Kontrollpanelen i Windows långsamt på väg bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja, min mening är att detta har ju funnits i 10'an sedan början? När tog Windows bort detta?

Windows 11 är ett troll-operativsystem.. hoppas på 12'an.

Den finns där nu i W11, däremot när det finns i nya Inställningar, kommer den nog inte finnas i Kontrollpanelen. Håller ej med det du skriver om W11.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Jag har aldrig behövt gå in i inställningar i Java programmet, bara installerat uppdateringar Java. 2 Vad menar du med "(Det där går f.ö inte i Windows 10 som majoriteten fortfarande använder)" För Java finns i startmenyn i Windows 10. 3. Jag är extremt sällan inne i kontrollpanelen. Förutom att stänga av snabbstart så kan jag typ inte minnas vad jag gjorde inne i kontrollpanelen de senaste 5 åren iallafall. Så för mig är detta inget problem.

Det beror väl på vad/hur man använder java men bara för att du aldrig behövt använda java kontrollpanelen betyder det inte att vi är andra som inte behöver den. Det var dessutom bara ett exempel på något du inte kan söka fram eller nå via Windows inställningar som svar på original påståendet, precis som jag nämnde i mitt förra inlägg. Det är ju ingen ide att du sitter och försvarar en funktion som inte finns, tänker jag.

Nej där har du fel, java inställningar kan du inte nå via start menyn på W10 men det kanske beror på val man gjort vid installationen. Det går dock inte på mina installationer, varken privat där jag gjort installationen själv eller i jobbet där den trycks ut. Men även om det skulle gå, återigen, varför vill du ha inställningar splittrade över hela operativsystemet?

Som tidigare nämnt ovan samt av andra i tråden så låter du mer som en generell användare och du därför kan nöja dig med Windows inställningar där de flesta inställningar en vanlig användare kan behöva finns men den är så brutalt mycket rörigare med olika undermenyer som dessutom ofta skickar användaren vidare till den faktiska kontrollpanelen att W-inställningar praktiskt taget är värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Nej där har du fel, java inställningar kan du inte nå via start menyn på W10 men det kanske beror på val man gjort vid installationen. Det går dock inte på mina installationer, varken privat där jag gjort installationen själv eller i jobbet där den trycks ut. Men även om det skulle gå, återigen, varför vill du ha inställningar splittrade över hela operativsystemet?

Jag har inte ändrat något vad jag kan minnas och Java har funnits i min startmeny i Windows 7, 10 och 11 iallafall. Kan visa på den enda datorn jag har W10 på ikväll om du vill. Har den inte hos mig just nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte ändrat något vad jag kan minnas och Java har funnits i min startmeny i Windows 7, 10 och 11 iallafall. Kan visa på den enda datorn jag har W10 på ikväll om du vill. Har den inte hos mig just nu

Det är inte så att du uppdaterade från W7 till 10? Efter lite googling säger i princip alla att man måste gå genom kontrollpanelen men hittade någon enstaka där de beskriver samma som du att det ska finnas i startmenyn men enda bilderna jag hittar är rätt lika W7 så att det kanske bara var så i 7an och att det följde med till 10 om man valde att uppgradera utan ominstallation.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med Settings är att det krävs fler och ofta otydliga steg för att åstadkomma samma sak som i kontrollpanelen.
T.ex. Stänga av mouse acceleration:
1. Control Panel -> 2. mouse -> 3. pointer options -> 4. enhance pointer precision
VS
1. Settings -> 2. bluetooth & devices -> 3. mouse -> 4. additional mouse settings (pointer icons and visibility) -> 5. pointer options -> 6. enhance pointer precision

Beskrivningen "pointer icons and visibility" låter mer som inställningar för utseende än funktion, fjärde steget i Settings öppnar för övrigt samma fönster som andra steget i Control Panel.

Har heller inte hittat hur man stänger av User Access Control (UAC) via Settings, eller hur man konfigurerar nätverksadaptrar som är virtuella eller frånkopplade, vissa frånkopplade är synliga via Settings, men andra inte, oklart vad som gör att de döljs.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Förutom att typ stänga av snabbstart är det extremt sällan jag är inne i kontrollpanelen. Kan nästan inte minnas när. För övrigt tycker jag att UI:et i Inställningarna är bättre i W11 än W10. Vad är det som är sämre i W11 vs 10:an?

antalet klick för att komma till relevanta inställningar är längre och i vissa fall kan du behöva klicka på ett antal rullister för att ens se standard information.

I kontrollpanelen för att ändra vad som händer när datorns lock stängs:

Kontrollpanelen>Energialternativ>Ange vad som händer när datorns lock stängs

Inställningar>Energi och Batteri> ??? kan inte ens hitta den relevanta inställningen.

som absolut minimum ska jag kunna göra exakt samma inställningar i inställningar som i kontrollpanelen annars har jag tappat funktioner.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Jag förstår fortfarande inte vad ni behöver in i kontrollpanelen att göra?

Behövde gå in där senast igår för att ställa in så att min laptop inte hamnar i viloläge när jag stänger locket.

Permalänk
Medlem

Kan dom då även se till så att man kan öppna flera instanser av nya inställningarna? Så att man slipper hålla på att gå fram och tillbaka när man ska göra mer än en sak? Kanske till och med ha en hub där man kan öppna olika inställningspaneler. Nej, fy, det låter användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

det är en enklare meny att förstå, som vi använt sedan 90-talet.

settings är mer förvirrande än hur pyramiderna byggdes.

Personligen så tycker jag det är lite mer logiskt uppbyggt nu jämfört med tidigare... när man oftast fick leta länge efter det man ville finna.

Idag behöver man bara skriva in det man letar efter i startmenyn... ser inte hur man kan göra det enklare.

Men det är vad JAG tycker. För många så är det hur svårt som helst. Så det är väl kanske bara positivt att det finns många olika sätt att göra en sak på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Idag behöver man bara skriva in det man letar efter i startmenyn... ser inte hur man kan göra det enklare.

Så har det väl fungerar sedan minst Windows 7 och framåt?

Själv kör jag däremot Open Shell, där jag valt att dölja allt modernt skräp i sökresultatet

Permalänk
Medlem

Fyfan.

Kanske bara jag som har memorerat vanliga control panel items (ncpa.cpl) och får upp direkt vad jag behöver utan en massa menyer.

För varje dag som går lutar det mer och mer åt Linux på main-PC.
/etc har haft samma grundläggande struktur i typ 30 år? If it aint broke, don't fix it. (In before "men systemd har förstört Linux!" nej det har det inte).

Permalänk
Skrivet av mrape:

Mitt största problem med Settings är att det krävs fler och ofta otydliga steg för att åstadkomma samma sak som i kontrollpanelen.

Detta, förut saker som tidigare tog typ 2 klick kräver nu 4-5+ klick minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

menyerna saknar logisk struktur och sen blandar dom in länkar som ser precis likadana ut som meny-valen och vips så har du öppnat edge för att få "hjälp".

Ett tips är att blockera "Settings" i brandväggen, så försvinner många länkar automagiskt. Jag har även dolt en del onödiga inställningar mha gpedit.msc. Helst av allt hade jag bara utplånat Settings helt!

Settings är löjligt bloatat och kräver ett antal extra services igång för att göra saker som bara funkar direkt i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är inte så att du uppdaterade från W7 till 10? Efter lite googling säger i princip alla att man måste gå genom kontrollpanelen men hittade någon enstaka där de beskriver samma som du att det ska finnas i startmenyn men enda bilderna jag hittar är rätt lika W7 så att det kanske bara var så i 7an och att det följde med till 10 om man valde att uppgradera utan ominstallation.

Nu installerade jag Java på den enda dator jag har Windows 10 på och fick, precis som på mina Windows 11 datorer, en Java mapp i startmenyn, se denna bild

Denna dator har jag gjort en clean install på Windows 10, plus att jag inte ens hade Java installerat på den innan nu när jag installerade Java för att verifiera att jag får Java i startmenyn

Skrivet av lonewolfshade:

Inställningar>Energi och Batteri> ??? kan inte ens hitta den relevanta inställningen.

Det är precis det som nyheten du kommenterar säger att den kommer komma dit snart

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så har det väl fungerar sedan minst Windows 7 och framåt?

Själv kör jag däremot Open Shell, där jag valt att dölja allt modernt skräp i sökresultatet

Japp, stämmer bra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

Mitt största problem med Settings är att det krävs fler och ofta otydliga steg för att åstadkomma samma sak som i kontrollpanelen.
T.ex. Stänga av mouse acceleration:
1. Control Panel -> 2. mouse -> 3. pointer options -> 4. enhance pointer precision
VS
1. Settings -> 2. bluetooth & devices -> 3. mouse -> 4. additional mouse settings (pointer icons and visibility) -> 5. pointer options -> 6. enhance pointer precision

Beskrivningen "pointer icons and visibility" låter mer som inställningar för utseende än funktion, fjärde steget i Settings öppnar för övrigt samma fönster som andra steget i Control Panel.

Har heller inte hittat hur man stänger av User Access Control (UAC) via Settings, eller hur man konfigurerar nätverksadaptrar som är virtuella eller frånkopplade, vissa frånkopplade är synliga via Settings, men andra inte, oklart vad som gör att de döljs.

Går det inte bara skriva ”mouse” i kör-fältet?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Går det inte bara skriva ”mouse” i kör-fältet?

AntiWindowsClockers klagar på nya Settings men vägrar uppgradera från sina sönderhackade w10 ltsc installationer och ta klivet in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

AntiWindowsClockers klagar på nya Settings men vägrar uppgradera från sina sönderhackade w10 ltsc installationer och ta klivet in i framtiden.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Färre klick till och med 😄

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

AntiWindowsClockers klagar på nya Settings men vägrar uppgradera från sina sönderhackade w10 ltsc installationer och ta klivet in i framtiden.

Min sönderhackade W10 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

AntiWindowsClockers klagar på nya Settings men vägrar uppgradera från sina sönderhackade w10 ltsc installationer och ta klivet in i framtiden.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Och framtiden är Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och framtiden är Linux.

Det var ett tag sen det var framtiden.