Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i Intels sockel LGA 1700

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i Intels sockel LGA 1700

I detta avsnitt går vi igenom hur man monterar Intels tolfte, trettonde och fjortonde generations Core-processorer på ett moderkort med sockeln LGA 1700.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla jag känner till som har haft sönder socklarna med böjda pins har ett delat misstag. De försökte hålla tag i CPUn genom att endast hålla i IHS'en. Det är okej att hålla CPUn i sidorna med. Inte bara limitera sig till IHSen.

Det framgår lite dåligt av bilderna/beskrivningen. Folk håller i dem för försiktigt och tappar dem.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av str8forthakill:

Alla jag känner till som har haft sönder socklarna med böjda pins har ett delat misstag. De försökte hålla tag i CPUn genom att endast hålla i IHS'en. Det är okej att hålla CPUn i sidorna med. Inte bara limitera sig till IHSen.

Det framgår lite dåligt av bilderna/beskrivningen. Folk håller i dem för försiktigt och tappar dem.

Bra feedback! Har inte ens tänkt tanken att vissa håller processorn i enbart värmespridaren. Tar och tydliggör det i texten när jag sitter vid en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Alla jag känner till som har haft sönder socklarna med böjda pins har ett delat misstag. De försökte hålla tag i CPUn genom att endast hålla i IHS'en. Det är okej att hålla CPUn i sidorna med. Inte bara limitera sig till IHSen.

Fascinerande hur olika folk resonerar: själv undviker jag alltid pilla på själva chippet (om det är så CPU eller RAM eller vad det nu kan vara) och kontakter och pinnar osv..
Om möjligt försöker jag bara hålla i själva kretskortet runt om...
Sen om det är rationellt eller inte vet jag inte riktigt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Både Intels och AMD:s nya socklar är extremt ömtåliga pga att pinsen är så tunna, helt klart en påtaglig risk att sabba moderkortet vid CPU-montering/byte

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Först tar du fram hammaren, sen låser du in den i ett skåp så du inte råkar använda den av misstag.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag hittar inte socken som Jonas pratar om. Någon som vet vilken färg socken ska ha?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Slickar ni inte i sockeln för att se om någon spillt glass i den? Måste ju ta det säkra före det osäkra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag hittar inte socken som Jonas pratar om. Någon som vet vilken färg socken ska ha?

Är väl idag de ska ha olika färg? 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fascinerande hur olika folk resonerar: själv undviker jag alltid pilla på själva chippet (om det är så CPU eller RAM eller vad det nu kan vara) och kontakter och pinnar osv..
Om möjligt försöker jag bara hålla i själva kretskortet runt om...
Sen om det är rationellt eller inte vet jag inte riktigt

Jag tror @str8forthakill menar att man håller i sidorna på kretskortet.
Typ som Jonas visar, dels i denna bilden:

Och dels som han visar i den Youtube video som är länkad i artikeln.

Annars håller jag med.
Jag brukar försöka undvika att pilla på chip, komponenter och kontaktytor om möjligt.
Bl.a. är det en av fördelarna med ram minnen som har heatspreaders/kylfänsar att de är enklare att hålla utan att pilla på kontakter eller chip eftersom man kan hålla i flänsarna istället.
Grafikkort kan man hålla i kylaren. Speciellt med tanke på att kylaren väger mycket mer än kretskortet.

ESD armband är också en bra ide att använda.

Det jävliga med ESD skador är att det kan vara svårdiagnostiserat.
En ESD skada behöver inte innebära att komponenten är helt död. Det kan också ge tillsynes slumpmässiga krasher / buggar som är svårt att veta varför.

Permalänk
Medlem

@GuessWho

Exakt, att hålla ett bestämt grepp runt sidorna på kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@GuessWho

Exakt, att hålla ett bestämt grepp runt sidorna på kretskortet.

Ja, men du menade väl att de som haft sönder socklarna gjorde det för de hållt i själva chippet.
Det är dem jag tycker resonerar "annorlunda" - inte du
(dvs jag kan inte komma på varför de skulle vilja pilla specifikt på bara "metallen")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror @str8forthakill menar att man håller i sidorna på kretskortet.
Typ som Jonas visar, dels i denna bilden:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/116223?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTE2MjIzIiwiZmlsdGVycyI6WyJjPTE2MiwxODIsMTM1Niw3NjIiLCJhPTE2OjkiLCJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImExYWJhNDIyZDc1NDkzNjI2NzUzNDUzNjMwMzViNzhiIn0%3D

Och dels som han visar i den Youtube video som är länkad i artikeln.

Annars håller jag med.
Jag brukar försöka undvika att pilla på chip, komponenter och kontaktytor om möjligt.
Bl.a. är det en av fördelarna med ram minnen som har heatspreaders/kylfänsar att de är enklare att hålla utan att pilla på kontakter eller chip eftersom man kan hålla i flänsarna istället.
Grafikkort kan man hålla i kylaren. Speciellt med tanke på att kylaren väger mycket mer än kretskortet.

ESD armband är också en bra ide att använda.

Det jävliga med ESD skador är att det kan vara svårdiagnostiserat.
En ESD skada behöver inte innebära att komponenten är helt död. Det kan också ge tillsynes slumpmässiga krasher / buggar som är svårt att veta varför.

Instämmer.

ESD-prylen kan man ju hyfsat lätt runda genom att potentialutjämna med ett finger på IHSen några sekunder innan man börjar hantera processorn. Man kan också undvika att ha syntet- eller yllekläder på sig, särskilt så om det är torrt i luften.

Det viktiga är väl annars att man inte fingrar på kontaktytorna och avsätter hudfett etc när det kommer till LGA-socklar, som ju av sin natur är sådana att avsättningarna blir kvar även efter installation. Man vill helt enkelt inte ha något onödigt övergångsmotstånd i kontakten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, men du menade väl att de som haft sönder socklarna gjorde det för de hållt i själva chippet.
Det är dem jag tycker resonerar "annorlunda" - inte du
(dvs jag kan inte komma på varför de skulle vilja pilla specifikt på bara "metallen")

Har nog mycket med okunskap att göra, vissa tror att saker omedelbart går sönder pga ESD om man råkar vidröra kretskorten och att processorer skulle gå sönder bara man tittar på dem.

I verkligheten skulle man kunna kasta frisbee med CPUn och sen montera den, så länge ingen komponent slogs av. De flesta vet vad metall är och egenskaperna av metall, kretskort är främmande och skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Både Intels och AMD:s nya socklar är extremt ömtåliga pga att pinsen är så tunna, helt klart en påtaglig risk att sabba moderkortet vid CPU-montering/byte

Själv tycker jag tvärtom att moderna LGA-socklar tål klart mer stryk än vad de äldre socklarna gjorde. Har till och med provat för att de hur mycket stryk de tål och både Intels och AMD:s moderna diton kan hantera mycket innan piggarna böjs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Bra guide, mer såna hära guider för vanliga användare.

Sedan har jag svårt att förstå varför det ska vara så svårt för processortillverkare att lägga in diagnos på dålig kontakt av io-pinnarna, där användaren får information om detta?
Som det är idag, om man monterar en cpu så vet man inte om någon pinne i moderkortet blev böjt utan att först montera lös cpun igen och kolla. Och har man gjort detta, så får man igen montera tillbaka cpun och kan börja någon pinne i moderkortet.

Detta kan tyckas bagatell i konsumentfall, men dessa moderkort används i seriösa verksamheter där kostnaden vid fel kan bli stora.

Jag själv har aldrig böjt en pinne, men sett för många forumstrådar på internet där folk har reklamerat en instabil moderkort+cpu, där butiken har hänvisat till böjd pinne i moderkortet. Användaren har alltså inte själv upptäckt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, men du menade väl att de som haft sönder socklarna gjorde det för de hållt i själva chippet.
Det är dem jag tycker resonerar "annorlunda" - inte du
(dvs jag kan inte komma på varför de skulle vilja pilla specifikt på bara "metallen")

Jag gjorde ett mästerverk i paint

Håller man bara i IHS (Integrated Heat Spreader = värmespridare) kanter så är det ingen ESD risk med det.
Däremot eftersom kanten är så tunn och det blir lite av en trappform med väldigt lite att greppa så är det istället risk att tappa processorn.

Kast med liten processor är inte heller att rekommendera.

Nackdelen med att pilla på IHS är bara att människofingrar tenderar att vara feta/oljiga och om man pillar på ovansidan så får man detta "kladd" på ovansidan av IHS vilket kan försämra värmeledning om man inte rengör den innan man applicerar kylpasta eller vad man nu använder.
Det är möjligt att använda någon form av handskar, men risken är att man får ännu sämre grepp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Själv tycker jag tvärtom att moderna LGA-socklar tål klart mer stryk än vad de äldre socklarna gjorde. Har till och med provat för att de hur mycket stryk de tål och både Intels och AMD:s moderna diton kan hantera mycket innan piggarna böjs.

Eh, nej, i AMD:s fall så satt pinsen på CPU i förra generationen. Moderkortet var i princip omöjligt att ha sönder. Och dom pinsen på CPU var såpass tjocka att dom var lätta att böja tillbaka om det skulle vara så. Lycka till med att böja tillbaka något på nuvarande generation.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eh, nej, i AMD:s fall så satt pinsen på CPU i förra generationen. Moderkortet var i princip omöjligt att ha sönder. Och dom pinsen på CPU var såpass tjocka att dom var lätta att böja tillbaka om det skulle vara så. Lycka till med att böja tillbaka något på nuvarande generation.

Nu läste du inte ordentligt. Jag skrev på LGA-socklarna. Men håller med, de som piggarna satt på processorn var klart tåligare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag gjorde ett mästerverk i paint

<Uppladdad bildlänk>

Håller man bara i IHS (Integrated Heat Spreader = värmespridare) kanter så är det ingen ESD risk med det.
Däremot eftersom kanten är så tunn och det blir lite av en trappform med väldigt lite att greppa så är det istället risk att tappa processorn.

Kast med liten processor är inte heller att rekommendera.

Nackdelen med att pilla på IHS är bara att människofingrar tenderar att vara feta/oljiga och om man pillar på ovansidan så får man detta "kladd" på ovansidan av IHS vilket kan försämra värmeledning om man inte rengör den innan man applicerar kylpasta eller vad man nu använder.
Det är möjligt att använda någon form av handskar, men risken är att man får ännu sämre grepp då.

Jag tänker att det är ännu mindre risk för ESD om man håller i kretskortet (som inte är ledande) än att man håller i/vidrör IHSen som ofta är sammanfogad med chippet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34