Microsoft vill ha 600 kronor för att hålla Windows 10 vid liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Uppgraderingen till Windows 11 är gratis, vill du trots det köra kvar på en äldre version, och fortfarande få uppdateringar, så får du betala för det, det gäller om du kör Linux också.

Skitsnack, Windows 11 är en Uppdatering inte en uppgradering snarare motsatsen, en nedgradering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

[...]

Fast det är ju inte 10 års livslängd, när Win 10 lanserades sade dom att det skulle uppdateras i omgångar istället för nya stora versioner.

Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat.

Och det har uppdaterats i omgångar också.

Enda sedan 2015 har det kommit både säkerhetsuppdateringar likväl som större feature updates, där sistnämnda tog stopp vid version 22H2 vilket var väl förbi Windows 11-lanseringen rent tekniskt sett. Det är alltså åtminstone 7 år värt av funktionsuppdateringar och 10 år värt av säkerhetsuppdateringar för Windows 10, och det kan väl ändå anses vara rätt bra.

Det är långt mycket längre underhåll än vad exempelvis någon mobiltillverkare idag erbjuder, och helt i linje med Microsofts tidigare historik av underhåll för sina operativsystem. Enda undantaget jag känner till är Windows 7 som fick fyra år till på nacken med säkerhetsuppdateringar (på konsumentsidan), men det ska helt klart ses som ett undantag från regeln mer än något annat.

Att sedan säga något i stil med "Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat." känns inte annat än småaktigt, klyveri av hårstrån från egentligen ingenting.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jösses... Körde du med win7 in i det sista?
Jag kör med win10 och precis som du säger så känns det inte alls så gammalt.

Vart nämnde jag det?
Jag körde Win7 från release tills Windows 8.1 släpptes, och bytte till Win10 så fort det gick.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skitsnack, Windows 11 är en Uppdatering inte en uppgradering snarare motsatsen, en nedgradering.

Kan inte hålla med alls ärligt talat.

Windows 11 är en uppgradering i alla hänseenden från Windows 10 enligt mig, där enda undantaget skulle vara dubbelkommando för högerklick på skrivbordet (något som tar 15 sekunder att åtgärda genom Windows-terminalen)

Återställ gamla högerklick-menyn;

Start > Terminal > copy/paste

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Njae, missförstods vet jag inte. Urusel kommunikation från Microsoft snarare, om man inte ska klassa det som en lögn.

"Recent comments at Ignite about Windows 10 are reflective of the way Windows will be delivered as a service bringing new innovations and updates in an ongoing manner, with continuous value for our consumer and business customers," svarade presstalespersonen när The Verge frågade om Nixons kommentar som enligt citat var "Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10."

Fortsättningen på citatet från Microsoft var: "We aren’t speaking to future branding at this time". Så visst, en del av problemet var att Microsoft bara gav ett typiskt PR-svar som i princip sa "vi kan inte kommentera framtida versioner just nu, men Win 10 är det bästa någonsin", men Microsoft själva har aldrig sagt att Win 10 skulle vara den sista versionen.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Känns ganska rimligt.

Ingen kan förväntas att gratis underhålla gamla versioner av ett OS hur länge som helst, vill någon köra gammalt OS när det finns nytt OS att ladda ner som en gratis uppdatering, då är det rimligt att den som behöver det av någon anledning (t.ex. att man upplever det för jobbigt att uppgradera, eller för dyrt i form av förlorad arbetstid eller liknande) betala för det.

Canonical gör något liknande. De har en tjänst som heter Ubuntu Pro Self-Support som kostar $25 USD per desktop. Med det får man bland annat 10 års säkerhetsuppdateringar sedan release för alla LTS-releases av Ubuntu. För privatpersoner är det dessutom gratis. Det är lite generösare än vad MS erbjuder, men det är åtminstone i samma storleksordning.

Kan man uppdatera gratis? Och utan att formatera om hårddisk och skit?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skitsnack, Windows 11 är en Uppdatering inte en uppgradering snarare motsatsen, en nedgradering.

Det är ju väldigt subjektivt. Det finns en hel del objektiva förbättringar i Windows 11 jämfört med Windows 10, och inga klara, tydliga objektiva försämringar. Det mesta dåliga med Windows 11 fanns redan med Windows 10. Sedan kan man ju subjektivt tycka att vissa saker är sämre i Win 11.

Hur som helst är ingen tvungen att tillhandahålla gratis uppdateringar till ditt OS i all framtid, oavsett om det är Microsoft, din Linuxdistributör, Apple, eller någon annan. Däremot bör de tillhandahållas under en rimlig tid, det tycker jag ändå Microsoft gjort här.

Permalänk
Medlem

Är nog många som vill uppdatera till Windows 11 men möts av att det inte går PGA TPM kravet, och de har ingen aning om hur de ska komma runt det.
Kommer bli ett växande problem om ca 1 1/2 år eller så, speciellt på privatmarknaden då det känns ganska dumt att skrota miljontals halvmoderna datorer...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu är jag extra glad över att jag bytte till Linux för många år sen.

Använder endast Windows 10 för spel, och tack vare Valve, är det väldigt sällan jag växlar över till Windows för att spela något. Synd bara att EA tror att alla deras spelare kör Windows och dödade stödet för Linux för Battlefield V och Battlefield 2042 (även om det sistnämnda alltid har varit borked) i och med bytet till EA anticheat. Det finns liksom skäl till varför EA har blivit utsedd till världens sämsta spelföretag flera gånger om, och de verkar inte göra något åt det heller...

Hellre ett riktigt bra anticheat som håller spelen vid liv i flera år extra än att alla ni 4st som spelar på Linux ska kunna lira.

Stor eloge till EA där, både BFV och BF2042 är som nya spel sedan implementationen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallandes:

Kan man uppdatera gratis? Och utan att formatera om hårddisk och skit?

Ja. Om din dator har stöd för Windows 11 så dyker det upp i Windows Update bara. Du kan behöva göra vissa saker för att förbereda din dator för att den ska vara kompatibel, t.ex. att aktivera TPM-modulen i ditt system.

Den här artiklarna från Microsoft berättar hur du kan kolla om din dator är kompatibel:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-use-the-pc...
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-check-if-y...

Är din dator däremot äldre och inte stödjs av Windows 11 går det inte, i alla fall inte officiellt.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte 600 kr för förlängd support en gång, problemet är 600 kr för första året, 1200 kr för andra året, och 2400 kr tredje året. Det här är MS' sätt att pressa folk att uppgradera.

Eftersom det enda jag gör med Windows-burken hemma är att spela på den kan jag skita i deras gnäll ett tag (hittas den nån riktig bomb till säkerhetshål brukar MS patcha det ändå för undvika dålig PR), men de lär väl vilja förstöra jobbdatorn så småningom. Egentligen kan jag väl leva med det mesta av dumheterna de har ändrat på, och det mest korkade (som kontextmenyn och att man inte kan placera startraden på sidan) kan jag antagligen fixa själv, men det finns absolut ingenting i Win 11 som jag vill ha. Varför "uppgradera" om det bara är en massa jobb att få tillbaka grejerna som jag vill ha dem och jag inte får nåt för det?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ggustavsson:

Är nog många som vill uppdatera till Windows 11 men möts av att det inte går PGA TPM kravet, och de har ingen aning om hur de ska komma runt det.
Kommer bli ett växande problem om ca 1 1/2 år eller så, speciellt på privatmarknaden då det känns ganska dumt att skrota miljontals halvmoderna datorer...

Jag ser det lite som ett icke-problem med hårdvarukravet för Windows 11 ärligt talat.

Det är inte mer komplext än att installera Windows 11 genom USB-ISO skapad i rufus (steg-för-steg instruktioner i länken). Den som inte är tekniskt nog insatt för att klara av detta är nog inte den som bryr sig om säkerhetsuppdateringar till en början (eller ens känner till dessa, det är bara "windows som ska starta om igen..").

Har aldrig förstått upprymdheten kring TPM-kravet.
Det är enkelt att kringgå, och inte minst ser jag det överlag som en positiv utveckling. Det går inte att förvänta sig att ens hårdvara ska vara kompatibel med framtida mjukvara i evigheter. Exempel på detta skulle vara spelet Helldivers 2, här krävs det en processor med AVX-möjlighet, annars vägrar spelet starta oavkortat då det är beroende av detta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isbjoern:

Hellre ett riktigt bra anticheat som håller spelen vid liv i flera år extra än att alla ni 4st som spelar på Linux ska kunna lira.

Stor eloge till EA där, både BFV och BF2042 är som nya spel sedan implementationen.

Det är väl lite fler än 4 pers. Enligt Steam Hardware Survey körde 1,94% av Steam-användarna Linux i Mars 2024, vilket är en ökning på +0,18 %-enheter sedan månaden innan, eller en ökning på 9% på en månad, vilket egentligen är en galet hög ökningstakt.

Det är väl bra att man har fungerande anticheat, men det behöver ju inte finns något motsatsförhållande mot att stödja anticheat och att stödja Linux. Många antifusk finns i Linuxversion som det är.

Den absoluta lejonparten av spel fungerar på Linux, antingen native eller via Proton. Min fru kollade sitt steambibliotek på ProtonDB häromdagen och kom fram till att av typ 200 spel i biblioteket så var det bara 5 som inte funkade alls på Linux. Tyvärr är det spel hon spelar mest ett av dessa, så hon är väl fast på Windows ett tag till.

De spel som inte funkar på Linux gör det oftast inte eftersom anticheat eller liknande aktivt blockerar Linux-maskiner, vilket ju är väldigt tråkigt och onödigt.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om du googlar om problem med Windows 11 kommer du garanterat hitta dem, men de som har Windows 11 brukar, förutom en liten skara, inte berätta om hur bra deras datorer fungerar, de tar det för givet bra.

Jag är ytterst tveksam till sånt framförallt på laptops. Har en MSI från 2021 och tydligen så är det mycket problem med recovery-partitionen på dessa om man lägger in win11.
Det skulle inte förvåna mig om det blir liknande problem vid ren installation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag är ytterst tveksam till sånt framförallt på laptops. Har en MSI från 2021 och tydligen så är det mycket problem med recovery-partitionen på dessa om man lägger in win11.
Det skulle inte förvåna mig om det blir liknande problem vid ren installation.

Recovery-partitionen på Windows har jag nog aldrig sett en som fungerar som den ska. Men det går ju att installera om från USB-sticka de få gångerna man vill installera om.

Det är inget särskilt med en laptop som gör den mer eller mindre benägen att strula med en OS-uppdatering.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Recovery-partitionen på Windows har jag nog aldrig sett en som fungerar som den ska. Men det går ju att installera om från USB-sticka de få gångerna man vill installera om.

Det är inget särskilt med en laptop som gör den mer eller mindre benägen att strula med en OS-uppdatering.

Jodå. de där "system restore points" lägger sig väl där med?
I vilket fall så brukar de fungera om solen skiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och det har uppdaterats i omgångar också.

Enda sedan 2015 har det kommit både säkerhetsuppdateringar likväl som större feature updates, där sistnämnda tog stopp vid version 22H2 vilket var väl förbi Windows 11-lanseringen rent tekniskt sett. Det är alltså åtminstone 7 år värt av funktionsuppdateringar och 10 år värt av säkerhetsuppdateringar för Windows 10, och det kan väl ändå anses vara rätt bra.

Det är långt mycket längre underhåll än vad exempelvis någon mobiltillverkare idag erbjuder, och helt i linje med Microsofts tidigare historik av underhåll för sina operativsystem. Enda undantaget jag känner till är Windows 7 som fick fyra år till på nacken med säkerhetsuppdateringar (på konsumentsidan), men det ska helt klart ses som ett undantag från regeln mer än något annat.

Att sedan säga något i stil med "Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat." känns inte annat än småaktigt, klyveri av hårstrån från egentligen ingenting.

Jag håller verkligen inte med. Om dom säljer en produkt med utlovad livslängd borde dom hålla fast vid det.
Jag köpte produkten på det villkoret. Att dom sedan ändrar sig borde då ge mig rätt att lämna tillbaka produkten.

Och det att man inte ens kan installera Windows 11 på många datorer gör det hela ännu värre.

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Hellre ett riktigt bra anticheat som håller spelen vid liv i flera år extra än att alla ni 4st som spelar på Linux ska kunna lira.

Stor eloge till EA där, både BFV och BF2042 är som nya spel sedan implementationen.

Electronic Ass.

Det roliga är ju att alla fusk är ju byggda för windows

Permalänk
Medlem

Företag får väl någon specialerbjudande kan jag tänka mig?
Inget är ju gratis att underhålla, fullt förståeligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Slängde precis ut Win11 efter 6 månaders försök. Med Windows 10 känns min laptop (Dell XPS 9700) plötsligt ny igen. Kommer aldrig gå tillbaka till Win11.
Förmodligen samma sak med min stationära. Lär köra en uppgradering till Win10 i helgen där med.

Felstavning
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Jag håller verkligen inte med. Om dom säljer en produkt med utlovad livslängd borde dom hålla fast vid det.
Jag köpte produkten på det villkoret. Att dom sedan ändrar sig borde då ge mig rätt att lämna tillbaka produkten.

Och det att man inte ens kan installera Windows 11 på många datorer gör det hela ännu värre.

Dock lovande Microsoft aldrig en specifik livslängd, det där uttalandet att det skulle vara sista Windows är som bäst ett missförstånd och som värst dålig kommunikation från Microsoft sida. Det har redan diskuterats och skickats citat tidigare i tråden kring det ämnet.

Köper inte för fem öre att du skulle köpt Windows 10 på premissen att du för alltid skulle få löpande uppdateringar – tänker inte ens gå in på ämnet "folk som förväntar sig oändlig användning av sin hårdvara när ny mjukvara släpps"..

Sedan är det busenkelt att kringgå eventuella spärrar i Windows 11-installation, något jag nämnde längre upp också. Finns flera andra metoder än den jag nämner i det inlägget också, en knapp googling bort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har aldrig förstått upprymdheten kring TPM-kravet.
Det är enkelt att kringgå, och inte minst ser jag det överlag som en positiv utveckling. Det går inte att förvänta sig att ens hårdvara ska vara kompatibel med framtida mjukvara i evigheter. Exempel på detta skulle vara spelet Helldivers 2, här krävs det en processor med AVX-möjlighet, annars vägrar spelet starta oavkortat då det är beroende av detta.

Att folk blev upprörda var för att datorer och moderkort ganska ofta levererades utan TPM aktivt så sent som när Win 11 släpptes. AVX hade funnits i 10 år vid det laget (kom med Sandy Bridge 2011, Win 11 kom 2021), så det vore mycket mer rimligt att kräva det.

Sen ifrågasätter jag om det är en positiv utveckling att man måste ha det på. Som default om du köper en laptop till mormor, visst, men det är ju inte det vi talar om här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enligt Steam Hardware Survey körde 1,94% av Steam-användarna Linux i Mars 2024, vilket är en ökning på +0,18 %-enheter sedan månaden innan, eller en ökning på 9% på en månad, vilket egentligen är en galet hög ökningstakt.

Är inte Steam Deck inkluderad i de 1,94% ovan?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mpat:

Att folk blev upprörda var för att datorer och moderkort ganska ofta levererades utan TPM aktivt så sent som när Win 11 släpptes. AVX hade funnits i 10 år vid det laget (kom med Sandy Bridge 2011, Win 11 kom 2021), så det vore mycket mer rimligt att kräva det.

Sen ifrågasätter jag om det är en positiv utveckling att man måste ha det på. Som default om du köper en laptop till mormor, visst, men det är ju inte det vi talar om här.

Det är just den målgruppen jag upplever är den viktigaste, mormor och kompani. För dessa individer är den ökade säkerheten kring TPM och sonika viktigt, för det är målgruppen som är störst utsatt i slutändan.

En entusiast borde rimligen inte bry sig speciellt mycket om kraven, särskilt givet hur enkelt det är att kringgå dessa om man inte känner behovet av den utökade säkerheten. Sedan räknar jag väl att denna målgrupp ändå uppgraderar sin hårdvara oftare än gemene man, eller för den delen vet hur man navigerar ett BIOS/UEFI om man redan har hårdvara med TPM (men som inte är aktiverad).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Microsoft gör en Unity

Permalänk
Medlem

Windows 10 är ännu det klart dominerande operativsystemet hos Windowsanvändare. Det kan ju tänkas hända mycket under nästa år, men om det inte svängt om helt till fördel till Windows 11 inför hösten 2025 så har Microsoft helt enkelt misslyckats och borde ta sitt ansvar ett år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad menar du?
Menar du att du kör ett snart tio år gammalt Linux operativ som fortfarande får uppdateringar och dessutom gratis? Annars förstår jag inte varför du är glad över bytet när det kommer till denna nyhet.

Det är inte samma sak.
Jag kör senaste lts utgåvan av ubuntu men med gnome2 fork som wm.

Bortsett från tpm problematiken. Kunde man slippa reklam, telemetri, onödiga lager på lager av menyer, så vore nog inte folk så motsträviga att uppdatera till w11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Microsoft gör en Unity

Inte i närheten. Unity ändrade spelreglerna för en aktuell produkt. Microsoft tar betalt för förlängd support på en död produkt, som dom alltid gjort.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men, jag kan ju inte ens uppdatera mina datorer till windows 11?

Hur är det här tänkt egentligen?

Fast det är ju inte 10 års livslängd, när Win 10 lanserades sade dom att det skulle uppdateras i omgångar istället för nya stora versioner.

Livslängden ska alltså räknas ifrån när dom började säga något annat.

Du kan fortsätta använda Windows 10 hur länge du vill men Microsoft kommer inte behöva dela upp utvecklingengsteamet för att även stödja windows 10. Fullt normalt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att ha Windows 11 på jobbdatorn. Den senaste buggen är att min Taskbar inte har någon färg alls. Så allt syns skitdåligt. Kul för mig som är synskadad. Det går "fixa" genom att byta till mörkt eller ljust tema men jag ser bättre med mitt eget, förutsatt att det funkar såklart.

Det är sådana här helt slumpmässiga totalt ologiska buggar som gör att jag inte har det på mina privata datorer.. Jag säger inte att Windows 10 varit problemfritt, men Windows 11 är helt extremt. Känns som man har någon insider preview.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.