Kraftig jordbävning i Taiwan sätter stopp för kretstillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tydligen inte, med tanke på att Taiwan drabbas av diverse naturkatastrofer nästan på årsbasis, som slår ut tillverkningen betydligt, och ändå verkar det gå rätt bra för dom.

Problemet är nedmonteringen av kärnkraften utan någon konkret plan att täcka upp effektbehovet. Att lägga skuld på förnybara energikällor är att banalisera sakfrågan för att stryka identitetspolitiken medhårs (Ja, den som ser ett vindkraftverk och känner ilska, har fallit offer för identitetspolitik).

Kärnkraft är bra i teorin, och jag är absolut positivt inställd till att driftsätta moderna bränsleeffektiva reaktorer, med brasklappen att uranet ska vara svenskbrutet, och det uttjänta bränslet ska förvaras på svensk mark. Att köpa in uran från gruvor utan samma arbetsrättsligt skydd man kan förvänta sig här hemma, och sedan framhäva kärnkraft som ett bra alternativ är tämligen skenheligt.

Man borde sätta ett vindkraftverk där du bor. Se om du bli ilsken över de lågfrekventa ljuden.

Kärnkraft är inte bara bra i teorin. Den har ju gett oss välstånd i 40 år i form av billig energi och därför. Man köper uran där det är billigt. Det vi har ska vi ju ha kvar som reserv. Det är inte att vara skenhelig. Det är att säkra sina naturtillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Sant. Fast nu är ju inte sol/vind de enda energikällorna.

Märkligt att folk tror att energitillverkning är ett nollsummespel. Mer el/vind betyder inte mindre av andra källor.

Ja, rätt märkligt. Det som är praktiskt också är att det finns en rätt bra verktygslåda numera för att hantera variationer i sol/vind och för att mildra effektbrist. Vi i Sverige har varit välsignade med vattenkraften för långtidsreglering sen tidiga 1900-talet (kärnkraft används nästan aldrig för reglerkraft utan oftast som "baseload"). Korttidsreglering är en utmaning för vattenkraften eftersom det introducerar excessivt slitage på turbiner, men för energilagring på 1-2 timmar finns redan batterilagring som ett alternativ som börjar rullas ut på allvar i många länder, inklusive Sverige, och som även kan användas för syntetisk "svängmassa" (inertia), vilket har gjorts i Australien. Kopplingar till andra länder har flera gånger varit en nackdel prismässigt men det gör energisystemet mer robust i regel eftersom variationer kan jämnas ut den vägen. För medellång lagring kommer vi troligtvis se lösningar likt vad företag som Energy Dome och Form Energy har att erbjuda rullas ut på sikt, vilket handlar om lagring på 8-100 timmar. Smarta lösningar för att schemalägga förbrukning finns också som en existerande lösning idag i verktygslådan.

Som redan nämnt så är det svårt att motivera att prata om elbrist och sen motsätta sig utbyggnad av sol och vind (luktar lite som kulturkriget™️ som någon redan påpekat). Det kommer ta minst 10 år att bygga nya reaktorer så vill du ha mer el snabbt är de vettiga alternativ om du kombinerar dem med diverse ovan nämnda verktyg för att hantera variationer i produktion. Fler stängda reaktorer kan vi nog räkna med att den politiska majoriteten förhindrar.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man borde sätta ett vindkraftverk där du bor. Se om du bli ilsken över de lågfrekventa ljuden.

Kärnkraft är inte bara bra i teorin. Den har ju gett oss välstånd i 40 år i form av billig energi och därför. Man köper uran där det är billigt. Det vi har ska vi ju ha kvar som reserv. Det är inte att vara skenhelig. Det är att säkra sina naturtillgångar.

Jag bor långa perioder om somrarna nära ett område med stora vindkraftverk i närheten. Vissa nätter hörs de av och till, men inte värre än ljuden från en motorväg nära inpå huset där jag bor resten av året. Men om man väljer att störa sig på ljuden, är det såklart jobbigt.

Vet du något annat som gett oss välstånd i långt längre än 40 år? Att suga resurser ur fattiga länder så vi kan leva gott. Att vi inte använder våra egna urantillgångar är för att vi tycker det är för miljöförstörande att bryta den. Så istället köper vi den från andra, och skjuter problemet på dom. Jag tycker inte det är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror inte du skulle vilja betala 2-3 gånger så mycket för hårdvaran dock, så produktionen lär stanna i länder med lägre löner.

De som jobbar på fabs i Taiwan har en aning högre lön än medianlönen i Sverige och med en aning menar jag mycket högre.

2-3 gånger mer kommer ingen arbetsgivare betala om en fabrik sattes upp här.

Sen skulle nog kisel komma från närmare källa då det skulle vara värt att gräva ut det i Sverige, så kostnaden skulle nog minska i det stora hela.

Sen är det lite annan jobbkultur där man jobbar övertid gratis ( eller få sparken, slå upp slavjobb ) och annat i Taiwan men det skulle inte skada att det åtgärdades och pengarna faktiskt når de anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag bor långa perioder om somrarna nära ett område med stora vindkraftverk i närheten. Vissa nätter hörs de av och till, men inte värre än ljuden från en motorväg nära inpå huset där jag bor resten av året. Men om man väljer att störa sig på ljuden, är det såklart jobbigt.

Vet du något annat som gett oss välstånd i långt längre än 40 år? Att suga resurser ur fattiga länder så vi kan leva gott. Att vi inte använder våra egna urantillgångar är för att vi tycker det är för miljöförstörande att bryta den. Så istället köper vi den från andra, och skjuter problemet på dom. Jag tycker inte det är okej.

Vi har haft några urangruvor, men det har aldrig varit lönsamt att driva runt. Och sedan 2018 har det varit förbjudet att bryta uran.

Ser man på det politiska inflytandet Sverige haft så är det inte konstigt ingen har velat investera i kärnkraft eller gruvor/uranbrytning här. Inte ens våra egna kapitalister är intresserade.. Det är inte heller så att privatkapital kan göra infrastruktur investeringar i Sverige hursom.

Allt vilar på de folkvaldas tyckande och styrelsen dem tryckt in i våra statliga energibolag för stunden.

"When in doubt, stay away"

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De som jobbar på fabs i Taiwan har en aning högre lön än medianlönen i Sverige och med en aning menar jag mycket högre.

Har du någon källa på det?

Eftersom lönerna i Sverige är nästan dubbelt dem i Taiwan låter det osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Har du någon källa på det?

Eftersom lönerna i Sverige är nästan dubbelt dem i Taiwan låter det osannolikt.

Menar han inte relativt till resten av folket i landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror inte du skulle vilja betala 2-3 gånger så mycket för hårdvaran dock, så produktionen lär stanna i länder med lägre löner.

Skulle det verkligen bli så mycket dyrare då? Känns som kretstillverkning är en högeligen automatiserad process, och att lönekostnaderna är en ganska liten del av kakan.

Man kan också fundera på om den arbetskraft som krävs inte är ganska kvalificerad också? Vad som är nästan gratis i låglöneländer är vanliga knegare, att avlöna ingenjörer är nog inte så värst mycket billigare där än här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skulle det verkligen bli så mycket dyrare då? Känns som kretstillverkning är en högeligen automatiserad process, och att lönekostnaderna är en ganska liten del av kakan.

Man kan också fundera på om den arbetskraft som krävs inte är ganska kvalificerad också? Vad som är nästan gratis i låglöneländer är vanliga knegare, att avlöna ingenjörer är nog inte så värst mycket billigare där än här.

Du glömmer alla fastighetsskötare och diverse jobb som måste göras som inte är av ingenjörer. Jag gissar vilt att det går 10 sådana per ingenjör. Billigare med 7000 kr i månadslön i Taiwan istället för 70000 i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Du glömmer alla fastighetsskötare och diverse jobb som måste göras som inte är av ingenjörer. Jag gissar vilt att det går 10 sådana per ingenjör. Billigare med 7000 kr i månadslön i Taiwan istället för 70000 i sverige.

Ja, har inte heller någon aning om hur många sådana det går på varje ingenjör, men bra poäng. Oklart också vilka marginalerna i branschen är, kan ju vara så att man måste skala bort varenda möjligt öre från utgifterna för att konkurrera.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!