Bästa och tystaste PSUn utan coilwhine

Permalänk

Bästa och tystaste PSUn utan coilwhine

Ska skicka in mitt nätagg på RMA och behöver ha ett annat.

Vilka rekommenderar ni och varför?

Budget är runt 2k.

Ska lira ihop med ett ASUS TUF 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Coilwhine är alltid ett lotteri.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Ska skicka in mitt nätagg på RMA och behöver ha ett annat.

Vilka rekommenderar ni och varför?

Budget är runt 2k.

Ska lira ihop med ett ASUS TUF 4070 Ti

Supernöjd med ett ASUS TUF Gaming 850W Gold

Inget coilwhine för min del, verkar inte vara något vanligt problem heller baserat på recensioner.

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Skrivet av immutable:

Supernöjd med ett ASUS TUF Gaming 850W Gold

Inget coilwhine för min del, verkar inte vara något vanligt problem heller baserat på recensioner.

Exakt ett sånt jag har, fläkten går på högvarv typ hela tiden och coilwhine med inslag av ännu mer coilwhine när jag spelar, har begränsat fpsen och då låter det mindre men låter jag fpsen härja fritt så låter det även om jag har hörlurarna på..

Kör med tillhörande 12 pin kabel som jag har hanterat väldigt varsamt 🙃

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Coilwhine är alltid ett lotteri.

Ja det förstår jag, men vissa märken är väl mer än andra?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair RM750x och har aldrig hört vare sig fläkt eller coilwhine från det nätagget. Dock ska väl sägas att coilwhine verkar bero mer på konfig+situation än enskilda delar. T.ex. låter har mitt PNY 3080 relativt högljudd coilwhine när jag spelar EVE Online men har inte hört ett knyst från det i andra spel.

Permalänk
Medlem

Seasonic är väll alltid ett säkert kort. speciellt med 80+ platinum.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Ah ok, som jag förstått så är det nätagget och gpun som gör coilwhinet eller kan det vara något mer?

Permalänk
Medlem

Seasonic Focus GX och be quiet! Pure Power 12 M har jag bara hört bra om. Inget jag själv testat dock!

Permalänk
Medlem

Jag har nog traskat igenom de flesta märken, dock verkar alla ha sina quirks.
Har man redan coil whine så kan det bli väldigt svårt att bli av med det (även om vissa komponenter byts).

Permalänk
Medlem

Coil whine oavsett vilken komponent som ger ifrån sig ljudet behöver inte bero på just den komponenten.

Har haft coil whine på ett antal grafikkort för länge sedan, det försvann men nätaggsbyte, hade senare coil whine i ett Fractal Design Newton någonting, bytte PSU, ingen skillnad utan nya PSU gnällde också och det var definitivt från nätagget, bytte moderkort så försvann ljudet.

Senare i livet har man bara accepterat att det uppstår, speciellt på alla nya grafikkort vid hög fps.

Permalänk
Medlem

Jag har asus rog thor 850w platinum och inget coilwhine.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Ah ok, som jag förstått så är det nätagget och gpun som gör coilwhinet eller kan det vara något mer?

Det kan i princip bli coilwhine från nästan vilken elektronisk komponent som helst.

Mest troligt är från nätagg, gpu, och moderkort i den ordningen, eftersom det är där det går starkast strömmar igenom vilket både ökar risken för coilwhine och ljudvolymen om du får coilwhine.

Om det blir coilwhine och hur mycket beror på kombinationen av komponenter snarare än de enskilda komponenterna, även om vissa kan vara mer drabbade än andra.

Skall man vara petig så har nog i stort sett alla lite coil whine från diverse komponenter i sina datorer, men med så låg ljudvolym att man inte lägger märke till det.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Svårt att påstå att alla Corsair skulle vara bra då deras nätagg tillverkas av en hel radda olika OEM'er.
D.v.s. Corsair gör inga nätagg själva.
Inte för dissa Corsair, dom har bra garantier och har själv inte haft några direkta problem med dom.

Permalänk
Medlem

be quiet! Pure Power 12 M 1000W
Corsair RM1000x Shift
Phanteks AMP 1000W
MSI MPG A1000G PCIE5 1000W
Corsair SF1000L

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Njaaaa, Corsair är lite si och så med. Antingen får man ett bra exemplar men i annat fall inte.

Jag köpte ett RM750x för två eller tre år sedan. Funka bra under lång tid i en dator och jag har kört med olika belastningar osv. Inget oljud alls. Nu inför jul då det var rea köpte jag ett RM750e men det var inte lika bra, där är det mer och mindre oljud beroende på vilken belastning datorn har.

Så det var ju lite trist att jag fick ett något sämre PSU men så länge den inte går sönder så är jag nöjd. Har inte testat med ett Nvidia kort ännu, det kan vara så att om man lägger mer permanent belastning på RM750e agget så kanske oljudet upphör. Lite oljud finns alltid från en dator men så länge man inte hör det och man inte upplever det som störande tror jag inte de flesta inte skulle bry sig. Det funkar ju inte om ljudet är högt, störande och irriterande.

Permalänk

Tack för alla fina svar, nu har man beställt ett nytt och det blev faktiskt ett DeepCool PX1000P

https://www.inet.se/produkt/6906054/deepcool-px1000p-1000w-at...

Men nu i efterhand och är man lite klokare så kanske man skulle gått med ett RMe 850W och köpa ett nytt ATX 3.1 till hösten istället som säkert kommer passa nya 5000 serien bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Njaaaa, Corsair är lite si och så med. Antingen får man ett bra exemplar men i annat fall inte.

Jag köpte ett RM750x för två eller tre år sedan. Funka bra under lång tid i en dator och jag har kört med olika belastningar osv. Inget oljud alls. Nu inför jul då det var rea köpte jag ett RM750e men det var inte lika bra, där är det mer och mindre oljud beroende på vilken belastning datorn har.

Corsair säljer många olika nätagg. Deras high-end nätagg är generellt bra prylar, men de lite mer budget-orienterade aggen är en blandad kompott, med en del bra, många okay, och en del rätt dåliga modeller.

RMx aggen brukar vara bra, men RMe aggen är en billigare serie med sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Ska skicka in mitt nätagg på RMA och behöver ha ett annat.

Vilka rekommenderar ni och varför?

Budget är runt 2k.

Ska lira ihop med ett ASUS TUF 4070 Ti

Det tystaste nätaggregatet på marknaden i ditt prisspann och effektkrav kommer från ASUS. Beroende på om du ska ha ett ATX eller SFX/SFX-L så är det ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition eller ASUS ROG Loki SFX-L 750W Platinum som gäller.

Det förstnämnda är ett ATX medan det andra är ett SFX/SFX-L. Båda har 0 dB-läge upp till 60% respektive 40% och om fläkten behöver snurra så görs detta på otroligt låga ~12 respektive ~19 dB(A).

Använder själv ASUS ROG Loki SFX-L 750W Platinum i mitt bygge som kräver SFX/SFX-L och det är det bästa nätaggregatet i den formfaktorn som jag någonsin använts. Helt tyst och utan coil whine.

Permalänk
Medlem

@Erik_T aha OK, det visste inte jag.

Nu köpte jag mina var det jul rea och då fanns bara den där RMe varianten. Kanske därför RMx var bättre. Skillnaden är att RMx är tyst om man inte håller örat mycket nära, RMe varianten har mindre Coil Whine men det beror på belastning alltså varierar oljudet.

Har jag tur kommer agget vara tyst om det används i en dator med ett Nvidia kort, i alla fall så pass tyst att det inte stör. Då duger det annars får jag sälja begagnat och skaffa ett annat men först måste jag köra in agget så jag vet att den inte bara kommer gå sönder. Än så länge har det funkat bra men annars blir det byta till RMx agg och hoppas det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Tack för alla fina svar, nu har man beställt ett nytt och det blev faktiskt ett DeepCool PX1000P

https://www.inet.se/produkt/6906054/deepcool-px1000p-1000w-at...

Men nu i efterhand och är man lite klokare så kanske man skulle gått med ett RMe 850W och köpa ett nytt ATX 3.1 till hösten istället som säkert kommer passa nya 5000 serien bättre..

Gläm inte att återkoppla hur det blev med ditt nya agg!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Gläm inte att återkoppla hur det blev med ditt nya agg!

Kopplade in det igår och själva nätagget är knäpptyst men coilwhinet är kvar.. kablarna är styva som tusan så gillade kablarna på mitt gamla mera, dock är fläkten som sagt knäpptyst på detta deepcool nätagg vilken är ett plus 👍

Känns premium som tusan och specsen är inte fy skam med tanke på att man fick det för 2100ish.

Permalänk

Så ska byta moderkort till ett med ddr5 då jag kör ett asus tuf b760m 👍

Permalänk
Medlem

Jag kör med ASUS ROG Thor 850W / 80+ Platinum

Helt tyst

Permalänk
Skrivet av Tomcruize:

Kopplade in det igår och själva nätagget är knäpptyst men coilwhinet är kvar.. kablarna är styva som tusan så gillade kablarna på mitt gamla mera, dock är fläkten som sagt knäpptyst på detta deepcool nätagg vilken är ett plus 👍

Känns premium som tusan och specsen är inte fy skam med tanke på att man fick det för 2100ish.

Vad köpte du för nätagg?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vad köpte du för nätagg?

DeepCool PX1000P 😄

Permalänk
Skrivet av Tomcruize:

DeepCool PX1000P 😄

Okej har aldrig hört talats om märket. De gör väl vanligtvis fläktar? Tillverkar de nätaggen själva eller är det ett annat märke som tillverkar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

DeepCool PX1000P 😄

Tyvärr en ganska högljudd PSU.

https://hwbusters.com/psus/deepcool-px1000p-atx-v3-x-psu-revi...

Montech Titan Gold 850 W är passiv upp till hela 470 W t.ex.

https://hwbusters.com/psus/montech-titan-gold-850w-psu-review...

Permalänk
Medlem

Coilwhine står väl lite i relation till hur pass nätagget är belastat. Ett nätaggregat är "optimalt" belastat vid 50%, i förhållande till spill på elräkningen.

Corsair (AX-serien) och Seasonic är båda bra märken.

Men coilwhine är lite av ett lotteri. Jag skulle välja högre rang än 80+ Gold och framförallt titta på antalet år av garanti produkten har. Även fläktens metod att snurra för att slippa risken för att den skär sig. Har nätagget en funktion som sätter fläkten i hybridläge (avstängd vid låg effekt) så kolla vilken watt den är och om det går att stänga av, du vill inte tangera omkring denna watt då det sliter på fläkt, och öron med att fläkten hela tiden startar och stänger av.

Medianen av ditt användande är någonstans mellan 40% - 70% av nätaggets kapacitet. Sedan får man ta ställning till antal komponenter man använder. Att ha ett för kraftigt nätaggregat är i varje fall inget som påverkar negativt.

Ligger ditt nätaggregat för jämnan på 70% - 95% sliter det ganska fort däremot, både på agget, fläkten och din elräkning i onödan.

Agget jag kör i min server är Seasonic Prime TX 1300W och det går inte att höra om den datorn är igång eller inte om man inte gör syntetiska tester.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon