Bästa teknikköpet ni har gjort?

Permalänk
Medlem

Bästa teknikköpet ni har gjort?

Insåg precis att det snart är 10 år sen jag köpte min nuvarande tv, en Sony 55W805, och hur otroligt nöjd jag är med den tvn! Jag kan ibland fortfarande få gåshud när en scen med mycket svärta och kontraster utspelar sig. Bilden är verkligen top notch. Inga fel eller direkta brister så här långt. Peppar peppar, ta i trä.
Det är ju snart dags för en ny men jag sitter verkligen inte i sjön. Den dagen jag köper ny ska mina föräldrar få den här.
Dessutom idag är väl i stort sett alla tv-apparater kapabla att matcha eller överträffa bilden från min tv?
Då för 10 år sen var det betydligt svårare att hitta en tv med "bra" bild för tv-tittande/spelande. Tyckte det var mest säljgimmicks från alla tillverkare.
3D-tv, är det ens någon som använder det idag? 4K, som var en gimmick då. Smart-tv, hur smart är den nu? Välvda tv-apparater kom strax efter den vevan och förvann några år senare.

Vad har ni gjort för teknikrelaterade köp som ni verkligen är 100% nöjda med? Det känns som det blir mindre och mindre av den varan. Det är inte mycket teknik heller som överlever så länge som 10 år?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ingen kör 3D idag, och ska du ha svärta kommer du baxna över hur svart en OLED blir, och lägg till fyrdubbla antalet pixlar så kommer din 1080p LED-sony framstå som en dinosaurie

Eller förresten, spela upp HDR-material också. Sony har OLED idag med paneler från LG, om du vill stanna på Sony.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Just när det gäller TV så älskar jag Samsungs one connect system box men lika mkt "no gap" fästet-
Nu har jag inte kvar den TV;n och lever utan TV men det kommer garanterat bli någon sådan variant med just de två egenskaperna (One connect och no gap fäste) och då med en Apple TV igen, trevlig kombo.

När det gäller teknik i övrigt så tycker jag nog min iPhone 13 Pro är bland de bättre telefonerna jag ägt.
En lite mindre teknisk pryl som jag köpt med älskar varje morgon är min Wilfa kaffekvarn. Det är ingen Fellow, men så nära man kan komma utan att spränga banken.

Permalänk
Medlem

Finns ju mycket teknikköp man gjort som säkert varit bra och prisvärt, har ju en TV som kostade ca 4000 och är inne på 15nde året snart, men om man ska nämna något som nästan varit ett överraskande bra köp så är det barnens Nintendo 3DS XL.

Köpte begagnat på Tradera sommaren 2019 för kring 650kr, i nära nog nyskick, och den har använts såväl hemma som på resor i båt och bil, jättebra batteritid, många bra spel, osv.

Visst tänkte jag att den skulle komma till användning, barnen gillade ju Nintendo Wii och Wii U som de redan hade (två andra bra begagnatköp), men 3DS har använts mycket mer än jag trodde på förhand.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Lätt min iPad Pro, även om den börjar bli lite till åren och batteriet inte är på topp längre så klarar den allt jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ingen kör 3D idag, och ska du ha svärta kommer du baxna över hur svart en OLED blir, och lägg till fyrdubbla antalet pixlar så kommer din 1080p LED-sony framstå som en dinosaurie

Eller förresten, spela upp HDR-material också. Sony har OLED idag med paneler från LG, om du vill stanna på Sony.

3D finns väl inte ens som funktion längre på dagens tv?
Jo då. Jag vet att OLED är en helt annan klass. Men mini-LED, Q-led och allt vad de heter är ju inte dåliga heller. Det är ju inte som för 10 år sen när en tv för 15000 verkligen kunde se skit ut.

Det blir att stanna på Sony. Har nyss köpt deras soundbar som ska kopplas till en tv, där tvn agerar centrumhögtalare. Då fungerar bara Sonys lite högre klassade apparater. Och OLED-varianterna. Får se när tillfälle ges med bra pris.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt kanske men det som varit mest "användbart" är nog ändå Philips Hue och rörelsesensorer.

Annars lätt en ny skärm till datorn. Otroligt hopp.

Edit: Tänker senaste 10 åren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Finns ju mycket teknikköp man gjort som säkert varit bra och prisvärt, har ju en TV som kostade ca 4000 och är inne på 15nde året snart, men om man ska nämna något som nästan varit ett överraskande bra köp så är det barnens Nintendo 3DS XL.

Köpte begagnat på Tradera sommaren 2019 för kring 650kr, i nära nog nyskick, och den har använts såväl hemma som på resor i båt och bil, jättebra batteritid, många bra spel, osv.

Visst tänkte jag att den skulle komma till användning, barnen gillade ju Nintendo Wii och Wii U som de redan hade (två andra bra begagnatköp), men 3DS har använts mycket mer än jag trodde på förhand.

Jag har ett Nintendo Switch som jag också är bra nöjd med. Men det används för lite för att jag egentligen ska känna det var värt investeringen. Så kanske 80% nöjd med det

Permalänk
Medlem

Köpte Intel X25-M G2 80GB när den kom ut, vilket lyft.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

De flesta längre hållbara köp märker jag är sånt som "bara funkar" och som gör livet bekvämt/bra.

  • Robotdammsugare, fantastiskt bekvämt att ha

  • Mitt Unifi-nätverk i huset. Fantastiskt bra wifi i hela huset som aldrig strular

  • Home Assistant/smart hem. Har inte dykt lika djupt som många gör, men det jag har med automatisk styrning av belysning, värme i garaget och en del andra nice-to-haves är fantastiskt bekvämt och kräver inget pill

  • Airfryer, används varje vecka

Har såklart gjort många andra väldigt roliga köp, men ovan är nog de mest längsiktigt hållbara som jag känner glädje av nästan varje dag och har gjort under längre tid utan att det kräver kontinuerligt pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Insåg precis att det snart är 10 år sen jag köpte min nuvarande tv, en Sony 55W805, och hur otroligt nöjd jag är med den tvn! Jag kan ibland fortfarande få gåshud när en scen med mycket svärta och kontraster utspelar sig. Bilden är verkligen top notch. Inga fel eller direkta brister så här långt. Peppar peppar, ta i trä.
Det är ju snart dags för en ny men jag sitter verkligen inte i sjön. Den dagen jag köper ny ska mina föräldrar få den här.
Dessutom idag är väl i stort sett alla tv-apparater kapabla att matcha eller överträffa bilden från min tv?
Då för 10 år sen var det betydligt svårare att hitta en tv med "bra" bild för tv-tittande/spelande. Tyckte det var mest säljgimmicks från alla tillverkare.
3D-tv, är det ens någon som använder det idag? 4K, som var en gimmick då. Smart-tv, hur smart är den nu? Välvda tv-apparater kom strax efter den vevan och förvann några år senare.

Vad har ni gjort för teknikrelaterade köp som ni verkligen är 100% nöjda med? Det känns som det blir mindre och mindre av den varan. Det är inte mycket teknik heller som överlever så länge som 10 år?

Skrivet av Printscreen:

Ingen kör 3D idag, och ska du ha svärta kommer du baxna över hur svart en OLED blir, och lägg till fyrdubbla antalet pixlar så kommer din 1080p LED-sony framstå som en dinosaurie

Eller förresten, spela upp HDR-material också. Sony har OLED idag med paneler från LG, om du vill stanna på Sony.

Eh, okej? Jag och många andra finns alltså inte då?

Jag använder 3D, vet det finns fler som också gör det. Nej, vi är förvisso inte väldigt många och vi som gör det för en tynande tillvaro då det inte finns nya grejor att skaffa, bortsett från projektorer som troligen också försvinner med tiden om inte en ny 3D-våg kommer.

Se lite utanför era egna bubblor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Air fryer, har kortat ner och förenklat matlagningen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla teknikköp jag gjort är det helt omöjligt att plocka ut ett enda. För 2023 är det nog mellan 4090, min LG OLED 42" C3 och sjukt nog min Galaxy Tab S7 surfplatta. Kan inte ens välja en produkt för ett år även om 4090 vinner sett till användning.

Ofta åldras det fort och går, så att säga, ur tiden. Finns alltid något som ersätter med tiden.

Ingen specifik produkt men första egna datorn i slutet runt millenieskiftet var nog fortfarande största lyftet. Åldrades förstås dåligt men önskan efter en egen dator präglade mycket av barndomen och tidiga tonåren. Idag är datorer de flesta har många av, kostar ingenting och räknar man med exempelvis en RPi eller kloner så är de snudd på gratis. Datorer förr var dyrt och åldrades extremt dåligt, även om man där och då har bra minnen av dessa men också om de finns kvar, finfina retrodatorer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Bästa teknikprylen jag någonsin skaffat är nog stavmixern. Den har gjort kökslivet så oerhört mycket enklare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ska det just vara teknikköp så är det nog utan tvekan våran google home mini!

En sån liten sak som låter så pass mycket och som samtidigt är så otroligt användbar, har underlättat extremt mycket för oss (Sambon) när hon bakar och har sig i köket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Om jag bara får välja en pryl så är det nog Airpods Pro. Haft dem i snart 5 år och de används i princip dagligen. De har inte bäst ljud eller vassast NC på marknaden, men det är bra nog sett till hur sömlöst de fungerar med andra produkter i Apples ekosystem. Sitter väldigt bra i mina öron också, vilket inte är en självklarhet med in-ears.

Permalänk
Medlem

sett till kostnad och längd jag haft något är det nog min gamla lenovo surfplatta som nyligen fick pensioneras för en nyare motsvarande modell. 690kr kostade den helt ny och jag använde den i nästan 10 år innan den började bli lite väl seg trots att jag kört in custom rom och kernel på den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ingen kör 3D idag, och ska du ha svärta kommer du baxna över hur svart en OLED blir, och lägg till fyrdubbla antalet pixlar så kommer din 1080p LED-sony framstå som en dinosaurie

Min 8 år gamla LG OLED 55EG910V har både 3D, Curved screen och 1080p och funkar fortfarande -
köpte nyligen en CS (C3/C2) för att spela på i allrummet men den lär inte få komma in i vardagsrummet då jag inte ser skillnad på 4k på den storleken.

Annars är jag fortfarande nöjd med saker som Squeezebox boom för att den fortfarande funkar även om logitech stängde ner servrarna...

Permalänk
Medlem

En Kobo Libra H2O Ebok läsare.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

För mig är det både min Robotdammsugare (Roborock S5 Max) och mina QCY-QY8 hörlurar. Hörlurarna köpte jag för 125:- 2017 eller 2018 och de fungerar fortfarande, dock med 2 timmars batteridrift istället för 6 timmar som när den var ny. Har dock ett par till här hemma. Och min dator, egenbyggd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare
Trådlösa hörlurar

Är nog det som hjälpt mest i vardagen.

Också nöjd med mitt 3080 jag fick för det "riktiga" intropriset när korten kom.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Senaste åren är det nog;

Höj-sänkbart skrivbord
Airpods Pro
Apple Watch
Bytet till OLED till datorn.

Väl värda varenda krona sett till användning där skrivbordet hamnar högst upp på listan.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Alphahanne:

Eh, okej? Jag och många andra finns alltså inte då?

Jag använder 3D, vet det finns fler som också gör det. Nej, vi är förvisso inte väldigt många och vi som gör det för en tynande tillvaro då det inte finns nya grejor att skaffa, bortsett från projektorer som troligen också försvinner med tiden om inte en ny 3D-våg kommer.

Se lite utanför era egna bubblor.

Skrivet av pacc:

Min 8 år gamla LG OLED 55EG910V har både 3D, Curved screen och 1080p och funkar fortfarande -
köpte nyligen en CS (C3/C2) för att spela på i allrummet men den lär inte få komma in i vardagsrummet då jag inte ser skillnad på 4k på den storleken.

Annars är jag fortfarande nöjd med saker som Squeezebox boom för att den fortfarande funkar även om logitech stängde ner servrarna...

Självklart menade jag att ingen tillverkare kör 3D idag. Tidigare tillverkade 3d-apparater har ju inte försvunnit i tomma intet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av frong:

Robotdammsugare
Trådlösa hörlurar

Är nog det som hjälpt mest i vardagen.

Också nöjd med mitt 3080 jag fick för det "riktiga" intropriset när korten kom.

Ja, 3080 vid MSRP-nivån ligger nog i topp 3 för bästa komponentköp jag någonsin gjort.

Permalänk
Medlem

Roborock Q-revo för 7990kr!

Fantastiskt prisvärd superstädare! Tid är pengar! Och jädrans vad tid man sparar på ett år! 🙏

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk

Behöver nog dela upp mitt svar i två, efter lite betänketid.
1) NEXA 3-pack fjärrstyrningssystem med vanlig fjärris, som jag släcker alla mina myslampor med. 179 spänn.
En sån där nöjdhet där man inte tänker på hur nöjd man är.
2) HTC Desire. Min absolut första smartphone och den var så perfekt på alla sätt och vis. Jag kan fortfarande känna i handen hur den känns.
Om den hade haft samma storlek, samma fysiska utseende men med dagens specs så hade jag skaffat den direkt och kastat min iPhone 12 mini i sjön.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare, med städschema lätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fujifilm X100, originalet. Aldrig känt mig så hemma med en kamera som med den, rätt sopig autofokus till trots.

iPad Mini 4, uppgraderat till Air 4 men älskade storleken på minin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Robotdammsugare, med städschema lätt!

Samma här, överlägset det teknikköp som gett mest tillbaka! Har nu två stycken Roborock S6 i huset

Permalänk
Medlem

Min elcykel. Jag är över 60 år gammal med knäproblem och har alltid älskat att cykla, men knäproblemen minskar inte med åren. Elcykeln har gett mitt liv ett lyft, 4000 mil senare så är jag en gladare människa.