Permalänk

Köpa säkert här

Nån som har tips hur man kan göra upp en affär säkert om man måste skicka? Varan kostar ca 18.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meshuggah75:

Nån som har tips hur man kan göra upp en affär säkert om man måste skicka? Varan kostar ca 18.000

Det är nog svårt på ett sånt högt värde, finns det ingen chans att åka och kolla/hämta varan? Jag tror inte jag skulle våga göra den chansningen på en så hög summa. Eventuellt om man kan skriva något kontakt som kan signeras innan man betalar och varan skickas. Sen är frågan hur det blir med försäkring ifrån speditören, man får nog betala en summa för att få en försäkring att täcka upp för det värdet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Du kan använda blocket-paketet. Det ger en viss säkerhet då pengarna inte betalas ut om du inte godkänner paketet. Så man har en chans att kontrollera det innan man godkänner. Blockets s.k "hjälp" är dock inte så värdefull utan det är bara möjligheten att kontrollera innan pengarna går till köparen som är värt nåt.

Men en sån här dyr vara hade jag nog inte chansat på. Åk och köp den på plats.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Blocketpaket hade varit bra men säljaren vill inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meshuggah75:

Blocketpaket hade varit bra men säljaren vill inte.

Då ska man avstå då det egentligen inte finns någon anledning för en sälja att vägra detta. Jag har också råkat ut för det, på blocket tillochmed, och avstår alltid de affärerna då det högst troligtvis är en scam.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Luktar scam

Permalänk
Moderator
Moderator

Generellt: https://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swe...

Skrivet av killawife:

Då ska man avstå då det egentligen inte finns någon anledning för en sälja att vägra detta. Jag har också råkat ut för det, på blocket tillochmed, och avstår alltid de affärerna då det högst troligtvis är en scam.

Har inte använt blocket-paketet själv men läst lite tidigare diskussioner. Är det inte så att säljaren tar all risk då, köparen kan väl rätt enkelt hävda att denne inte fick prylen?

Edit: Har inte läst igenom, men det har diskuterats bland annat i en tråd från idag.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1713777-blocketpaket-s...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Då ska man avstå då det egentligen inte finns någon anledning för en sälja att vägra detta. Jag har också råkat ut för det, på blocket tillochmed, och avstår alltid de affärerna då det högst troligtvis är en scam.

Skrivet av Daemon:

Generellt: https://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swe...

Har inte använt blocket-paketet själv men läst lite tidigare diskussioner. Är det inte så att säljaren tar all risk då, köparen kan väl rätt enkelt hävda att denne inte fick prylen?

Edit: Har inte läst igenom, men det har diskuterats bland annat i en tråd från idag.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1713777-blocketpaket-s...

Det stämmer att risken till stor del förflyttas till säljaren istället för köparen.

Mig veterligen finns inget perfekt system för detta.

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gorian:

Det stämmer att risken till stor del förflyttas till säljaren istället för köparen.

Mig veterligen finns inget perfekt system för detta.

Nä, egentligen skulle det vara toppen med någon slags tillförlitlig mediator-tjänst som håller köparens pengar och tar emot varan för inspektion i relevant närområde, men det skulle ju givetvis kosta det med och inte täcka alla områden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns inget sätt som är säkert för båda parter tyvärr.
Bästa lösningen för att minska totalrisken är att köparen betalar hälften först och andra halvan efter varan är mottagen och testad. Då kan ingen av parterna förlora mer än halva varans värde (vilket suger).

Förstår att säljaren inte gillar blocketpaket för det betyder i princip att köparen kan säga att det kom fram en tegelsten och kräva pengarna tillbaka (med lite strul) och sen returnera en faktiskt tegelsten till säljaren i enlighet med villkoren om retur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Finns inget sätt som är säkert för båda parter tyvärr.
Bästa lösningen för att minska totalrisken är att köparen betalar hälften först och andra halvan efter varan är mottagen och testad. Då kan ingen av parterna förlora mer än halva varans värde (vilket suger).

Förstår att säljaren inte gillar blocketpaket för det betyder i princip att köparen kan säga att det kom fram en tegelsten och kräva pengarna tillbaka (med lite strul) och sen returnera en faktiskt tegelsten till säljaren i enlighet med villkoren om retur...

Fast då har ju köpare både varan och hälften av pengarna kvar, så det är inte 50/50 risk.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av shugge:

Fast då har ju köpare både varan och hälften av pengarna kvar, så det är inte 50/50 risk.

Kan ju dock även vara hälften av pengarna och inte varan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Fast då har ju köpare både varan och hälften av pengarna kvar, så det är inte 50/50 risk.

Skrivet av Daemon:

Kan ju dock även vara hälften av pengarna och inte varan.

Exakt som Daemon säger!
Men även i detta läget så har säljaren hälften av pengarna oavsett om korrekt vara skickas eller en "tegelsten". Så säljaren har garanterat fått hälften betalt och riskerar därmed bara halva värdet när varan skickas i god tro på att köparen betalar andra halvan vid leverans.

Så säljaren riskerar att inte få andra halvan av pengarna och köparen riskerar att få en "tegelsten" för halva värdet av produkten. Så på så sätt blir den maximala förlusten för någon part halva beloppet och det jag resonerar som minst risk för båda parter. Därav risk på 50/50.

Båda parter kan i detta upplägg blåsa den andre på halva beloppet istället för att en part skulle kunna blåsa den andra på hela beloppet.

Permalänk
Medlem

Har denna visa för dom som vill jag skickar blocketpaket:

Om du vill att jag skickar med blocketpaket så swisha 1/3 eller mer så justerar jag skillnaden i annonsen.
Anledningen till att jag vill ha andel förskottsbetalning är att filtra ut oseriösa köpare då blocketpaket är ofördelaktigt för mig som säljare.
Fördelen för dig att swisha en andel är att du betalar mindre i köparskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Då ska man avstå då det egentligen inte finns någon anledning för en sälja att vägra detta. Jag har också råkat ut för det, på blocket tillochmed, och avstår alltid de affärerna då det högst troligtvis är en scam.

Då har du nog råkat ut för säljare som förstår vilken risk det innebär för dem att sälja med Blocket-paketet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO