Bilden fryser på netflix, på alla webbläsare samt appen. (Bra dator, och inget annat strular)

Permalänk
Medlem

Bilden fryser på netflix, på alla webbläsare samt appen. (Bra dator, och inget annat strular)

Jag har haft ett ihållande problem nu i flera år med Netflix, och jag har letat efter lösningar via google, men hittar verkligen inte vad som är problemet.
Problemet är det här: Netflix fryser bilden, men ljudet fortsätter i bakgrunden, sen så hoppar bilden igång igen.
Ofta hackar bilden under några sekunder, när den ska komma ikapp. (det kommer inte upp någon loading mätare på skärmen)
Men oftast behöver jag spola tillbaka 10sek för att det ska hända något alls.
Ibland så hänger sig hela datorn, så jag kan inte göra någonting, inte ens Ctrl+alt+del, utan jag måste hålla inne av/på knappen för att stänga av datorn.

Inga andra streamingtjänster strular, tex: HBO, Prime, Viaplay, Tv4, SVT.
Inga online spel upplever jag droppade packets eller liknande på.
Netflix strular inte heller på tex min platta eller Apple TV.
Datorn är kopplad med nätverkskabel, och jag har inga problem med min 500/500 uppkoppling, inga spel eller andra applikationer strular öht.

Min dator ser ut såhär: Asus x570-e, 5950x 32gbram 4080 super, Nvme och fullt uppdaterat win10, samt drivrutiner till allt. (hade tidigare 3090 med samma problem.)
Inget annat känns som det strular på datorn, allt funkar bra, men inte netflix.
Har provat både Chrome och Edge, samt Netflix appen och alla har samma problem.
Har provat följande:
Stänga av/på Hardware Accelerated Video encode/Decode, och Eperimental QUIC protocol i webbläsaren.
Ändrat energispar läge på grafikkortet så det kör på "Föredra max prestanda".
Edge verkar som det fungerar aaaningen bättre än chrome/netflix appen.
Men problemet är kvar och detsamma.

Jag förstår verkligen inte varför just netflix strular, och i alla appar.
Det ska tillägas att jag hade samma problem både med Telia som fiber leverantör, och med Telenor som jag har nu.
Jag har även haft flertalet routrar under perioden, och INGET annat strular öht.
Så jag fattar verkligen inte vad problemet är.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

kollat om det syns något i windows-loggen?
de två "enklaste" sakerna att testa är väl minne och disk; byta minnen temporärt och se om det hjälper, och/eller sedan testa med en annan disk för att utesluta disken och windows-installationen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kollat om det syns något i windows-loggen?
de två "enklaste" sakerna att testa är väl minne och disk; byta minnen temporärt och se om det hjälper, och/eller sedan testa med en annan disk för att utesluta disken och windows-installationen.

Men jag tycker att då borde annat strula, om det var minnen eller disken.
Det känns långsökt att just Netflix påverkar dom två delarna på något udda sätt, men inte andra applikationer.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

AV installera drivrutinerna till din GPU, starta om och installera de nyaste.
Installera de senaste chipset drivisarna.
Starta CMD som admin och skriv sfc /scannow. Se om du får något fel?
Kör Ccleaner free version och rensa ditt register
Ladda ner OCCT och testa cpu samt ram.
Nyaste bios till ditt moderkort

Om du tröttnar så installera om windows än att felsöka in i döden

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows har du?
Min son hade liknande problem och då visade det sig att han hade installerat "N" versionen av Windows som saknar en massa media funktioner. Man kan separat ladda ner det som saknas via microsoft annars får man installera om Win.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har haft ett ihållande problem nu i flera år med Netflix, och jag har letat efter lösningar via google, men hittar verkligen inte vad som är problemet.
Problemet är det här: Netflix fryser bilden, men ljudet fortsätter i bakgrunden, sen så hoppar bilden igång igen.
Ofta hackar bilden under några sekunder, när den ska komma ikapp. (det kommer inte upp någon loading mätare på skärmen)
Men oftast behöver jag spola tillbaka 10sek för att det ska hända något alls.
Ibland så hänger sig hela datorn, så jag kan inte göra någonting, inte ens Ctrl+alt+del, utan jag måste hålla inne av/på knappen för att stänga av datorn.

Inga andra streamingtjänster strular, tex: HBO, Prime, Viaplay, Tv4, SVT.
Inga online spel upplever jag droppade packets eller liknande på.
Netflix strular inte heller på tex min platta eller Apple TV.
Datorn är kopplad med nätverkskabel, och jag har inga problem med min 500/500 uppkoppling, inga spel eller andra applikationer strular öht.

Min dator ser ut såhär: Asus x570-e, 5950x 32gbram 4080 super, Nvme och fullt uppdaterat win10, samt drivrutiner till allt. (hade tidigare 3090 med samma problem.)
Inget annat känns som det strular på datorn, allt funkar bra, men inte netflix.
Har provat både Chrome och Edge, samt Netflix appen och alla har samma problem.
Har provat följande:
Stänga av/på Hardware Accelerated Video encode/Decode, och Eperimental QUIC protocol i webbläsaren.
Ändrat energispar läge på grafikkortet så det kör på "Föredra max prestanda".
Edge verkar som det fungerar aaaningen bättre än chrome/netflix appen.
Men problemet är kvar och detsamma.

Jag förstår verkligen inte varför just netflix strular, och i alla appar.
Det ska tillägas att jag hade samma problem både med Telia som fiber leverantör, och med Telenor som jag har nu.
Jag har även haft flertalet routrar under perioden, och INGET annat strular öht.
Så jag fattar verkligen inte vad problemet är.

jag får samma problem var gång jag trycker på knappen helskärm på netflix, detta är på en surface pro 7, trycker jag inte på helskärm så fungerar det och det blir helskärm automatiskt efter ett par sekunder som inte hänger sig. min tanke är att det helt enkelt blir knas när man manuellt trycker helskärm och den automatiska helskärm funktionen försöker aktivera. ska försöka förtydliga detta lite, har jag en liten ruta blir det inte helskärm automatiskt, det är när jag har en ruta som täcker allt utan verktygsfältet i botten som det automatiskt blir helskärm och bilden låser sig om jag trycker manuellt på helskärm knappen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

AV installera drivrutinerna till din GPU, starta om och installera de nyaste.
Installera de senaste chipset drivisarna.
Starta CMD som admin och skriv sfc /scannow. Se om du får något fel?
Kör Ccleaner free version och rensa ditt register
Ladda ner OCCT och testa cpu samt ram.
Nyaste bios till ditt moderkort

Om du tröttnar så installera om windows än att felsöka in i döden

Har avistallerat gpu drivers via DDU flera gånger.
Har senaste chipset, samt senaste bios och alla senaste drivrutiner till annat.
Scannow gjordes inte för så länge sen, och ger "Windows Resource Protection did not find any integrity violations." nu.
OCCT Inga problem, samma med 3dmark osv.

Skrivet av mikee1:

Vilken version av Windows har du?
Min son hade liknande problem och då visade det sig att han hade installerat "N" versionen av Windows som saknar en massa media funktioner. Man kan separat ladda ner det som saknas via microsoft annars får man installera om Win.
Mvh

Jag har win 10 pro. Och det är fullt uppdaterat!

Skrivet av aragon:

jag får samma problem var gång jag trycker på knappen helskärm på netflix, detta är på en surface pro 7, trycker jag inte på helskärm så fungerar det och det blir helskärm automatiskt efter ett par sekunder som inte hänger sig. min tanke är att det helt enkelt blir knas när man manuellt trycker helskärm och den automatiska helskärm funktionen försöker aktivera. ska försöka förtydliga detta lite, har jag en liten ruta blir det inte helskärm automatiskt, det är när jag har en ruta som täcker allt utan verktygsfältet i botten som det automatiskt blir helskärm och bilden låser sig om jag trycker manuellt på helskärm knappen.

Det här händer inte när jag precis går in i fullskärm, utan oftast börjar det typ 15-20min in i ett avsnitt av något.
Och sen så händer det typ 5-10ggr dom sista 10min av ett avsnitt.
Problemet du beskriver har dock hänt mig också, att ibland när man trycker helskärm så blir det bara svart på netflix appen.
Men det löser sig för mig iaf, om jag går in/ur helskärmsläge.

Och som sagt, ALLT annat funkar på datorn, inga temperaturer som sticker iväg eller så.
Alla andra streaming tjänster och live sändningar har jag noll problem med.
Jag kan stressa datorn till max under långa perioder utan att något händer, i spel och liknande.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die