidan. Zoe är iofs lite högre, så jag takhöjden är möjligen marginellt bättre. Bakom mig själv får jag nog ta fram amputationsverktyg om stolen ska stå så att jag kan köra bilen... Men visst, det går att få in rätt mycket om man fäller baksätet och hivar in, ibland mer än man tror. Bagageutrymmets längd i sig är dock ganska begränsat jämfört med en längre bil. Dessutom är B-segmentsbilarna normalt sett smalare, vilket även är fallet med Zoe vs Model 3. Det är något man också märker om man åker flera.

Börjar man diskutera ID.3 är man uppe i C-segmentet och där är bilarna ändå lite mer fullvuxna, någon extra decimenter eller två här och där märks mycket i detta fall, och det gör det mindre påtagligt att bilen inte är lika stor. Då får en sedan lite mer motstånd, men du kommer fortfarande att ha en kortare bil. Till vardags vill man inte gärna lasta upp till taket. Där ligger styrkan i större lucka som i4 eller Model Y har. Jag har kört en hel del sedan och mitt problem är normalt sett inte att själva utrymmet blir fullt, utan att luckan är för liten och man blir tvungen att försöka mosa in saker med i baksätet, fällt eller inte, via bakdörrarna för att "brevinkastet" är för litet. I bästa fall går det, i sämsta fall står man och svär för att det saknas en eller två cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Var i samma sits men lämnade min niro 7 mån i förväg. Köpte en ID.4 på Kvd istället för 316K kr. Jag är väldigt nöjd! Niron ligger ute för 339K som jämförelse.

Blev ingen Model3 för egen del eftersom försäkringen hade varit 1000kr dyrare i månaden, vilket pajade hela kalkylen.

Hur nöjd är du med din ID.4? Tänkte inte ens på VW el-bilar men det stämmer ju, de har ett par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu har jag ju ägt bilar i liknande storleksklass som båda två och visst, vill man lasta bananlådor är en sedan inte optimal. Det gör dock inte att bilarna är lika stora. Den bil i liknande storlek jag äger kan jag knappt sätta mig i baksätet i, och då pratar jag passagerarsidan. Zoe är iofs lite högre, så jag takhöjden är möjligen marginellt bättre. Bakom mig själv får jag nog ta fram amputationsverktyg om stolen ska stå så att jag kan köra bilen... Men visst, det går att få in rätt mycket om man fäller baksätet och hivar in, ibland mer än man tror. Bagageutrymmets längd i sig är dock ganska begränsat jämfört med en längre bil. Dessutom är B-segmentsbilarna normalt sett smalare, vilket även är fallet med Zoe vs Model 3. Det är något man också märker om man åker flera.

Börjar man diskutera ID.3 är man uppe i C-segmentet och där är bilarna ändå lite mer fullvuxna, någon extra decimenter eller två här och där märks mycket i detta fall, och det gör det mindre påtagligt att bilen inte är lika stor. Då får en sedan lite mer motstånd, men du kommer fortfarande att ha en kortare bil. Till vardags vill man inte gärna lasta upp till taket. Där ligger styrkan i större lucka som i4 eller Model Y har. Jag har kört en hel del sedan och mitt problem är normalt sett inte att själva utrymmet blir fullt, utan att luckan är för liten och man blir tvungen att försöka mosa in saker med i baksätet, fällt eller inte, via bakdörrarna för att "brevinkastet" är för litet. I bästa fall går det, i sämsta fall står man och svär för att det saknas en eller två cm.

Du får väl skriva och klaga till Björn Nyland att du vet bättre. Sedan kan du ju tycka vad du vill. Men när man faktiskt mäter så får man fakta.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Behövde du betala något extra för att lämna i förväg eller är det något annat man behöver tänka på om man går i såna tankar?

Mitt kontrakt (som inte var något speciellt) hade en klausul att man har rätt att lämna bilen i förtid. Man betalar då 0.35 x återstående ej förfallna fakturor - med den kritiska detaljen att det då räknas på din ursprungliga månadskostnad.

Eftersom min leasing kostnad steg rätt mycket tyckte jag det var värt det.

0.35 x 6 x 4150 = 8715kr

Vilket är mindre än 2 månader av 5200kr som det steg till.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Hur nöjd är du med din ID.4? Tänkte inte ens på VW el-bilar men det stämmer ju, de har ett par.

Jag är fruktansvärt nöjd. Dom ska ju ha haft en skakig mjukvara vid launch men min bil (first edition) är på v3.2 och allt funkar. TOM schemalagd laddning! Niron har ju typ alzheimers och glömmer schemat varannan dag...

Skulle beskriva ID.4 som en bil med betydligt högre ambitioner än Niron - och jag tycker dom lyckas med det mesta.

Sen är det rätt nice att bilen e TYST. Inte ett jäkla bing eller pling plong alls.

Enda nackdelen värd att nämna är att den är inte lika effektiv. Men den är ju också större så..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dunde:

Du får väl skriva och klaga till Björn Nyland att du vet bättre. Sedan kan du ju tycka vad du vill. Men när man faktiskt mäter så får man fakta.

Fast hur man tolkar och använder fakta är ändå väldigt viktigt. Visst om hela ditt användningsområde för en bil är att köra runt med bananlådor så behöver du inte kolla på något mer test än Björns Nylands. Men de flesta som inte är autistiskt fokuserade på just det transportsyftet kanske gör annat med bilen också? Då måste man liksom brädda sina testförfaranden något. Annars är ju fakta att både Ferrari F430 och Skoda Octavia har 4 hjul - de är alltså också likvärdiga enligt dig? Det är ju fakta?

Bilars indelning i storleksklasser är ganska vedertagen. Tesla Model 3 är en mellanklass sedan. Inte en compact/sub-compact.
Teslans yttermått och bagageutrymme i paritet med en ID4, inte en Zoe Min vän har en Zoe, jag har en Tesla Model 3. Zoen är en toppenbil på många sätt, men den är inte lämplig som familjebil på det sätt som Teslan är.

Du får gärna prova att åka 4 fullvuxna i en Zoe, och sen göra samma sak i Model 3. Det är inte samma sak. Du kan också totalt glömma att du får in en Barnvagn med liggdel, två sportbags och en kabinväska i en Renault Zoes bagage, men det är något som går utmärkt i Teslan.Då har jag inte ens använt frunken ännu.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Mitt kontrakt (som inte var något speciellt) hade en klausul att man har rätt att lämna bilen i förtid. Man betalar då 0.35 x återstående ej förfallna fakturor - med den kritiska detaljen att det då räknas på din ursprungliga månadskostnad.

Eftersom min leasing kostnad steg rätt mycket tyckte jag det var värt det.

0.35 x 6 x 4150 = 8715kr

Vilket är mindre än 2 månader av 5200kr som det steg till.

Jag ska göra samma sak faktiskt och lämna tillbaka min Ev6 6 månader i förtid och fick också beskedet att det är 35% av återstående hyror. Men dom räknar alltså på ursprungliga kostnaden? Då vore det ännu bättre faktiskt, för oss steg det från 5300kr till 6500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ändå är de i samma storleksklass på ett ungefär. De rymmer lika mycket i bagage och kupe fram till stolarna. Sedan kanske Model 3 är lite rymligare fram (eller så är det tvärtom...?) men det brukar inte skilja jättemycket. I model 3 får man in lite i frunken också, så du har väl rätt, en Model 3 är en hel bananlåda större bagage i. Så man kan säga att en model 3 är lite mindre än en iD3.

https://m.youtube.com/watch?v=2OM1UsEAPe4

https://m.youtube.com/watch?v=7TqqyYEmL5s

Det är vanligt att man totalt felbedömer storlek på bilar. Speciellt när de är byggda med mått som lurar ögat som t.ex. model 3, BMW i4 eller Model S. Tesla är ju t.ex. ofta inte optimalt utnyttjade utan offrar utrymme för desig och lägre luftmotstånd.

Var skrev jag någonting om bagageutrymmet? Jag skrev att det är stora skillnader i kupén och fyra vuxna sitter mycket sämre i en Zoe än Model 3, vilket såklart är rimligt när axelavståndet skiljer så pass mycket. Och då har vi inte pratat om hur mycket bredare Model 3 är så man får mycket större utrymme i den dimensionen. Så totalt är de inte i samma storleksklass alls, på en parameter kanske de är likvärdiga men på de andra storleksparametrarna så är det inte ens nära.

Du verkar inte ens ha suttit i båda bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ändå är de i samma storleksklass på ett ungefär. De rymmer lika mycket i bagage och kupe fram till stolarna. Sedan kanske Model 3 är lite rymligare fram (eller så är det tvärtom...?) men det brukar inte skilja jättemycket. I model 3 får man in lite i frunken också, så du har väl rätt, en Model 3 är en hel bananlåda större bagage i. Så man kan säga att en model 3 är lite mindre än en iD3.

https://m.youtube.com/watch?v=2OM1UsEAPe4

https://m.youtube.com/watch?v=7TqqyYEmL5s

Det är vanligt att man totalt felbedömer storlek på bilar. Speciellt när de är byggda med mått som lurar ögat som t.ex. model 3, BMW i4 eller Model S. Tesla är ju t.ex. ofta inte optimalt utnyttjade utan offrar utrymme för desig och lägre luftmotstånd.

Men vem packar med banankartonger egentligen väldigt opraktiskt. Om man packar med normal "mjuka resveckor" så får det nog plats betydligt mer en model 3 en zoe.

Sen verkar det som helt glömmer bort utrymmet i kupén i din jämförelse tror knappast 4 vuxna personer i normal längd kan sitta bekvämt i en Zoe.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Apropå diskussion om utrymme - körde några ungdomar på fest för nån månad sen, totalt var vi 9 pers i kupén på min model 3 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var skrev jag någonting om bagageutrymmet? Jag skrev att det är stora skillnader i kupén och fyra vuxna sitter mycket sämre i en Zoe än Model 3, vilket såklart är rimligt när axelavståndet skiljer så pass mycket. Och då har vi inte pratat om hur mycket bredare Model 3 är så man får mycket större utrymme i den dimensionen. Så totalt är de inte i samma storleksklass alls, på en parameter kanske de är likvärdiga men på de andra storleksparametrarna så är det inte ens nära.

Du verkar inte ens ha suttit i båda bilarna.

Men herregud. Inse att du hade helt fel.
Model 3 är gigantisk mot en Zoe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Men herregud. Inse att du hade helt fel.
Model 3 är gigantisk mot en Zoe.

Kan ju vara bra att citera rätt person om man ska påkalla högre makt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nu gav Toyota upp: Prissäkning på 80 000.

Vad jag har förstått är Bz4x bättre än sitt rykte pga en buggig lanseringsmjukvara som Toyota fixade efter att alla reviews redan var skrivna/filmade. Någon som är nöjd förare av en sån eller Subarus motsvarighet Solterra?

Jag leasar en bZ4X Executive AWD och är väldigt nöjd. Enda jag har att klaga på är den klena ombordladdaren på mitt demo-ex, samt att det inte finns förvärmning av batteriet på min modell. Detta är dock åtgärdat i senare modeller. Och jag drabbas kanske en eller ett par gånger per år. Leasar min för 5000 kr / månad inkl. vinterdäck och försäkring.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Vi flyttar till hus med solceller och laddbox i sommar, och funderar därför på att byta till en elbil. Idag har vi en Golfkombi från 2017 som vi är nöjda med, men som tyvärr är i minsta laget för oss. Om vi skulle sälja Golfen så får vi loss kanske 100-120k, skulle jag tippa på.

Vad finns det för bra elbilar i storlekklass Golfkombi eller större? Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Vi flyttar till hus med solceller och laddbox i sommar, och funderar därför på att byta till en elbil. Idag har vi en Golfkombi från 2017 som vi är nöjda med, men som tyvärr är i minsta laget för oss. Om vi skulle sälja Golfen så får vi loss kanske 100-120k, skulle jag tippa på.

Vad finns det för bra elbilar i storlekklass Golfkombi eller större? Tips mottages tacksamt!

model Y är nog det mest prisvärda just nu. Finns lagerbilar som säljs med 2% ränta vilket ger en ganska svårslagen månadskostnad sett till vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toody:

model Y är nog det mest prisvärda just nu. Finns lagerbilar som säljs med 2% ränta vilket ger en ganska svårslagen månadskostnad sett till vad man får.

Hm, ja, de ser ju onekligen prisvärda ut med den låga räntan. Min fördom gentemot Tesla Model 3/Y är att man ev kommer att bli vansinning på att det inte finns riktiga parkerings- och regnsensorer, men jag blir gärna motbevisad här.

Jag undrar dock om Model Y kommer att vara tillräckligt stor för oss. Får kanske boka en provkörning.

Edit: Provkörning bokad på en Tesla Model Y imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Vi flyttar till hus med solceller och laddbox i sommar, och funderar därför på att byta till en elbil. Idag har vi en Golfkombi från 2017 som vi är nöjda med, men som tyvärr är i minsta laget för oss. Om vi skulle sälja Golfen så får vi loss kanske 100-120k, skulle jag tippa på.

Vad finns det för bra elbilar i storlekklass Golfkombi eller större? Tips mottages tacksamt!

Finns ju hel del inom det segmentet, håller du dig VW koncernen har du ju ID4/5, Skoda Enyaq, Audi Q4.
Sen har du Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya för att nämna några, utöver dessa finns det ju en uppsjö av Kinser också.