Permalänk

En framtids säker kontorsdator

Stationär dator som ska sköta passersystem , bankärenden, faktureringar och allmän surf. Söker nå förslag på en snabb dator som ska hålla i många år utan att behöva bytas. Tanken va väl en hyfsad processor med integrerad grafik. Sen kanske billigare kring utrustning ? Kanske glömt något som är viktigt för lång hållbarhet

Permalänk
Skrivet av simonliten:

Stationär dator som ska sköta passersystem , bankärenden, faktureringar och allmän surf. Söker nå förslag på en snabb dator som ska hålla i många år utan att behöva bytas. Tanken va väl en hyfsad processor med integrerad grafik. Sen kanske billigare kring utrustning ? Kanske glömt något som är viktigt för lång hållbarhet

Det du beskriver är knappast något man behöver en workstation till, så som jag associerar begreppet, utan tvärt om något du bör slösa så lite pengar som möjligt på. Se till att köpa en dator med processor vars grafikdel kan avkoda moderna videoformat, och utrusta datorn med 16 GB minne och 250-500 GB SSD, så är den framtidssäkrad för vad du beskriver. Om fem-åtta år, se vad som förändrats och byt igen, vid behov.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av simonliten:

Stationär dator som ska sköta passersystem , bankärenden, faktureringar och allmän surf. Söker nå förslag på en snabb dator som ska hålla i många år utan att behöva bytas. Tanken va väl en hyfsad processor med integrerad grafik. Sen kanske billigare kring utrustning ? Kanske glömt något som är viktigt för lång hållbarhet

Jo en kommentar till: min erfarenhet är att man kastar pengar i sjön om man ”framtidssäkrar” genom att köpa prylar med inställningen ”jag kanske kommer att börja med hobby x under datorns livstid”.

Du kan, bara för att ta ett par exempel, börja redigera film eller spela in musik på vilken modern dator som helst. Köp inte en dator som är ”bra” för ett sådant ändamål om du inte redan håller på med det och din existerande dator inte längre räcker till för dina behov. Vid det laget vet du också specifikt vad i din dator som inte räcker till.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det du beskriver är knappast något man behöver en workstation till, så som jag associerar begreppet, utan tvärt om något du bör slösa så lite pengar som möjligt på. Se till att köpa en dator med processor vars grafikdel kan avkoda moderna videoformat, och utrusta datorn med 16 GB minne och 250-500 GB SSD, så är den framtidssäkrad för vad du beskriver. Om fem-åtta år, se vad som förändrats och byt igen, vid behov.

Jag förstår lite va du menar. Och ja skrev Workstation inom citationstecken. Menar mer ska ja köpa en i3a och den håller i 4 år eller lägga pengar på en bättre processor för att kunna klara saker längre. Vi har haft laptops för detta ända mål som blivit sega efter ett år eller två. Och fått köpa nya. Därför tänker ja att en stationär håller längre pga bättre komponenter än en laptop för 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

Jag förstår lite va du menar. Och ja skrev Workstation inom citationstecken. Menar mer ska ja köpa en i3a och den håller i 4 år eller lägga pengar på en bättre processor för att kunna klara saker längre. Vi har haft laptops för detta ända mål som blivit sega efter ett år eller två. Och fått köpa nya. Därför tänker ja att en stationär håller längre pga bättre komponenter än en laptop för 4000:-

Dock med beskrivningen du har givit så beroende på hur krävande passersystemet är så kan en i5a som är 10 år gammal fungera utan större problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

Jag förstår lite va du menar. Och ja skrev Workstation inom citationstecken. Menar mer ska ja köpa en i3a och den håller i 4 år eller lägga pengar på en bättre processor för att kunna klara saker längre. Vi har haft laptops för detta ända mål som blivit sega efter ett år eller två. Och fått köpa nya. Därför tänker ja att en stationär håller längre pga bättre komponenter än en laptop för 4000:-

Datorn är antagligen inte seg efter 1 år, det är någon mjukvara som är seg eller så har ni haft för små specs på laptopen, då borde den dock bli "seg" efter några timmars användande.

Eller så är den så full av damm att den blir för varm och throttlar...

Kolla på någon valfri Lenovo M70Q eller liknande, brukar ofta vara på kampanj för hälften av vad en vettig företagslaptop ligger på.

Vi har ett tiotal sådana i värre miljö än de flesta kontorsdatorer någonsin kommer uppleva, går som tåget.

Permalänk
Medlem

Klickade på den här tråden för att jag trodde nån skulle köra dubbla Xeon, 256gig ram, o nått fett berätkningskort.
typ för 200k

Nej. Det va nån som ville ha en kontorsdator billigast möjligt.

Så kan det gå när man benämner saker fel. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av simonliten:

Jag förstår lite va du menar. Och ja skrev Workstation inom citationstecken. Menar mer ska ja köpa en i3a och den håller i 4 år eller lägga pengar på en bättre processor för att kunna klara saker längre. Vi har haft laptops för detta ända mål som blivit sega efter ett år eller två. Och fått köpa nya. Därför tänker ja att en stationär håller längre pga bättre komponenter än en laptop för 4000:-

Jo; billiga laptops är elektronikskrot. Man bör definitivt köpa något som känns raskt för vad man gör, men nästan vad som helst bör kunna göra det du beskriver raskt. 🙂