Nvidias Blackwell B200 har en TDP på 1 200 W

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Blackwell B200 har en TDP på 1 200 W

Med Nvidias nyligen avtäckta jättekrets Blackwell B200 är det inte enbart storleken som ökar utan även effektuttaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt - köpte 1200w nätagg från corsair för att vara framtiddsäker för några år sedan. Väl investerat då man nu får nyttja hela kraften på RTX5000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Perfekt - köpte 1200w nätagg från corsair för att vara framtiddsäker för några år sedan. Väl investerat då man nu får nyttja hela kraften på RTX5000 serien.

Du framtidssäkrade ca 400w för lite om du vill kunna driva cpu + annat på max också ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Perfekt - köpte 1200w nätagg från corsair för att vara framtiddsäker för några år sedan. Väl investerat då man nu får nyttja hela kraften på RTX5000 serien.

@Belgaar

Har du öppet köp kvar så passa på och byt till ett större, du köpte för klent då du måste ha kräm till de andra komponenterna ochså.

Jag kan ha 2 nätagg i mitt chassi som tur är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det totala maximala effektuttaget för varje GB200 är specifierat till 2 700 W då två stycken Blackwell B200 används till varje GB200.

Yikes

Hur stor är en sån nod ?

4U ?

Får man plats med 10st i ett rack ?
I så fall skulle det bli upp till 27000W eller 27kW i ett rack.
Ja plus om man kanske har någon switch eller något mer i racket.

Är inte så hög strömförbrukning besvärligt för datacenter också ?

Säg upp till 27kW per rack och man har 40st sådana rack.

1080000 W = 1080 kW = 1,08 MW.

Om man har strömförbrukning på en eller flera Mega Watt så ... ja dels höga elräkningar ...
... Men bara att kyla allting och hur elen är dragen. Att kraftstationer kan leverera tillräckligt till ens lokal. mm.

Borde inte vara helt lätt att lösa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Yikes

Hur stor är en sån nod ?

4U ?

Får man plats med 10st i ett rack ?
I så fall skulle det bli upp till 27000W eller 27kW i ett rack.
Ja plus om man kanske har någon switch eller något mer i racket.

Är inte så hög strömförbrukning besvärligt för datacenter också ?

Säg upp till 27kW per rack och man har 40st sådana rack.

1080000 W = 1080 kW = 1,08 MW.

Om man har strömförbrukning på en eller flera Mega Watt så ... ja dels höga elräkningar ...
... Men bara att kyla allting och hur elen är dragen. Att kraftstationer kan leverera tillräckligt till ens lokal. mm.

Borde inte vara helt lätt att lösa ?

36 GB200 per rack. Våra gamla hallar står halvtomma eller mindre till yta då ny utrustning drar så mycket el.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Dags att investera i kylning för datacenter.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dags att investera i 3fas-kablage

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

36 GB200 per rack. Våra gamla hallar står halvtomma eller mindre till yta då ny utrustning drar så mycket el.

36 x 2700 = 97200 = 97,2 kW.

Säg om man har en elbil med 100 kWh användbar kapacitet* så skulle det ta strax över timmen att ladda från 0% till 100% med motsvarande kapacitet som ett rack.

Har man 1000kW total effekt sammanlagt på antal elmotorer bilen har så skulle man teoretiskt kunna förbruka en laddning på 6 minuter.
Men... om man kör på allmänna vägar, framförallt med en bil som kan göra 0-100km/h på under 4 sekunder så gasar man inte fullt speciellt ofta/länge.
Så i de flesta fall i verkligheten så skulle 100kWh batterikapacitet räcka betydligt längre än en timme.
Sen ska bilen köras av någon också.
Säg om man sover 8h per dygn så är det 16 timmar vaken tid per dygn.
Men de flesta skulle nog inte lägga all sin vaken tid på att antingen köra eller ladda sin elbil.

Så även om maxförbrukningen på de elbilar med mest effekt kan ligga på mer än ett sånt här rack och vilka siffror man får beror på användarmönster.
För de flesta med elbil så skulle nog ett GB200 racks dygnsförbrukning räcka till en månadsförbrukning för en elbil.

Men säg ett vanligt 400V trefas uttag.
Om du har 16A säkringar.

Googlade och någon skrev att det var V*A*1,73=W
I så fall
400*16*1,73 = 11072

Okej om man har 25A istället blir det i så fall
400*25*1,73 = 17300

Om man har matning på 'bara' 17kW men har närmare 100kW förbrukning...

Vad har man för anslutningar när ett rack kan dra ~ 100kW ?

*användbar kapacitet
Eftersom batterier i elbilar mår bäst om de inte laddas upp till 100% av deras fysiska max kapacitet eller dras ur till att verkligen vara på 0% så brukar de konstrueras så det finns en viss överkapacitet.
Den del användaren kan utnyttja är vanligtvis mindre än batteriets fysiska maxkapacitet.

Hade varit kul att ha ett rack i en skåpbil och parkera vid en Tesla Supercharger för att driva det.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om moore's lag, snart är det energipolitik som begränsar halvledarutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vem bryr sig om moore's lag, snart är det energipolitik som begränsar halvledarutveckling.

Tills vi lyckas åstadkomma fusion. Bara 20 år bort nu! /s

Edit: Jag uppgraderade till ett 750 watts ”gold” nätagg för ett par år sen och tänker inte uppgradera innan det börjar gå sönder, så jag kan acceptera ett grafikkort som låter mog behålla det tillsammans med min 9900KF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

36 x 2700 = 97200 = 97,2 kW.

Säg om man har en elbil med 100 kWh användbar kapacitet* så skulle det ta strax över timmen att ladda från 0% till 100% med motsvarande kapacitet som ett rack.

Har man 1000kW total effekt sammanlagt på antal elmotorer bilen har så skulle man teoretiskt kunna förbruka en laddning på 6 minuter.
Men... om man kör på allmänna vägar, framförallt med en bil som kan göra 0-100km/h på under 4 sekunder så gasar man inte fullt speciellt ofta/länge.
Så i de flesta fall i verkligheten så skulle 100kWh batterikapacitet räcka betydligt längre än en timme.
Sen ska bilen köras av någon också.
Säg om man sover 8h per dygn så är det 16 timmar vaken tid per dygn.
Men de flesta skulle nog inte lägga all sin vaken tid på att antingen köra eller ladda sin elbil.

Så även om maxförbrukningen på de elbilar med mest effekt kan ligga på mer än ett sånt här rack och vilka siffror man får beror på användarmönster.
För de flesta med elbil så skulle nog ett GB200 racks dygnsförbrukning räcka till en månadsförbrukning för en elbil.

Men säg ett vanligt 400V trefas uttag.
Om du har 16A säkringar.

Googlade och någon skrev att det var V*A*1,73=W
I så fall
400*16*1,73 = 11072

Okej om man har 25A istället blir det i så fall
400*25*1,73 = 17300

Om man har matning på 'bara' 17kW men har närmare 100kW förbrukning...

Vad har man för anslutningar när ett rack kan dra ~ 100kW ?

*användbar kapacitet
Eftersom batterier i elbilar mår bäst om de inte laddas upp till 100% av deras fysiska max kapacitet eller dras ur till att verkligen vara på 0% så brukar de konstrueras så det finns en viss överkapacitet.
Den del användaren kan utnyttja är vanligtvis mindre än batteriets fysiska maxkapacitet.

Hade varit kul att ha ett rack i en skåpbil och parkera vid en Tesla Supercharger för att driva det.

100 kW är tumregelsmässigt vad en 40 tons lastbil behöver för att hålla 80 km/h (några år gamla siffror så något lägre nu, men jämna siffror är trevliga att överslagsräkna med).

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

100 kW är tumregelsmässigt vad en 40 tons lastbil behöver för att hålla 80 km/h (några år gamla siffror så något lägre nu, men jämna siffror är trevliga att överslagsräkna med).

Jag antar att 40 ton är inkl. last och inte bara bil eller bil+släp tomma?

På ett 40 tons ekipage.
Hur mycket kan man lagra på ett 40 tons ekipage?
Säg om man skickar så många 3.5" HDD man kan utan att passera 40 ton totalvikt för både last och bil och eventuellt släp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Dags att investera i kylning för datacenter.

Låter rimligt med tanke på att det handlar om datacenter-chip.

Börjar bli lite pinsamt med hur många som tycks missa det gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att 40 ton är inkl. last och inte bara bil eller bil+släp tomma?

På ett 40 tons ekipage.
Hur mycket kan man lagra på ett 40 tons ekipage?
Säg om man skickar så många 3.5" HDD man kan utan att passera 40 ton totalvikt för både last och bil och eventuellt släp.

40....ton...?

Ni som diskuterar effekterna och menar de är höga är inte vana vid industriella applikationer. Många medelstora industrier förbrukar effekter kring några tiotals MegaWatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

*användbar kapacitet
Eftersom batterier i elbilar mår bäst om de inte laddas upp till 100% av deras fysiska max kapacitet eller dras ur till att verkligen vara på 0% så brukar de konstrueras så det finns en viss överkapacitet.
Den del användaren kan utnyttja är vanligtvis mindre än batteriets fysiska maxkapacitet.

Hade varit kul att ha ett rack i en skåpbil och parkera vid en Tesla Supercharger för att driva det.

Lite off topic men vad jag har lärt mig så ska man ladda batteriet till 100%. Annars riskerar cellerna att förstöras pga ojämn laddning. Sista % fasen i laddningen är städning, laddaren laddar upp och ur batteriet för att alla celler ska nå 100%. Någon cell får absolut inte bli urladdat då det kan förstöras av det. Batteri kapaciteten på elbilar beror på att vissa celler är avstängda i batteriet, inte av att man minskat kapaciteten på cellerna. Normalt sett finns skydd inbyggt som ska stänga av batteriet för att inte nå kritiskt låg nivå. Men om man pga slarvig laddning eller att batteriet står oanvänt ett tag så riskerar det att tappa kapacitet eller förstöras.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

40....ton...?

Jag menar Byte med lämpligt prefix,
TerraByte, PetaByte ... eller vad blir lämplig storhet/prefix.

Även om du nu försökte vara smart...
Så 40 ton last på ett 40 tons ekipage innebär att lastbilen och eventuellt släp är viktlös.
Jag är ganska säker på att en lastbil utan last väger mer än 1 ton.

Mazda MX-5 "Miata"

En sån väger ungefär ett ton
Jag är ganska säker på att en lastbil utan last väger mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Lite off topic men vad jag har lärt mig så ska man ladda batteriet till 100%. Annars riskerar cellerna att förstöras pga ojämn laddning. Sista % fasen i laddningen är städning, laddaren laddar upp och ur batteriet för att alla celler ska nå 100%. Någon cell får absolut inte bli urladdat då det kan förstöras av det. Batteri kapaciteten på elbilar beror på att vissa celler är avstängda i batteriet, inte av att man minskat kapaciteten på cellerna. Normalt sett finns skydd inbyggt som ska stänga av batteriet för att inte nå kritiskt låg nivå. Men om man pga slarvig laddning eller att batteriet står oanvänt ett tag så riskerar det att tappa kapacitet eller förstöras.

Jag menar att tillverkare kan köra med;
"Under promise, over deliver"

Säg att du tillverkar ett batteri, där om du räknar teoretisk kapacitet för varje cell och hur många celler det har att batteriet är exempelvis ett 120kWh batteri.
Sen marknadsför du det som ett 100kWh batteri.
Du programmerar kretsarna som hanterar laddning och förbrukning från batteri till att rapportera 0% till slutanvändare tidigare än det fysiska batteripacket faktiskt är på 0% och om du antingen stänger av vissa celler eller laddar dem mindre eller vad. Men att det finns någon extra kapacitet utöver vad du lovar slutkund.

Det är ju skillnad med exempelvis de som gör hemmabyggen med elcyklar.
Tar en cykel som inte är elcykel från början och slänger på något kit och löder ihop sina egna batteripaket och sånt.
Då får man själv hålla reda på vad man köper och vad man sysslar med.

Men när man köper en färdig produkt som en bil så är det tillåtet att leverera en produkt som är bättre än du lovar.
Även om du åstadkommit det genom att medvetet köra med under promise. Att du "lovar för lite".

Jag kan tänka mig att laptops eller andra produkter med liknande batterikapacitet kan vara ett undantag.
För det verkar vara vanligt att om du har en laptop med mindre än 100Wh batterikapacitet så får du ta det som handbagage på flyg och om det har mer så får du inte.
Där skulle det kunna bli problem om en laptop tillverkare sätter in ett 150Wh batteri men påstår att det bara är ett 90Wh batteri.

Men en fullstor bil är ju inget man har som handbagage på flyget....
Jag vet inte om det skulle kunna bli problem i något annat sammanhang.
Exempelvis om man skickar i container med ett containerfartyg ?
Men har man tillgång till de faktiska siffrorna så skulle de väl fortfarande gå att ange de till transportföretag och tullen.

Det är ju inte som att någon vanlig privatperson får för sig att skicka 100 elbilar med ett containerfartyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ni som diskuterar effekterna och menar de är höga är inte vana vid industriella applikationer. Många medelstora industrier förbrukar effekter kring några tiotals MegaWatt.

Om du har 100kW per rack och 100 rack så är det 10 MegaWatt.

Är inte det rätt mycket för ett LAN party ?

Sen nämnde jag kylning som ett frågetecken också.

Har du exempelvis en industriell smältugn så vill du att den ska vara varm...

...men datorerna trivs inte i hundratals eller tusentals grader Celsius även om de genererar mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att 40 ton är inkl. last och inte bara bil eller bil+släp tomma?

På ett 40 tons ekipage.
Hur mycket kan man lagra på ett 40 tons ekipage?
Säg om man skickar så många 3.5" HDD man kan utan att passera 40 ton totalvikt för både last och bil och eventuellt släp.

Snacka om OT (sorry OP), men!:

~24-25 ton på en dragbil med trailer (13.6 flakmeter) som skall kunna åka genom norra europa.
Om den bara skall åka på nordiska vägar och har en 3 axlad dragbil+trailer hamnar man på c:a 30 ton.
Och skall den österut kan man halka ända ner till 21 ton (eller en bit under då tullare där gillar att ha "fingret på vågen" för att kunna tjäna lite extra).

En "bil" med släp, (strax över 19 flakmeter) d.v.s. en traditionell svensk/finsk långtradare tar runt 40 ton, vissa upp till 45 ton.

Och det är lika j*la rörigt på järnvägssidan!
(och nu steg blodtrycket direkt då tankarna gled in på green cargo......)

/yrkesskadad

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Yikes

Hur stor är en sån nod ?

4U ?

Får man plats med 10st i ett rack ?
I så fall skulle det bli upp till 27000W eller 27kW i ett rack.
Ja plus om man kanske har någon switch eller något mer i racket.

Är inte så hög strömförbrukning besvärligt för datacenter också ?

Säg upp till 27kW per rack och man har 40st sådana rack.

1080000 W = 1080 kW = 1,08 MW.

Om man har strömförbrukning på en eller flera Mega Watt så ... ja dels höga elräkningar ...
... Men bara att kyla allting och hur elen är dragen. Att kraftstationer kan leverera tillräckligt till ens lokal. mm.

Borde inte vara helt lätt att lösa ?

Facebooks serverhall i Luleå ligger på ca 100 MW https://www.byggindustrin.se/affarer-och-samhalle/hallbarhet/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Yikes

Hur stor är en sån nod ?

4U ?

Får man plats med 10st i ett rack ?
I så fall skulle det bli upp till 27000W eller 27kW i ett rack.
Ja plus om man kanske har någon switch eller något mer i racket.

Är inte så hög strömförbrukning besvärligt för datacenter också ?

Säg upp till 27kW per rack och man har 40st sådana rack.

1080000 W = 1080 kW = 1,08 MW.

Om man har strömförbrukning på en eller flera Mega Watt så ... ja dels höga elräkningar ...
... Men bara att kyla allting och hur elen är dragen. Att kraftstationer kan leverera tillräckligt till ens lokal. mm.

Borde inte vara helt lätt att lösa ?

Serverhallar i den storleken har i regel egna kraftstationer och är högspänningskund. Dom har dessutom flera kraftstationer för redundans, det enda som är dyrt i sammanhanget är driftstopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Dags att investera i kylning för datacenter.

Det finns en anledning till att Nvidias huvudpartner för kyllösningar till servrar är upp 800% på börsen det senaste året.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/97527/super-micro...

Permalänk

Dags att investera i kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snacka om OT (sorry OP), men!:

Du har en poäng. Men fint inlägg ändå.

Skrivet av Svensktiger:

Snacka om OT (sorry OP), men!:

~24-25 ton på en dragbil med trailer (13.6 flakmeter) som skall kunna åka genom norra europa.

Okej säg att vi var 24000kg lastkapacitet.

Datalagring på hårddiskar blir ju något mer komplicerat med tanke på hur hårddisktillverkare anger storlekar och att man vanligtvis använder något filsystem som gör att användbar kapacitet sjunker.
Dessutom om man ska använda någon redundans så finns det olika varianter som tar olika mycket utrymme.
Så om vi förenklar det och säger att vi köper tillverkarnas uppgifter.
Vi låtsas att en tillverkar TB är en verklig TB.

Snabbtitt på Dustin,
Verkar som de största hårddiskar de säljer är 24TB.

Ta exempelvis
Seagate Exos X24 SED 24TB 3.5" 7200rpm
Enligt specifikationerna
Vikt: 685 g

Om nu vikten är begränsningen och vi inte får problem med det fysiska utrymmet, volymen, antal tillgängliga m³ först.

24000 / 0,685 ~= 35036,50
Avrundning till närmaste lägre heltal = 35036

35036 * 24 = 840864

Skrivet av HaGgZ:

100 kW är tumregelsmässigt vad en 40 tons lastbil behöver för att hålla 80 km/h (några år gamla siffror så något lägre nu, men jämna siffror är trevliga att överslagsräkna med).

Om det inte nu är så att @HaGgZ menade att en sådan "traditionell svensk/finsk långtradare" med en lastkapacitet på 40 ton är det som drar 100 kW för att hålla 80 km/h.
(För totalvikten måste man ta hänsyn till lastbilen och släpets vikt, inte enbart lasten)

Om vi istället har 40 ton lastkapacitet

40000 / 0,685 ~= 58394,16
Avrundat neråt = 58394

58394 * 24 = 1401456

Säg att vi har 100 mil mellan punkt A och punkt B.
Om vi kan köra nonstop med en snitthastighet på 80km/h ...
Då skulle det ta 12,5 timmar.

Om vi istället får en snitthastighet på 70km/h p.g.a. trafik o dyl.
(100 mil)
~ 14,29 timmar

* Den dagliga körtiden får vara högst 9 timmar.
* Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter, eller en delad rast på 15 och 30 minuter.

Om vi räknar att ekipaget får ha mer än 9 timmar daglig körtid om vi gör ett förarbyte men båda förarna behöver ta 45 minuters rast så blir det stillastående i 90 minuter.

~ 14,29 + 1,5
Vi avrundar till 16 timmar.

16 timmar * 3600 för att få det i sekunder = 57600

840864 / 57600 ~= 14,59 TB/s * 8 ~= 116,79 Tbit/s
1401456 / 57600 ~= 24,33 TB/s * 8 ~= 194,65 Tbit/s

Om nu något av ekipagen motsvarar det HaGgZ syftade på med ~ 100kW i 80 km/h.
Så får vi motsvarande överföringshastigheter i storleksklass 100 - 200 Tbit/s till liknande förbrukning som ett Blackwell rack har under ~ 16-18 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Serverhallar i den storleken har i regel egna kraftstationer och är högspänningskund. Dom har dessutom flera kraftstationer för redundans, det enda som är dyrt i sammanhanget är driftstopp.

Dyrt ...
Tja allting är ju relativt.

Men skulle vi ta någon som tjänar medelinkomst.
Om denna person kan bo gratis hos föräldrarna. Får mat och kläder och dylikt gratis så denna person kan spara undan 100% av sin inkomst.

Om vi tar alla kostnader från ide
"Men tänk om vi skulle bygga en datahall"

Till färdigt bygge.

Tror inte en livstid hade räckt som sparhorisont då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Dyrt ...
Tja allting är ju relativt.

Men skulle vi ta någon som tjänar medelinkomst.
Om denna person kan bo gratis hos föräldrarna. Får mat och kläder och dylikt gratis så denna person kan spara undan 100% av sin inkomst.

Om vi tar alla kostnader från ide
"Men tänk om vi skulle bygga en datahall"

Till färdigt bygge.

Tror inte en livstid hade räckt som sparhorisont då.

Tänk då vilken sparhorisont du behöver för att tjäna in oplanerade driftstopp för att du snålade på elförsörjningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tänk då vilken sparhorisont du behöver för att tjäna in oplanerade driftstopp för att du snålade på elförsörjningen

Men är verkligen driftstopp så dyra att, säg en nertid på 2 timmar, kostar mer än det kostade att bygga hela anläggningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men är verkligen driftstopp så dyra att, säg en nertid på 2 timmar, kostar mer än det kostade att bygga hela anläggningen ?

Självklart inte så länge du kan garantera att det bara är en nertid på 2h vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Snabbtitt på Dustin,
Verkar som de största hårddiskar de säljer är 24TB.

Ta exempelvis
Seagate Exos X24 SED 24TB 3.5" 7200rpm
Enligt specifikationerna
Vikt: 685 g

Vill man optimera så är nog mikro-sd korten bäst.
24TB / 685 g -> 0.035 TB/g
MicroSD: 1TB / 0.5 g -> 2 TB/g så 57 gånger mer data per vikt.