Krönika: På tiden att EU tar fighten mot techjättarna

Permalänk
Melding Plague

Krönika: På tiden att EU tar fighten mot techjättarna

Efter de senaste EU-reglerna har införts och USA:s stämning av Apple är Edin glad över att de stora teknikjättarna börjar få riktiga krav på sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det behövs fler prövningar, det kan bara leda till någonting bättre.

Permalänk

Vi håller på och låser in sig så det inte är klokt. Förutom på konsumentsidan med Apple, Google och Microsoft.

Så molnleverantörer pratar om flytta era tjänster/servrar upp i molnet, vi kommer köra era program precis som om de fanns lokalt.
Ja det kanske börjar så... Sedan kommer ena och andra unika tjänsten som de erbjuder. Och helt plötsligt har företag byggt en lösning hos en kund som Microsoft Azure, Aws etc som i princip är omöjligt att ekonomisk byta från för då får så otroligt mycket byggas om.
Och detta kommer såklart molntjänsterna utnyttja och maximera deras vinster genom att ta skit mycket för det minsta möjliga när de väl har "lurat" in dem i fällan..

Permalänk
Medlem

Personligen välkomnar jag detta "krig" mot tech-jättarna med öppna armar.

Ett perspektiv jag saknar i sammanhanget är att det absolut bör ställas helt andra krav än idag på digitala tjänster som tillhandahålls av stat och kommun, alltså skattefinansierade samhällstjänster.
Som det är idag är man i princip tvungen att ingå användaravtal med antingen Google eller Apple för att ha möjlighet att nyttja så grundläggande samhällstjänster som att lämna barnen till förskolan, låna en bok på biblioteket, eller åka en resa med kommunala kollektivtrafiken....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

Håller fullständigt mel. Skulle gärna se alla spelkonsoller bli tvingade att öppna upp. Skulle gärna försöka mig på att skapa spel till Switch och gamla Playstation Vita med Unity, utan att behöva få "tillstånd" från konsolltillverkarna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av medbor:

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

iPhone är bättre exempel än iPad, då mindre har en iPad.
I Usa bland de som har smartphones så är det väl över 50% av alla som har iPhone. Denna iPhone är den elektronikpryl av alla som de använder mest till precis allt, jag menar förutom ringa, surfa, så betala, kollektivtrafikkort, gymkort, rabattkort, låsa upp saker.
Det är sjukt att en pryl används till så mycket och det är ett enda företag som styr med järnhand över vad som ska finnas på denna och under vilka villkor.

Nintendo switch däremot är en spelkonsol som inte alls gör så mycket mer än att ibland köra några spel. Nintendo Switch existens påverkar inte så många.

Man kan ha olika åsikter kring Apple. Jag kan inte begripa att stater som inte ser USA som sin storebror vill ha Appleprodukter och bli helt inlåsta av Apples villkor och inte ser någon säkerhetsrisk med detta. Med det sagt tror jag andra världsdelar kommer gå ifrån Apple. Samma sak med att gå ifrån Google.
Men när utvecklingen går emot att mobiltelefonen precis som datorn bara är en webbläsarklient, så kvittar det egentligen mobiltelefonerna kan bli segmenterade i framtiden. De i Kina kommer köra icke västkompatibla mobiltelefoner etc.

Permalänk
Medlem

Det är mycket som oroar mig när det kommer till Apple/Google/Microsoft, frågan om de är i fas med användarna inte minst! Två år sen trodde ingen det skulle bli krig i Europa idag känns det ganska korkat att vi var så korkade! Rysslands Putin visade tydligt att hans stora dominanta Ryssland skriver regler och lagar efter eget tycke och vi svarar med sanktioner som drabbar oss själv mer än oligarkerna? Apple Google och Microsoft har levt ett gott liv efter 9/11 för världens säkerhetstjänster tillät jättarna att ta kontroll över världen för att ha informationen samlad i USA under inflytande av världens mäktigaste krigsmaskin. Vi kan inte bryta deras dominans med böter eller sanktioner vi måste gör som Kina bygga egna oprativsystem för Dator och komnikation? När ska Europa bli självförsöjande och sitta i framsätet och styra vår väg och demokrati. Det är snart val i världens supermakt och en Idiot utan like kan bli President jag vill inte vara beroende av det. Internet var jäkligt roligt för tjugo år sen idag är det pinsamt en gryta med det sämsta männskligheten kan uppbringa. Vår idag viktigaste ägodel (mobilen) är idag den största risken för att bli utsatt för brott. Bedrägeri är nästan på helt lagligt 9 åringar kan köpa saker för 50.000 och det är bara och betala!! Säger ganska mycket om Google och Apple, får en Putinvibb när Apple hotar stoppa tjänster i de länder som inte köper deras upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone är bättre exempel än iPad, då mindre har en iPad.
I usa bland de som har smartphones så är det väl över 50% av alla som har iPhone. Denna iPhone är den elektronikpryl av alla som de använder mest till precis allt, jag menar förutom ringa, surfa, så betala, kollektivtrafikkort, gymkort, rabattkort, låsa upp saker.
Det är sjukt att en pryl används till så mycket och det är ett enda företag som styr med järnhand över vad som ska finnas på denna och under vilka villkor.

Nintendo switch däremot är en spelkonsol som inte alls gör så mycket mer än att ibland köra några spel. Nintendo Switch existens påverkar inte så många.

Man kan ha olika åsikter kring Apple. Jag kan inte begripa att stater som inte ser USA som sin storebror vill ha Appleprodukter och bli helt inlåsta av apples villkor och inte ser någon säkerhetsrisk med detta. Med det sagt tror jag andra världsdelar kommer gå ifrån Apple. Samma sak med att gå ifrån Google.
Men när utvecklingen går emot att mobiltelefonen precis som datorn bara är en webbläsarklient, så kvittar det egentligen mobiltelefonerna kan bli segmenterade i framtiden. De i kina kommer köra icke västkompatibla mobiltelefoner etc.

Men det var ju precis därför jag skrev iPad och inte iPhone. Mobiltelefon är en annan kategori av enhet än en Switch, inte alls jämförbart

Permalänk
Medlem

Brädspelet monopol skapades just för att varna för denna utveckling, i slutändan kommer ett företag ha monopol på allt.
Teknikbranschen är dock bara en (serie?) gator på brädet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Brädspelet monopol skapades just för att varna för denna utveckling, i slutändan kommer ett företag ha monopol på allt.
Teknikbranschen är dock bara en (serie?) gator på brädet.

Var det verkligen anledningen till varför brädspelet Monopol skapades?
Det fanns väl olika varianter som slogs om att vara grundaren fram tills att någon köpte upp rättigheterna för en spottstyver och blev rik på det.

Sevärd dokumentär kring brädspelet Monopol. Osäker vad intentionerna var för grundandet, har inte detaljgranskat.
https://www.svtplay.se/video/84oR9NN/varldens-historia-spelet...

Edit: I övrigt håller jag med dig till 100%. Saknar det gamla kravlösa internet där ingen tjänade några pengar, det var bara en stor mötesplats för att möta andra likasinnade.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

Gällande konsoller måste det sannolikt ha att göra med att de inte låser dig till att köpa spelen via deras egen butik. På exempelvis iPad kan du bara lägga till appar som finns i deras egen butik (utan jailbreak) och det är nog den lilla skillnaden som skaver i lagen så att det kan ses som monopol missbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Personligen välkomnar jag detta "krig" mot tech-jättarna med öppna armar.

Ett perspektiv jag saknar i sammanhanget är att det absolut bör ställas helt andra krav än idag på digitala tjänster som tillhandahålls av stat och kommun, alltså skattefinansierade samhällstjänster.
Som det är idag är man i princip tvungen att ingå användaravtal med antingen Google eller Apple för att ha möjlighet att nyttja så grundläggande samhällstjänster som att lämna barnen till förskolan, låna en bok på biblioteket, eller åka en resa med kommunala kollektivtrafiken....

Jag vet inte var du bor, men det där gäller inte här.

Men apparnas kvalitet däremot kan variera mycket.
T ex götabibliotekens app "biblio" som är löjligt inkomplett för ljudböcker.

När jag var i Kalifornien dock, jävlar vad jag föredrog google maps busskarta framför vad det nu var den officiella appen hette. Likaså i Vegas.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag vet inte var du bor, men det där gäller inte här.

Hur tillhandahåller din kommun de appar som krävs, finns det .apk att ladda ner från kommunens hemsida?
Eller är de vettiga nog att fortfarande tillåta fysiska blanketter som man fyller i med bläckpenna?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Var det verkligen anledningen till varför monopol skapades?
Det fanns väl olika varianter som slogs om att vara grundaren fram tills att någon köpte upp rättigheterna för en spottstyver.

Sevärd dokumentär kring brädspelet Monopol. Osäker vad intentionerna var för grundandet, har inte detaljgranskat.
https://www.svtplay.se/video/84oR9NN/varldens-historia-spelet...

Tittade du inte på dokumentären själv? Lizzie Magie uppfann det vi idag kallar Monopoly för att varna för det dåliga met kapitalism. Det företag som idag heter Hasbro döpte om spelet till Monopol samt gjorde små ändringar, och massproducerade det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur tillhandahåller din kommun de appar som krävs, finns det .apk att ladda ner från kommunens hemsida?
Eller är de vettiga nog att fortfarande tillåta fysiska blanketter som man fyller i med bläckpenna?

I Stockholm krävs ingen telefon för att kunna resa med kollektivtrafiken. Det går att använda ett kort (antingen betalkort eller ett kort som man köper från SL) och ladda det antingen via en spärrkur (pendeltåg och tunnelbana) eller hos någon av alla ombud.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi håller på och låser in sig så det inte är klokt. Förutom på konsumentsidan med Apple, Google och Microsoft.

Så molnleverantörer pratar om flytta era tjänster/servrar upp i molnet, vi kommer köra era program precis som om de fanns lokalt.
Ja det kanske börjar så... Sedan kommer ena och andra unika tjänsten som de erbjuder. Och helt plötsligt har företag byggt en lösning hos en kund som Microsoft Azure, Aws etc som i princip är omöjligt att ekonomisk byta från för då får så otroligt mycket byggas om.
Och detta kommer såklart molntjänsterna utnyttja och maximera deras vinster genom att ta skit mycket för det minsta möjliga när de väl har "lurat" in dem i fällan..

Tycker du? Jag tycker det är tvärt om. Det är superenkelt att flytta sin lösning idag jämfört med för 30 år sedan. Känner inte alls problemen du nämner.

Deploya allt i Docker images. Byta server leverantör? Gör en deploy av din Docker på nya miljön. Klart. Sen måste såklart en ny miljö konfigureras med ssh, certifikat, firewalls etc etc, men det är ju inget nytt.

Har själv varit med o flyttat globala system från on prem till Azure o sen till AWS o sen tillbaka till on prem igen.

Kanske syftar du på mindre företag som inte har en stor IT-avdelning bakom sig? De kan säker bli lite inlåsta såklart. Men mest pga kompetens o lathet, inte pga ett tekniskt hinder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tycker du? Jag tycker det är tvärt om. Det är superenkelt att flytta sin lösning idag jämfört med för 30 år sedan. Känner inte alls problemen du nämner.

Deploya allt i Docker images. Byta server leverantör? Gör en deploy av din Docker på nya miljön. Klart. Sen måste såklart en ny miljö konfigureras med ssh, certifikat, firewalls etc etc, men det är ju inget nytt.

Har själv varit med o flyttat globala system från on prem till Azure o sen till AWS o sen tillbaka till on prem igen.

Kanske syftar du på mindre företag som inte har en stor IT-avdelning bakom sig? De kan säker bli lite inlåsta såklart. Men mest pga kompetens o lathet, inte pga ett tekniskt hinder.

Jag syftar när man börjar använda funktionalitet som en molnleverantör endast har och man då får bygga om ens lösning för att få denna funktionalitet att fungera någon annanstans.
Om man endast flyttar upp sin lösning i molnet så är den ofta i början lätt att flytta runt och tillbaka.
Denna youtubeklipp beskriver det jag påstår: https://www.youtube.com/watch?v=i2G3rFukiu8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Gällande konsoller måste det sannolikt ha att göra med att de inte låser dig till att köpa spelen via deras egen butik. På exempelvis iPad kan du bara lägga till appar som finns i deras egen butik (utan jailbreak) och det är nog den lilla skillnaden som skaver i lagen så att det kan ses som monopol missbruk.

Så om Apple skulle tillåta att man körde en app från en USB-sticka, lika nedlåst så klart, så skulle allt vara OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Så om Apple skulle tillåta att man körde en app från en USB-sticka, lika nedlåst så klart, så skulle allt vara OK?

Nu pratar du äpplen och päron, att bli tvingad att köpa och installera allt genom en och samma butik är inte samma sak som att tillåta något att köras eller öppnas från en USB-sticka. På en konsoll kan du handla via den låsta butiken eller gå till valfri fysisk butik och köpa ett spel, det kan du inte för en iPad. Sen att spel idag sällan är kompletta på skivan man köper är en annan fråga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Nu pratar du äpplen och päron, att bli tvingad att köpa och installera allt genom en och samma butik är inte samma sak som att tillåta något att köras eller öppnas från en USB-sticka. På en konsoll kan du handla via den låsta butiken eller gå till valfri fysisk butik och köpa ett spel, det kan du inte för en iPad. Sen att spel idag sällan är kompletta på skivan man köper är en annan fråga..

Ja, så om man kunde köpa en app på en USB-sticka i valfri fysisk butik, stoppa in denna i sin iPad och köra appen från USB-stickan så blir det ju samma sak, eller? Och så kan vi kalla iPaden för en appkonsoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ja, så om om kunde köpa en app på en USB-sticka i valfri fysisk butik, stoppa in denna i sin iPad och köra appen från USB-stickan så blir det ju samma sak, eller? Och så kan vi kalla iPaden för en appkonsoll

Tekniskt sätt har du en poäng. Problemet blir väl logistiken för att någon ska lägga in just den specifika appen på en sticka som sedan kan säljas i butik och där känns det väl rätt omöjligt att uppnå målet om man ser till hur många appar som finns. Det finns inte i närheten av lika många spel till salu på skiva till konsolerna samtidigt som det finns antal appar tillgängliga i app store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur tillhandahåller din kommun de appar som krävs, finns det .apk att ladda ner från kommunens hemsida?
Eller är de vettiga nog att fortfarande tillåta fysiska blanketter som man fyller i med bläckpenna?

Google play, ja där har vi ett beroende, det är sant.

Jag trodde du menade att vi var beroende av google och apples appar, men du menade beroende av ekosystemen såklart.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Google play, ja där har vi ett beroende, det är sant.

Jag trodde du menade att vi var beroende av google och apples appar, men du menade beroende av ekosystemen såklart.

Mmm...

Men "alla" har ju redan denna fickdator i fickan, så vad spelar det för roll..... Tänker stora fårskocken....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Mmm...

Men "alla" har ju redan denna fickdator i fickan, så vad spelar det för roll..... Tänker stora fårskocken....

Egentligen har jag tänkt på samma sätt länge.
Ja, ärligt talat var jag väl oroad och bitter över det här för 10 år sen när jag använde f-droid så mycket det gick.

Det här är ett av skälen jag använder lineageOS, för att kunna rensa bort saker om jag vill, eller åtminstone ha så lite jag inte vill ha som möjligt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

"Varför ska jag behöva betala för att slippa bli spårad av Facebook"

Facebook är ett vinstdrivande privat företag som likt alla vinstdrivande privata företag erbjuder en vara eller en tjänst mot betalning. I detta fallet är Facebooks affärside att ge dig tillgång till deras nätverk och produkter i utbyte mot många av din privata uppgifter. Vill du inte dela med dig av det så behöver du inte vara på Facebook. Men för att ändå erbjuda ett alternativ för dom som tvunget vill vara på Facebook men ändå är så rädda om sina privata uppgifter så erbjuder Facebook användare att istället betala pengar.

Hur du vill göra är upp till dig. Ingen tvingar dig till något.

Om du ogillar kaviar så måste du inte klaga på kaviar, skriva insändare om detta elände till matfenomen och kräva reglering av kaviar. Du kan bara enkelt strunta i kaviar. Köp inte det, ät inte det. Valet är ditt.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Den större frågan är väl varför det är OK att spåra oss överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

Jo men, du kan ju dra det hur långt dom helst: tandborste, ventilationsaggregat... Men nu är det ju datorer/telefoner, är väl rätt sunt att göra den avgränsningen. Dessutom har väl inte OS/FW varit aktuellt, vi är väl menar jag mera på applikationsnivå.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bill-Hertzhog:

"Varför ska jag behöva betala för att slippa bli spårad av Facebook"

Facebook är ett vinstdrivande privat företag som likt alla vinstdrivande privata företag erbjuder en vara eller en tjänst mot betalning. I detta fallet är Facebooks affärside att ge dig tillgång till deras nätverk och produkter i utbyte mot många av din privata uppgifter. Vill du inte dela med dig av det så behöver du inte vara på Facebook. Men för att ändå erbjuda ett alternativ för dom som tvunget vill vara på Facebook men ändå är så rädda om sina privata uppgifter så erbjuder Facebook användare att istället betala pengar.

Hur du vill göra är upp till dig. Ingen tvingar dig till något.

Om du ogillar kaviar så måste du inte klaga på kaviar, skriva insändare om detta elände till matfenomen och kräva reglering av kaviar. Du kan bara enkelt strunta i kaviar. Köp inte det, ät inte det. Valet är ditt.

Jag tänkte detsamma när jag läste det citatet som användes på framsidan. Varför skulle ett företag ge bort en tjänst/produkt helt gratis?
Undrar man samtidigt varför man ska behöva betala för andra digitala tjänster, som Spotify eller Netflix?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

Kan inte anse att det går att likställa varken Android eller iOS med en spelkonsol i detta hänseende. Och det bottnar simpelt sagt i skala.

  • Tar vi PS5 som exempel, då rör det sig om drygt 50 miljoner enheter över 3 ½ års tid.

  • Vänder vi blicken mot Apple, då har äpplet sålt närmare 69 miljoner av endast modell 15.

  • Det är uppskattningsvis 3,6 miljarder aktiva Android-användare.

Användarbasen är inte ens jämförbar mellan en spelkonsol och den mobila marknaden, det blir därför helt andra spelplansregler. Vilket är väl precis vad DMA Gatekeepers avser också, att blir ett företag tillräckligt stort så medför det just andra ansvarsområden och förväntningar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >