Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Blev sjukt sugen nu på att uppdatera nätverket här hemma och kommer nog försöka dra hem en Cloud Gateway Ultra när den väl finns i lager igen. Kör idag med Asus mesh bestående av en TUF-AX5400 och en RT-AC68U. Tänkte börja med bara en Cloud Gateway Ultra och en av Asus routrarna som AP. Är det något problem med detta? Så är tanken att slänga in en U7 Pro senare, samt ett par Flex Mini.

Ska inte vara något problem alls med det, se bara till att routern är ställd i rätt läge som enbart accesspunkt och inte DHCP-server samt ansluten rätt för det också.

Ska du senare ersätta det med någon/några AP:n kan det ev också vara lämpligt, men inte nödvändigt, med en switch med POE. Har du bara en AP räcker det med en POE-injektor.

Sen är det väl inte heller så att det direkt handlar om någon enorm prestandaskillnad el ens är märkbart med Ubiquiti-prylar, alltså för de som funderar på detta och om det är något för dem. Vanliga hemmaroutrar funkar rätt bra för de flesta, det här är mer om man vill gå något steg längre samtidigt som det är hyfsat smidigt och användarvänligt.
Även t ex om man vill kunna fjärrmanagera någon annans (läs: släktens/familjens) nätverk el enkelt koppla ihop flera siter.
Det här är också lite för entusiasterna, i brist på andra saker att klocka/modda/bygga/optimera förbättrar man sitt nätverk.

Men visst märker man att riktiga AP:n ger bättre räckvidd än hemmaroutrar. Hur många man behöver och vilken sort beror på byggnaden och hur långa avstånd det är. Även om det rekommenderas att ha flera AP:n för att täcka, så kan det i vissa fall räcka med en centralt placerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Ska inte vara något problem alls med det, se bara till att routern är ställd i rätt läge som enbart accesspunkt och inte DHCP-server samt ansluten rätt för det också.

Ska du senare ersätta det med någon/några AP:n kan det ev också vara lämpligt, men inte nödvändigt, med en switch med POE. Har du bara en AP räcker det med en POE-injektor.

Sen är det väl inte heller så att det direkt handlar om någon enorm prestandaskillnad el ens är märkbart med Ubiquiti-prylar, alltså för de som funderar på detta och om det är något för dem. Vanliga hemmaroutrar funkar rätt bra för de flesta, det här är mer om man vill gå något steg längre samtidigt som det är hyfsat smidigt och användarvänligt.
Även t ex om man vill kunna fjärrmanagera någon annans (läs: släktens/familjens) nätverk el enkelt koppla ihop flera siter.
Det här är också lite för entusiasterna, i brist på andra saker att klocka/modda/bygga/optimera förbättrar man sitt nätverk.

Men visst märker man att riktiga AP:n ger bättre räckvidd än hemmaroutrar. Hur många man behöver och vilken sort beror på byggnaden och hur långa avstånd det är. Även om det rekommenderas att ha flera AP:n för att täcka, så kan det i vissa fall räcka med en centralt placerad.

Är inte uppdateringar ett stort plus för Unifi. Att man kan köra prylarna många år. En vanlig consumer router slutar ju stödjas efter några år typ.
Jag klippte en Ultra nu då min gamla Netgear inte fått officiella updates på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Blev sjukt sugen nu på att uppdatera nätverket här hemma och kommer nog försöka dra hem en Cloud Gateway Ultra när den väl finns i lager igen. Kör idag med Asus mesh bestående av en TUF-AX5400 och en RT-AC68U. Tänkte börja med bara en Cloud Gateway Ultra och en av Asus routrarna som AP. Är det något problem med detta? Så är tanken att slänga in en U7 Pro senare, samt ett par Flex Mini.

Jag hade nog sålt båda Asus och kört på ubiquiti rakt igenom direkt. Du kommer ändå landa där så småningom. Finns ju billigare AP nytt/begagnat än U7 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Är inte uppdateringar ett stort plus för Unifi. Att man kan köra prylarna många år. En vanlig consumer router slutar ju stödjas efter några år typ.
Jag klippte en Ultra nu då min gamla Netgear inte fått officiella updates på väldigt länge.

Jo, det är definitivt sant.

Min gamla EdgeRouter Lite (köpt här på marknaden för många år sedan) som nu sitter i föräldrarnas sommarstuga lanserades 2012 och får fortfarande uppdateringar (främst säkerhetsuppdateringar de senaste åren, men nytt modernare gränssnitt mer nyligen). Deras Unifi USG från samma generation får också fortsatt uppdateringar såvitt jag vet.

Min Unifi UAP-AC-LR som lanserades 2015 får också fortsatt uppdateringar och har under åren fått diverse extra funktioner, inklusive PMF och WPA3 samt diverse roaming-standarder.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Är inte uppdateringar ett stort plus för Unifi. Att man kan köra prylarna många år. En vanlig consumer router slutar ju stödjas efter några år typ.
Jag klippte en Ultra nu då min gamla Netgear inte fått officiella updates på väldigt länge.

Skrivet av blunden:

Jo, det är definitivt sant.

Min gamla EdgeRouter Lite (köpt här på marknaden för många år sedan) som nu sitter i föräldrarnas sommarstuga lanserades 2012 och får fortfarande uppdateringar (främst säkerhetsuppdateringar de senaste åren, men nytt modernare gränssnitt mer nyligen). Deras Unifi USG från samma generation får också fortsatt uppdateringar såvitt jag vet.

Min Unifi UAP-AC-LR som lanserades 2015 får också fortsatt uppdateringar och har under åren fått diverse extra funktioner, inklusive PMF och WPA3 samt diverse roaming-standarder.

Det är en bra poäng som kanske inte framkommer så tydligt.
När det gäller mobiler är det mer i fokus hur länge de får uppdateringar, med nätverksutrustning inte alls samma även om det borde vara det.
Verkar inte heller vara något de marknadsför direkt.

Samtidigt kan man ju också undra hur länge de kan upprätthålla det, då de ju har rätt många produkter vid det här laget. Men de är väl byggda på något smart sätt så att det inte är alltför krävande att göra.

Hemmaroutrar går i vissa fall att uppdatera med annan firmware efter att tillverkaren slutat stödja dem.

Men det jag menar är att dessa prylar som nämns här inte är något revolutionerande som folk riskerar att missa om de inte köper nu direkt. Om man har hyfsat aktuella och fungerande prylar så är det ju inte nödvändigt att byta, men om prylarna man har är äldre och man är på jakt efter nytt är Ubiquiti något att överväga bland andra.

Jag hade en Openwrt-baserad router som fungerade utmärkt och hårdvarumässigt var i nivå med Cloud Gateway Ultra, men bytte för att smidigt kunna koppla ihop två siter. Det går att göra via VPN+DDNS på andra också men är inte lika enkelt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Blev sjukt sugen nu på att uppdatera nätverket här hemma och kommer nog försöka dra hem en Cloud Gateway Ultra när den väl finns i lager igen. Kör idag med Asus mesh bestående av en TUF-AX5400 och en RT-AC68U. Tänkte börja med bara en Cloud Gateway Ultra och en av Asus routrarna som AP. Är det något problem med detta? Så är tanken att slänga in en U7 Pro senare, samt ett par Flex Mini.

Jag hade sålt båda Asus, och köpt en billigare AP (förmodligen AC pro eventuellt begagnad) som jag har idag. Tänk på att det sitter en fläkt i U7 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag hade sålt båda Asus, och köpt en billigare AP (förmodligen AC pro eventuellt begagnad) som jag har idag. Tänk på att det sitter en fläkt i U7 pro.

Just AC Pro är wifi 5 wave 1 vilket tbh är helt stenålder. Wave 2 kom med en stor uppdatering och dessa APs kan fortfarande vara riktigt snabba (Unifi AC HD). Jag hade kört direkt på U7 Pro eller behållt TUF:en.
Wifi mässigt kör TUF wifi 6 cirklar runt gamla AC Pro.

Permalänk
Medlem

Får se hur jag gör med AP. Kanske nöjer mig med wifi 6. De har ju U6+ till samma pris som U6 Lite så kanske tar en sådan. Gäller först att försöka få tag på en Cloud Gateway Ultra. Ser ju inte helt enkelt ut att kunna köpa en sån. 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Får se hur jag gör med AP. Kanske nöjer mig med wifi 6. De har ju U6+ till samma pris som U6 Lite så kanske tar en sådan. Gäller först att försöka få tag på en Cloud Gateway Ultra. Ser ju inte helt enkelt ut att kunna köpa en sån. 😬

De poppar upp lite hela tiden på EU unifi shoppen. Kolla den där discorden.
Jag fick tag på min efter en vecka genom att bara titta på hemsidan lite då och då.

Permalänk
Medlem

G5 Turret Ultra slut i EU nu. Inte oväntat direkt

Permalänk
Medlem

Nån som har provat VPN klient nyligen på Ultra?
Vad maxar den om man har 1 gbit?

Permalänk

Jag beställde precis en Ubiquiti UniFi U7 Pro och så fort Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra kommer i lager så beställer jag den. Kör i dagsläget en Asus RT-86S som inte orkar med alla enheter ca 80-90st, droppar wifi, segt internet, pallar inte med alla regler mm så det kommer bli ett rejält lyft! Ser framemot att byta till Ubiquiti och alla funktioner som dom erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helsing84:

Jag beställde precis en Ubiquiti UniFi U7 Pro och så fort Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra kommer i lager så beställer jag den. Kör i dagsläget en Asus RT-86S som inte orkar med alla enheter ca 80-90st, droppar wifi, segt internet, pallar inte med alla regler mm så det kommer bli ett rejält lyft! Ser framemot att byta till Ubiquiti och alla funktioner som dom erbjuder.

Skriv gärna en kort recension. Kul att höra hur den är vs 86S.

Permalänk
Medlem

Nu verkar de lanserat en ny gateway. Ser ut att vara nästan identisk med Cloud Gateway Ultra men har istället 2.5GB portar för WAN och LAN samt bättre cpu. https://store.ui.com/us/en/pro/products/uxg-max

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Nu verkar de lanserat en ny gateway. Ser ut att vara nästan identisk med Cloud Gateway Ultra men har istället 2.5GB portar för WAN och LAN samt bättre cpu. https://store.ui.com/us/en/pro/products/uxg-max

Alltså nu får de ge ut en roadmap. Lame som fan när de släpper saker man vill ha efter att man precis köpt en annan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Nu verkar de lanserat en ny gateway. Ser ut att vara nästan identisk med Cloud Gateway Ultra men har istället 2.5GB portar för WAN och LAN samt bättre cpu. https://store.ui.com/us/en/pro/products/uxg-max

Mest uppenbara är väl att denna inte har management inbyggt utan du behöver en Cloud key eller unifi server någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Blir Gateway Max lansering om en vecka då eller? Med inbyggd Cloudkey?
>.<

Sjukt otydliga lanseringar med allt under de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem

Hämtade min Ultra idag. Blir tokig om det kommer Cloud Max om en vecka nu lol.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från Cloud Ultra så verkar MAX finnas på lager

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Så jävla psykande att Cloud Gateway Ultra ger 7.5ms istället för 6ms ping till lokala bredbandskollen motför ap-gamla USG3:an... Jag har bytt ut och verifierat att det ÄR den.. jag har kontaktat ubiquiti som säger typ, "nää, det är inget fel..", även fast jag har grafana-mätningar som visar EXAKT att det är CGU:n som är 25% kassare än en ap-gammal USG3 (som hade sina egna bekymmer, med ac-adaptern bland annat...)

... och ja, 1.5/6 = 0.25, så 25% sämre svarstider... Obegripligt missnöjd.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Mest uppenbara är väl att denna inte har management inbyggt utan du behöver en Cloud key eller unifi server någon annanstans.

Detta är för mig ett stort plus. Jag har hellre management utanför systemet som skall manageras, t.ex. i en docker-container. 😁

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Nu verkar de lanserat en ny gateway. Ser ut att vara nästan identisk med Cloud Gateway Ultra men har istället 2.5GB portar för WAN och LAN samt bättre cpu. https://store.ui.com/us/en/pro/products/uxg-max

Haha...Hade varit sur om den hade support för PoE, men jag klarar mig utan 2.5gb, tycker knappt det är värt att betala för 500 mbit som det är nu. Inte heller i närheten av någon from av bottleneck på CPU/RAM sidan för min UCG-Ultra heller. Skulle fortsatt säga att Ultra är ett mycket vettigare köp än MAX för 90% av alla användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Så jävla psykande att Cloud Gateway Ultra ger 7.5ms istället för 6ms ping till lokala bredbandskollen motför ap-gamla USG3:an... Jag har bytt ut och verifierat att det ÄR den.. jag har kontaktat ubiquiti som säger typ, "nää, det är inget fel..", även fast jag har grafana-mätningar som visar EXAKT att det är CGU:n som är 25% kassare än en ap-gammal USG3 (som hade sina egna bekymmer, med ac-adaptern bland annat...)

... och ja, 1.5/6 = 0.25, så 25% sämre svarstider... Obegripligt missnöjd.

Intressant. Påverkas det av om du har funktioner så som IDS/IPS aktivt? Man tycker ju att ICMP borde släppas igenom utan filtrering, men är bara det jag kan komma på för tillfället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Detta blev fan en dyr vinter/vår. Har nu köpt varenda brandvägg de släppt sista tiden.

En roadmap hade varit önskvärt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant. Påverkas det av om du har funktioner så som IDS/IPS aktivt? Man tycker ju att ICMP borde släppas igenom utan filtrering, men är bara det jag kan komma på för tillfället.

Stängt av ALLT, spelar ingen roll om allt är avslaget eller allt är på. Pysslat med detta rätt länge och utbildat i IOS, så är inte helt tappad. Sjukt frustrerande ivf. Snudd på väg att bara skeppa tillbaka grejerna och fortsätta tuta på USG3:an.

EDIT: Har som sagt haft support-ticket med Ubiquiti också, de körde igenom tröttsamma checksen som man måste hoppa igenom, tänkte att jag skulle bli slussad vidare till någon som kunde något men de stängde bara med "ska vara så". Tjena, liksom.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

hmm. ditchade USG för opnsense, kanskje dags å byta tilbaks då

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Detta blev fan en dyr vinter/vår. Har nu köpt varenda brandvägg de släppt sista tiden.

En roadmap hade varit önskvärt.

Hade ju varit jätte dåligt för dem, hade det ju bara fått sälja till dig en gång istället

Permalänk
Medlem

Även jag fick ökad ping på bredbandskollen. Hade 1.16 med min gamla router, nu fick jag 1.68 med CGU

Skrivet av KroesusSork:

Så jävla psykande att Cloud Gateway Ultra ger 7.5ms istället för 6ms ping till lokala bredbandskollen motför ap-gamla USG3:an... Jag har bytt ut och verifierat att det ÄR den.. jag har kontaktat ubiquiti som säger typ, "nää, det är inget fel..", även fast jag har grafana-mätningar som visar EXAKT att det är CGU:n som är 25% kassare än en ap-gammal USG3 (som hade sina egna bekymmer, med ac-adaptern bland annat...)

... och ja, 1.5/6 = 0.25, så 25% sämre svarstider... Obegripligt missnöjd.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Stängt av ALLT, spelar ingen roll om allt är avslaget eller allt är på. Pysslat med detta rätt länge och utbildat i IOS, så är inte helt tappad. Sjukt frustrerande ivf. Snudd på väg att bara skeppa tillbaka grejerna och fortsätta tuta på USG3:an.

EDIT: Har som sagt haft support-ticket med Ubiquiti också, de körde igenom tröttsamma checksen som man måste hoppa igenom, tänkte att jag skulle bli slussad vidare till någon som kunde något men de stängde bara med "ska vara så". Tjena, liksom.

Jag förstår. Håller med om att det känns som en omotiverat stor ökning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har kommit igång med min Cloud Ultra Gateway nu. Några frågor. Jag installerade PC-klienten men allting sköts via ett webinterface ändå, finns det ingen fullfjädrad PC-klient? Varför ser jag inte Gatewayen i interfacet? Ser den endast på mobilen som jag gjorde den initiala installationen ifrån. Ser däremot Ultra Switchen och APn utan problem.
Finns det något smidigt sätt att "Dela ut" wifi-lösenordet till mobiltelefoner på något sätt? Bonusfråga, funkar WPA3 bra eller bör man fortsätta med WPA2 som den rekommenderade?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70