Var hittar man vettiga recensioner av moderkort?

Permalänk

Var hittar man vettiga recensioner av moderkort?

När man kommer till frågan om vilket moderkort som man bör ha, så är det ju knepigt att hitta rätt. Det gäller ju givetvis att ha rätt sockel och välja ett chipset som stöder de finesser som man tänkt sig nyttja. Men likväl är det ju runt 50-70 st olika modeller att välja mellan. Jag har försökt hitta någon form av websidor/youtube kanaler som faktiskt testar moderkort. (Här på Sweclockers har det inte testats moderkort sedan 2020).

De allra flesta sidor som jag hittar bara rapar upp exakt samma saker som står i specifikationerna. Det är väldigt sällan de har någon egen åsikt eller ens testat om den specificerade funktionen funkar. Och ännu mer sällsynt är kommentarer kring produktens byggkvalitet.

På prisjakt finns det en handfull kommentarer på produkterna, men det är rätt många recensioner som är intetsägande, typ "5 stjärnor: Toppen" eller "1 stjärna: Produkten levererades sent".

Så min fråga, vart går ni för att hitta bra recensioner av moderkort?

Permalänk
Medlem

Techpowerup och Hardware Unboxed är två riktigt bra sidor. Vet inte vilken typ av moderkort du är ute efter men här testar Hardware Unboxed 35 st B650.

Permalänk
Medlem

Sett från ren prestanda så skiljer det extremt lite på ett budget och ett premium moderkort.
Det som skiljer brukar vara antal platser (fläktar, hårdiskar, pcie, usbportar mm) och RGB klabb.

Haft gigabyte, dyrt ROG och nu ett billigt TUF moderkort. Mera smaksak än faktisk skillnad.

Fundera ut vilka funktioner du vill ha först och välj därefter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sett från redan prestanda så skiljer det extremt lite på ett budget och ett premium moderkort.
Det som skiljer brukar vara antal platser (fläktar, hårdiskar, pcie, usbportar mm) och RGB klabb.

Haft gigabyte, dyrt ROG och nu ett billigt TUF moderkort. Mera smaksak än faktisk skillnad.

Fundera ut vilka funktioner du vill ha först och välj därefter.

Det stämmer inte. Prestandan skiljer inte bara nämnvärt mellan budget och premiumkort, det skiljer också nämnvärt mellan budgetkorten, samt vilka spel man spelar. Ta t.ex. MSI Pro B650-P WiFi som presterar 19 fps bättre än AsRock B650M PG Riptide WiFi (4090 och Shadow of the Tomb Raider) när 6000 MHz RAM används. Källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Det stämmer inte. Prestandan skiljer inte bara nämnvärt mellan budget och premiumkort, det skiljer också nämnvärt mellan budgetkorten, samt vilka spel man spelar. Ta t.ex. MSI Pro B650-P WiFi som presterar 19 fps bättre än AsRock B650M PG Riptide WiFi (4090 och Shadow of the Tomb Raider) när 6000 MHz RAM används. Källa.

Visst finns det undantag, ~5% skillnad som du troligen kan släta ut med bios inställningar.
Han säger ju till och med det i klippet att gigabyte har aggressivare RAM inställningar förinställt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst finns det undantag, ~5% skillnad som du troligen kan släta ut med bios inställningar.
Han säger ju till och med det i klippet att gigabyte har aggressivare RAM inställningar förinställt.

Det handlar inte om några undantag och det skiljer 7.46% mellan korten jag tog upp som exempel, och det är inget att fnysa åt. Visst kan en del problem slätas ut i BIOS; men långt ifrån inte alla och inte på alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Det handlar inte om några undantag och det skiljer 7.46% mellan korten jag tog upp som exempel, och det är inget att fnysa åt. Visst kan en del problem slätas ut i BIOS; men långt ifrån inte alla och inte på alla kort.

Där borde man nog isf försöka dyka lite djupare för att se vad som kan den enorma skillanden, det är ändå samma chipset osv på korten, så det borde egentligen inte vara någon direkt skillnad, sedan kanske det är så att ena kortet går mkt varmare och throtlar något av en anledning, men det borde inte vara någon sådan skillnad. Jag har kört allt ifrån budget delux till mer highend och märkte inga direkta skillnader förutom dom uppenbara så som kontakter osv.

Sen kanske det är skillnad på nyare kort, det kan jag inte säga något om, men jag gick från ett B350M Mortar till ett B550M DS3-H och märkte inte av någon skillnad i FPS (I hastighet på nVME-disken absolut) men annars va det inget som märktes.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Där borde man nog isf försöka dyka lite djupare för att se vad som kan den enorma skillanden, det är ändå samma chipset osv på korten, så det borde egentligen inte vara någon direkt skillnad, sedan kanske det är så att ena kortet går mkt varmare och throtlar något av en anledning, men det borde inte vara någon sådan skillnad. Jag har kört allt ifrån budget delux till mer highend och märkte inga direkta skillnader förutom dom uppenbara så som kontakter osv.

Sen kanske det är skillnad på nyare kort, det kan jag inte säga något om, men jag gick från ett B350M Mortar till ett B550M DS3-H och märkte inte av någon skillnad i FPS (I hastighet på nVME-disken absolut) men annars va det inget som märktes.

Faktiska recensenter som lägger fram fakta > användare som kommer med åsikter.

Permalänk
Skrivet av Makkusu:

Techpowerup och Hardware Unboxed är två riktigt bra sidor. Vet inte vilken typ av moderkort du är ute efter men här testar Hardware Unboxed 35 st B650.

Tack för bra tips!

Det var länge sedan jag uppdaterade min maskin. Men sist jag byggde dator så ville jag prioritera kvalitet. Då det på den tiden var mycket vanligare med Coil-Whine och BIOS problem på budget moderkort. På den tiden hade ju ASUS gott rykte, så både moderkort och grafikkort har alltid varit ASUS. Men nu har jag läst att de haft stora kvalitetsproblem på senare tiden och att även riktigt dyra ASUS kort har haft rejäla problem med framförallt BIOS (eller UEFI om man skall använda formellt korrekt terminologi).

Permalänk
Medlem

Vilken platform är du ute efter?

Permalänk
Medlem

Holländska Techtesters, https://www.techtesters.eu/, kör ofta reviews på moderkort och de kort som testas är de modeller som säljs i Europa.

Tillägg Youtubekanelen här: https://www.youtube.com/watch?v=EzM8EqIZxBM

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Vilken platform är du ute efter?

Det kommer nog bli något ur AMD Ryzen 7000 serien. Så AM5 Socket och sedan är ju frågan kring vilket chipset man skall satsa på B650, X670, B650-E, X670-E. Så jag kände att jag behövde läsa in mig lite på vilka kort som är bra.

Förr gällde ju sanningen, dyrare = bättre (åtminstone om man bortsåg ifrån de allra mest extremt prissatta). Men nu läser man ju recensioner på nätet där även dyra premium moderkort har problem med hanteringen av minne, dåligt bios, dåliga drivare, coilwhine osv, osv. Värsta exemplet är väl de CPU:er och moderkort som ASUS lyckades bränna helt genom dåligt bios.

Permalänk
Medlem

google > "[varumärke] [modell] review" ger rätt mycket. Bäddar du några sidor mer än den första sidan så får du rätt mycket också. Prova i video-fliken. Man får rätt mycket video-filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av OldComputer:

google > "[varumärke] [modell] review" ger rätt mycket. Bäddar du några sidor mer än den första sidan så får du rätt mycket också. Prova i video-fliken. Man får rätt mycket video-filer.

Jo, fast som du kanske såg i mitt inledande inlägg så är nästan alla av de träffar man får av extremt låg kvalitet. Oftast bara någon som sitter och läser innantill ifrån produktspecifikationen och så lite bilder på produkten. Det är ytterst sällsynt att de delar någon verklig åsikt om produkten. Så frågar du mig så når de flesta av dessa "recensioner" inte ens upp till minimikravet på verklig recension.

T.ex. Istället för att bara säga att produkten erbjuder en 10 Gbit/s NIC, så vill jag se recensioner över hur bra den faktiskt fungerar. Det är ju ganska meningslöst med en 10 Gbit/s NIC ifall den tappar kontakten så att man måste boota om datorn.

Eller i ASUS fall så ser man ju sällan recensioner nämna det faktum att de flesta av deras X670 moderkort har valt en NIC krets som inte stöds out-of-the-box av Windows 11. Detta gör installationen av sagda operativsystem rejält struligt, då man inte har tillgång till internet i installationsfasen.