Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har två st och en av mina frös nyligen, både display och zigbee. Tog bara ut batteriet för att lösa, men lite drygt.

Du har den senaste firmwaren? Jag har 3001-1100 från 20240204 och kan ändra det. jag kör med zigbee2mqtt, inte zha.

Ja, jag har den firmwaren.
Tydligen får man inte interfacet när man använder ZHA.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, jag har den firmwaren.
Tydligen får man inte interfacet när man använder ZHA.

Du kan lätt bara inaktivera ZHA under "enheter & tjänster" sen installera z2mqqt och gillar du ZHA bättre är det bara att gå tillbaka
Jag har zha liggandes latent som ingnorerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Du kan lätt bara inaktivera ZHA under "enheter & tjänster" sen installera z2mqqt och gillar du ZHA bättre är det bara att gå tillbaka
Jag har zha liggandes latent som ingnorerad.

Måste jag nollställa enheterna igen då?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Måste jag nollställa enheterna igen då?

Det ska inte behövas, nu har jag haft mitt zha legat inaktiverat i ca 1 år och kommer kanske inte ihåg exakt.
Men har för mig att jag inaktiverade zha och sen installerade m2qtt och sen parade alla igen.
Jag provade nyss och jag kunde först inaktivera mitt m2qtt och sedan aktivera zha så funkade det därifrån direkt.(dom grejer som är inlagda där sen tidigare, ett par lampor etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag tror det skett något i HA och z2mqqt? Två st av mina frös också för någon/några dagar sen och fick ta ut batteriet en stund. Låter lite för bra för att vara sant?
Detta får mig att tro att något annat spökar om våra la av samtidigt? Mina dog 9/4 kl 00.03 på natten. Kan du se när dina dog?
Funkat helt felfritt länge innan.

Kör du via DuckDNS eller mot HA's egna prenumerationsuppkoppling?

Den la av 11/4 13:32. Har den inte uppkopplad, når den via tailscale så det kan inte påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Fick du liv i den?

Lyckades häromveckan när jag behövde få upp ytterligare en BT Proxy. Tog ett stort antal försök för att lyckas med den shellyn jämf med en som var färsk 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com