Veckans fråga: Vad prioriterar du när du köper nya minnen till datorn?

Permalänk
Medlem

Pris/Prestanda helt enkelt för den storlek jag suktar efter. Och precis som "Yatagarasu" nämnde ovan så är jag beredd på att gå ner i CL om prisskillnaden är ok. (Jag brukar alltid jaga pris i ca 12 månader innan jag slår till på något, målet är att aldrig ångra mig året efter ett köp.)

God dokumentation av Standard/XMP-värden och fabrikat av minneskretsar är ett plus.

Permalänk
Medlem

Prioriterar att de sitter i en Mac.

Permalänk
Medlem

Rätt kapacitet, att hastighet och latens är optimala för CPU (tex AM5 = 6000MHz CL30, AM4 = 3600MHz CL16), att de inte är för höga och stör tornkylare och slutligen QVL. Såg att flera skrev att QVL är bluff men har själv köpt icke-QVL minnen en gång och hade jätteproblem med dem och försökte mig på egna timings osv vilket var jäkligt jobbigt. Slutligen köpte jag nya minnen som fanns på QVL och då fungerade allt direkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

DDR5 har jag ingen erfarenhet av, men för DDR4 så är det krav att det skall vara dual rank B-die med bra stock
Timings, typ 3600 flat 14 eller bättre. Jag använder inte XMP men det ger ju en fingervisning om vad minnena klarar av.

Jag tror inte det finns några kits bra nog för dig! Den vassaste "S8B" 3600 mt/s XMPn är väl 14-15-15? 3800 14-15-15 är väl annars på pappret det bästa som sålts men det finns ingen garanti att dessa kits skalar bra med de 1.6v+ man gärna använder med B-die.

Permalänk
Medlem

Pris.

Välfungerande i utlovad hastighet utan prestanda problem och krascher.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hastighet (inte nödvändigtvis snabbast)
Support och pyttelite garanti (är det kajko är det reklamation som gäller, inte garanti enligt mig). Support i att det minne jag köper stöttas av annan hårdvara jag köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag tror inte det finns några kits bra nog för dig! Den vassaste "S8B" 3600 mt/s XMPn är väl 14-15-15? 3800 14-15-15 är väl annars på pappret det bästa som sålts men det finns ingen garanti att dessa kits skalar bra med de 1.6v+ man gärna använder med B-die.

Jo då

https://www.gskill.com/product/165/326/1620977070/F4-3600C14D...

Det är dessa jag har nu och det finns fler varianter med samma spec. Finns även kits med något högre binnad hastighet som bibehåller CL14 men ökar övriga timings något, men då DDR4 är "gammal skit" nu så har jag inte lyckats få tag på ett kit i den klassen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Så länge det inte anges exakt vilken IC som används är QVL-listor helt meningslösa.

Det är inte säkert att de moduler du köper med exakt samma produktnamn använder samma minnes ICs som kitet som testades för QVL använde. Historiskt så har det även skilt mellan dual ranked och single ranked i samma produkt d.v.s vissa kits har varit dual rank medans andra varit single rank fast med ICs med dubbel kapacitet. Med lite tur är det inte riktigt så illa nu för tiden.

Knappast meningslösa. Att välja minnen som inte är med i listan kommer fortfarande vara mer osäkert än minnen som tillverkaren själv säger är testade. Kan tänka mig att det även blir problem med support om man använder minnen som inte är med på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Intressant att du tar upp det! När jag nyligen hjälpte en kompis att bygga ny dator med just AM5 tänkte jag precis så: vi ska minsann välja ett kit som står med på QVL.

Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Det finns tydligen långt fler minnen än man tror, och inget av de populära och rimligt prissatta alternativen vi kollade på (tänk Corsair Vengeance, alltså verkligen så vanilj det blir) stod med på den förvånansvärt långa QVL:en för moderkortet i fråga. Så det blev att chansa och hoppas på det bästa i slutänden.

Ja jag har varit med om ett väldigt blandat resultat, och även om det fungerar i början så kan problem uppstå efter ett tag som det gjorde för jayztwocents, hans dator fungerade ett tag, sen fick han sänka minnet ett snäpp och efter ett tag fick han sänka igen och tillslut fungerade det inte alls om jag mins rätt från hans video.

Men oftast handlar det om max 300-400kr skillnad och har överlag sätt att Asus och MSI har ofta bättre stöd medans Gigabyte och tror asrock brukar ha lite sämre stöd.

Men hoppas innerligt att din polares dator fortsätter fungera

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undersökningen visar ju hela problemet med "prioriteten" dagens "entusiaster" har.

Var är JEDEC och QVL valen i undersökningen?

Om minnena inte har en vettig JEDEC profil (så dom följer satta industristandard), helst en vettig XMP också som inte är helt galet med Vmem krav så är det ju en bonus.

Sedan QVL, minnena bör vara på Moderkortstillverkarens QVL lista om man vill minimera oddsen för kompatibilitetsproblem.

Utöver det hatar jag minne med RGB, det stör signal integriteten och tog år innan RGB minnen nåde samma frekvenser som dom utan, men finns igen fördel med RGB för stabilitet eller prestanda.

Sedan köper jag bara vanlig höjd, det som i dag kallas låprofil även om det är standard så slipper man att det tar i CPU kylaren.
Håller man processorn sval håller man minnena rätt svala med då värmen leds genom moderkort från CPU till ram så jag har hellre största CPU luftkylaren jag kan få på än en mindre pga att ram tar upp värdefull plats för kylning.

Undersökningen är ju dålig då den lämnar Stabilitet och standarder som uteblivna val.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se minnen som inte är bestyckade med onödiga kylflänsar så att dom håller normal höjd och inte som Corsair säger "low profile". För low profile är något helt annat.

Men annars, CL följt av hastighet och priset. I den ordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Knappast meningslösa. Att välja minnen som inte är med i listan kommer fortfarande vara mer osäkert än minnen som tillverkaren själv säger är testade. Kan tänka mig att det även blir problem med support om man använder minnen som inte är med på listan.

Kan bara hålla med.
Jag köpte minnen som bör ha fungerat fint med min AM4 bräda och mobo, fick bra pris men var ej på QVL listan, tog över 6 månader att hitta stabila timings för XMP profilen på 3200Mhz var ostabil.

Dom passerade memtest86+ 4 av 4 tester, flera gånger om.
Men visade sig att I/O dien på AM4 pollarna bajsade ner sig om man stressade Minne OCH PCI-E på samma gång villket i mitt fall ledde till att grafikkortets drivrutiner kraschar, sett detta med både Nvidia och AMD genom åren på ostabila system.
Numera fungerar det men som sagt 6+ månader tog det att reda ut att minnet inte var 100% stabilt och få till stabila timingsdå XMP profilen visade sig vara skräp.
JEDEC var stabilt dock och då memtest av olika slag var värdelöst, fick jag köra PCI-E last samtidigt som jag stressade minnena då kunde jag trigga minnes fel inom 15-20 min annars kunde datorn gå 1-2 veckor innan den kraschade i nåt spel.

Dagens memtest program är inte bra nog när processorerna mer eller mindre är en SoC.

Jag har kört QVL minnen i princip sedan jag hade skit minnen från Corsair på Opteron tiden (2003) som ej var stabila, och det har inte fallerat.
Så ja att köpa minnen på QVL listan gör skillnad för oavsett minneship så kan 2 stickor med samma kretsar ha olika timings programmerade för en XMP profil med samma frekvens och det är allt som behövs för att introducera instabilitet.

AM4 för mig var helvetets plattform när det kom till ram kompatibilitet i alla fall, visste om att AM4 var petig men underskattade hur mycket, i efterhand hade QVL minnen sparat mig mycket huvudverk.

Skrivet av Tazok:

Skulle gärna se minnen som inte är bestyckade med onödiga kylflänsar så att dom håller normal höjd och inte som Corsair säger "low profile". För low profile är något helt annat.

Men annars, CL följt av hastighet och priset. I den ordningen.

Low profile förr i tiden är som du säger nåt helt annat.
Low Profile i dag är vad som är standard höjd.

Har lite low profile DDR2 eller DDR3, typ 1cm höga så nice som satan när man har extremt låga kylare som ofta blockar även "vanligt" ram i dag på inre 2 plattserna.

Dessutom kan man få ut dom stickorna utan att ta av kylaren så använder dom mest för labbande.

Permalänk
Medlem

Pris per gigabyte är ointressant för mig. Spelen bryr sig inte om priset bara antalet gigabyte. Hastigheten är också ointressant. På DDR5-minnen är hastigheten 4800mhz oavsett vad som står på kartongen. Jag har den bästa aio-kylning som går att få för pengar, men jag orkar inte sköta vattenkylning och sådan krävs om datorn inte ska krasha vid högre ninneshastigheter!

Permalänk
Medlem

Fysisk storlek. När jag väl behöver hitta ddr5, hoppas jag att det finns 16gb(minst) VLP* stickor utan värmespridare, med prestanda i närheten av "sweetspot". Hur rimligt det är har jag inte forskat i, då mitt ddr4 fungerar fortfarande.
Om inte den extra centimetern av utrymme behövs kan man ju tillverka någon skojig värmespridare/kylfläns.

*Med VLP syftar jag på stickorna som bara är ca 19mm höga mot ca 30mm. Kanske kan det kallas ULP med?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk

Det jag reagerat på är hur vissa minnen säljes antingen med Intels XMP eller mer ofta AMD's EXPO. Varför särskiljer tillverkarna minnena såhär? Så har det inte varit förut? Det är väldigt irriterande!

Permalänk
Medlem

Prio ordning.
Ej RGB
Färg
QVL med mitt moderkort (AM5)
Hastighet/CL
Pris

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Så låg CL som möjligt för Factorio och Satisfactory.

Permalänk
Medlem

Mest MHz och lägst CL till lägsta pris.

Ett plus om de inte har en massa blinkande julgransbelysning men köper dem ändå om de uppfyller ovan krav.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo då

https://www.gskill.com/product/165/326/1620977070/F4-3600C14D...

Det är dessa jag har nu och det finns fler varianter med samma spec. Finns även kits med något högre binnad hastighet som bibehåller CL14 men ökar övriga timings något, men då DDR4 är "gammal skit" nu så har jag inte lyckats få tag på ett kit i den klassen.

Se där! Man lär sig nåt nytt varje dag.

Det är i och för sig logiskt eftersom 3800 14 15 15 finns. Snabba DDR4 minnen duger fortfarande fint även på Intel-sidan. Jag skulle inte tveka att köpa ett (potentiellt) vassare B-die kit om priset var rätt.

Permalänk
Medlem

Håller med många här angående QVL. Jag köper numera bara minnen som finns med på QVL för det moderkort som det är tänkt till, pga flera riktigt knepiga problem jag drabbats av på sistone. Kryssade i "garanti och support" här, och vill be våra vänner på Kingston att jobba hårt med moderkortstillverkarna för att försöka kvalificera sina minnen kontinuerligt.

Annars tycker jag Kingston just gör ett bra jobb. Det går alltid att välja med eller utan RGB - tack, jag väljer utan. Jag har inte haft några problem alls vare sig med AMD eller Intel tillsammans med Kingston, vilket är trevligt.

Fysisk storlek på stickorna är en annan punkt som är viktig. Jag gillar stora luftkylare och det vore skönt om man slipper tänka på höjden på minnena varenda eviga gång något skall byggas ihop.

Till sist vill jag efterlysa fler kvalificerade minneskit med 4st stickor, för de som behöver mycket minne. Det är idag migränframkallande att få till 128+ GB med DDR5, vilket säkerligen inte är minnestillverkarnas fel men de kanske kan hjälpa till att få utvecklingen att gå framåt. Alla specs vi känner till och som diskuteras gäller ju endast 2 stickor, och när man fyller alla slots då faller man snabbt tillbaka till bashastigheter eller ännu värre. Inte acceptabelt, och det bör ju gå att lösa tycker man. Osäker på om bollen ligger hos moderkortstillverkarna eller CPU, eller helt enkelt båda två.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

QVL medger väl en viss minskning av stabilitetsproblem men har varit med om att QVL-listade minnen inte varit stabila i XMP - vilket de var testade i - men helt stabila i standardhastighet. QVL är också helt godtyckligt - moderkortstillverkarna har inte all tid i världen att testa alla minnen, de plockar förmodlgein in några på test bara för att ha någon grund att stå på.

Permalänk
Medlem

2 Prios:

1) Att dom är certifierade och timing funkar perfekt, matchade och inte ställer till det för "vissa" motherboards.
2) Att det finns färdiga profiler för alla processorer att ladda ner, för alla bios och UEFI setups, så vi inte behöver gissa o testa för varje bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

QVL medger väl en viss minskning av stabilitetsproblem men har varit med om att QVL-listade minnen inte varit stabila i XMP - vilket de var testade i - men helt stabila i standardhastighet. QVL är också helt godtyckligt - moderkortstillverkarna har inte all tid i världen att testa alla minnen, de plockar förmodlgein in några på test bara för att ha någon grund att stå på.

Skillnaden är, att om ett minne finns med på en QVL och om det inte skulle fungera i certifierad konfiguration - då har du en grund för reklamation. Om minnet inte finns med i QVL alls, då har du noll chans och kommer inte få någon support från vare sig tillverkare eller ev. återförsäljare. Det kan bli väldigt dyrt, väldigt snabbt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

2 Prios:

1) Att dom är certifierade och timing funkar perfekt, matchade och inte ställer till det för "vissa" motherboards.
2) Att det finns färdiga profiler för alla processorer att ladda ner, för alla bios och UEFI setups, så vi inte behöver gissa o testa för varje bygge.

What he said!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Se där! Man lär sig nåt nytt varje dag.

Det är i och för sig logiskt eftersom 3800 14 15 15 finns. Snabba DDR4 minnen duger fortfarande fint även på Intel-sidan. Jag skulle inte tveka att köpa ett (potentiellt) vassare B-die kit om priset var rätt.

Priset på de hårt binnade kitten är sällan rätt, man betalar hög premium för binning i sig.

Sen skulle det ju kunna funka på två sätt.

1: Alla minneschip tillverkaren köper binnas och kategoriseras efter sin maximala prestanda och används i därtill lämpade produkter.

2: Tivverkaren binnar på ren efterfrågan, vilket i teorin innebär att kit som säljs som "F-tier" kan bli "S-tier" med lite pill.

I första fallet är det svårt med "rätt" pris om man med rätt menar billigt. Jag fick betala enligt principen "smakar det så kostar det", men tycker ändå det var värt det eftersom det fanns rätt goda marginaler att sänka viktiga timings till minsta möjliga latens, vilket var viktigt för mig då jag försöker få ut så mycket jag kan ur en döende plattform.

I det andra fallet är det mer av ett lotteri. Man kan köpa snorbilliga minnen som visar sig kunna klockas till riktiga prestandamonster.... Eller betala premium för minnen som med XMP-mått mätt har "jättebra" prestanda men i princip noll marginal för högre frekvens eller tightare timings. Det är en del av vad jag tycker är kul

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priset på de hårt binnade kitten är sällan rätt, man betalar hög premium för binning i sig.

Sen skulle det ju kunna funka på två sätt.

1: Alla minneschip tillverkaren köper binnas och kategoriseras efter sin maximala prestanda och används i därtill lämpade produkter.

2: Tivverkaren binnar på ren efterfrågan, vilket i teorin innebär att kit som säljs som "F-tier" kan bli "S-tier" med lite pill.

I första fallet är det svårt med "rätt" pris om man med rätt menar billigt. Jag fick betala enligt principen "smakar det så kostar det", men tycker ändå det var värt det eftersom det fanns rätt goda marginaler att sänka viktiga timings till minsta möjliga latens, vilket var viktigt för mig då jag försöker få ut så mycket jag kan ur en döende plattform.

I det andra fallet är det mer av ett lotteri. Man kan köpa snorbilliga minnen som visar sig kunna klockas till riktiga prestandamonster.... Eller betala premium för minnen som med XMP-mått mätt har "jättebra" prestanda men i princip noll marginal för högre frekvens eller tightare timings. Det är en del av vad jag tycker är kul

Mina nuvarande i lekriggen är 2x8GB 3200 14 14 14 1.35v bin.

@4400 16 16 16 @1.55v med Raptor Lake @gear1 så visst kan B-die ur mer vanliga bins vara skapliga. Kitet kan även göra 4400 15 15 15 lite lagom ostabilt med mer spänning. Det kan lika gärna vara en IMC eller UEFI-begränsning som minnet.

I "main-riggen" med Alder Lake kör jag ett G.skill 3600 16 16 16 dual rank kit @3600 14 14 14 @1.45, det är väldigt stabilt vilket var prio.

Permalänk
Medlem

RGB = Inget köp.
I övrigt är det pris och hastighet som avgör.

Permalänk
Medlem

Priset samt latency.

Design och färg därefter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Stabilitet missade ni få med, det är det absolut viktigaste.

Permalänk

Miss?

Nu har ju helt missat minnestimingen vid olika hastigheter? Det tittar jag mycket på när jag köper. Att kunna få så bra timing som möjligt vid en viss hastighet. Ofta en viktigare parameter än hur högt man kan skrämma upp minnet i frekvens med massa överspänning och superslappa timinginställningar.