Smart värmestyrning - Tado - pelletspanna

Permalänk
Medlem

Smart värmestyrning - Tado - pelletspanna

Jag har funderingar på att göra något åt mitt värmesystem hemma.
Då jag inte har råd att byta upp mig till någon ny typ av värmesystem så vill jag göra vad jag kan med mitt befintliga. Jag har en pelletspanna med elpatron som backup. Tvårörs vattenburna element.

Pelletsen är så dyr nu (även om det är halva priset mot vintern 2021/2022) att det i många fall är billigare att köra elpanna. Så länge spotpriset ligger under 67 öre per kWh blir det billigare att ha elen igång.
Så ni kan tänka er att det blir dyrt.

Så länge det är nollgradigt eller under har jag värmen på dygnet runt. Men jag brukar manuellt växla mellan pellets och el då jag har timpris genom Tibber och tjänar oftast på att köra el om nätterna.
När det är flera plusgrader och vindstilla så stänger jag av pannan när jag kör till jobbet. Sen startar jag den när jag kommer hem igen.

Eftersom jag har vattenburen värme så har jag tittat på smarta termostater som Tado till exempel. Där tror jag det finns energi att spara.
Däremot finns det inga smarta termostater som har något officiellt stöd för pelletspanna. Men det borde få till att fungera ihop? Funktionen borde väl vara densamma? Termostaten släpper på värme under tiderna jag anger?

Är det någon som har smarta termostater? Vad är era erfarenheter av dom, sparar ni något?
Eller har någon andra tips och erfarenheter av pelletspanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har funderingar på att göra något åt mitt värmesystem hemma.
Då jag inte har råd att byta upp mig till någon ny typ av värmesystem så vill jag göra vad jag kan med mitt befintliga. Jag har en pelletspanna med elpatron som backup. Tvårörs vattenburna element.

Pelletsen är så dyr nu (även om det är halva priset mot vintern 2021/2022) att det i många fall är billigare att köra elpanna. Så länge spotpriset ligger under 67 öre per kWh blir det billigare att ha elen igång.
Så ni kan tänka er att det blir dyrt.

Så länge det är nollgradigt eller under har jag värmen på dygnet runt. Men jag brukar manuellt växla mellan pellets och el då jag har timpris genom Tibber och tjänar oftast på att köra el om nätterna.
När det är flera plusgrader och vindstilla så stänger jag av pannan när jag kör till jobbet. Sen startar jag den när jag kommer hem igen.

Eftersom jag har vattenburen värme så har jag tittat på smarta termostater som Tado till exempel. Där tror jag det finns energi att spara.
Däremot finns det inga smarta termostater som har något officiellt stöd för pelletspanna. Men det borde få till att fungera ihop? Funktionen borde väl vara densamma? Termostaten släpper på värme under tiderna jag anger?

Är det någon som har smarta termostater? Vad är era erfarenheter av dom, sparar ni något?
Eller har någon andra tips och erfarenheter av pelletspanna?

Ja men inte mer än några %, vi sänker dock bara 2-3c och använder det främst för att ha värma golv när vi kommer hem eller går upp. det som gjort absolut mest var att sätta en inomhus termostat mot bergvärmen samt att styra bergvärmen dvs vilka tider den inte ska använda el patronen eller göra varmvatten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ja men inte mer än några %, vi sänker dock bara 2-3c och använder det främst för att ha värma golv när vi kommer hem eller går upp. det som gjort absolut mest var att sätta en inomhus termostat mot bergvärmen samt att styra bergvärmen dvs vilka tider den inte ska använda el patronen eller göra varmvatten.

Just nu ligger jag någonstans mellan 20-21 grader hemma. Det kostar två säckar pellets om dagen (180kr/dag). Och jag får inte ned förbrukningen vad det verkar, även ifall jag skulle sänka till 18 grader hemma så är det fortfarande 2 säckar om dagen. Och har varit så sen sotaren var här sist. Innan dess vill jag ha det till att jag låg på en säck om dagen.

Med Tado hade jag ställt nattemperaturen till 17, dagstemperaturen när jag jobbar till 16 och 19 de tiderna jag är hemma.
Problemet är väl att pelletsbrännaren inte tar hänsyn till det, utan den verkar bara brassa på och all värme läcker ut i pannrummet ifall jag sänker elementen.

Har funderat på en akumulatortank. Har läst att den håller varmvattnet i 12 timmar. Mot 1 ½ nu. så det borde rendera i en rejäl minskning av förbrukningen?
Då håller pannan temperaturen och så länge termostaterna inte släpper på värme, borde pannan inte behöva tända upp och värma vatten mer än ett par gånger om dagen istället för en gång i timmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Just nu ligger jag någonstans mellan 20-21 grader hemma. Det kostar två säckar pellets om dagen (180kr/dag). Och jag får inte ned förbrukningen vad det verkar, även ifall jag skulle sänka till 18 grader hemma så är det fortfarande 2 säckar om dagen. Och har varit så sen sotaren var här sist. Innan dess vill jag ha det till att jag låg på en säck om dagen.

Med Tado hade jag ställt nattemperaturen till 17, dagstemperaturen när jag jobbar till 16 och 19 de tiderna jag är hemma.
Problemet är väl att pelletsbrännaren inte tar hänsyn till det, utan den verkar bara brassa på och all värme läcker ut i pannrummet ifall jag sänker elementen.

Har funderat på en akumulatortank. Har läst att den håller varmvattnet i 12 timmar. Mot 1 ½ nu. så det borde rendera i en rejäl minskning av förbrukningen?
Då håller pannan temperaturen och så länge termostaterna inte släpper på värme, borde pannan inte behöva tända upp och värma vatten mer än ett par gånger om dagen istället för en gång i timmen?

Ackumulatortanken lär väl knappast hålla värmen i 12 h om du dränerar den på värme hela tiden? Jag gissar att du tänkte koppla ihop den med ditt radiatorsystem? Nej jag är i samma sits och gör såhär:
Vid riktigt lågt elpris = elpatron. Vid lågt elpris och inte så otroligt kallt = luft/luftvärmepump. Kallt och högt elpris = pellets + kakelugn. Jag har digitala termostater på mina element som är rätt snabba att strypa ner elementen när jag eldar i kakelugnen eller kör luft/luft. En luft/luft idag ligger nära 5 i SCOP om du inte har riktigt låga temperaturer, det fina med det är att den även kapar nätavgiften med 5.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Just nu ligger jag någonstans mellan 20-21 grader hemma. Det kostar två säckar pellets om dagen (180kr/dag). Och jag får inte ned förbrukningen vad det verkar, även ifall jag skulle sänka till 18 grader hemma så är det fortfarande 2 säckar om dagen. Och har varit så sen sotaren var här sist. Innan dess vill jag ha det till att jag låg på en säck om dagen.

Med Tado hade jag ställt nattemperaturen till 17, dagstemperaturen när jag jobbar till 16 och 19 de tiderna jag är hemma.
Problemet är väl att pelletsbrännaren inte tar hänsyn till det, utan den verkar bara brassa på och all värme läcker ut i pannrummet ifall jag sänker elementen.

Har funderat på en akumulatortank. Har läst att den håller varmvattnet i 12 timmar. Mot 1 ½ nu. så det borde rendera i en rejäl minskning av förbrukningen?
Då håller pannan temperaturen och så länge termostaterna inte släpper på värme, borde pannan inte behöva tända upp och värma vatten mer än ett par gånger om dagen istället för en gång i timmen?

nu vet jag inte hur pellets pannor styrs men bergvärme pannor styr normalt av utomhus termostat dvs den går väldigt ofta i onödan om huset håller värmen bättre än vad pannan är inställd för om den inte har en inomhus termostat att jobba mot. dvs även om man stängde element och golvvärme med termostater på dessa så jobbade pannan ändå. det är inte samma med din panna?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Just nu ligger jag någonstans mellan 20-21 grader hemma. Det kostar två säckar pellets om dagen (180kr/dag). Och jag får inte ned förbrukningen vad det verkar, även ifall jag skulle sänka till 18 grader hemma så är det fortfarande 2 säckar om dagen. Och har varit så sen sotaren var här sist. Innan dess vill jag ha det till att jag låg på en säck om dagen.

Med Tado hade jag ställt nattemperaturen till 17, dagstemperaturen när jag jobbar till 16 och 19 de tiderna jag är hemma.
Problemet är väl att pelletsbrännaren inte tar hänsyn till det, utan den verkar bara brassa på och all värme läcker ut i pannrummet ifall jag sänker elementen.

Har funderat på en akumulatortank. Har läst att den håller varmvattnet i 12 timmar. Mot 1 ½ nu. så det borde rendera i en rejäl minskning av förbrukningen?
Då håller pannan temperaturen och så länge termostaterna inte släpper på värme, borde pannan inte behöva tända upp och värma vatten mer än ett par gånger om dagen istället för en gång i timmen?

Skrivet av ingenjören:

Ackumulatortanken lär väl knappast hålla värmen i 12 h om du dränerar den på värme hela tiden? Jag gissar att du tänkte koppla ihop den med ditt radiatorsystem? Nej jag är i samma sits och gör såhär:
Vid riktigt lågt elpris = elpatron. Vid lågt elpris och inte så otroligt kallt = luft/luftvärmepump. Kallt och högt elpris = pellets + kakelugn. Jag har digitala termostater på mina element som är rätt snabba att strypa ner elementen när jag eldar i kakelugnen eller kör luft/luft. En luft/luft idag ligger nära 5 i SCOP om du inte har riktigt låga temperaturer, det fina med det är att den även kapar nätavgiften med 5.

Om du har plats till stor acc tank kan det vara värt det om du isolerar den/dom ordentligt.
tanken är att ladda tankarna med värme när priset är lågt och använda lagrad värme när priset går upp.
tex ladda tankarna på natten och använd under dagen. förutsätter att du har timpris.
kan också vara värt att ha stora tankar då det drar energi att starta och stoppa pannan flera ggr dygn.
annars lät det väll bra att använda smarta thermostater.

kan också tipsa om man vill förstå sin byggnads fysik

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Om du har plats till stor acc tank kan det vara värt det om du isolerar den/dom ordentligt.
tanken är att ladda tankarna med värme när priset är lågt och använda lagrad värme när priset går upp.
tex ladda tankarna på natten och använd under dagen. förutsätter att du har timpris.
kan också vara värt att ha stora tankar då det drar energi att starta och stoppa pannan flera ggr dygn.
annars lät det väll bra att använda smarta thermostater.

kan också tipsa om man vill förstå sin byggnads fysik
https://youtu.be/SDLUJnvk7jU

Det beror som du säger på vilken typ av brännare han har. En undermatad som min ligger gärna och myser i lägre effekter men en sidomatat kör mig veterligen fullt blås, sedan måste den startas upp igen med "tändaren", min däremot blåser bara på glöden med fläkten och drar igång elden igen med att mata in nytt bränsle underifrån. Har man en frontmatad brännare kan jag absolut se en nytta med tankar, för att inte slita på brännaren. Frågan är om det är värt det? Tänker man sig tankar, kan det ju vara slugt att även koppla in solvärme så har du gratis varmvatten halva året, typ. Verkar dock som att pelletspriset är på väg ner igen så ha is i magen. En luft luft är däremot en ren njutning sommartid för att kyla huset

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ackumulatortanken lär väl knappast hålla värmen i 12 h om du dränerar den på värme hela tiden? Jag gissar att du tänkte koppla ihop den med ditt radiatorsystem? Nej jag är i samma sits och gör såhär:
Vid riktigt lågt elpris = elpatron. Vid lågt elpris och inte så otroligt kallt = luft/luftvärmepump. Kallt och högt elpris = pellets + kakelugn. Jag har digitala termostater på mina element som är rätt snabba att strypa ner elementen när jag eldar i kakelugnen eller kör luft/luft. En luft/luft idag ligger nära 5 i SCOP om du inte har riktigt låga temperaturer, det fina med det är att den även kapar nätavgiften med 5.

Ska ju inte behöva dra värme från tanken de timmarna jag är på jobbet? Lite dras ju såklart, men inte som det gör nu.
Räknat i kwh så påstår specifikationerna på pelletssäcken att den ger upp mot 4.8 kwh per kilo pellets. 16 kg per säck, 2 säckar per dygn ska då motsvara ca 155kwh. De dagar jag kör ren elpatron så ligger jag någonstans kring 88-100 kwh per dyng (varav hushållsel 5-8kwh). Så en bra bit mindre förbrukad energi.
De ackumulatortankarna jag tittade på var speccade till 12 timmar värmehållning. Det fanns i två varianter, en enkel med ett in och ett rör ut. Sen fanns en mer avancerad med flertalet in och utgångar. Även förberedd att koppla till solvärme för uppvärmning och en egen krets för varmvatten till badrummet. Det lutar åt att, ifall man ska investera i detta, en sån i så fall. Den hade något mindre innervolym eftersom den var bestyckad med ett element för solenergin.

Hur mycket drar din luft/luft om du kör den ett dygn? Är dom dyra när det är hög verkningsgrad? En luft/luft är väl inte så dyr som en luft/vatten?
Jag har kollegor som har moderna luft/vatten men ändå haft räkningar på 10-15 000 nu när det var som värst. Då hade jag elkostnader på 7-900kr. Så dom verkar inte vara snåla i kwh räknat?

Skrivet av aragon:

nu vet jag inte hur pellets pannor styrs men bergvärme pannor styr normalt av utomhus termostat dvs den går väldigt ofta i onödan om huset håller värmen bättre än vad pannan är inställd för om den inte har en inomhus termostat att jobba mot. dvs även om man stängde element och golvvärme med termostater på dessa så jobbade pannan ändå. det är inte samma med din panna?

Jag har inga termostater till min panna, mer än den som känner av när vattnet nått inställd maxtemperatur. Så det är bara på eller av.

Permalänk
Medlem

Du kan ju få in tado i home Assistant. Och dels baserat på de tempvärden som de ger och om su vill sätta extra rumsgivare. Så kan du nog få ihop det. Du får även in spotpriset via tibber-integrationen, eller så finns en nordpool-integration via hacs.

Hur styr du om pannan ska gå på el respektive pellets? Är det ett vred? Och hur tänker du styra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ju få in tado i home Assistant. Och dels baserat på de tempvärden som de ger och om su vill sätta extra rumsgivare. Så kan du nog få ihop det. Du får även in spotpriset via tibber-integrationen, eller så finns en nordpool-integration via hacs.

Hur styr du om pannan ska gå på el respektive pellets? Är det ett vred? Och hur tänker du styra det?

Ursäkta, inte sett att det kommit svar i tråden. Trodde den dog ut.

Pelletspannan är rätt dum. Det är on eller off på den via brännarens centralpanel. Två knappar, en till att nollställa larm/felkoder och en till att cirkulera mellan 0 och 7 i effektläge. Så där tror jag inte det går att göra så mycket.
Vill jag ställa om till el så får jag springa ner i källaren och slå om ett vred, och nolla pelletsen. Och vise versa på andra hållet.
Just nu har jag det som rutin att jag har mina arbetskläder i tvättstugan och hämtar nytt där varje morgon. Då stänger jag av pelletspannan/elpatronen helt ifall yttertemperaturen är tillräcklig.
Nu med höjningarna på abonnemangsavgift, överföringsavgifter och elskatt vid årsskiftet så har jag räknat ut att mitt plus-minus-noll är 52 öre på spotpriset. Det är först när priset ligger under 52 öre kWh som jag börjar spara på att köra elpatron.

Tibbers webshop säljer dom en sån här
switch på 40 ampere som jag i teorin skulle kunna använda till att starta och stänga elpatronen i alla fall. Möjligtvis lägga en rutin att den ska gå igång vid vissa tider och vid vissa spotprisintervaller?

Jag har kontaktat en lokal firma om offert för en akumulatortank, så får dom komma ut och titta om det ens får plats med sån i källaren. Så får vi nog börja i den änden.

Permalänk

Många peletsbrännare har ingångar för externa sensorer och styrning under skalet via skruvplintar innuti den.

Så kolla din service manual den kanske är mer välutrustad än du tror.

Jag har t. Ex på så vis hackat in en extern tempsensor för varmvattentanken på farsans peletspanna(ombyggd vedpanna) som saknade tempsensor på vattentanken så den slutar värma när vattnet har 70-75°c och går igång ingen om det sjunker under 68°c

Han har solvärme utöver så peletsen behöver inte hjälpa till att värma vattnet stora delar av året.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Många peletsbrännare har ingångar för externa sensorer och styrning under skalet via skruvplintar innuti den.

Så kolla din service manual den kanske är mer välutrustad än du tror.

Jag ska kolla. Har ju haft skalet av vid ett par tillfällen när jag fått byta vissa delar. Har dock inte tänkt på ifall det funnits mer än vad som funnits så att säga.
Ska även kolla den extra kontrollpanelen jag har liggandes. Köpte en hel uppsättning brännare, skruv och kontrollpanel för 1500kr för ett par år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Ursäkta, inte sett att det kommit svar i tråden. Trodde den dog ut.

Pelletspannan är rätt dum. Det är on eller off på den via brännarens centralpanel. Två knappar, en till att nollställa larm/felkoder och en till att cirkulera mellan 0 och 7 i effektläge. Så där tror jag inte det går att göra så mycket.
Vill jag ställa om till el så får jag springa ner i källaren och slå om ett vred, och nolla pelletsen. Och vise versa på andra hållet.
Just nu har jag det som rutin att jag har mina arbetskläder i tvättstugan och hämtar nytt där varje morgon. Då stänger jag av pelletspannan/elpatronen helt ifall yttertemperaturen är tillräcklig.
Nu med höjningarna på abonnemangsavgift, överföringsavgifter och elskatt vid årsskiftet så har jag räknat ut att mitt plus-minus-noll är 52 öre på spotpriset. Det är först när priset ligger under 52 öre kWh som jag börjar spara på att köra elpatron.

Tibbers webshop säljer dom en sån här
switch på 40 ampere som jag i teorin skulle kunna använda till att starta och stänga elpatronen i alla fall. Möjligtvis lägga en rutin att den ska gå igång vid vissa tider och vid vissa spotprisintervaller?
https://tibber-resources.imgix.net/store/se/uploads/2019/04/Aeotec-Heavy-Duty-Switch-Image-1.png?w=800&fl=progressive&auto=format,compress&cs=tinysrgb

Jag har kontaktat en lokal firma om offert för en akumulatortank, så får dom komma ut och titta om det ens får plats med sån i källaren. Så får vi nog börja i den änden.

Den du länkar är z-wave så då behöver du en sådan hubb/sticka. Minns inte om du sagt att du hade det. Men annars ska den nog fungera att ställa på schema mot spotpriset.

Det kan också gå att manipulera någon givare på pannan för att styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den du länkar är z-wave så då behöver du en sådan hubb/sticka. Minns inte om du sagt att du hade det. Men annars ska den nog fungera att ställa på schema mot spotpriset.

Det kan också gå att manipulera någon givare på pannan för att styra.

Jo då, jag har en Tellstick som är Z-wave kompatibel. Men tanken är att jag någon gång ska investera i en Homey Pro.
Nästa vecka får jag hembesök av en lokal firma för att kolla av utrymme för en ackumulatortank om det ens är möjligt så som jag tänker?
När jag förklarade mina tankar och mina teorier på hur jag vill att det ska fungera så ska det nog inte vara omöjligt.

Permalänk
Medlem

Hade firman ute. Jo visst är det möjligt att få in en ackumulatortank. Det ska inte vara några större bekymmer. Jag behöver dock montera bort två dörrkarmar för att dom skulle kunna få in tanken hela vägen till pannrummet.

Under hela tiden som jag pratat med firman på telefon, personligen och vid hembesöket så har dom sagt 45-50 000kr för tanken. "Ja den är lite dyrare än andra, men så är det också marknadens bästa och förberedd för solfångare eller annan modern uppvärmning".

Så 45-50 tkr plus arbete?

Mitt sätt att finansiera detta var tänkt att sälja av fonder som hade gett mig ca 40tkr. Så visst ligger jag lite under, men tänkte att det ska gå att lösa.
Fick offerten.
Visst att arbete kostar. Men 42 000kr i arbetskostnader!? Plus att när man räknat bort arbetskostnaden från offerten så kostar ackumulatortanken 91 000kr!?
133tkr totalt sett. Ganska långt ifrån de där 45-50 vi hela tiden har pratat om.

För dom pengarna får jag en komplett solcellsanläggning monterad och klar som dessutom hade varit överdimensionerade för mitt behov och jag hade kunnat sälja 2/3 av det jag producerat.

Vi får tänka ett varv till på det här...

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Hade firman ute. Jo visst är det möjligt att få in en ackumulatortank. Det ska inte vara några större bekymmer. Jag behöver dock montera bort två dörrkarmar för att dom skulle kunna få in tanken hela vägen till pannrummet.

Under hela tiden som jag pratat med firman på telefon, personligen och vid hembesöket så har dom sagt 45-50 000kr för tanken. "Ja den är lite dyrare än andra, men så är det också marknadens bästa och förberedd för solfångare eller annan modern uppvärmning".

Så 45-50 tkr plus arbete?

Mitt sätt att finansiera detta var tänkt att sälja av fonder som hade gett mig ca 40tkr. Så visst ligger jag lite under, men tänkte att det ska gå att lösa.
Fick offerten.
Visst att arbete kostar. Men 42 000kr i arbetskostnader!? Plus att när man räknat bort arbetskostnaden från offerten så kostar ackumulatortanken 91 000kr!?
133tkr totalt sett. Ganska långt ifrån de där 45-50 vi hela tiden har pratat om.

För dom pengarna får jag en komplett solcellsanläggning monterad och klar som dessutom hade varit överdimensionerade för mitt behov och jag hade kunnat sälja 2/3 av det jag producerat.

Vi får tänka ett varv till på det här...

Farsan har solvärme på taket och tror han gav typ 110000 för hela kittet med tank vaccumrör arbetet å shit.
Så ja det var dyrt för bara tanken.

Visserligen la vi av takpannorna där de skulle monteras själva för att dra ner kostnaden på arbetet lite men bra blev det iaf å majoriteten av året är värmekostnaderna bara elen för cirkulationspumpen till solpanelen. Och på vintern hjälper de iaf till lite om man skottar av snön från dem om än inte lika effektivt som på sommaren.

Men visst det är 15 år sen eller nått så troligen dyrare idag men hittills så har de inte kostat en spänn i underhåll efter installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Farsan har solvärme på taket och tror han gav typ 110000 för hela kittet med tank vaccumrör arbetet å shit.
Så ja det var dyrt för bara tanken.

Visserligen la vi av takpannorna där de skulle monteras själva för att dra ner kostnaden på arbetet lite men bra blev det iaf å majoriteten av året är värmekostnaderna bara elen för cirkulationspumpen till solpanelen. Och på vintern hjälper de iaf till lite om man skottar av snön från dem om än inte lika effektivt som på sommaren.

Men visst det är 15 år sen eller nått så troligen dyrare idag men hittills så har de inte kostat en spänn i underhåll efter installationen.

Det låter verkligen som ett av dom bästa alternativen för mig. Vi har aldrig snö här nere. Max tre veckor om året utslaget på senaste 10 åren. Då menar jag snö som ligger. Den mesta av snön som kommer har regnat eller smält bort innan dagens slut i 80% av fallen.

Vad dom sa vid besöket att ifall jag skulle ha solfångare så borde jag klara mig på tre paneler á 20 000 kr ca. Plus en del extra säkert?
Jag har iallafall bett om en offert komplett med solfångare. Så får vi se vad den slutar på. Detta är ju bara en firma än så länge. Jag får ju såklart ta flera offerter. Sen kan man försöka sig på att pruta.

Skulle det springa iväg alldeles i kostnad. Så ser vanliga solceller ut som ett bra alternativ. Bara komplettera med switchen ovan som man sen i så fall styr till att värma vattnet med elpatron när det inte produceras tillräckligt med el.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Det låter verkligen som ett av dom bästa alternativen för mig. Vi har aldrig snö här nere. Max tre veckor om året utslaget på senaste 10 åren. Då menar jag snö som ligger. Den mesta av snön som kommer har regnat eller smält bort innan dagens slut i 80% av fallen.

Vad dom sa vid besöket att ifall jag skulle ha solfångare så borde jag klara mig på tre paneler á 20 000 kr ca. Plus en del extra säkert?
Jag har iallafall bett om en offert komplett med solfångare. Så får vi se vad den slutar på. Detta är ju bara en firma än så länge. Jag får ju såklart ta flera offerter. Sen kan man försöka sig på att pruta.

Skulle det springa iväg alldeles i kostnad. Så ser vanliga solceller ut som ett bra alternativ. Bara komplettera med switchen ovan som man sen i så fall styr till att värma vattnet med elpatron när det inte produceras tillräckligt med el.

Farsan har solvattenvärmare inte elproduktion.

Men visst kan man dra ner elkostnaden för att köra elpatronen så är det också en väg att gå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av napahlm:

Hade firman ute. Jo visst är det möjligt att få in en ackumulatortank. Det ska inte vara några större bekymmer. Jag behöver dock montera bort två dörrkarmar för att dom skulle kunna få in tanken hela vägen till pannrummet.

Under hela tiden som jag pratat med firman på telefon, personligen och vid hembesöket så har dom sagt 45-50 000kr för tanken. "Ja den är lite dyrare än andra, men så är det också marknadens bästa och förberedd för solfångare eller annan modern uppvärmning".

Så 45-50 tkr plus arbete?

Mitt sätt att finansiera detta var tänkt att sälja av fonder som hade gett mig ca 40tkr. Så visst ligger jag lite under, men tänkte att det ska gå att lösa.
Fick offerten.
Visst att arbete kostar. Men 42 000kr i arbetskostnader!? Plus att när man räknat bort arbetskostnaden från offerten så kostar ackumulatortanken 91 000kr!?
133tkr totalt sett. Ganska långt ifrån de där 45-50 vi hela tiden har pratat om.

För dom pengarna får jag en komplett solcellsanläggning monterad och klar som dessutom hade varit överdimensionerade för mitt behov och jag hade kunnat sälja 2/3 av det jag producerat.

Vi får tänka ett varv till på det här...

Det framgår inte nån stans om du är medveten om att du kan göra skatteavdrag för installation av solceller och/eller ROT avdrag för värmesystemet, om priserna du angett är utan avdrag så blir det i praktiken billigare än de summor du skrev.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Farsan har solvattenvärmare inte elproduktion.

Men visst kan man dra ner elkostnaden för att köra elpatronen så är det också en väg att gå.

Fick faktiskt lära mig skillnaden på solfångare (solvärme) och solpanel (elproduktion), hade inte hört om solfångare innan. Att den faktiskt värmer upp vattnet åt dig. Det ska vara många gånger effektivare än att använda solpaneler för att driva någon annan form av uppvärmning som går på el. Framförallt så drar det noll kWh vilket också betyder noll kr i skatt varje år.
Historiskt sett så är det ju den fakturan som är dyr varje månad. Jag betalar 83 öre per kWh nu i skatt och avgifter.

Skrivet av mrqaffe:

Det framgår inte nån stans om du är medveten om att du kan göra skatteavdrag för installation av solceller och/eller ROT avdrag för värmesystemet, om priserna du angett är utan avdrag så blir det i praktiken billigare än de summor du skrev.

Jo det är jag medveten om. Det dras 30 på arbetskostnaden. Men det fortfarande 30k i arbete på ackumulatortanken.
Jag fick även en offert på en luft/vatten värmepump för ungefär samma pengar. Men på den hade dom uttryckt sig annorlunda att där "ingår arbetskostnaden om 45990kr" i fetstilt. Fick mig att tro att dom hade någon kampanj med gratis installation. Men så var inte fallet. Jag skulle betala dom lika väl som arbetskostnaden på de andra offerterna.

Stör mig lite på att offerterna inte är specificerade mer än arbetkostnad och resten? Vill (behöver) jag ha allt som står i specen?
Offerterna jag fick:

Ackumulatortank
121 810kr efter ROT

Ny pelletspanna
149 193kr efter ROT

Luft/vatten
136 498kr efter ROT

Permalänk
Medlem

Låter dyrt att de ska ha två gubbar där i över tre dagar. Om ditt jobb är att se till att det är fri väg in.

Om de är oroliga att det ska kärva rent fysiskt att få in grejorna, skriv en liten klausul. Så behöver de inte ta i så de kräks i säkerhetsmarginal.

Och hur tanken kan bli dubbelt så dyr? Antingen jobbar de inte med just den produkten så ofta eller gissade de bara. För det är inte bara så att de glömt sitt påslag.

Det ska ju vara specat vad den stora produkten har för modellbeteckning. Sedan borde man ju skriva om man byter andra saker runtomkring. Om man väljer att återvända något. Garantier. Kanske kort hur man tänkt gå tillväga. Tar det tre dagar att byta hela pannan är ni ju utan vatten och värme under tiden? Ett pannbyte brukar gå över dagen som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Just nu ligger jag någonstans mellan 20-21 grader hemma. Det kostar två säckar pellets om dagen (180kr/dag). Och jag får inte ned förbrukningen vad det verkar, även ifall jag skulle sänka till 18 grader hemma så är det fortfarande 2 säckar om dagen. Och har varit så sen sotaren var här sist. Innan dess vill jag ha det till att jag låg på en säck om dagen.

Hola!

Kanske så att sotaren spjällade upp om det finns ett spjäll i pannan? Gör han jämt hos mig för att det ska bli mindre sot, sen spjällar jag ner för att sänka hastigheten på brandröken på väg ut ur pannan och på så vis ta tillvara på så mycket värme det går Precis som du tycker jag att det går mer pellets när sotaren varit på besök.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tror att vinsten med just ackumulator tank är särskilt stor om du inte främst värmer upp den med el.
Är pelletspanna riktigt injusterad? Jag hade nog börjat och kollat över så den innan jag kollade på ackumulator tank

Permalänk
Medlem

Min kollega gick från vedpanna -> pelletsinsats -> riva skiten -> fjärrvärme.

Han höll på o experimenterade som du men kom inte på något bättre. Har inte hört att han klagade sen han skaffade fjärrvärmen... Kanske inte är ett alternativ för dig men finns det möjlighet så sparar det mycket huvudvärk. Inte mycket som kan rasa på en fjärrvärmeanläggning när den väl är inne, så sen är det mest problemfritt.

EDIT: Såg att du hade offert på luft/vatten-värmepump.

Det låter som ett bra förslag för dig jmf mot att bara få en tank för ett dyrare pris.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Låter dyrt att de ska ha två gubbar där i över tre dagar. Om ditt jobb är att se till att det är fri väg in.

Om de är oroliga att det ska kärva rent fysiskt att få in grejorna, skriv en liten klausul. Så behöver de inte ta i så de kräks i säkerhetsmarginal.

Och hur tanken kan bli dubbelt så dyr? Antingen jobbar de inte med just den produkten så ofta eller gissade de bara. För det är inte bara så att de glömt sitt påslag.

Det ska ju vara specat vad den stora produkten har för modellbeteckning. Sedan borde man ju skriva om man byter andra saker runtomkring. Om man väljer att återvända något. Garantier. Kanske kort hur man tänkt gå tillväga. Tar det tre dagar att byta hela pannan är ni ju utan vatten och värme under tiden? Ett pannbyte brukar gå över dagen som jag förstått det.

Vad tar dessa killar i timmen? 1000kr i timmen? En kompis som nyss bytt till värmepump hade två killar i två dagar. Det är ju 30 timmar.

Det är specat så att det står tekniktank (ackumulatortanken), pumpar, shuntpaket, elpatron 9kw, shuntstyrning, rörmaterial och elarbeten. Men inga priser.
Elpatron har jag. Pump har jag. Så det hade dom kunnat dra väck eller flytta över ifall det inte krävs just för den tanken?

Den här tekniktanken tillverkar dom själva. Och ska vara marknadsledande. Plus att deras shuntstyrning skulle vara något alldeles extra som sparade mig stort i driftkostnader. Jada jada.

Skrivet av [SmR]BMF:

Hola!

Kanske så att sotaren spjällade upp om det finns ett spjäll i pannan? Gör han jämt hos mig för att det ska bli mindre sot, sen spjällar jag ner för att sänka hastigheten på brandröken på väg ut ur pannan och på så vis ta tillvara på så mycket värme det går Precis som du tycker jag att det går mer pellets när sotaren varit på besök.

Hade en skitbra sotare för tre fyra år sen som kunde pellets och var snäll och hjälpte mig ställa in pannan med turbolatorerna och diverse annat. Jag har dåligt drag ibland och får elda i skorstenen. Men det finns inget spjäll någonstans utanför pannan. 🤔
Tycker att det har lugnat sig lite med förbrukningen nu.

I år vet jag inte vilken sotare det var (pappa fick ta emot), men året innan hade jag en ung kille som bröt av skruven till att stänga rensluckan på röret mellan panna och skorstenen. En natt blev det övertryck i pannan så den sköt av den luckan och dumpade alla rök i källaren och in i tvättstugan intill. All tvätt jag hade där blev förstörd. Allt stank brand trots flertalet tvättar. Blev att slänga alltihop. Gymkläder, arbetskläder, golfbag. Räknade värdet till 8000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Skulle inte tror att vinsten med just ackumulator tank är särskilt stor om du inte främst värmer upp den med el.
Är pelletspanna riktigt injusterad? Jag hade nog börjat och kollat över så den innan jag kollade på ackumulator tank

Det är ju elen jag vill komma ifrån. Den är för dyr. Att elda med elpatronen kostar 60-80kwh per dag.
Tanken med acktanken är ju att den ska hålla värmen längre och inte behöver köra lika ofta med pellets eller elpatron.
Problemet är att det finns ingen häromkring som riktigt är villig att ställa in pannan. Har en brännare av märket Torsbyugnen och den säljs inte häromkring.
Tydligen var min panna ett italienskt fabrikat. Firman som var här hade aldrig sett en sådan innan.
Så det är lite special special.

Skrivet av thom.g:

Min kollega gick från vedpanna -> pelletsinsats -> riva skiten -> fjärrvärme.

Han höll på o experimenterade som du men kom inte på något bättre. Har inte hört att han klagade sen han skaffade fjärrvärmen... Kanske inte är ett alternativ för dig men finns det möjlighet så sparar det mycket huvudvärk. Inte mycket som kan rasa på en fjärrvärmeanläggning när den väl är inne, så sen är det mest problemfritt.

EDIT: Såg att du hade offert på luft/vatten-värmepump.

Det låter som ett bra förslag för dig jmf mot att bara få en tank för ett dyrare pris.

Fjärrvärme hade varit drömmen. Men jag bor nog för långt ut för att kommunen ska dra fjärrvärme ut hit? Det är nästan en mil genom åkrar för att komma hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad tar dessa killar i timmen? 1000kr i timmen? En kompis som nyss bytt till värmepump hade två killar i två dagar. Det är ju 30 timmar.

Det är specat så att det står tekniktank (ackumulatortanken), pumpar, shuntpaket, elpatron 9kw, shuntstyrning, rörmaterial och elarbeten. Men inga priser.
Elpatron har jag. Pump har jag. Så det hade dom kunnat dra väck eller flytta över ifall det inte krävs just för den tanken?

Den här tekniktanken tillverkar dom själva. Och ska vara marknadsledande. Plus att deras shuntstyrning skulle vara något alldeles extra som sparade mig stort i driftkostnader. Jada jada.

Tänker att det inte riktigt är 1000kr, speciellt inte om du köper ett helt paket vs lösa timmar.
Om det är bra/kända fabrikat borde man kanske skylta med dem i offerten. Vet inte om det krävs en extra pump, eller större pump.

Det kanske tar så långt tid som 30 då, förberedelse och 2 rörisar och en elektriker som är där någon timme. Och slutförande dagen efter.

Skrivet av napahlm:

Det är ju elen jag vill komma ifrån. Den är för dyr. Att elda med elpatronen kostar 60-80kwh per dag.
Tanken med acktanken är ju att den ska hålla värmen längre och inte behöver köra lika ofta med pellets eller elpatron.
Problemet är att det finns ingen häromkring som riktigt är villig att ställa in pannan. Har en brännare av märket Torsbyugnen och den säljs inte häromkring.
Tydligen var min panna ett italienskt fabrikat. Firman som var här hade aldrig sett en sådan innan.
Så det är lite special special.

Fjärrvärme hade varit drömmen. Men jag bor nog för långt ut för att kommunen ska dra fjärrvärme ut hit? Det är nästan en mil genom åkrar för att komma hit.

Det är synd att det ska vara så svårt att få tag på bra tekniker som är djupt kunniga. Är man en riktig peletskung så spelar nog fabrikatet mindre roll, tror jag.

Permalänk

tips är att oavsett vad du väljer gör så mycket runt om jobb som möjligt så gubben bara kan komma dit smälla dit skiten å sen sätter du tillbaka allt som du monterat bort själv efter att de åkt är ofta inte jobbet i sig att koppla in den som tar så mycket tid utan snarare allt runt omkring.

om du inte har tummen helt på armbågen dvs.

ta ut ett par dörrkarmar är inte skitsvårt direkt t.ex. och tror i princip vem som helst kan fixa ut en lösning även om det skulle vara gamla spikade innerkarmar från tidigt 1900tal eller tidigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bara en notering om du inte har tänkt på det.
Om du vill ladda accumulatortanken och sedan vänta med att använda energin så behöver du har lite styrning för det. Antingen manuella shuntventiler eller automatiska.

Vanligtvis så bygger man ju det så att man laddar tanken med pannan och cirkulerar ut värmen till elementen från tanken.

Idag har du, om jag förstått rätt:

Panna -> Element

Det du gissningsvis kommer få är:
Panna -> Acc.tank -> Element

Det du ev. vill ha?:
Panna -> Element <- Acc.tank
----->--------->--------

Kolla/förstå även hur rörmokarna har tänkt när det gäller elpatronen, som är inbyggd i pannan.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte räknat på det.men tror inte fördelen med ackumulator tank och pellets är superstor i förhållande till priset.
Du får längre drifttider och färre körningar under ett dygn men energi åtgången borde inte skilja supermycket men jag kan ha fel.
Med pellets så har du redan ett system som är "automatiskt" och vitsen med ackumulator tank är ju främst att inte behöva elda så ofta.
Så frågan är hur pass mer effektivt är ackumulator tank +panna i jämförelse med enbart panna?
Nu är det ett tag sen jag pillade med pelletspanna då jag flyttat till lägenhet istället men minns våran gamla panna gillade lite högre arbetstemperatur än den som var inställd när vi flyttade in.
Likaså har vilken pellets man kör på stor betydelse för åtgången.