Behöver tips på hemmaserver för mina mål

Permalänk

Behöver tips på hemmaserver för mina mål

Hej!

Vad för typ av server behöver jag när jag vill kunna spara bilder, videos osv i olika mappar och komma åt dom överallt vart jag än befinner mig, samt mina kodsnuttar, projekt etc.

Jag vill också ha plex om det är möjligt, VPN? Vill att det ska vara bra säkerhet.

Sen vill jag även kunna hosta mina egna hemsidor om det är möjligt.

Är det en Sonylogy man behöver, räcker det (i så fall vilken)?

Eller behöver man bygga något helt annat?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Sötast

Det räcker gott med en nas för detta ändamål, ja.
en nas är däremot extremt dyrt för det lilla man egentligen får i både antal diskplatser och hårdvara. (Tänk det billigaste av det billigaste).

De är dock stabila och sköter sitt arbete oftast bra.

Om du har någon kunskap om datorhårdvara och operativsystem (främst linux) så kan man få upp en likvärdig eller bättre mjukvarulösning och bättre hårdvara till ett lägre pris.

TL:DR
Nas räcker gott till ditt ändamål men kostar mycket för vad man får.
DIY (aka standardkomponenter, chassi å diskar) är mycket billigare och mer kraftfullt om du gillar att lösa saker själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det räcker gott med en nas för detta ändamål, ja.
en nas är däremot extremt dyrt för det lilla man egentligen får i både antal diskplatser och hårdvara. (Tänk det billigaste av det billigaste).

De är dock stabila och sköter sitt arbete oftast bra.

Om du har någon kunskap om datorhårdvara och operativsystem (främst linux) så kan man få upp en likvärdig eller bättre mjukvarulösning och bättre hårdvara till ett lägre pris.

TL:DR
Nas räcker gott till ditt ändamål men kostar mycket för vad man får.
DIY (aka standardkomponenter, chassi å diskar) är mycket billigare och mer kraftfullt om du gillar att lösa saker själv.

Även när man inte är grym på Linux så kan TrueNAS Scale vara en riktigt bra lösning om man bygger hårdvaran själv.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det räcker gott med en nas för detta ändamål, ja.
en nas är däremot extremt dyrt för det lilla man egentligen får i både antal diskplatser och hårdvara. (Tänk det billigaste av det billigaste).

De är dock stabila och sköter sitt arbete oftast bra.

Om du har någon kunskap om datorhårdvara och operativsystem (främst linux) så kan man få upp en likvärdig eller bättre mjukvarulösning och bättre hårdvara till ett lägre pris.

TL:DR
Nas räcker gott till ditt ändamål men kostar mycket för vad man får.
DIY (aka standardkomponenter, chassi å diskar) är mycket billigare och mer kraftfullt om du gillar att lösa saker själv.

Kanon tack,

Är inte super duktig inom just hårdvara, men man får väl googla sig fram kanske och testa på att lösa saken själv.

Men ifall jag skulle kika på en NAS, vilken rekommenderar du då?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Jag kan flika in och säga att jag inte heller är/var duktig inom hårdvara eller att ens sätta upp en NAS för den delen. Bestämde mig för att bygga en egen då som Allexz nämnde ovan så får man en kraftfullare för samma pris. Jag köpte delar härifrån och ibland från tradera. Allting var nytt för mig och vill du ha lite hjälp på vägen så dra iväg ett PM

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Vad för typ av server behöver jag när jag vill kunna spara bilder, videos osv i olika mappar och komma åt dom överallt vart jag än befinner mig, samt mina kodsnuttar, projekt etc.

Det här är inga konstigheter med vilken "konsument-NAS" som helst. En Synology fungerar toppen, men om du bara vill spara grejer är det kanske mer kostnadseffektivt att betala någon annan (Google Drive, Dropbox, iCloud, One Drive). Om du är bekväm med att öppna upp en port i din brandvägg för extern access kan du exponera webgränssnittet för din NAS gentomet Internet och på så vis komma åt allting.

Personligen hade jag hellre satt upp en VPN och först anslutit hem med VPN och sen kommit åt filerna. TailScale är nice för detta.

Skrivet av Howardtheory:

Jag vill också ha plex om det är möjligt, VPN? Vill att det ska vara bra säkerhet.

Det här är värre. Nu måste du ha allting lokalt och min erfarenhet är att Synologys prylar inte är särskilt kraftfulla. Vill du göra någon form av encoding kommer du bli ledsen, eller om du ska ha flera videoströmmar igång samtidigt. Bättre att bygga något eget. En avdankad speldator brukar fungera toppen för Plex.

Men jag hade aldrig kört "en gammal avdankad speldator" som fillagringsserver. Ska du lagra saker du bryr dig om bör du köpa hårdvara därefter för att minska riskerna för korrupta filer. Hårdvara som är kraftfull nog för videoavkodning samtidigt som den har stöd för ECC och andra "nice to have" features kostar dock en slant.
[/quote]

Skrivet av Howardtheory:

Sen vill jag även kunna hosta mina egna hemsidor om det är möjligt.

Det här tar "allt" till en helt ny nivå. Att ha sina filer nåbara genom Nextcloud och Plex för privat bruk kräver förvisso att man har lite koll, men det är görbart. Kör man via VPN är det lite krångligare, men då är man safe -- skulle jag säga.

Att aktivt vilja att främlingar besöker ens egenhostade hemsidor och att kunna begränsa access på ett sätt som gör att man kan sova gott även om något skulle hända med någon sida är en helt annan sak, om du frågar mig.

Ändrade de -> du.
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

När det gäller att köra plex m.fl. på en hemma server så kan det vara bra att kolla upp vilka kodec CPU och OS har stöd för.
En nyare CPU med hårdvarustöd klarar av transkodning m.m. utan att gå i taket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Snusfri
Skrivet av GLaDER:

Det här är inga konstigheter med vilken "konsument-NAS" som helst. En Synology fungerar toppen, men om du bara vill spara grejer är det kanske mer kostnadseffektivt att betala någon annan (Google Drive, Dropbox, iCloud, One Drive). Om du är bekväm med att öppna upp en port i din brandvägg för extern access kan du exponera webgränssnittet för din NAS gentomet Internet och på så vis komma åt allting.

Personligen hade jag hellre satt upp en VPN och först anslutit hem med VPN och sen kommit åt filerna. TailScale är nice för detta.

Det här är värre. Nu måste du ha allting lokalt och min erfarenhet är att Synologys prylar inte är särskilt kraftfulla. Vill du göra någon form av encoding kommer du bli ledsen, eller om du ska ha flera videoströmmar igång samtidigt. Bättre att bygga något eget. En avdankad speldator brukar fungera toppen för Plex.

Men jag hade aldrig kört "en gammal avdankad speldator" som fillagringsserver. Ska du lagra saker du bryr dig om bör du köpa hårdvara därefter för att minska riskerna för korrupta filer. Hårdvara som är kraftfull nog för videoavkodning samtidigt som den har stöd för ECC och andra "nice to have" features kostar dock en slant.
[/quote]

Det här tar "allt" till en helt ny nivå. Att ha sina filer nåbara genom Nextcloud och Plex för privat bruk kräver förvisso att man har lite koll, men det är görbart. Kör man via VPN är det lite krångligare, men då är man safe -- skulle jag säga.

Att aktivt vilja att främlingar besöker ens egenhostade hemsidor och att kunna begränsa access på ett sätt som gör att man kan sova gott även om något skulle hända med någon sida är en helt annan sak, om du frågar mig.

Proxmox, XCP-NG eller liknade Hypervisor i botten, sedan olika VM's/LXC/Containers för diverse olika saker som NextCloud/Plex/Jellyfin/LAMP/Whatever så behöver man inte ligga vaken om nätterna direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Proxmox, XCP-NG eller liknade Hypervisor i botten, sedan olika VM's/LXC/Containers för diverse olika saker som NextCloud/Plex/Jellyfin/LAMP/Whatever så behöver man inte ligga vaken om nätterna direkt.

+ brandväggar
+ VLAN eller annan nätverksseparering
+ IDS
+ annat som behövs

Men redan när du börjar prata hypervisors tror jag du har tappat TS.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Kanon tack,

Är inte super duktig inom just hårdvara, men man får väl googla sig fram kanske och testa på att lösa saken själv.

Men ifall jag skulle kika på en NAS, vilken rekommenderar du då?

I så fall anser jag att du inte ska ha någon öppning mot internet så du kommer åt din data överallt. Du kommer garanterat bli hackad.

I övrigt anser jag att det är en bra försäkring mot huvudvärk att köpa en färdig NAS lösning. Min sista hemmaserver hette HYBRIS av en anledning.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Sötast
Skrivet av Howardtheory:

Kanon tack,

Är inte super duktig inom just hårdvara, men man får väl googla sig fram kanske och testa på att lösa saken själv.

Men ifall jag skulle kika på en NAS, vilken rekommenderar du då?

Roligt att höra!

Jag har tyvärr inga rekommendationer överhuvudtaget på prebuilds. Jag är en DIY:er ut i fingertopparna.

Det är väldigt roligt med DIY, men det kräver timmar och åter timmar och...... åter timmar....att få välfungerande lösningar. Det samma är ju knappast osant med en färdigköpt nas, de kör samma mjukvara och containers som en diy nas hade gjort. Men de kommer oftast packade lite snyggare iallafall.

Som nybörjare, där man vill både spara sin viktiga data och även vilja hosta saker ut mot internet, så hade jag velat separera det till olika maskiner och se till att man har strikta brandväggsregler(Isolerade enheter) för att känna sig trygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Proxmox, XCP-NG eller liknade Hypervisor i botten, sedan olika VM's/LXC/Containers för diverse olika saker som NextCloud/Plex/Jellyfin/LAMP/Whatever så behöver man inte ligga vaken om nätterna direkt.

+1 på detta, vill man sätta upp en mer kompetent hemmaserver så är det rätt väg att gå i mitt tycke.
Inget fel på att köra med en NAS (DYI eller färdigbyggd), men sen jag började med proxmox så kommer inte jag att gå tillbaka.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P