Bästa teknikköpet ni har gjort?

Permalänk
Medlem

Många säger robotdammsugare. Men alltså hallå? Jag dammsuger hellre än att handdiska.

Min bästa teknikpryl jag köpt är min diskmaskin. Det fanns ingen i hyresrätten när jag och min flickvän båda flyttade hemifrån och flyttade ihop. Ganska säker på att den räddade mitt förhållande!

(ja, tvättmaskin är förstås också bra, men det räknar jag som levnadsstandard)

Permalänk
99:e percentilen

Att skaffa bil gjorde livet mycket enklare och roligare!

Hedervärt omnämnande: äkta trådlösa hörlurar (AirPods).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

#20311364

Fungerat helt perfekt i ett par månader nu
Har tre stycken motorer till fönster i olika storlekar. Den största rullgardinen är 220x180 cm stor.

Snyggt! Ska nog köpa en sådan, men vad heter märket? Du skriver att styra via tuya men inte vad motorn heter.

Tillägg: De räckte med att jag googla, tack ^^

Permalänk
Medlem

För egen del så är min topp tre
1. Smartphone, Apple i mitt fall och kört sedan introduktionen av iPhone
2. Smartwatch, Garmin Quantix 7 just nu
3. Robotdammsugare, Neato Botvac Connected sedan många år och som har lagats 101 ggr nu

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Få teknikprylar har följt med mig så länge som min Nikon D700 har gjort. Både i vått, torrt, varmt och kallt har den bara fortsatt att leverera riktigt bra bilder.

Du kör den fortfarande alltså? Jag hade en i runt fyra år, men nu var det drygt tio år sen jag gjorde mig av med den för en mindre Sony A7 o förutom några småsaker så har jag inte saknat D700an en sekund. Men visst, den var aldrig dålig utan det var en riktigt stabil kamera som bara tuffade på, bara det att nu finns det kameror som är SÅ mycket bättre på så gott som alla sätt o vis

Permalänk
Medlem

Måste vara en knappt begagnad 3770k slutet 2013. Vet att jag betalade under 1000 spänn. Gick i 4,5 och efter delidd 4,8 utan några problem (gick att skrämma upp i 5 men tempen kändes sådär för 24/7 drift). Skyfflar fortfarande pixlar i grabbens dator, mest Fortnite och Minecraft med ett gtx 1070. Kr/h är ganska låg på den.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Listan kan göras relativt lång för mig då jag älskar att köpa "villhöver" saker. Men sedan att jag investerade i en OLED TV, har en C9a i tv rummet, har det verkligen känts helt meningslöst att uppgradera. Det är verkligen en fantastisk TV som dessutom möjliggör VRR och 120hz gamling i soffan när jag inte sitter vid skrivbordet och dess skärm. Finns säkert andra vinnare i mitt liv egentligen men ville ändå nämna den.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Köpte en Sonos, sen vart det fyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Köpte en Sonos, sen vart det fyra.

Inte det största Sonos fanet själv men uppskattar mina totalt fyra Ikea Sonos högtalare samt lampan från Ikea med inbyggd Sonos för att fylla lägenheten med ljud.

Lite för mycket begränsningar hur jag spelar upp till dom, Audiobookshelf och podcast delen vill jag kunna köra via Sonos men inte fått till det. Pocket Casts fungerar hyffsat förvisso men trots att jag är väldigt nöjd med tjänsten och använt i närmare 5 år och betalande användare i 4 så lutar det tyvärr åt att jag inte förnyar i år.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Om jag bara får välja en pryl så är det nog Airpods Pro. Haft dem i snart 5 år och de används i princip dagligen. De har inte bäst ljud eller vassast NC på marknaden, men det är bra nog sett till hur sömlöst de fungerar med andra produkter i Apples ekosystem. Sitter väldigt bra i mina öron också, vilket inte är en självklarhet med in-ears.

Så djuuuupt besviken på detta köp, kan ha varit ett av mina sämsta under senare år haha.

Ett par lurar som kostade ca 2500kr som bjöd på samma ljudkvalitet som hörlurar för halva priset.

Hade extrema problem med olika störande ljud från dem, t.ex. när jag joggade så brusade dem vid varje steg. Detta visade sig vara ett fabrikationsfel som jag i alla fall fick utbytt gratis, men efter på tok för lång användning av dem.

Fodralet laddar ibland enbart en eller ingen av hörlurarna. Batteritiden är precis lite för klen än vad man skulle önska, känns som jag alltid är nojig att det ska vara slut. Lämnar man hörlurarna ute ur fodralet så tar batteriet slut i dem. Tappar man fodralet så flyger hörlurarna all världens väg. Det är inte heller alltid de kopplar upp sig så smidigt som man hade önskat när man tar ut dem ur fodralet.

Noice canceln är ok men inte tillräcklig för flygresor mm.

En av de tänkta användningsområdena för mig var att jag skulle kunna ta samtal hands free på promenader. En omöjlighet skulle det visa sig, då personen i andra luren får ont i öronen av bilar som åker relativt tyst flera gator bort.

Passformen är sådär och vill ibland glida ur, särskilt vid träning. De små gummiplupparna fick snabbt samma färg som färgen på mina öronproppar. Fodralet är dessutom väldigt glidigt så man måste noja över att den inte flyger ur fickan.

En annan extreeeemt irriterande grej är att de ofta klickar av sig själv, antingen pausar de musiken eller stänger av NC. Helt utan att jag ens rör på mig.

Listan kan göras längre men jag ska försöka undvika att tänka på dessa helvetesår jag haft dem haha.

Smaken är olika så att säga 😄

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare
Airpods Pro, ja det finns lurar med bättre ljud men inte som hoppar mellan enheter så fort och smidigt.
Apple TV

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Logitech harmony ultimate fjärrkontroll.
Nvidia shield.

Permalänk
Medlem

Det var inte min mini-disc, hd-dvd eller windows-phone iallafall.

Det bästa köp jag någonsin gjort (teknik) är helt klart en av mina många SSDer. Största prestandahopp över en natt jag upplevt till det jag använder datorn till, när man gick från HDD till SSD <3

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Många skriver robotdammsugare å det kan la vara smidigt om man har ett hus eller stora öppna ytor som den kan jobba på.

Personligen så är nog min bästa grej luftrenaren, en Elektrolux Z9124 som jag köpte för en 990:- gjort "städningen" så mkt lättare iom att jag aldrig städar. Är rätt dålig på det så att den tar det mesta dammet och katthår mm är väldigt skönt.

Sedan som en liten nykomling skulle jag nog säga min Iiglo handdammsugare från komplett. Sjukt smidigt och lätt att komma åt lite här och där lite snabbt Liten smidig och lätt.

Hatar att dra fram den riktiga dammsugaren som är så bökig och kräver sladd och uttag och rulla runt på golvet efter slangen och tippa och hålla på.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

1. macbook och Iphone, även airport extreme
2. lg oled c8

Grejerna fungerar år ut och år in, snabba och pålitliga, gör livet lättare

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk

Wow ser ut som att robotdammsugare verkar vara en riktigt gamechanger. Har inte tänkt på den något vidare då man bor i lägenhet men det kanske finns modeller som funkar bra för detta numera? Kanske dags för en guide/test på Swec?

Annars så svår fråga, känns som att den går att tolka på olika vis - är ett bra köp som man gjort för länge sedan, använt ofta och är i bruk än idag? Eller något man är väldigt nöjd över?

Vid förstnämnda så tycker jag Nintendo Wii som de två yngsta barnen har och spelar än idag. Köptes begagnat till de två första barnen för en ca 7 år sedan på blocket av en farsa som sålde då hans grabb tröttnat och till det med Mario Kart där savefilen innehöll alla achievements och annat som man annars skulle behöva spela & klara för att låsa upp. Sånt rankar man högt när man läste på vad som krävdes för att låsa upp plus 😅
Har med tiden kompletteras med spel och används än idag.

Annars något man varit extra nöjd över så innehavdes den platsen tidigare av förra tvn LG C8 65” som var ett väldigt lyft från tidigare Panasonic plasma. Dock innehavs den platsen numera av LG C3 77” som är absolut helt otrolig. Vilken magnifik tv och jag häpnas över den gång på gång. Bravo LG, mycket väl utfört, rekommenderas varmt.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Low tech förvisso men min recliner som köptes efter jag blev sjuk uppskattas dagligen. Men annars är det nog det i början av tråden för mer high tech.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
  • LG 65" OLED

  • Robotdammsugare

  • Philips Hue

Skulle må psykiskt skitdåligt om jag var tvungen att ta bort något av dem ur mitt liv.
Att kunna förnya hela lägenheten genom en app är makalöst. Saknar dock fortfarande en "Överraska mig" knapp. Tar 5 minuter att implementera, förstår inte varför den inte finns.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

1. Coolermaster 10-key brown switches - jag har inte längre ont i fingertopparna efter en dags kodande(tidigare ej mekanskt tgt bord).
2. Vertikal mus. Fixar problemen med handleden.
3. 10 meter långa USB, 3.5mm ljud/mic samt hdmi kabel. Jag hör bara datorn när jag spelar. Annars är det helt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Girgoo:

1. Coolermaster 10-key brown switches - jag har inte längre ont i fingertopparna efter en dags kodande(tidigare ej mekanskt tgt bord).
2. Vertikal mus. Fixar problemen med handleden.
3. 10 meter långa USB, 3.5mm ljud/mic samt hdmi kabel. Jag hör bara datorn när jag spelar. Annars är det helt tyst.

Vad kör du för vertikal mus? Är lite sugen på en

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av r0bz:

Vad kör du för vertikal mus? Är lite sugen på en

(Jag är inte den du frågade)
Jag kör en Logitech MX Vertical av samma anledning. Vet inte om problemen jag hade var tillfälliga eller om musen har hjälpt, men det löste sig åtminstone strax efter bytet.

Jag märkte faktiskt av att den är 125 Hz dock, rätt tydligt i början.. Kör 165 Hz-skärm, och det syntes faktiskt direkt att muspekaren inte flöt på lika bra som med min gamla (Logitech G700s, 1000 Hz). Fick fundera lite innan jag insåg varför, hade inte en tanke på polling rate när jag bytte.
Känns även skillnad i spel då förstås.

Jag har dock vant mig vid det där nu, men den är väl inte att rekommendera för kräsna gamers eller de som kör multiplayer. I övrigt gillar jag den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om jag bara får välja en pryl så är det nog Airpods Pro. Haft dem i snart 5 år och de används i princip dagligen. De har inte bäst ljud eller vassast NC på marknaden, men det är bra nog sett till hur sömlöst de fungerar med andra produkter i Apples ekosystem. Sitter väldigt bra i mina öron också, vilket inte är en självklarhet med in-ears.

+1 för airpods pro. Har du gjort hörseljusteringen?

  1. Hämta en gratis hörseltestapp, tex "Mimi hearing test"

  2. Genomför ett test och lagra det resulterade audiogrammet i "health"-appen

  3. Gå in i "Acessibility"-inställningarna, aktivera "headphone accomodations" och välj "tune audio for: Audiogram"

Efter att jag gjorde det blev ljudet riktigt riktigt bra från Airpods pro, på nivån att jag sällan bryr mig om att byta till mina fullsizelurar från mer renommerade hifi-märken.

Alla lurar borde ha en sån funktion egentligen. Allas hörsel har unika defekter, oavsett hur bra lurarna är kan de inte kompensera för det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av baverskalle:

Så djuuuupt besviken på detta köp, kan ha varit ett av mina sämsta under senare år haha.

Ett par lurar som kostade ca 2500kr som bjöd på samma ljudkvalitet som hörlurar för halva priset.

Hade extrema problem med olika störande ljud från dem, t.ex. när jag joggade så brusade dem vid varje steg. Detta visade sig vara ett fabrikationsfel som jag i alla fall fick utbytt gratis, men efter på tok för lång användning av dem.

Fodralet laddar ibland enbart en eller ingen av hörlurarna. Batteritiden är precis lite för klen än vad man skulle önska, känns som jag alltid är nojig att det ska vara slut. Lämnar man hörlurarna ute ur fodralet så tar batteriet slut i dem. Tappar man fodralet så flyger hörlurarna all världens väg. Det är inte heller alltid de kopplar upp sig så smidigt som man hade önskat när man tar ut dem ur fodralet.

Noice canceln är ok men inte tillräcklig för flygresor mm.

En av de tänkta användningsområdena för mig var att jag skulle kunna ta samtal hands free på promenader. En omöjlighet skulle det visa sig, då personen i andra luren får ont i öronen av bilar som åker relativt tyst flera gator bort.

Passformen är sådär och vill ibland glida ur, särskilt vid träning. De små gummiplupparna fick snabbt samma färg som färgen på mina öronproppar. Fodralet är dessutom väldigt glidigt så man måste noja över att den inte flyger ur fickan.

En annan extreeeemt irriterande grej är att de ofta klickar av sig själv, antingen pausar de musiken eller stänger av NC. Helt utan att jag ens rör på mig.

Listan kan göras längre men jag ska försöka undvika att tänka på dessa helvetesår jag haft dem haha.

Smaken är olika så att säga 😄

Ja, det är fantastiskt hur pass olika upplevelser man kan ha kring samma produkt! Väldigt trist att du hade så pass mycket problem med dina. Använder du dem fortfarande eller har du bytt mot något annat?

Skrivet av 0cool:

+1 för airpods pro. Har du gjort hörseljusteringen?

  1. Hämta en gratis hörseltestapp, tex "Mimi hearing test"

  2. Genomför ett test och lagra det resulterade audiogrammet i "health"-appen

  3. Gå in i "Acessibility"-inställningarna, aktivera "headphone accomodations" och välj "tune audio for: Audiogram"

Efter att jag gjorde det blev ljudet riktigt riktigt bra från Airpods pro, på nivån att jag sällan bryr mig om att byta till mina fullsizelurar från mer renommenrade hifi-märken.

Alla lurar borde ha en sån funktion egentligen. Allas hörsel har unika defekter, oavsett hur bra lurarna är kan de inte kompensera för det.

Detta har jag inte testat!

Permalänk
Medlem

GTX 1060 6gb som fungerade klockrent i 7år+, pascal generationen var legendarisk.

Permalänk
Medlem

Parad med Carlsson OA-58. Blev tårögd första lyssningen

Permalänk
Medlem

Finns många saker som jag har varit otroligt nöjd med, i ingen ordning:
-Windows phone, körde det i fyra år och bytte när Pokemon Go kom ut. Det var då jag blev less på apputbudet.
-Canon R6. Sålde den förra sommaren och har börjat få ordentliga cravings nu igen på att fota. Har många fina bilder och minnen tack vare den kameran.
-Intel i2500k, billig och höll förvånansvärt länge.
-Macbook Pro 14" M1, skriver detta på den och älskar den. Så otroligt bra dator.
-Ikea Sonos, älskar trådlöst ljud.
-Samma veva, Sennheiser TW2. Osäker på om det blir nya när de går sönder eller om det blir Airpods.
-iPhone & Apple watch, älskar hur det fungerar ihop.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Philips XXL Airfryer

Köpte en Philips Airfryer XXL för ca 1½ år sen, använder den dagligen och det är lätt den teknikpryl jag varit fullständigt nöjd med sen jag packade upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Just när det gäller TV så älskar jag Samsungs one connect system box men lika mkt "no gap" fästet-
Nu har jag inte kvar den TV;n och lever utan TV men det kommer garanterat bli någon sådan variant med just de två egenskaperna (One connect och no gap fäste) och då med en Apple TV igen, trevlig kombo.

När det gäller teknik i övrigt så tycker jag nog min iPhone 13 Pro är bland de bättre telefonerna jag ägt.
En lite mindre teknisk pryl som jag köpt med älskar varje morgon är min Wilfa kaffekvarn. Det är ingen Fellow, men så nära man kan komma utan att spränga banken.

Måste hålla med om att Samsungs One Connect är en underbar teknik, och nu när du nämnt det så ligger just den smidiga tekniken uppe i mitt toppskickt av köp jag är nöjd med!

Mitt minst 6-7 år gamla Logitech K400 Plus trådlösa tangentbord med touchpad väldigt högt upp också. Det har använts nästan dagligen under den tiden, kostade 249kr och rullar än idag.

PS. Måste slänga in dessa objektiv också, Canon EF 70-200mm/f2.8L IS II och Canon EF 100mm/f2.8L IS Macro. De är båda underbara och har hängt med i mååånga år och ger fortfarande glädje!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Ja, det är fantastiskt hur pass olika upplevelser man kan ha kring samma produkt! Väldigt trist att du hade så pass mycket problem med dina. Använder du dem fortfarande eller har du bytt mot något annat?

Snålar på med mina Airpods Pro fortfarande haha. Mest för att det är svårt att testa in ear lurar, butiker tillåter det oftast ej och sen vet man inte hur funktionaliteten är om några veckor, typ connectivity, touch knappar, passform och liknande. Så lite avtänd på att lägga ~3k på grisen i säcken igen.

Permalänk

Det teknikköp jag varit mest nöjd med någonsin var nog en Sony Ericsson P1i

Var några årsen den var ny nu men jag har aldrig varit med om ett sådant hopp i mobiltelefon väg som den. Första telefonen jag hade som hade ett tangentbord, pekskärm.

Och givetvis alla modifikationerna som man kunde göra, installerade ny launcher på den, Walkman mjukvaran så man hade en "walkman" telefon.

pekpenna var coolt.

Det är få telefoner jag haft som jag tyckt om så mycket.

SEMC P1i
Nec E616v (första telefonen med 3G, spela MP3, videosamtal etc, väldigt coolt när den kom)
Oneplus 6 McLaren Edition mest för att jag gillar F1 och tyckte det var en riktigt bra telefon som jag var väldigt nöjd med)
Samsung Galaxy S3 för det var första telefonen med OLED jag hade och en wolfson Dac.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti