Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk

Ett tips till alla som vill undvika prishöjningar är ju att binda tjänsten i t.ex 24 mån. Då riskerar man inga prishöjningar under den tiden iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ett tips till alla som vill undvika prishöjningar är ju att binda tjänsten i t.ex 24 mån. Då riskerar man inga prishöjningar under den tiden iaf.

beror helt på avtalet, oftast är det bara att du har rätt att häva tjänsten om det skulle ske någon höjning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kör på 1000/1000 för 649kr/mån ingen jätte summa direkt tycker jag. hade det däremot stuckit iväg mot 800kr+ hade jag bytt till något annat.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

beror helt på avtalet, oftast är det bara att du har rätt att häva tjänsten om det skulle ske någon höjning

Har aldrig sett eller haft ett bundet avtal där priset inte är fast under bindningstiden. Varken Bahnhof, Telia eller Tele2 gör så idag. Aviserade prishöjningar har alltid börjat göra efter bindningstid gått ut. Skulle absolut inte säga "oftast". Har du något belägg för det påståendet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bahnhof höjer till 519 i maj och ger inte nyteckningspris om jag fortsätter till nuvarande pris 439 kr. Halebop erbjuder 359 kr/månad för samma hastighet (bindningstid 12 månader) så jag sa upp Bahnhof. Hade kanske stannat om de gett mig fortsatt 439 kr men de de erbjöd inget alls och då tjatar inte jag. Har varit nöjd med Bahnhof men att betala nästna 2000 kr/månad mer för samma tjänst känns inte vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har aldrig sett eller haft ett bundet avtal där priset inte är fast under bindningstiden. Varken Bahnhof, Telia eller Tele2 gör så idag. Aviserade prishöjningar har alltid börjat göra efter bindningstid gått ut. Skulle absolut inte säga "oftast". Har du något belägg för det påståendet?

Och jag har aldrig sett någon* med existerade avtal få binda sig på nytt utan någon form av motprestation, som att välja en snabbare tjänst. Dvs har du 250/250 idag så kan du inte binda 250/250 ytterligare 24 månader. I stället övergår dessa till löpande abonnemang. Jag har Telia och kan bara binda mig om jag uppgraderar min förbindelse.

Tycker det är rätt rimligt att utgå från att sweisdapro syftar på löpande abonnemang och dessa kan man inte skydda från prishöjningar så jag vill nog påstå att han i sak har rätt. Erbjudanden är alltid tidsbegränsade och alla är nog överens om att dessa har tydliga villkor som inte kan ändras... hur som helst, skall tilläggas.

*privatperson.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och jag har aldrig sett någon* med existerade avtal få binda sig på nytt utan någon form av motprestation, som att välja en snabbare tjänst. Dvs har du 250/250 idag så kan du inte binda 250/250 ytterligare 24 månader. I stället övergår dessa till löpande abonnemang. Jag har Telia och kan bara binda mig om jag uppgraderar min förbindelse.

Tycker det är rätt rimligt att utgå från att sweisdapro syftar på löpande abonnemang och dessa kan man inte skydda från prishöjningar så jag vill nog påstå att han i sak har rätt. Erbjudanden är alltid tidsbegränsade och alla är nog överens om att dessa har tydliga villkor som inte kan ändras... hur som helst, skall tilläggas.

*privatperson.

Gjorde det i 10 år med comhem, hade ett student erbjudande med 12 månaders bindningstid och en gång per år så fick man ta ett samtal till comhem, prata med deras uppsägningsavdelning och vipps så hade man samma pris och 12 nya månaders bindningstid

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har aldrig sett eller haft ett bundet avtal där priset inte är fast under bindningstiden. Varken Bahnhof, Telia eller Tele2 gör så idag. Aviserade prishöjningar har alltid börjat göra efter bindningstid gått ut. Skulle absolut inte säga "oftast". Har du något belägg för det påståendet?

jag var helt säker på att jag sett minst två trådar de senaste dagarna som var med personer som fått höjningar på sina bundna(?) abonnemang (Tele2(?) för båda), men kunde givetvis inte hitta dem nu.
Den ena skulle få en höjning två veckor in i sitt användande och den andra fick den lite längre in och hens pris skulle vara lägre än ordinarie med samma rabatt som avtalats först (i.e ordinarie pris - X kr), men att ordinarie pris skulle höjas.
Båda två fick som jag förstod det då bara valet att acceptera eller häva avtalet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och jag har aldrig sett någon* med existerade avtal få binda sig på nytt utan någon form av motprestation, som att välja en snabbare tjänst. Dvs har du 250/250 idag så kan du inte binda 250/250 ytterligare 24 månader. I stället övergår dessa till löpande abonnemang. Jag har Telia och kan bara binda mig om jag uppgraderar min förbindelse.

Tycker det är rätt rimligt att utgå från att sweisdapro syftar på löpande abonnemang och dessa kan man inte skydda från prishöjningar så jag vill nog påstå att han i sak har rätt. Erbjudanden är alltid tidsbegränsade och alla är nog överens om att dessa har tydliga villkor som inte kan ändras... hur som helst, skall tilläggas.

*privatperson.

Märkligt, både jag och flera i min familj / vänkrets har gjort precis så massor av gånger. Har du faktiskt försökt och fått ett nej från internetleverantören alltså?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Märkligt, både jag och flera i min familj / vänkrets har gjort precis så massor av gånger. Har du faktiskt försökt och fått ett nej från internetleverantören alltså?

Jag har inte pratat med någon, bara kikade i Telias kundportal innan jag skrev mitt inlägg. Nu har jag kikat hos Tele2 och Bahnhof och om jag inte är blind så är det samma upplägg där. Jag tror du misstagit dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har inte pratat med någon, bara kikade i Telias kundportal innan jag skrev mitt inlägg. Nu har jag kikat hos Tele2 och Bahnhof och om jag inte är blind så är det samma upplägg där. Jag tror du misstagit dig.

Hur har jag misstagit mig när jag precis har bundit min nuvarande tjänst hos Bahnhof i ytterligare 24 månader? Och gjort precis samma sak hos Telia tidigare. Jag tror du är felinformerad eller helt enkelt gissar.

Bahnhof höjde för övrigt priset under min föregående bindningstid och skrev då (som alla andra operatörer som jag har haft) att prishöjningen gäller efter nuvarande kampanj går ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur har jag misstagit mig när jag precis har bundit min nuvarande tjänst hos Bahnhof i ytterligare 24 månader? Jag tror du är felinformerad eller helt enkelt gissar.

Bahnhof höjde för övrigt priset under min föregående bindningstid och skrev då (som alla andra operatörer som jag har haft, att prishöjningen gäller efter nuvarande kampanj går ut.

<Uppladdad bildlänk>

Vad i denna mening är det du inte förstår "Nu har jag kikat hos Tele2 och Bahnhof och om jag inte är blind så är det samma upplägg där."? Har jag skrivit att jag har gissat någonstans? Jag har sökte svaren på internet innan jag svarade. Killgissar jag så skriver jag det. Vad som gäller på Telia har jag redan redovisat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad i denna mening är det du inte förstår "Nu har jag kikat hos Tele2 och Bahnhof och om jag inte är blind så är det samma upplägg där."? Har jag skrivit att jag har gissat någonstans? Jag har sökte svaren på internet innan jag svarade. Killgissar jag så skriver jag det. Vad som gäller på Telia har jag redan redovisat.

Vad är det du inte förstår med att din info bevisligen är felaktig eftersom jag bundit mitt existerande abonnemang i 24 mån för bara några dagar sedan? Det är väl det du påstår inte går hos Bahnhof, Telia eller Tele2? Jag ar gjort det hos alla tre (dock bara hos Bahnhof i närtid). Eller missförstår jag dig? Bara för att det inte står på hemsidan betyder det inte att det inte går. Vad exakt är det du har "kikat" på hemsidan egentligen?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad är det du inte förstår med att din info bevisligen är felaktig eftersom jag bundit mitt existerande abonnemang i 24 mån för bara några dagar sedan? Det är väl det du påstår inte går hos Bahnhof, Telia eller Tele2? Jag ar gjort det hos alla tre (dock bara hos Bahnhof i närtid). Eller missförstår jag dig? Bara för att det inte står på hemsidan betyder det inte att det inte går. Vad exakt är det du har "kikat" på hemsidan egentligen?

Informationen är korrekt i de aktuella fallen men det utesluter såklart inte möjligheten att förhandla fram egna avtal, det är dock ingen garanti vilket är den springande punkten i mitt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Felet är hos IP-Only Global Connect. Måste finnas ett system där man slipper dom helt, det är inte OK att dom får bidrag av Staten/EUn för att bygga nät, inte göra det i landet men höjer priset för stadskommuner.

Relations priset gör dom till amerikanska ISP.

Permalänk
Medlem

Har 100/10 för 299 kronor och nu ska dom öka upploden till 100,en prishöjning på 100 kronor, har inget behov av denna fart en smyghöjning på 33% är nog dags att söka efter ett nytt bolag

Permalänk
Medlem

Hade 429kr/månaden för 500/500 från November efter att ha bråkat med kundtjänsten om erbjudanden till nya kunder i höstas. Och nu 4 månader efteråt ska de höja till 529kr/månaden. Sänker jag till 250/250 så kunde de erbjuda 479kr/månaden, dvs 50kr mer än vad jag har nu med dubbla hastigheten. Tittar jag på övriga leverantörer hos Open Universe i min fastighet så är priset mellan 150-250kr mindre per månad. Det har ständigt varit denna smyghöjning med 50-100-lappar som man varit tvungen att kontakta kundtjänsten om. Men nu verkar de inte vilja behålla sina befintliga kunder längre - inga erbjudanden om binding eller liknande när jag kontaktade dem nyss så det blir ett byte i månadskiftet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Hade 429kr/månaden för 500/500 från November efter att ha bråkat med kundtjänsten om erbjudanden till nya kunder i höstas. Och nu 4 månader efteråt ska de höja till 529kr/månaden. Sänker jag till 250/250 så kunde de erbjuda 479kr/månaden, dvs 50kr mer än vad jag har nu med dubbla hastigheten. Tittar jag på övriga leverantörer hos Open Universe i min fastighet så är priset mellan 150-250kr mindre per månad. Det har ständigt varit denna smyghöjning med 50-100-lappar som man varit tvungen att kontakta kundtjänsten om. Men nu verkar de inte vilja behålla sina befintliga kunder längre - inga erbjudanden om binding eller liknande när jag kontaktade dem nyss så det blir ett byte i månadskiftet.

hade samma, efter lite bråk i chatten fick jag behålla tidigare pris.

Permalänk
Medlem

Problemet med Bahnhof (och många andra) är att deras abonnemang ofta är "Ingen bindningstid, 1 mån uppsägningstid" vilket låter jättebra vid teckning men mindre bra när de 3 månader senare vill höja då deras nätkostnader ökar. Så enda jag ser nu är att jag får deras 3 månaders rabatt (kampanjen) sen hamnar man på ordinarie pris som blir högre 1 maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har 100/10 för 299 kronor och nu ska dom öka upploden till 100,en prishöjning på 100 kronor, har inget behov av denna fart en smyghöjning på 33% är nog dags att söka efter ett nytt bolag

Problemet är troligtvis att nätleverantören tar bort de ojämna hastigheterna (Telia gjorde det också i Öppen Fiber), har Bahnhof via Open Universe som Global Connect tagit över och fick höjning från 250/100 till 250/250.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 239 för 100/100, fiber via kommunala Sollentuna energi (SEOM). Har haft Bahnhof mesta tiden sen vi flyttade hit för 10 år sen. Det skulle inte vara fel med 250 men jag tycker det ser ut som det blir rejält dyrare. För mig har de inte smyghöjt avgiften, det känns snarare tvärtom att jag har ett ovanligt lågt pris... Nån annan som har SEOM som vet vad priserna är om man går upp. Det är tyvärr inte transparent att se... Söker man på nytt verkar man inte få dessa priser...

Enl Bahnhofs sida skulle 250 kosta 409:- och 500 619:-, tycker det är lite för mkt upp. Men när jag sett erbjudanden har priserna varit lägre. Medan 100/100 som jag har verkar ofta vara dyrare än jag betalar...

Nu uppdaterade SEOM just fibermodemet, då alla som inte klarar 1000 ska bytas, så jag misstänker de gör en uppdatering från fiberleverantörens sida.

(jag är för övrigt jättenöjd med SEOM, då det känns som de levererar en ok tjänst med ok support och troligen vettiga priser, jag tycker synd om de som har Open Infra och liknande bolag...)

Permalänk
Medlem

I det långa loppet så leker ISP:erna med demokratin. Höjer och höjer de temperaturen...f'låt PRISET så kommer mindre och mindre av populationen ha råd med ett Demokratiskt Internet Åt Alla. 😢

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

I det långa loppet så leker ISP:erna med demokratin. Höjer och höjer de temperaturen...f'låt PRISET så kommer mindre och mindre av populationen ha råd med ett Demokratiskt Internet Åt Alla. 😢

Blir det för dyrt byter kunderna till 5G eller StarLink etc.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har meddelat att mitt pris kommer öka med 90:-/mån och hänvisar till att ”Open Universe” höjer sina avgifter. Kollade lite hastigt på tjänsteportalen för min adress, och där finns nu många andra leverantörer som har bättre pris. Återstår att se om alla andra följer med på prisökningen med samma hänvisning. Annars är en årlig tusenlapp en tusenlapp.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Blir det för dyrt byter kunderna till 5G eller StarLink etc.

Mobilnät blir inte aktuellt förrän operatörerna slutar ta betalt per gigabyte. Och Starlink är väl inte ens med i matchen varken prismässigt eller om man behöver låg latens; exempelvis för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mobilnät blir inte aktuellt förrän operatörerna slutar ta betalt per gigabyte. Och Starlink är väl inte ens med i matchen varken prismässigt eller om man behöver låg latens; exempelvis för gaming.

Starlink har sänkt sitt pris så det ligger på 599, inte så långt från ett obegränsat abonnemang.
Farten är ju likvärdig 4/5G på det låga banden men latensen är fortfarande ett problem, fanns ju planer på lägre höjd men det verkar ligga på is förnärvarande.
Så just nu är det i första hand en lösning när det inte finns vettig mobiltäckning.

Mobilt kan bli rätt billigt om du redan har ett obegränsat abonnemang och kan koppla ett extra simkort till det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av dussin:

Bahnhof har meddelat att mitt pris kommer öka med 90:-/mån och hänvisar till att ”Open Universe” höjer sina avgifter. Kollade lite hastigt på tjänsteportalen för min adress, och där finns nu många andra leverantörer som har bättre pris. Återstår att se om alla andra följer med på prisökningen med samma hänvisning. Annars är en årlig tusenlapp en tusenlapp.

Det värsta är ju när de ljuger om att det är nätoperatören som höjer avgiften. Vi dubbelkollade med vår nätoperatör och de förnekade helt att de skulle höja avgiften efter att Bahnhof påstått det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det värsta är ju när de ljuger om att det är nätoperatören som höjer avgiften. Vi dubbelkollade med vår nätoperatör och de förnekade helt att de skulle höja avgiften efter att Bahnhof påstått det.

Släng iväg ett tips till din lokala journalist.

Permalänk
Skrivet av GuruGlennart:

Släng iväg ett tips till din lokala journalist.

Tror knappast Bahnhof bryr sig om att det nämns i lokaltidningen tyvärr. Behöver nog vara i rikstäckande nyheter isf. Men det borde man absolut göra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Så jag bytte ju leverantör till sist, men en sak som förvånar är att hastigheten med vpn igång har ökat till minst det dubbla. Märkligt.