Krönika: På tiden att EU tar fighten mot techjättarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte anse att det går att likställa varken Android eller iOS med en spelkonsol i detta hänseende. Och det bottnar simpelt sagt i skala.

  • Tar vi PS5 som exempel, då rör det sig om drygt 50 miljoner enheter över 3 ½ års tid.

  • Vänder vi blicken mot Apple, då har äpplet sålt närmare 69 miljoner av endast modell 15.

  • Det är uppskattningsvis 3,6 miljarder Android-användare.

Användarbasen är inte ens jämförbar mellan en spelkonsol och den mobila marknaden, det blir därför helt andra spelplansregler. Vilket är väl precis vad DMA Gatekeepers avser också, att blir ett företag tillräckligt stort så medför det just andra ansvarsområden och förväntningar.

Det spelar ingen roll alls om hur mycket man säljer osv. Samma villkor för alla.

Det är så roligt att se hur folk i ena stunden kritiserar dom stora tech-företagen, och i andra änden försvarar konsolerna.

Ni kan ju inte göra skillnad på det. Det ska ju gälla alla i sådana fall. Det är monopol och fulspel i konsolvärlden likaså. Vart finns t ex konkurrensen att köpa PS spel utanför deras butik digitalt? Nintendo är ju verkligen en låst värld om någon.

Det är som vanligt. När det är företag man öppet ogillar (oftast apple) så spär man gärna på det. Men när det blir Playstation eller något annat man gillar då hittar man ursäkter.

Som jag sagt i tidigare tråd. Ironiskt nog är det alltid dom som ogillar apple och ”aldrig kommer använda det” som ska förklara hur apple ska förändras, för det är bättre för användarna. Hmm ok men om man inte använder det själv och tror sig veta hur alla andra använder sina produkter och dessutom ska påverka det? Mycket underligt. Mycket baserat på ett personligt agg mot ett företag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eclipse:

Det spelar ingen roll alls om hur mycket man säljer osv. Samma villkor för alla.

Det är så roligt att se hur folk i ena stunden kritiserar dom stora tech-företagen, och i andra änden försvarar konsolerna.

Ni kan ju inte göra skillnad på det. Det ska ju gälla alla i sådana fall. Det är monopol och fulspel i konsolvärlden likaså. Vart finns t ex konkurrensen att köpa PS spel utanför deras butik digitalt? Nintendo är ju verkligen en låst värld om någon.

Det är som vanligt. När det är företag man öppet ogillar (oftast apple) så spär man gärna på det. Men när det blir Playstation eller något annat man gillar då hittar man ursäkter.

Som jag sagt i tidigare tråd. Ironiskt nog är det alltid dom som ogillar apple och ”aldrig kommer använda det” som ska förklara hur apple ska förändras, för det är bättre för användarna. Hmm ok men om man inte använder det själv och tror sig veta hur alla andra använder sina produkter och dessutom ska påverka det? Mycket underligt. Mycket baserat på ett personligt agg mot ett företag.

Klart hur stort ett bolag är har relevans när det kommer till applicering av lagar och regler, skulle det inte göra det hade vi inte behövt saker som EU DMA Gatekeepers eller verktyg för att hålla monopol i check.

Kan man inte se skillnaden mellan ett bolag som Apple eller Google, och en mindre aktör likt Sonos eller Sony, då ser jag inte någon poäng att fortsätta diskussionen ens. Så tackar för mig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan inte anse att det går att likställa varken Android eller iOS med en spelkonsol i detta hänseende. Och det bottnar simpelt sagt i skala.

  • Tar vi PS5 som exempel, då rör det sig om drygt 50 miljoner enheter över 3 ½ års tid.

  • Vänder vi blicken mot Apple, då har äpplet sålt närmare 69 miljoner av endast modell 15.

  • Det är uppskattningsvis 3,6 miljarder aktiva Android-användare.

Användarbasen är inte ens jämförbar mellan en spelkonsol och den mobila marknaden, det blir därför helt andra spelplansregler. Vilket är väl precis vad DMA Gatekeepers avser också, att blir ett företag tillräckligt stort så medför det just andra ansvarsområden och förväntningar.

Jag har redan förtydligat det i tråden, men jag skrev iPad, inte iPhone, av en anledning. Telefoner är en helt annan fråga än spelkonsoler

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Jag har redan förtydligat det i tråden, men jag skrev iPad, inte iPhone, av en anledning. Telefoner är en helt annan fråga än spelkonsoler

Lite potato potato dock, ipad och iphone faller tillsammans i kontexten kan jag anse. Precis som att Android kan köras på en mobil, TV-box eller surfplatta – det är Googles operativsystem i slutändan. Handlar mer om aktören i sin helhet (i detta fallet Apple och Google) och deras operativa ekosystem, storleken på bolagen och deras dominanta marknadsställning.

Microsoft sitter dock lite i kläm här, för de är helt klart stora nog för att rimligtvis behandlas precis som de andra fem stora techjättarna i väst. Däremot går det på en viss nivå att argumentera för att Xbox är tillräckligt fristående (än så länge) för att behandlas som sin egna entitet. Precis som Amazon Games Studios är frikopplad från Amazon Inc, så är Xbox-divisionen ekonomiskt frikopplad och drivs som sitt egna bolag.

Däremot tror jag inte det kommer gå att separera ut dem särskilt länge till. Dels för att Microsoft gick in med en stor fet fickpeng till ActBlizz-köpet, något som inte hjälps av Microsofts till synes beslutsamhet att göra om alla sin tjänster till just "Microsoft XXX" (de har redan Microsoft Gaming, som styr över Xbox-brandingen sedan 2022).

Nu gick jag lite på en truddilutt här.. Ovan argumentation var mest riktade mot detta;

Skrivet av medbor:

[...]Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden
[...]
Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?[...]

Så korta svaret är väl nej.
Jag ser ingen poäng att tvinga upp användandet på en spelkonsol.

Men det kanske blir annorlunda om Microsoft får för sig att konvertera Xbox till Microsoft Gaming och börja sälja konsoler som PC-enheter med exempelvis Dualboot av Windows (desktop/game mode), då är det helt plötsligt en helt annan sak. För då går det klart att argumentera för att "Xbox" tillhör Microsoft på ett annat vis, och därmed bör falla inom övriga regelverk företaget tampas med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av medbor:

Så länge alla får samma regler blir det bra. Apples öppning hittills känns mer som en nagel i ögat än en regelrätt förbättring i min bok

Men vad skiljer en iPad från en Switch? Varför får konsolerna fritt spel med stängd marknad, men Apple är värsta fienden på jorden

Jag menar inte alls att Apple gör rätt eller har rimliga affärsstrategier, men konsolerna gör ju exakt samma sak

Men ska vi då helt förbjuda stängda hårdvarusystem? Ska tesla också tillåta valfri mjukvara på sina bilar? Sonos erbjuda öppen firmware?

Känns som det är ganska mycket kvar att utreda och uträtta innan vi kan vara säkra på vart vägen ens borde vara på väg, och under den tiden fortsätter utvecklingen. Känns mest som att lagar och regler ständigt kommer ligga mer och mer efter verkligheten

Intressanta frågeställningar! Med Apple lär det nog ta ett tag för att se vart det landar. Gällande konsolerna ser vi nu hur det finns lite av en vilja för att öppna upp, tänker på Phil Spencers senaste uttalanden. Du har rätt i att det finns fortfarande mycket kvar att utreda, det är lätt att glömma men internet är utifrån ett historiskt perspektiv fortfarande en rätt "ny" uppfinning. Vilket betyder att vi fortfarande testar vattnet i kring hur det bör hanteras. Egentligen lär vi inte veta helt hur saker borde ligga till kring villkor, lagar och regler förrän om ganska många år i framtiden.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Jazz 1-up:

Tittade du inte på dokumentären själv? Lizzie Magie uppfann det vi idag kallar Monopoly för att varna för det dåliga met kapitalism. Det företag som idag heter Hasbro döpte om spelet till Monopol samt gjorde små ändringar, och massproducerade det.

Jaha ja, där ser man hahah

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av EntropyQ3:

Den större frågan är väl varför det är OK att spåra oss överhuvudtaget.

Det får nog framtiden avgöra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone är bättre exempel än iPad, då mindre har en iPad.
I Usa bland de som har smartphones så är det väl över 50% av alla som har iPhone. Denna iPhone är den elektronikpryl av alla som de använder mest till precis allt, jag menar förutom ringa, surfa, så betala, kollektivtrafikkort, gymkort, rabattkort, låsa upp saker.
Det är sjukt att en pryl används till så mycket och det är ett enda företag som styr med järnhand över vad som ska finnas på denna och under vilka villkor.

Nintendo switch däremot är en spelkonsol som inte alls gör så mycket mer än att ibland köra några spel. Nintendo Switch existens påverkar inte så många.

Man kan ha olika åsikter kring Apple. Jag kan inte begripa att stater som inte ser USA som sin storebror vill ha Appleprodukter och bli helt inlåsta av Apples villkor och inte ser någon säkerhetsrisk med detta. Med det sagt tror jag andra världsdelar kommer gå ifrån Apple. Samma sak med att gå ifrån Google.
Men när utvecklingen går emot att mobiltelefonen precis som datorn bara är en webbläsarklient, så kvittar det egentligen mobiltelefonerna kan bli segmenterade i framtiden. De i Kina kommer köra icke västkompatibla mobiltelefoner etc.

50% är väldigt långt ifrån att avveckla andra alterntiv som android, mastercard, laptops, smsbetalingar och swish. Åtminstonde för samhällstjänser väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Nu pratar du äpplen och päron, att bli tvingad att köpa och installera allt genom en och samma butik är inte samma sak som att tillåta något att köras eller öppnas från en USB-sticka. På en konsoll kan du handla via den låsta butiken eller gå till valfri fysisk butik och köpa ett spel, det kan du inte för en iPad. Sen att spel idag sällan är kompletta på skivan man köper är en annan fråga..

Men en skiva fungerar ju fortfarande inte på andra operativsystem och de betalar royalty till sony/xbox. Så är väl samma sak? Antingen får spelbutiken pengar. Eller så får apppubliceraren pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den större frågan är väl varför det är OK att spåra oss överhuvudtaget.

Därför att vi godkänner det.

För mig handlar frågan om ifall Facebook får ta betalt för att du inte ska bli spårad om helt andra saker än vad denna tråden handlar om.

För det första är ju Facebook ett vinstdrivande företag. Det finns inget som tvingar Facebook att tillhandahålla sina tjänster gratis. Detta handlar om GDPR.
Det finns fyra olika grunder som man kan använda för att hantera personlig data enligt GDPR. Legala krav, Kontrakt, Berättigat intresse och Medgivande. När Facebook samlar in data om oss förlitar de sig på Medgivande. Du medger att de får hantera data om dig. Problemet är att enligt GDPR så får ett nej till medgivande inte medföra några negativa konsekvenser. Men om alternativen är medgivande eller betala så stämmer ju inte det.
Med många andra reklamfinansierade tjänster så brukar det heta att man vill samla in din data för att visa mer ändamålsenlig reklam, och ett nekande brukar beskrivas som att du då får tråkigare reklam. Detta är helt ok. Du får samma mängd reklam, så ett nej medför inte något negativt för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!